Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
oophus skrev (23 minutter siden):

? Det er video ute av at de skrur av systemet ved en søppelbil gjennom skjermen... 😂 

Det er altså fortsatt ingen sjåfør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Markiii skrev (10 minutter siden):

Det er altså fortsatt ingen sjåfør.

En overtagelse til sjåfør eller ingenting er det samme. De har bare atter en gang funnet smutthull i regelverk og satt en ræva sikkerhet på feil sete. 

Skrevet
oophus skrev (5 minutter siden):

En overtagelse til sjåfør eller ingenting er det samme. De har bare atter en gang funnet smutthull i regelverk og satt en ræva sikkerhet på feil sete. 

Kan du referere til 'smutthullet' de bruker?

De har åpenbart lov å kjøre uten, ref leveringen som skjedde

Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Kan du referere til 'smutthullet' de bruker?

De har åpenbart lov å kjøre uten, ref leveringen som skjedde

Rundt sikkerhetssjåfør? Er ikke det åpenbart? Når reguleringen krever en sikkerhetssjåfør men "glemmer" å nevne at det må sitte bak rattet ettersom formålet rundt kravet burde være åpenbart? 

Nå må de lene seg bort til en skjerm for å sveipe et spesifikt sted for å deaktivere systemet. Det sier seg selv at det er en håpløs løsning vs det å ha tilgang til bremsepedalen ved å sitte på riktig plass.... 

Skrevet
oophus skrev (5 minutter siden):

Rundt sikkerhetssjåfør? Er ikke det åpenbart? Når reguleringen krever en sikkerhetssjåfør men "glemmer" å nevne at det må sitte bak rattet ettersom formålet rundt kravet burde være åpenbart? 

Nå må de lene seg bort til en skjerm for å sveipe et spesifikt sted for å deaktivere systemet. Det sier seg selv at det er en håpløs løsning vs det å ha tilgang til bremsepedalen ved å sitte på riktig plass.... 

OK, så smutthullet er 'åpenbart'... 

Som sagt, de har kjørt 100% autonomt I samme område til kunde. Så sikkerhetssjåføren er ikke noe de trenger å ha, men noe de har valgt å ha. IE er det ikke noe smutthull ute å går.

Men enig i at det hadde vært bedre å sette hen i førersetet.

Er jo en historie der bilen såvidt treffer en annen bil med hjulet på parkering der det ryktes at sikkerhetssjåføren stoppet det hele. Men var ingen i bil for å bekrefte.

Det hele ender med at hen går ut av bilen, setter seg i førersetet og kjører videre etter å ha snakket med eier av bil etc.

Blir ganske dumt 😅

Skrevet
oophus skrev (12 minutter siden):

Det sier seg selv at det er en håpløs løsning vs det å ha tilgang til bremsepedalen ved å sitte på riktig plass....

I tillegg tar de jo plassen til en potensiell passasjer, om ikke passasjeren kan sitte i førersetet.

Skrevet
Markiii skrev (1 time siden):

Det styrer du jo med gassen. Trenger ikke å tulle med bremser da. Slipp gassen helt opp, så stopper den. Tråkk forsiktig inn, og den begynner å bevege seg forsiktig.

Det kommer an på hvor kjapp du er. Klarer du å flytte foten på 500ms?

Typisk creep hastighet er 3-4km/h

La ossoss si at du vil parkere i et parkeringshus

Rygger du inn mot en murvegg i creep hastighet og rett før di skal stoppe oppdager ryggesensoren et barn som har løpt inn mellom bilen og muren. Du må bråstoppe. Det kan være ditt eget barn eller barnebarn. Holder du foten på gassen mister du 500ms nok til at bilen går 0,5 meter lenger. Mere enn nok til å knuse skallen på et barn eller en hund

  • Liker 1
Skrevet
Markiii skrev (2 timer siden):

Jeg prøvde å finne et alternativ til Tesla fordi jeg vurderte å kjøpe ny bil. Jeg fant ingenting som kan måle seg med Tesla når man ser på totalpakken, og særlig pris og rekkevidde. For ikke å snakke om app og annet.

Model Y har vært verdens solgte bil, så man skal være rimelig på bærtur for å påstå at det er en dårlig bil.

