Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
kremt skrev (3 timer siden):

Er ikke tesla sin løsning egentlig bare en fjernstyrt bil fra et sentralbord, med sikkerhetssjåfør? Det var hvertfall noen som hadde satt seg inn i dette som hevdet det var slik. 

Hvis dette i praksis er en slavelønnet taxisjåfør som sitter og kjører bilen fra et fattig land via VR for å slippe unna et annet lands minstelønn for taxisjåfører og samtidig litt skatteunnvikelse så kan jeg ikke skjønne annet enn at fagforeninger verden rundt vil protestere vilt mot VR-slaveriet.

Det aner meg om hvem som er hjernen bak moralen i et sånt opplegg. Sikkert en som mener han ikke er rik nok.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om FSD softwaren er lik, så brukes det jo ofte å aktivere en mer "aggressiv" ferdsel gjennom gasspedalen når bilen er litt usikker ut kryss o.l. Om testsjåføren ikke sitter bak rattet for å utføre det behovet, så kan jo det forklares med at bilen uansett styres med et VR/AR oppsett. Da er det kanskje greit at testpersonens eneste oppgave er "nødknapp" funksjon. Vell, bortsett fra at det er en helt håpløs versjon av "robotaxi". Om Tesla fans har klaget over Waymo sin løsning siden den ikke kan skaleres, så er jo dette mye, mye verre. 

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (28 minutter siden):

Hvis dette i praksis er en slavelønnet taxisjåfør som sitter og kjører bilen fra et fattig land via VR for å slippe unna et annet lands minstelønn for taxisjåfører og samtidig litt skatteunnvikelse så kan jeg ikke skjønne annet enn at fagforeninger verden rundt vil protestere vilt mot VR-slaveriet.

Det aner meg om hvem som er hjernen bak moralen i et sånt opplegg. Sikkert en som mener han ikke er rik nok.

Du glemte visst å legge ved dokumentasjon på denne påstanden. Eller er "spekulasjon" et mer dekkende uttrykk?

  • Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Hvis dette i praksis er <..>

Du glemte visst å legge ved dokumentasjon på denne påstanden. Eller er "spekulasjon" et mer dekkende uttrykk?

Hvilken påstand?

Skrevet
kremt skrev (53 minutter siden):

Er ikke tesla sin løsning egentlig bare en fjernstyrt bil fra et sentralbord, med sikkerhetssjåfør? Det var hvertfall noen som hadde satt seg inn i dette som hevdet det var slik. 

Her er dokumentasjonen 🤣

  • Hjerte 2
Skrevet

Søk på "tesla teleoperators"

Quote

"Teslas will be in the wild, with no one in them, in June, in Austin," Musk told analysts and investors in January. In May, he told CNBC that the robotaxi would only operate in parts of Austin that are safe for it, would avoid difficult intersections, and would use humans to monitor the vehicles.

What those teleoperators are doing is not clear. 

For years inside Tesla, company executives have expected to use teleoperators who could take over in case of trouble, said one person familiar with the matter. For instance, if a robotaxi were stuck in a crowded pedestrian area and confused about what to do next, a human teleoperator could take over and guide it, the source said.

Tesla advertised for teleoperation positions, saying the company needs the ability to "access and control" autonomous vehicles and humanoid robots remotely. Such employees can "remotely perform complex and intricate tasks," it said in the advertisements.

 

Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

Søk på "tesla teleoperators"

 

les din egen kilde!

Sitat

What those teleoperators are doing is not clear. 

Alle som har jobbet med roboter i over noen timer vet at det er helt normalt å ha mennesker til feilhåndtering. 

På Waymo sin FAQ kan en også lese dette:

Sitat

Our vehicles are primarily driving autonomously

Det er ingen av de "autonome" bilene vi har i dag som er nivå 5. Så da vill det oppstå situasjoner de ikke takler. Da må en ha en løsning. En kan såklart bare stenge ned og ringe til falken men dette er en svært dårlig løsning. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Hvis dette i praksis er en slavelønnet taxisjåfør som sitter og kjører bilen fra et fattig land via VR for å slippe unna et annet lands minstelønn for taxisjåfører og samtidig litt skatteunnvikelse så kan jeg ikke skjønne annet enn at fagforeninger verden rundt vil protestere vilt mot VR-slaveriet.

