Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AL123 skrev (1 time siden):

Neppe. Ser som regel aldri feil på chassis/understell på VW før 100k. Synes uansett Iterion sin bil slapp lett fra det. Ikke uvanlig med rust på bremserør på første EU. Det kan koste 30k, eller det kan koste 3 ganger så mye. Model 3 er i utgangspunktet veldig mye bil for pengene, iallfall i basisutgave. Men når man ser på holdbarhet, så ser man også veldig godt at man som oftest får hva man betaler for.

Satt nettop på med naboens ID4 GTX Det jeg merket meg var at lydene fra hjuloppheng var som nybil. Totalt fraverende. Den var kjørt 65 000km. Brukte det faktisk som argument for et familiemedlem som vurderer ID7 Overhode ingen ulyder fra bilen ellers heller. 

Skrevet (endret)
Complexity skrev (56 minutter siden):

Neida de dekker det på biler utenfor garanti også virker det som.

Hvis det stemmer så er jo det veldig gode nyheter isåfall. Da bør jeg nok ha bil minst 5 år til uten veldig store kostnader, selv om jeg fortsatt er skeptisk til å ha bilen etter garantitid. 

Endret av Iterion
Skrevet
Trestein skrev (22 minutter siden):

Satt nettop på med naboens ID4 GTX Det jeg merket meg var at lydene fra hjuloppheng var som nybil. Totalt fraverende. Den var kjørt 65 000km. Brukte det faktisk som argument for et familiemedlem som vurderer ID7 Overhode ingen ulyder fra bilen ellers heller. 

Det er jo bra men da må nok denne personen ta kostnaden selv når den ryker før eller siden etter garanti. Fordelen med at noe i hjuloppheng ryker under garanti, er jo at man får helt nye deler dekt og som da bør vare i minst 3-5 år under normale omstendigheter.

Kanskje mer dersom man kjører lite og på gode veier, og mindre dersom man kjører på dårlige veier med hull i, evt grusveier 😛

• Liker 1
Skrevet (endret)
Iterion skrev (2 minutter siden):

Det er den ja. Og 8 år på hovedbatteriet :) 

Da får du det fikset da. Yay! 👌

(Dersom bilen er 4 år?🤔)

Endret av Duriello
Skrevet
Iterion skrev (3 minutter siden):

Det er jo bra men da må nok denne personen ta kostnaden selv når den ryker før eller siden etter garanti. Fordelen med at noe i hjuloppheng ryker under garanti, er jo at man får helt nye deler dekt og som da bør vare i minst 3-5 år under normale omstendigheter.

Kanskje mer dersom man kjører lite og på gode veier, og mindre dersom man kjører på dårlige veier med hull i, evt grusveier 😛

Det er jo ikke veldig bra om ikke komponentene er radikalt forbedret. Da vil de jo ryke igjen når bilen er kjørt 100 000km. Vil tro at en total overhaling av forhjulsoppheng ikke er billig. Et verksted vil nok skifte støtdempere i samme slengen

Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Tesla bytter jo bremserør på Goodwill fortsatt vil jeg tro? Iallefall på Garanti om man har det. Men må kansje kjøre lånebil noen dager for er en del jobb.

Ikke så mye jobb med rørene men mye jobb fordi batteriet må ned for å komme til.

Det er jeg usikker på. Forum er fulle av folk som ikke har fått det dekket etter garanti, så jeg har mine tvil. Skifte bremserør over batteri er en 2 dagers jobb dersom batteriet løsner. Hvis det ikke gjør det, så risikerer man i beste fall å slipe bort alle bolthoder, i verste fall må man kutte seg gjennom kanal

• Liker 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (23 minutter siden):

Det er jo ikke veldig bra om ikke komponentene er radikalt forbedret. Da vil de jo ryke igjen når bilen er kjørt 100 000km. Vil tro at en total overhaling av forhjulsoppheng ikke er billig. Et verksted vil nok skifte støtdempere i samme slengen

Nei det er sant. Om de er det hos Tesla, det vet jeg ikke. Vet bare at de bytter hele bærearmer, og ikke kun deler av de.  Men ja er det jeg er redd for også, og da snakker vi nok kostnader på 30-40k eller mer. Hvorfor vil de skifte støtdempere i samme slengen da tenker du? Da må det vel være noe feil med de først? 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (22 minutter siden):

Man skifter de bærearmene som er slitte, hverken mer eller mindre. I utgangspunktet iallefall.