 

  

Åpenbart lager de ikke "middels biler" når de er såpass populære. Særlig Model Y har også vunnet utallige priser.

Er ikke toyota corolla vw golf vw boble middels biler som har solgt bra? Ford escort sierra solgte svært bra uten at de var veldig bra biler. Bare billige

  • Liker 1
Skrevet
oophus skrev (2 timer siden):

En overtagelse til sjåfør eller ingenting er det samme. De har bare atter en gang funnet smutthull i regelverk og satt en ræva sikkerhet på feil sete. 

Det er ingen sikkerhetssjåfør. Det sitter en i passasjersetet, men han kan ikke kjøre bilen. Mulig han har "nødknapp" eller lignende, men det blir som å si at en passasjer i en vanlig bil er fører fordi vedkommende kan trekke i håndbrekket for å stoppe bilen.

Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

Det kommer an på hvor kjapp du er. Klarer du å flytte foten på 500ms?

Typisk creep hastighet er 3-4km/h

La ossoss si at du vil parkere i et parkeringshus

Rygger du inn mot en murvegg i creep hastighet og rett før di skal stoppe oppdager ryggesensoren et barn som har løpt inn mellom bilen og muren. Du må bråstoppe. Det kan være ditt eget barn eller barnebarn. Holder du foten på gassen mister du 500ms nok til at bilen går 0,5 meter lenger. Mere enn nok til å knuse skallen på et barn eller en hund

Hvorfor skulle jeg holde foten på gassen? Hvis jeg må stoppe, så slipper jeg gassen. Jeg trenger ikke å flytte foten. Jeg bruker kun gasspedalen.

Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

Er ikke toyota corolla vw golf vw boble middels biler som har solgt bra? Ford escort sierra solgte svært bra uten at de var veldig bra biler. Bare billige

Er de mest solgt i verden?

Skrevet
Markiii skrev (37 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg holde foten på gassen? Hvis jeg må stoppe, så slipper jeg gassen. Jeg trenger ikke å flytte foten. Jeg bruker kun gasspedalen.

Gjør det du. Om du har så sterk regenerering at du låser alle 4 hjul når du slipper gassen. 

Skrevet
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Også for å slå den på. Men det gjør meg lite, da vet jeg ihvertfall når den er av eller på, og slipper "Volvo og VW-hendelser"...! ;)

Med dette 1pedals greiene er det jo lett for at slikt skjer. Når bilen kryper så forstår folk at den er på, men her kan man risikere at den er på og i "gir" når man snur seg/går ut og plutselig reiser hele bilen. Enda en farlig ting med 1pedals løsningen. 

Trestein skrev (6 timer siden):

Det handler om å kunne manøvrere med foten på bremsen og ikke gassen. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er tryggere?

Enig. Å begynne å rote med to føtter tilfører bare kompleksitet som igjen kan føre til uheldige situasjoner. Med foten på bremsen er det ingen tvil. 

Markiii skrev (4 timer siden):

Det styrer du jo med gassen. Trenger ikke å tulle med bremser da. Slipp gassen helt opp, så stopper den. Tråkk forsiktig inn, og den begynner å bevege seg forsiktig.

Den stopper av og til for rolig for min del så må jeg over på brems likevel. Jeg er ikke ute etter løsninger på hvordan bruke 1pedals kjøring siden det er en løsning jeg ikke ønsker. Kunne tenkt meg å fått aktivert creep, men det går visst ikke lenger :(

Skrevet
minim skrev (10 minutter siden):

Med dette 1pedals greiene er det jo lett for at slikt skjer. Når bilen kryper så forstår folk at den er på, men her kan man risikere at den er på og i "gir" når man snur seg/går ut og plutselig reiser hele bilen. Enda en farlig ting med 1pedals løsningen. 

Løses ved å ha en egen knapp for å slå på og av bilen. Da vil man ikke risikere at bilen plutselig flyr av gårde. Det er altså ikke 1-pedal-funksjonen som er farlig, det er at bilen bestemmer om den er på eller ikke, bare basert på at det registreres tilstrekkelig vekt i førersetet.

minim skrev (13 minutter siden):

Enig. Å begynne å rote med to føtter tilfører bare kompleksitet som igjen kan føre til uheldige situasjoner. Med foten på bremsen er det ingen tvil. 

