Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Bør forbudet gjelde fly og båter også tenker du?

Å sammenligne autopilot på bil med båt og fly må være et av de mest patetiske forsøkene på whatabaoutism jeg har lest. Gratulerer

• Liker 2
Skrevet
Fckbutton skrev (4 minutter siden):

Å sammenligne autopilot på bil med båt og fly må være et av de mest patetiske forsøkene på whatabaoutism jeg har lest. Gratulerer

Ingenting er perfekt ved første iterasjon, feil oppdages ettersom man tester ut. Selv om man har satt veldig dyktige folk på dette, vil dert alltid være noe man ikke har tatt høyde for, eller feilberegnet effekten av.

Så det sarkastiske svaret hans, var for å antyde at da hadde heller ikke dette kunne blitt lansert...

• Liker 2
Skrevet

Definitivt båter hvertfall. Svigerfar sin autopilot kjører beint fram uansett. 

Åsså får de allikevel lov å kalle det autopilot 😳

Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Så det sarkastiske svaret hans, var for å antyde at da hadde heller ikke dette kunne blitt lansert...

Autopilot ble kastet ut til det de andre bransjene uten særlig med testing mener du? De bare testet dette med passasjerer ombord og kjørte ei "YOLO!" mens man kastet ut lovord om at dette er mye bedre enn mennesker ved første iterasjon? 

Hvorfor stoppet Mobileye å samarbeide med Tesla igjen? 

"Mobileye's CTO and co-founder Amnon Shashua told Reuters that the electric vehicle maker was using his company's machine vision sensor system in applications for which it had not been designed."

Tesla med Elon Musk i spissen har dratt i strikken siden 2016 og har gjot det nå i snart 10 år, og de holder på fremdeles. 

"Email exchanges between Tesla and California regulators obtained by Politico reveal a comical discrepancy between what Elon Musk is saying his Robotaxi services can do publicly, and what the automaker is actually telling authorities behind closed doors."
These Behind-the-Scenes Emails From Tesla Meekly Begging the State of California to Allow Its Horrible Robotaxis Are Unintentionally Hilarious

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
22 minutes ago, Fckbutton said:

Googlet akkurat whataboutism, og jeg klarer ikke helt å få definisjonen til å passe på mitt utsagn.

For å sammenligne autopiloten på bil (Tesla) med autopilot på fly, så ser jeg er ikke helt den store forskjellen, bortsett fra at fly legger til et par akser til som må styres. Kan du fortelle ditt synspunkt på hva forskjellen er?

Dersom Tesla skal dømmes for noe, så måtte det være at sjåfører har blitt villedet til å tro at de ikke trengte å følge med på veien. Men så mye som bilen min nagger om at jeg skal følge med, så synes jeg det er en stretch å anklage de for.

What is an autopilot

An autopilot is a mechanical, electrical or hydraulic system used to guide a vehicle without human help. The term is mainly employed to refer to an airplane, although it also exists for boats and cars.

In the early days of air transport, in order to fly safely, aircrafts required constant attention to pilot controls. This caused great fatigue to the crew so a system that could perform some of the pilot’s tasks, and thus relieve the workload, was designed. This system not only improved flight efficiency, but also increased safety by allowing the crew to focus on the critical aspects of flight operation and its supervision.

https://worldaviationato.com/en/aircraft-autopilot/

Endret av bzzlink
Skrevet (endret)
1 minute ago, oophus said:

Autopilot ble kastet ut til det de andre bransjene uten særlig med testing mener du? De bare testet dette med passasjerer ombord og kjørte ei "YOLO!" mens man kastet ut lovord om at dette er mye bedre enn mennesker ved første iterasjon? 

Hvorfor stoppet Mobileye å samarbeide med Tesla igjen? 

"Mobileye's CTO and co-founder Amnon Shashua told Reuters that the electric vehicle maker was using his company's machine vision sensor system in applications for which it had not been designed."

Tesla med Elon Musk i spissen har dratt i strikken siden 2016 og har gjot det nå i snart 10 år, og de holder på fremdeles. 

"Email exchanges between Tesla and California regulators obtained by Politico reveal a comical discrepancy between what Elon Musk is saying his Robotaxi services can do publicly, and what the automaker is actually telling authorities behind closed doors."
These Behind-the-Scenes Emails From Tesla Meekly Begging the State of California to Allow Its Horrible Robotaxis Are Unintentionally Hilarious

Nå blander du inn robotaxi. 

Jeg diskuterte ADAS system, og at det er bra at det fungerer som en autopilot.

Mobi EYE og Tesla avsluttet samarbeidet fordi: patenter. 

Endret av bzzlink
Skrevet
Jotun skrev (4 minutter siden):

Definitivt båter hvertfall. Svigerfar sin autopilot kjører beint fram uansett. 

Åsså får de allikevel lov å kalle det autopilot 😳

Hehe, jeg regner med at du kødder litt. Eventuelt hvis du trur at autopilot på et skip kun styrer gassen og ingenting annet så rop ut. ^^ 

Skrevet
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Nå blander du inn robotaxi. 

Jeg diskuterte ADAS system, og at det er bra at det fungerer som en autopilot.

Mobi EYE og Tesla avsluttet samarbeidet fordi: patenter. 

Nei, det står i linken hvorfor mobileye avsluttet samarbeidet. Og ja, jeg stoler mer på folk innad i Mobileye enn jeg gjør løgnhalsen Elon Musk/Tesla som lyver på inn og utpust. 