Endret av AL123
Skrevet
AL123 skrev (1 minutt siden):

Man skifter de bærearmene som er slitte, hverken mer eller mindre. I utgangspunktet iallefall.

Ofte må man løse mye for å skifte bærearmer. Da er det ofte greit å ta støtdempere også. Jeg skifter som regel ikke fjærbeinslager uten å ta på ny fjær og støtdemper i samme slengen

Mange skifter vannpumpe når man skifter tannreim selv om vannpumpa er tett og funker fint. Man vet at disse tingene må skiftes før neste gang og kunden må kun ta kostnaden for delene når jobben er den samme uansett.

Må innrømme at jeg skiftet alt på min bil etter 180 000km. Uten at delene var defekt. 

Skrevet
1 hour ago, AL123 said:

Hvis det ikke gjør det, så risikerer man i beste fall å slipe bort alle bolthoder, i verste fall må man kutte seg gjennom kanal

Jeg ble overrasket over at man må løsne batteriet fra innsiden, fjerne både baksete og deksel, løfte opp teppe for å løsne bolter

Virker ikke akkurat veldig godt designet. Er jo greit hvis de tar det på garanti da, kan nok bli dyrt hvis ikke. Er visstnok mulig å skifte deler av rørene til rustfrie men veldig harde å bøye da. 

Spoiler

Skrevet
1 hour ago, AL123 said:

Det er jeg usikker på. Forum er fulle av folk som ikke har fått det dekket etter garanti, så jeg har mine tvil. Skifte bremserør over batteri er en 2 dagers jobb dersom batteriet løsner. Hvis det ikke gjør det, så risikerer man i beste fall å slipe bort alle bolthoder, i verste fall må man kutte seg gjennom kanal

Furum er også fult av folk som har fått det dekket etter utgått garanti også..

F.eks:https://elbilforum.no/index.php?topic=67671.30

Var noen som fikk nekt i starten men virker som de dekker for alle nå.

Mine ser heldigvis helt nye ut enda etter 6år. Fortsatt merkelapper på dem og fra de var nye.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
6 minutes ago, kremt said:

Jeg ble overrasket over at man må løsne batteriet fra innsiden, fjerne både baksete og deksel, løfte opp teppe for å løsne bolter

Virker ikke akkurat veldig godt designet. Er jo greit hvis de tar det på garanti da, kan nok bli dyrt hvis ikke. Er visstnok mulig å skifte deler av rørene til rustfrie men veldig harde å bøye da. 

Hide contents

Legacy Model S/X batterier var veldig lett å ta ut da det bare var boltet i undersiden. Tesla planla jo battery swap stasjoner når de kom med S så det var enkelt montert.

Kommer godt med da det hele tiden må ut. Må ut med batteriet på Model X bare batterivarmeren tar kvelden (som den gjør). Godt de sluttet med dedikert batterivarmer.

Men 3/Y var vel planlagt at man omtrent aldri måtte røre batteriet, men så blingsa de litt med de bremserørene da..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 hours ago, Trestein said:

Dersom man henger i 4 min. på en id4 eiergruppe så er det mye bærkuler, hjullager og skjevslitte dekk ute og går.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Jotun skrev (36 minutter siden):

Men den ene bilen til naboen til Trestein veier ganske tungt i det statistiske grunnlaget.

Den var bare kjørt 65000 så det beviser i alle fall at ikke alle sliter hjuloppheng i stykker. 

Første bølge med id biler har vel kjørt gjennom første eu kontroll nå så det finnes sikkert stattestikk på om de er spesielt utsatt. Kanskje det hadde vert interessant å grave i?

Spurte chat gpt om kjente id4 problem og hjuloppheng var ikke på den listen

Endret av Trestein
spurte AI
Skrevet
Trestein skrev (7 minutter siden):

Den var bare kjørt 65000 så det beviser i alle fall at ikke alle sliter hjuloppheng i stykker. 

Første bølge med id biler har vel kjørt gjennom første eu kontroll nå så det finnes sikkert stattestikk på om de er spesielt utsatt. Kanskje det hadde vert interessant å grave i?

Spurte chat gpt om kjente id4 problem og hjuloppheng var ikke på den listen

Det er uansett et kjent problem med bærearmene hos Tesla, da spesielt med X og S. Men ser chatgpt sier at Model 3 også har vært kjent for tidlig slitasje på bærearmer, noe jeg nettopp har opplevd selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...