Har du en fot over hver pedal, er det ingen tvil om hvem av de som er gassen og hvem som er bremsen. Altså har man da eliminert eller ihvertfall sterkt redusert faren for å tråkke på feil pedal ved en feiltagelse!

minim skrev (14 minutter siden):

Den stopper av og til for rolig for min del så må jeg over på brems likevel. Jeg er ikke ute etter løsninger på hvordan bruke 1pedals kjøring siden det er en løsning jeg ikke ønsker. Kunne tenkt meg å fått aktivert creep, men det går visst ikke lenger :(

Da vil jeg si at 1-pedalfunksjonen ikke er aggressiv nok, og knapt kan kalles 1-pedal. Slipper man pedalen, skal bilen bremses ned og stoppes helt opp, og i lav fart så skal den ganske umiddelbart stoppe helt. Dessverre har flere biler for lav regenerering, som tillater at den fortsatt triller. men da skal uansett sjåføren kjenne bilen, kjøre saktere og ikke minst være særdeles obs og klar til å tråkke på bremsen om bilen ikke stopper fort nok.

Ser Volvo har tre moduser, av - på - Auto (ofte kalt "blended"), der sistnevnte skal justere bremsekraften etter ev. bil som ligger foran en basert på avstanden til den bilen. Og VW har såvidt jeg har forstått, ikke skikkelig 1-pedal-funksjon, men justering på bremseeffekt alt etter girert man ligger i, dog ingen av de gir full stopp.

Skrevet
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Har du en fot over hver pedal, er det ingen tvil om hvem av de som er gassen og hvem som er bremsen. Altså har man da eliminert eller ihvertfall sterkt redusert faren for å tråkke på feil pedal ved en feiltagelse!

 

Tror du må ha noen veldig unormale reflekser. 99% av oss klarer ikke å justere bremsetrykket med venstre foten. Jeg har prøvd flere ganger selv og det blir veldig dårlig

Om du har fører kort fremdeles husker du sikkert fra opplæringen at man skulle ha noe som den gang kaltes bremseberedskap? Husker du årsaken? 

En bil som kjører under abs hastighet vil låse alle 4 hjul momentant ved et hard trykk på bremsen. Det gjør ikke regenerering. De fleste biler regenerere med 100-200KW mens bremsene på en bil fint klarer en bremse effekt på 1000KW 

En bil som låser alle 4 hjul når du slipper gasspedalen (EV ABS bremser) vil du sikkert like. Tviler på om folk flest ville like det. Samt andre trafikanter 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (36 minutter siden):
Snowleopard skrev (50 minutter siden):

Har du en fot over hver pedal, er det ingen tvil om hvem av de som er gassen og hvem som er bremsen. Altså har man da eliminert eller ihvertfall sterkt redusert faren for å tråkke på feil pedal ved en feiltagelse!

Tror du må ha noen veldig unormale reflekser. 99% av oss klarer ikke å justere bremsetrykket med venstre foten. Jeg har prøvd flere ganger selv og det blir veldig dårlig

Om du har fører kort fremdeles husker du sikkert fra opplæringen at man skulle ha noe som den gang kaltes bremseberedskap? Husker du årsaken? 

En bil som kjører under abs hastighet vil låse alle 4 hjul momentant ved et hard trykk på bremsen. Det gjør ikke regenerering. De fleste biler regenerere med 100-200KW mens bremsene på en bil fint klarer en bremse effekt på 1000KW 

En bil som låser alle 4 hjul når du slipper gasspedalen (EV ABS bremser) vil du sikkert like. Tviler på om folk flest ville like det. Samt andre trafikanter 

Svarer du i det hele tatt på det jeg skrev, eller det du antar at jeg skrev, eller tillegger meg påstander jeg ikke har kommet med? Jeg synes du er farefullt nær, om ikke direkte på det siste.

