Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Jarmo skrev (5 minutter siden):

Nå må ikke der glemme oss gamling som har kjørt ICE biler over 30-40-50 år. Med manuell gir og 3 pedaler.

Overgang til EV blir litt rart med det samme når man bare har 2 pedaler.

Dagens ungdom altså ;)

ps. gjelder ikke meg, har kjørt alt som går på 2-3-4-6-10-12-14-16-18 hjul osv. Giring lav og høy serie, til og med dobbel kløtsj ved giring. Osv.

Og biler med automat, med 3 pedaler.(gåte)

PST! Kjørt bil siden 80-tallet, så da var det vel knapt mulig å finne kjøreskoler som tilbød bare oppkjøring med automatgir. Ihvertfall når man kom fra mindre steder langt fra nærmeste storby! 😎

Men, man er ikke eldre enn man føler seg, og jeg føler meg fremdeles ung til sinns, og fremdeles lærevillig! Føler en god del av mine jevnaldrende, virker som de er halvveis pensjonist allerede! Alt nytt er liksom farlig, og slikt ønsker man ikke å sette seg inn i/forholde seg til. Alt var bedre før i tiden! 😁

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

PST! Kjørt bil siden 80-tallet, så da var det vel knapt mulig å finne kjøreskoler som tilbød bare oppkjøring med automatgir. Ihvertfall når man kom fra mindre steder langt fra nærmeste storby! 😎

Men, man er ikke eldre enn man føler seg, og jeg føler meg fremdeles ung til sinns, og fremdeles lærevillig! Føler en god del av mine jevnaldrende, virker som de er halvveis pensjonist allerede! Alt nytt er liksom farlig, og slikt ønsker man ikke å sette seg inn i/forholde seg til. Alt var bedre før i tiden! 😁

De aller fleste klarer vel el rullestol når de blir gamle nok. Selv liker jeg manuelt gear og cluch. Elbil er kjedelig på den måten. Det blir som å kjøre rundt på 1 gear hele tiden med gode hørselsvern

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (18 minutter siden):

Du har jo misforstått diskusjonen om du tror dette går på tilvenning/vaner. De fleste snakker om sikkerhet ut i fra det jeg leser og at det ikke er trygt å kjøre med en fot på hver pedal som en workaround. Det har ikke noe med å tilpasse seg eller lære nye ting som er helt ok så lenge det ikke går på kompromiss med sikkerhet. De burde lagt til creep valget som var der før i menyen så kunne de som vil være fremtidige kamikaze piloter få lov å være det. 

Endret av minim
  • Liker 1
Skrevet

Et annet fenomen som de som har kjørt litt gokart kanskje kjenner igjen, er at enkelte hele tiden hviler foten på bremsepedalen og trykker den litt inn – uten at det er bevisst.

Dette skjer ofte fordi gokarter som regel har en smal pedalboks, med en slik utførelse at man sitter med styrestag og andre komponenter mellom beina. Dermed må man bruke begge føttene – én på gass, én på brems.

På alle pre-race-møter jeg har deltatt på i hobbyløp, blir det nevnt at man ikke skal hvile venstrefoten på bremsepedalen. Likevel skjer det ofte, og flere ender opp med det oransje "kjøttbolleflagget" fordi bremsene blir overopphetet.

Da får de som regel en alvorsprat i pit før de får kjøre ut igjen.Så ja – det er en reell fare for at man ender opp med å trykke både gass og brems samtidig, spesielt hvis venstrefoten begynner å slappe litt for mye av i posisjon, som og er en situasjon du umulig setter deg i dersom du er opplært og bruker 1 fot for brems og gass. 

Skrevet
Evil-Duck skrev (7 timer siden):

Et annet fenomen som de som har kjørt litt gokart kanskje kjenner igjen, er at enkelte hele tiden hviler foten på bremsepedalen og trykker den litt inn – uten at det er bevisst.

Dette er vel bare et problem på biler uten regenerering? Altså at det ubevisste lille trykket på bremsa går rett til bremseklossene og gir overoppheting.

På biler med regenerering vil et lite trykk bety nettopp regenerering. Hvis det kombineres med trykk på gasspedalen blir det bare et regnestykke der den ene til dels utligner den andre, så netto-signalet sendes videre til motoren.

Skrevet
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Dette er vel bare et problem på biler uten regenerering? Altså at det ubevisste lille trykket på bremsa går rett til bremseklossene og gir overoppheting.

På biler med regenerering vil et lite trykk bety nettopp regenerering. Hvis det kombineres med trykk på gasspedalen blir det bare et regnestykke der den ene til dels utligner den andre, så netto-signalet sendes videre til motoren.

På min bil ville det ikke gjort noe men om bremsen kun er for friksjonsbremser vil det kunne skje. Tror det er noen få el biler som ikke har fått til blending mellom el og mekanisk. Som sagt så må man unngå å bruke begge bena på en automat bil eller el bil. Trykker jeg hardt på bremsen vil friksjonsbremsene gå i inngrep og man kan få kraftig oppvarming av skivene

Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Skal vi diskutere litt tesla igjen kanskje?;)

Noen som har kommet over flere uhell med robot taxi? Må si det er veldig lite å finne, skremmende lite.

Hvor mangen tusen km har de akkumulert?

Skrevet
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Det har jeg ikke oversikt over, så det kan jeg ikke svare på:)

Finner ikke videoer heller som er nyere, Kjører de i det hele tatt? Rart det ikke legges ut videoer fra andre enn kjente tesla amdasadører? Er ikke tjenesten for alle? Bare tesla fans taxi? Veldig stille 

Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Finner ikke videoer heller som er nyere, Kjører de i det hele tatt? Rart det ikke legges ut videoer fra andre enn kjente tesla amdasadører? Er ikke tjenesten for alle? Bare tesla fans taxi? Veldig stille 

Det er ikke åpent for alle nei, men for flere å flere. Er via invitasjon. Den generelle åpningen er vell planlagt for august.

De kjører 12 timer pr dag mener jeg på, men dette er fra husk så ikke stol på det:p

Mye youtubere osv som kom først i rekken ja..

Skrevet
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Mye youtubere osv som kom først i rekken ja..

Trur det sier sitt jeg på hvor bra det er. 

Si ifra når folk som Missy Cummings og Dan O'Dowd får lov til å teste dem. 

Skrevet
oophus skrev (18 minutter siden):

Trur det sier sitt jeg på hvor bra det er. 

Si ifra når folk som Missy Cummings og Dan O'Dowd får lov til å teste dem. 

Ja jeg har jo nevnt dette flere ganger allerede at jeg antar at de har streng NDA ift dette. Men de legger ut det lille en kan finne og det er ingen "utenforstående" som legger ut ting osv. Forventet langt mer, men det er mulig NDA er årsaken her som nevnt tidligere. 

Som sagt, det ser ut til at de og alle andre får muligheten i fra august av om de når forventningen. Jeg ønsker dog "reviews" fra folk som står litt nærmere midten og ikke på hver side av hver sin ekstreme kant. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...