Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
sverreb skrev (7 minutter siden):

Hvis det fungerer lignende til BMW så trenger du ikke ta høyde for at det virker. Du bare kjører som normalt som om det ikke er noen styreassistanse overhode. Du bare merker på motstanden i rattet om bilen er enig med deg eller ikke og om du merker mer motstand dobbeltsjekker du umiddelbart hva som foregår uten at du må gjøre noe annet enn det du allerede gjorde. Dermed blir styreassistansen en backup for fører og ikke omvendt. 

Det har forøvrig kommet frem en del mer detaljer fra rettsaken. Det later til at tesla gikk svært langt i å prøve å skjule beviser: https://electrek.co/2025/08/04/tesla-withheld-data-lied-misdirected-police-plaintiffs-avoid-blame-autopilot-crash/

Som sagt, jeg har kjørt begge "typer" og jeg vet hvilke jeg foretrekker. De andre har tatt latmann løsningen. De trenger ikke å forholde seg til når det ikke funker, da er føreren der og må oppdage dette på egenhånd. Tesla har laget logikk for å gi beskjed, det krever arbeid. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, Salvesen. said:

Som sagt, jeg har kjørt begge "typer" og jeg vet hvilke jeg foretrekker. De andre har tatt latmann løsningen. De trenger ikke å forholde seg til når det ikke funker, da er føreren der og må oppdage dette på egenhånd. Tesla har laget logikk for å gi beskjed, det krever arbeid. 

Jeg tviler på at det å lage en tekstbeskjed krever noe vesentlig mer innsats enn å skru av autostyringsindikatoren begge deler er trivialiteter. Fundamentalt sett er imidlertid ikke beskjeder nok. Føreren må være engasjert i kjøringen for å kunne ta over og man kan ikke være avhengig av grafikk eller lyder for det sones ut av føreren. En fører som bare observerer må forventes å ta 20-60 sekunder på å kunne være fullt ut i stand til å ta over igjen. Det er ikke en fungerende løsning man må merke det på en kjøreaktivitet man selv er fullt ut del av.

Etter hva jeg kan observere klarer ikke tesla å automatisk gjenoppta autostyring eller å takle at føreren deltar i kjøringen, så hvem er det egentlig som har tatt latmannsløsningen her? 

• Liker 3
Skrevet
sverreb skrev (4 minutter siden):

Jeg tviler på at det å lage en tekstbeskjed krever noe vesentlig mer innsats enn å skru av autostyringsindikatoren begge deler er trivialiteter. Fundamentalt sett er imidlertid ikke beskjeder nok. Føreren må være engasjert i kjøringen for å kunne ta over og man kan ikke være avhengig av grafikk eller lyder for det sones ut av føreren. En fører som bare observerer må forventes å ta 20-60 sekunder på å kunne være fullt ut i stand til å ta over igjen. Det er ikke en fungerende løsning man må merke det på en kjøreaktivitet man selv er fullt ut del av.

Etter hva jeg kan observere klarer ikke tesla å automatisk gjenoppta autostyring eller å takle at føreren deltar i kjøringen, så hvem er det egentlig som har tatt latmannsløsningen her? 

Tesla gir beskjed på forhånd, altså at en må ta kontroll i denne svingen osv. det krever at man lager logikk som bruker data for å predikere hva som skjer fremover, i motsetning til å bare feile at random. Å gjenoppta kjøringen er jo småtterier, kan bruke 3 parts ting for dette om en liker det som sexy buttons eller hva de kaller seg.

• Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (4 timer siden):

Sjåføren mistet mobilen sin og bøyde seg ned for å plukke den opp.

Så han vil ha en payout,når HAN var tosken som faffet med mobilen mens han satt bak rattet? 🤔

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Simen1 said:

Piloter er jo flyvere. På sjøen heter det styrmann.

Så autopilot burde jo strengt tatt forbeholdes lufta.

På skip burde det hete autostyrmann og for biler autosjåfør.

Pick your favorite:

image.thumb.png.e528790354585da8fed2b12485fc72b5.png

Skrevet
nebrewfoz skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri sett en representant for en mikrobølgeovnprodusent skryte av at "denne kan du varme barnet ditt i!", heller.

Kult hvis det er gjort da. 

Da kunne du puttet ungen inni og blitt steinrik. 

Min tesla klager om eg kikker en cm til side for rett frem. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
oophus skrev (2 timer siden):

Vipps så har folk missforstått og de følger mindre på veien enn de egentlig skal. 

Tar whataboutism foran denne logikken everyday! 

Hjelpes.... 