Det du har trukket ut av hele innlegget,  er altså basert på det jeg skrev om å tråkke på feil pedal. Ikke ett eneste sted har jeg snakket om å justere bremsetrykket med bremsepedalen. Men klart, tipper alle klarer å variere mellom å trykke bremsen i bunn, og det å bremse bare litt. Men at mange vil slite med å justere mellom helt låste hjul og der man bare akkurat opprettholder trilling, det sliter selv proffe sjåfører med. Jeg har aldri påstått at jeg er i nærheten av slike kjøreferdigheter, eller at folk flest skal klare det.

ABS er der jo for at man skal kunne trykke hardt på pedalen ved nødbremsing og kraftig nedbremsing, men hvor bilen selv vil slippe opp bremsingen noe om hjulene låser seg helt. Men det er ikke det jeg har snakket om her. Men i veldig sakte hastighet som det er snakk om ved finmanøvrering ved rygging og parkering, så vil regeneringsbremsing kunne stoppe bilen momentant i så lave hastigheter.

Med regenerativ bremsing, justerer man altså gasspedalen for å velge mellom en veldig myk justering av gasspådrag, og nedbremsing med motor for å dempe farten. Selvsagt, om du slipper opp gasspedalen helt, så skal bilen da gå i hard regenerering, omen uten å låse hjulene helt. Trenger man stoppe fortere, må man selvsagt bruke bremsepedalen i tillegg.

Ergo blir det du skriver i siste avsnitt, helt flåsete å komme med. Les hva jeg skriver, og ikke anta noe utover det. Er du usikker, så spør istedet!

Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Svarer du i det hele tatt på det jeg skrev, eller det du antar at jeg skrev, eller tillegger meg påstander jeg ikke har kommet med? Jeg synes du er farefullt nær, om ikke direkte på det siste.

Det du har trukket ut av hele innlegget,  er altså basert på det jeg skrev om å tråkke på feil pedal. Ikke ett eneste sted har jeg snakket om å justere bremsetrykket med bremsepedalen. Men klart, tipper alle klarer å variere mellom å trykke bremsen i bunn, og det å bremse bare litt. Men at mange vil slite med å justere mellom helt låste hjul og der man bare akkurat opprettholder trilling, det sliter selv proffe sjåfører med. Jeg har aldri påstått at jeg er i nærheten av slike kjøreferdigheter, eller at folk flest skal klare det.

ABS er der jo for at man skal kunne trykke hardt på pedalen ved nødbremsing og kraftig nedbremsing, men hvor bilen selv vil slippe opp bremsingen noe om hjulene låser seg helt. Men det er ikke det jeg har snakket om her. Men i veldig sakte hastighet som det er snakk om ved finmanøvrering ved rygging og parkering, så vil regeneringsbremsing kunne stoppe bilen momentant i så lave hastigheter.

Med regenerativ bremsing, justerer man altså gasspedalen for å velge mellom en veldig myk justering av gasspådrag, og nedbremsing med motor for å dempe farten. Selvsagt, om du slipper opp gasspedalen helt, så skal bilen da gå i hard regenerering, omen uten å låse hjulene helt. Trenger man stoppe fortere, må man selvsagt bruke bremsepedalen i tillegg.

Ergo blir det du skriver i siste avsnitt, helt flåsete å komme med. Les hva jeg skriver, og ikke anta noe utover det. Er du usikker, så spør istedet!

Se på hva du skriver. Man skal ikke bruke annet en høyrefoten.  Det du skriver er sitat:

Har du en fot over hver pedal, er det ingen tvil om hvem av de som er gassen og hvem som er bremsen. Altså har man da eliminert eller ihvertfall sterkt redusert faren for å tråkke på feil pedal ved en feiltagelse!

Hvordan kan dette misforståes. Det du beskriver er å ha en fot over gassen og en annen over bremsen. Det er ikke slik man kjører bil. Man bruker bare en fot og den er enten over bremsen eller over gassen

Ingen biler har så kraftig regenerering at hjulene låser. Det gjør de når man trykker bremsen. Da stopper bilen momentant. Ofte stopper felgene mens elastitet i dekkene gir bilen noen centimeter frem og tilbakebevegelse. Vil man kjøre trygt legger man foten over bremsepedalen. Da får man full bremsekraft etter under 500mS som kan redde livet til barnet bak bilen.