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, oophus said:

Nei, det står i linken hvorfor mobileye avsluttet samarbeidet. Og ja, jeg stoler mer på folk innad i Mobileye enn jeg gjør løgnhalsen Elon Musk/Tesla som lyver på inn og utpust. 

Ok da er vi uenige, jeg stoler mer på Elon Musk.

Grunnen til at jeg gjør det er utsagnene hans om hvor viktig det er å ha så mye kontroll over all HW og SW i bilen som mulig. Holdt opp mot Jim Farley (ceo Ford) sine utsagn om hvor håpløst de har det med 350 selskaper å forholde seg til når de skal gjøre en SW oppdatering.

Skrevet
bzzlink skrev (6 minutter siden):

For å sammenligne autopiloten på bil (Tesla) med autopilot på fly, så ser jeg er ikke helt den store forskjellen, bortsett fra at fly legger til et par akser til som må styres. Kan du fortelle ditt synspunkt på hva forskjellen er?

Er flere ting autopilot til fly tar for seg forutenom kun trim. Man sparer f.eks en masse fuel gjennom dens bruk.

bzzlink skrev (7 minutter siden):

Dersom Tesla skal dømmes for noe, så måtte det være at sjåfører har blitt villedet til å tro at de ikke trengte å følge med på veien.

Men da er du jo enig i at straffen det prates om er korrekt? 

• Liker 3
Skrevet (endret)
3 minutes ago, oophus said:

Er flere ting autopilot til fly tar for seg forutenom kun trim. Man sparer f.eks en masse fuel gjennom dens bruk.

Men da er du jo enig i at straffen det prates om er korrekt? 

Dersom de faktisk har villedet, så ja da skal dommen bli stående.

Dersom sjåføren var et komplett brødhue, eller faktisk sovnet, så skal den ikke bli stående.

Med brødhue så tenker jeg på nivå med tørke katta i mikroen (som kun er en vandrehistorie)
"Ingen har spesifikt sagt at du ikke skal gjøre det, men du burde skjønt det"

Endret av bzzlink
Skrevet
4 minutes ago, oophus said:

Ja, endel av de kan lande flyet også.

Men ingen av de taxer. Ifølge en pilot kompis så er den farligste delen av flyturen før take-off og etter landing.

Skrevet
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Definisjonen på autopilot på wikipedia er jo en spot on beskrivelse av hva autopiloten i Tesla gjør.

https://en.wikipedia.org/wiki/Autopilot

Man kan f.eks kjøpe et autopilot system til seilbåter som kun styrer roret for å holde en kurs, eller et plottet program. For skip så vil autopilot ofte inkludere ting som ballast for å holde skipet riktig mot sjøen og vind. Der vil også tidspunkt for bunkring ved X havn inkluderes slik at autopilot optimaliserer ferden til å nå havnen ved ønsket tid og på den måten spare endel kroner. 

Altså det er mer enn kun "rorkontroll".

Skrevet
2 minutes ago, oophus said:

Man kan f.eks kjøpe et autopilot system til seilbåter som kun styrer roret for å holde en kurs, eller et plottet program. For skip så vil autopilot ofte inkludere ting som ballast for å holde skipet riktig mot sjøen og vind. Der vil også tidspunkt for bunkring ved X havn inkluderes slik at autopilot optimaliserer ferden til å nå havnen ved ønsket tid og på den måten spare endel kroner. 

Altså det er mer enn kun "rorkontroll".

Igjen veldig likt som i bilen min.

Den bestemmer jo ladestopp og beste rute osv. Den overstyrer ikke farten, men sier ifra hvilken hastighet som bør velges for å nå destinasjonen

Skrevet
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Dersom de faktisk har villedet, så ja da skal dommen bli stående.

Men det er du altså enig i at de har gjort? Eller trekker du tilbake det du sa tidligere? 

Dommen handler stort sett om at Tesla har gitt folk falsk sikkerhet i hva Autopilot kan og ikke kan, og "paint it black" videoen er en stor del av det. 

Skrevet
AL123 skrev (15 timer siden):

Skadeerstatningen er selvsagt hinsides for høy, slik det ofte er i USA, men dommen er definitivt riktig. "Autopilot" og andre såkallte selvkjøresystemer skulle vært forbudt frem til de faktisk fungerte.

Men så er jo ikke Autopilot eller noen andre sysemer selvkjørende og det er godt dokumentert... 

Navnet kan en diskutere i hel, at det gir falske forhåpninger osv. Men en skal være passe tett om en ikke får med seg at det er sjåføren som er ansvarlig til å påse kjøringen at all times. 

Skrevet (endret)
12 minutes ago, oophus said:

Men det er du altså enig i at de har gjort? Eller trekker du tilbake det du sa tidligere? 

Dommen handler stort sett om at Tesla har gitt folk falsk sikkerhet i hva Autopilot kan og ikke kan, og "paint it black" videoen er en stor del av det. 

Nei jeg er ikke enig i at de har villedet.

De har jo ikke lansert FSD unsupervised.

Men dersom retten finner det bevist at sjåføren i den aktuelle bilen trodde at hen hadde level 4 selvkjøring, og at Tesla ikke hadde gjort nok for å få hen til å ikke tro det, så er jeg enig. Da skal dommen bli stående.

Endret av bzzlink

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...