Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (3 timer siden):

Det korte svaret her er at du må oppklare saken selv, i hvert fall basert på erfaring med mitt forsikringselskap.

Bilen min ble påkjørt av en 13-åring og lillebroren hans i en Golf III mens vi sto parkert. Selv om det ble politisak, og politet fikk stoppet den skyldige og fraktet de hjem til foreldre etc. 

Så var det fortsatt opp til meg å bevise skyld i forsikringssaken med et vitne og hans videoopptak av hendelsen før motpartens forsikringsselskap tok på seg skylden.

Alt motparten trengte å gjøre for å gjøre livet surt for meg var å ikke svare på noen henvendelser fra eget forsikringsselskap. (Det var ingen i motpartens familie som snakket norsk virket det som når jeg forsøkte å få de i tale. Så hvordan de hadde klart å tegne forsikringen i utgangspunktet var et mysterium)

Flaks at de hadde tyvlånt/stjålet en bil, og ikke krasjet i deg med f.eks. en sykkel. For i det siste tilfellet hadde du hatt objektiv ansvar...

PS! Personlig erfaring som 5-6-åring og naboens boble" 😉

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Flaks at de hadde tyvlånt/stjålet en bil, og ikke krasjet i deg med f.eks. en sykkel. For i det siste tilfellet hadde du hatt objektiv ansvar...

PS! Personlig erfaring som 5-6-åring og naboens boble" 😉

Det gjorde jeg også i samme alder. Vant i det minste kappløpet ned bakken mot kompisen. Tror at vi måtte betale alt den gangen, men da hadde jeg ikke full oversikt over finansene enda.

Skrevet
frohmage skrev (1 minutt siden):

Det gjorde jeg også i samme alder. Vant i det minste kappløpet ned bakken mot kompisen. Tror at vi måtte betale alt den gangen, men da hadde jeg ikke full oversikt over finansene enda.

Flat mark hos oss, men vi syklet jo det vi klarte uansett...! 😎

Bobla var kjørt av nabofruen, og mannen var sjåfør-lærer. Det var derfor han som kom brusende inn til oss (jeg hadde jo gjemt meg under kjøkkenbenken...) og forlangte skaden dekket og det ene med det andre.

Pappa som ikke kjørte bil, men var lærer (adjunkt) og leste seg opp på juss, var temmelig klar over hva som stod i loven, så pappa ba fyren bare roe seg ned, gjorde han oppmerksom på det objektive ansvaret og at vi egentlig kunne kreve han for å dekke skader på min sykkel...

Aner rett og slett ikke om det ble betalt noe penger noen veier, men tror de shaked hands og kom til noe enighet for jeg har ikke hørt noe om den biten i ettertid. Foreldrene min skjønte også at jeg var temmelig flau over det inntrufne og visste  at jeg hadde forstått alvoret, så de skjønte også at de ikke trengte å skjenne på meg. Jeg hadde lært! 👌

Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Aner rett og slett ikke om det ble betalt noe penger noen veier, men tror de shaked hands og kom til noe enighet for jeg har ikke hørt noe om den biten i ettertid. Foreldrene min skjønte også at jeg var temmelig flau over det inntrufne og visste  at jeg hadde forstått alvoret, så de skjønte også at de ikke trengte å skjenne på meg. Jeg hadde lært! 👌

Good for you 🙂 Jeg mener at jeg ble ansvarlig for 3k i skade på åttitallet da jeg bulka hele bagasjeluka til (tilfeldigvis) en venn av mine foreldre. Mener at kompisen slapp unna med halvparten, da han hadde laget mindre skade. Vi kræsja i bilen begge to.

Skrevet
frohmage skrev (3 minutter siden):

Good for you 🙂 Jeg mener at jeg ble ansvarlig for 3k i skade på åttitallet da jeg bulka hele bagasjeluka til (tilfeldigvis) en venn av mine foreldre. Mener at kompisen slapp unna med halvparten, da han hadde laget mindre skade. Vi kræsja i bilen begge to.

What! Som 5-6-åring? Den var drøy.

Bobla hadde jo en støtfanger som vel var forkrommet stål, så den fikk vel bare litt riper ("bruksmerker" 😁). Husker ikke om også baklysglasset på den ene siden (nærmest veien) måtte skiftes. Det var jo småpenger i det hele og store, sammenlignet med hva slike kostnader kommer opp i nå når lyktene må byttes i sin helhet, og helst parvis, og med svindyre led-lamper (selv om det burde være dritbillig...).

Lærte uansett at det er greit å kunne jussen til et greit nivå, så man ikke "blir pella på nesen" av folk som tror de kan kreve for ett og alt.

Har i ettertid selv hatt en disputt (eller 2) med bl.a. noen dårlige utleiere. Da er det greit å kunne husleieloven og vite både hva jeg har krav på, og hva jeg ev. er ansvarlig for. Endel av disse blir temmelig flau når man forteller de at "det der har du ikke lov til å kreve/gjøre jamfør husleielovens paragraf..." eller "dette er ditt ansvar jamfør husleielovens paragraf..."!

Skrevet
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

What! Som 5-6-åring? Den var drøy.

Tror det, eller kanskje jeg akkurat hadde begynt på skolen. Mener at vi måtte ta hele skylda den gangen. Kræsja i bakluka da bilen bremsa for å svinge inn i egen innkjørsel.

Skrevet
frohmage skrev (4 minutter siden):

Tror det, eller kanskje jeg akkurat hadde begynt på skolen. Mener at vi måtte ta hele skylda den gangen. Kræsja i bakluka da bilen bremsa for å svinge inn i egen innkjørsel.

OK, mulig det objektive ansvaret ikke faller inn her, dersom bilen var i bevegelse og ble påkjørt bakfra. Det gjelder ihvertfall om bilen står parkert, så lenge den ikke står i lukket garasje eller på lukket område.

Denne artikkelen gir en grei vurdering, selv om det ikke er en "fasit". Men virker som dere uansett ble fakturert for mye med 8000 til sammen. Muligens hadde dere kunne sluppet helt om foreldrene deres kjente loven bedre, spesielt pga deres unge alder, og det ikke var hærverk det var snakk om, men et hendelig uhell...

https://www.naf.no/trafikksikkerhet/lover-regler/hvem-ma-betale-nar-et-barn-skader-en-bil

Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Men virker som dere uansett ble fakturert for mye med 8000 til sammen. Muligens hadde dere kunne sluppet helt om foreldrene deres kjente loven bedre, spesielt pga deres unge alder, og det ikke var hærverk det var snakk om, men et hendelig uhell..

Takk for link! Nei altså, jeg måtte betale tre tusen, og kompisen min ett og et halvt tusen. Fire og et halvt til sammen. Bra å lese selv om det nok er for seint for min del å gjøre om på det nå 

Skrevet
frohmage skrev (1 minutt siden):

Takk for link! Nei altså, jeg måtte betale tre tusen, og kompisen min ett og et halvt tusen. Fire og et halvt til sammen. Bra å lese selv om det nok er for seint for min del å gjøre om på det nå 

OK, litt bedre summer. 🌞

Ja, for seint nå. Men fint å være klar over om det rammer egne barn/barnebarn eller barna/barnebarna til noen man kjenner eller er i slekt med.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...