Såg en reklame om en bil som rygget noe hinsides fort med henger. 

Nå vet eg hvordan eg skal sikre meg økonomisk for resten av livet. 👍👍

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, oophus said:

Hele poenget med det du siterer har ikke med prestasjonen å gjøre. Det har med metoden det er implementert å gjøre.

Det som du går glipp av er at selv om ID3,4 etc sitt system er dårligere enn Tesla sitt system, så fordrer det systemet at man aktivt kjører og holder hendene på rattet. Justerer du inn bilen, så går systemet i "standby" modus og aktiveres helt uten menneskelig innput. Du bare kjører som normalt og assisten fungerer i bakgrunnen. Volkswagen har aldri sagt at deres systemer allerede har hardware bra nok for full selvkjøring, der bremsene kun ligger hos regelverk. Det har heller ikke BMW, eller Audi, eller Mercedes, etc sagt. Det er kun hos Tesla hvor man finner et system som er implementert som om det er et nivå 3+ system, der CEO'en fremdeles later til at systemet er ved nivå 3+ mens det virkelig ikke er det. 

Tror du må stryke BMW fra lista

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0443285EN/road-to-autonomous-driving:-bmw-is-the-first-car-manufacturer-to-receive-approval-for-the-combination-of-level-2-and-level-3?language=en

Vitsen med autopilot som beskrevet i autopilot for fly er å skåne «piloten» for å hele tiden måten gjøre inputs for å holde stø kurs, opp og ned i fart osv. Det blir man sliten av.

Jeg blir mye mindre sliten av å kjøre på autopilot, enn å kjøre selv. Vil ikke ha en bil uten autopilot igjen.

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (3 timer siden):

Båter er vel også utstyrt med autopilot. Tror det går noen over oslofjorden . Om piloten ikke fungerer bør den forbys

Veldig mange båter er utstyrt med autopilot. Det er definitivt ikke noe som nødvendigvis gjør båten autonom. 

Autopilotene fungerer slik de er laget i en båt. Noen følger bare en bein kurs uten noen form for sjekk av avdrift eller posisjon. Noen bruker posisjon og da kan man plotte inn turen på forhånd og kjøre helt hjem uten inngripen.

Helt til en båt er i veien. 

Autopilot heter det uansett. Så er det galskap av tesla å kalle det for autopilot så har dere en jobb å gjøre verden rundt. 

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Tesla gir beskjed på forhånd, altså at en må ta kontroll i denne svingen osv. det krever at man lager logikk som bruker data for å predikere hva som skjer fremover, i motsetning til å bare feile at random. Å gjenoppta kjøringen er jo småtterier, kan bruke 3 parts ting for dette om en liker det som sexy buttons eller hva de kaller seg.

Må du slutte å kødde. Alle sammen har en eller annen feedback til fører at systemet slåes ut midlertidig. Hos de fleste så inkluderer man også HUD sammen med disse litt mer avanserte førerassistene, nettopp for å kunne vise informasjon og status for systemet direkte i synsfeltet. 

Hva gjorde Tesla? I en lengre periode så slo systemet seg bare av. Det tok sin tid med mye press fra blant annet NHTSA før Tesla gjorde litt grep, steg for steg. Så hvem er det igjen som er late? 

Skrevet
53 minutes ago, Duriello said:

Så han vil ha en payout,når HAN var tosken som faffet med mobilen mens han satt bak rattet? 🤔

Han forventet at bilen skulle kunne stoppe.

Skrevet
Jotun skrev (15 minutter siden):

Tar whataboutism foran denne logikken everyday! 

Hjelpes.... 

Såg en reklame om en bil som rygget noe hinsides fort med henger. 

Nå vet eg hvordan eg skal sikre meg økonomisk for resten av livet. 👍👍

Sannsynlighet er en rar bil... 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Salvesen. said:

Tesla gir beskjed på forhånd, altså at en må ta kontroll i denne svingen osv. 

Hvor lang tid på forhånd (minimum)? 

Endret av sverreb
Skrevet
sverreb skrev (10 minutter siden):

Han forventet at bilen skulle kunne stoppe.

Hadde jo vært lett det dersom han hadde fokus på det man SKAL ha fokus på når man kjører bil? Autopilot betyr jo ikke at man ikke skal følge med..

Skrevet
1 minute ago, Duriello said:

Hadde jo vært lett det dersom han hadde fokus på det man SKAL ha fokus på når man kjører bil? Autopilot betyr jo ikke at man ikke skal følge med..

Rundt og rundt i ring går diskusjonen. Skroll tilbake noen sider du.