Det eliminerer også mulighet for at man akselererer for kraftig om man kjører frem i et kryss og må rygge raskt tilbake. Uansett så ser man effekten av dette i avisene!

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (4 minutter siden):

Se på hva du skriver. Man skal ikke bruke annet en høyrefoten.  Det du skriver er sitat:

Har du en fot over hver pedal, er det ingen tvil om hvem av de som er gassen og hvem som er bremsen. Altså har man da eliminert eller ihvertfall sterkt redusert faren for å tråkke på feil pedal ved en feiltagelse!

Dette var altså snakk om ved finmanøvrering i rolig fart, ikke på motrovei med 100-110 km/t eller mer. Ergo er det du som surrer og ikke klarer å følge med på hva jeg skriver, og har skrevet tidligere i dag på akkurat dette punktet. Så der har jeg forklart missforståelsen din!

Trestein skrev (6 minutter siden):

Ingen biler har så kraftig regenerering at hjulene låser. Det gjør de når man trykker bremsen. Da stopper bilen momentant. Ofte stopper felgene mens elastitet i dekkene gir bilen noen centimeter frem og tilbakebevegelse. Vil man kjøre trygt legger man foten over bremsepedalen. Da får man full bremsekraft etter under 500mS som kan redde livet til barnet bak bilen.

Igjen, jeg har ikke påstått at biler blokkerer hjulene ved regenerering, selv om NAF bl.a. ber oss dempe regenerering på vinteren for å unngå nettopp det på glatt føre. Jeg skriver jo at regenereingen skal være kraftig nok til å stoppe bilen helt. Men som jeg og skrev, det skal selvsagt skje raskt men ikke rent blokkering av hjulene. Det forventer jeg at bilprodusentene sørger for at ikke skjer.

Og igjen, jeg snakker om full stopp på bilen når man slipper gassen ved finmanøvrering. Altdå i rolig hastighet. Man gjør jo selvsagt ikke slik finmanøvrering i høy fart. I sakte fart vil dog behovet for 1000 kW bremseeffekt være fullstendig overkill, og de fleste skal klare det med den effekten bilen kan regenere med, med mindre produsenten hindrer dette i programvaren sin. Man da har man som sagt ikke ekte 1-pedal-kjøingsfunksjon på bilen. Slipper man gassen i 10-15 km/t eller lavere, så skal regenerativ bremsing være nok de fleste/alle tilfeller. 

Men derfor skrev jeg og at man kan/bør ha venstrefoten over bremsepedalen for å kunne bruke bremsen om man likevel skulle føle at bremsingen ikke er momentan nok. Og der har du bremseberedskapen du snakker om.

Creep er gjerne en funksjon av dieselmotorens høyere moment kombinert med drivstoffet som ikke gir kvelning av motoren på lat turtall. En bensinmotor vil fort kveles og bremse ned av seg selv så lenge man ikke trykker inn clutchen, selv om kreftene nok ikke er like kraftig som på regenerativ bremsing på en elbil.

Trestein skrev (19 minutter siden):

Det eliminerer også mulighet for at man akselererer for kraftig om man kjører frem i et kryss og må rygge raskt tilbake. Uansett så ser man effekten av dette i avisene!

Ja, jøss. Man skal altså begynne å rygge om man har bomma fullstendig og kommet for langt ut i krysset. Det høres veldig skummelt ut. Du vil fort slite med å gjøre dette, og samtidig være sikker på at det ikke er sneket et annet kjøretøy bak deg i mellomtiden.

Nei, han man kommet for langt ut, så skal man stoppe bilen, så sjekke om det er klart og mulig å rygge kontrollert ut av situasjonen. Men helst skal man ha kjørt så passivt at man ikke er på vei ut i krysset uten at man er sikker på at det er klart. Og om det likevel kommer en tulling i alt for høy fart til å klare å stoppe, så husk at de uansett ikke har påkjøringsrett.

Så får man heller vurdere hva som er tryggest, stoppe opp og håpe den tullingen og klarer å stoppe, eller begynne med en rask ryggemanøver der man ikke nødvendigvis har full kontroll på det bak seg. I trafikken kan det fort være en syklist eller en MC du har fått bak deg, ikke bare biler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...