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (31 minutter siden):

Basert på den linken der, hvorfor må jeg stryke BMW fra lista? BMW beviser vel her at de gjør denne fremgangsmetoden på helt korrekt metode... 

Vitsen med autopilot som beskrevet i autopilot for fly er å skåne «piloten» for å hele tiden måten gjøre inputs for å holde stø kurs, opp og ned i fart osv. Det blir man sliten av.

Men kan du ikke ramse opp forskjellene mellom "autopilot" for et fly mot en bil da? Hvordan ser trafikkbildet ut der oppe f.eks? Når eksisterte første instans av en autopilot for fly, og når kom første bruk med passasjerer? Hvor mange ganger landet man med "autoland" systemet uten passasjerer, og hvor mange millioner timer ble brukt i simulatorer for en slik landing? 

Til slutt, kan du finne noen slike systemer som står fast på at man helst kun burde bruke kun én type sensor, og som kastet dette systemet uferdig ut til passasjerfly og testet dette med passasjerer i? 

Hadde Tesla vært et annet selskap som lagde fly, så hadde det fremdeles vært fremgang selv om flyene stupte i bakken med passasjerer i. Systemet skal jo tross alt bli bedre, og uhell er noe man lærer av... /i

Jeg blir mye mindre sliten av å kjøre på autopilot, enn å kjøre selv. Vil ikke ha en bil uten autopilot igjen.

Blir man kanskje mindre sliten av å ikke måtte fokusere like mye på veien? Lurer på hvordan det går over tid når millionervis av folk er mindre slitne pga dårlig ADAS der ute.  Kanskje du nå kan kjøre i 20 timer i strekk slik piloter gjør? 

Også reagerer man på at søksmål etter dødsfall får slike utfall.. 

Endret av oophus
Skrevet (endret)

Tesla har vel endret navngivingen for å hindre missforståelser?

I min bil ligger alt som har med autonom kjøring under kategorien "Autopilot". Selv cruisecontrol befinner seg og der.

Og under der kan man aktivere "Autosteer Beta".

Disclaimers der også forøvrig man må godta for å aktivere.

20250804_221614.jpg_compressed.JPEG

Og ja om man ikke betaler for "Enhanced Autopilot" eller benytter S3xy buttons må man slå av å på autosteer om man skal bytte fil. På nyere biler er det snakk om å trykke på en knapp på rattet så ikke store problemet..

Litt mere knot på min gamle bil hvor jeg må trykke ned girspaken

Endret av Complexity
Skrevet
bzzlink skrev (12 timer siden):

Bør forbudet gjelde fly og båter også tenker du?

Nei, da autopilot i fly og båter har en helt annen funksjon. Det er jo alene nok til at begrepet "autopilot" brukt i bil burde vært forbudt i seg selv.

Skrevet
Complexity skrev (16 minutter siden):

Og ja om man ikke betaler for "Enhanced Autopilot" eller benytter S3xy buttons må man slå av å på autosteer om man skal bytte fil. På nyere biler er det snakk om å trykke på en knapp på rattet så ikke store problemet..

Litt mere knot på min gamle bil hvor jeg må trykke ned girspaken

Forskjellen ligger i hva som skjer om du avbryter f.eks filbyttet etter å ha igangsatt den. Hos Tesla så skrur alt seg av, og du må aktivere det igjen manuelt. Du må også aktivere assistene manuelt etter å ha startet bilen. Hos Mercedes og BMW så starter man bilen med slike assists påslått. Man må slå det av manuelt, hvis ikke går systemene altid kun i dvalemodus om man gjør justeringer selv. Det betyr at om du aktiverer et filbytte så kan du fint avbryte det før det skjer, eller underveis og systemet slår seg på igjen etterpå uten input. Det i seg selv fordrer en mye bedre sømløs samspill mellom sjåfør og assisten, da man ikke blir "straffet" av å kjøre selv, slik man blir hos Tesla hvor alt går av og må aktiveres manuelt igjen, ofte flere ganger om systemet ikke mener at alle kriterier er klart for AP/FSD på igjen. Det er også veldig stor forskjell mellom motstanden man føler hos en Tesla med autosteer på vs Mercedes eller BMW f.eks. Hos Tesla må man bruke litt kraft, og man må røkke litt i rattet for å ta over og skru av systemene. Hos Mercedes eller BMW så blir det mer naturlig overgang ettersom man ikke trenger å "ratte" hardere enn normalt ved normal ferdsel. Systemet er i bakgrunnen uansett hele tiden uavhengig av om man er aktiv med motstand i rattet hele tiden eller holder lett i det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...