Det aner meg om hvem som er hjernen bak moralen i et sånt opplegg. Sikkert en som mener han ikke er rik nok.

Nå må dere pokker meg gi dere med disse drømmene deres, de har mer i lønn enn deg...

Tesla is building an ‘AI Teleoperation team.’ | The Verge

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
oophus skrev (54 minutter siden):

Om FSD softwaren er lik, så brukes det jo ofte å aktivere en mer "aggressiv" ferdsel gjennom gasspedalen når bilen er litt usikker ut kryss o.l. Om testsjåføren ikke sitter bak rattet for å utføre det behovet, så kan jo det forklares med at bilen uansett styres med et VR/AR oppsett. Da er det kanskje greit at testpersonens eneste oppgave er "nødknapp" funksjon. Vell, bortsett fra at det er en helt håpløs versjon av "robotaxi". Om Tesla fans har klaget over Waymo sin løsning siden den ikke kan skaleres, så er jo dette mye, mye verre. 

Hva tenker du er håpløst av det vi har sett så langt? For meg virker det for godt til å være sant, altså at de ikke får legge ut alle feilene som åpenbart skjer. 

  • Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Hva tenker du er håpløst av det vi har sett så langt? For meg virker det for godt til å være sant, altså at de ikke får legge ut alle feilene som åpenbart skjer. 

Hvorfor sitter det en fyr på passasjersiden av bilen og ikke bak rattet? Hadde folk reagert om Tesla som så mange andre trengte folk bak rattet i starten? Hvordan fjernstyres bilene? Er det hovedsaklig VR/AR, eller har de installert haptiske følere på passasjersiden av bilen? 
image.png.c52964bd7d03f3f7d530426f5a236e87.pngimage.png.d66b6e39a053daa9dceac0ab5d261e86.pngimage.png.47166a97697b489704a14a640a4b9b37.pngimage.png.f4f9fbb16ea0a0af8f7d15cb7b285328.pngimage.png.a0b037da426c0cd43d542d85c8356f2b.png

Det er flere og flere som nå stusser over at de forandrer grepet sitt når bilen virker til å være litt "usikker" i det den holder på med for noe, og alle holder med samme grep der. Har de installert noe greier der, så er jo det en retning de fysisk har valgt. Er  det fordi VR/AR løsningen ikke er sikker ennå (ref stillingsannonsen) og vil illusjonen gå fra dette til en førerløs bil med AR/VR kontroll kontinuerlig om 6 måneder? 

Jeg trur at feilene skjer som normalt, men her har man byttet bort input på pedaler og ratt til input på passasjersiden. Hvis så er tilfellet så er dette et enormt innslag av svindel. Spesielt om dette senere blir byttet bort med 1 til 1 bil og VR/AR sjåfører. 

 

  • Liker 3
Skrevet (endret)
oophus skrev (7 minutter siden):

Hvorfor sitter det en fyr på passasjersiden av bilen og ikke bak rattet? Hadde folk reagert om Tesla som så mange andre trengte folk bak rattet i starten? Hvordan fjernstyres bilene? Er det hovedsaklig VR/AR, eller har de installert haptiske følere på passasjersiden av bilen? 
image.png.c52964bd7d03f3f7d530426f5a236e87.pngimage.png.d66b6e39a053daa9dceac0ab5d261e86.pngimage.png.47166a97697b489704a14a640a4b9b37.pngimage.png.f4f9fbb16ea0a0af8f7d15cb7b285328.pngimage.png.a0b037da426c0cd43d542d85c8356f2b.png

Det er flere og flere som nå stusser over at de forandrer grepet sitt når bilen virker til å være litt "usikker" i det den holder på med for noe, og alle holder med samme grep der. Har de installert noe greier der, så er jo det en retning de fysisk har valgt. Er  det fordi VR/AR løsningen ikke er sikker ennå (ref stillingsannonsen) og vil illusjonen gå fra dette til en førerløs bil med AR/VR kontroll kontinuerlig om 6 måneder? 

Jeg trur at feilene skjer som normalt, men her har man byttet bort input på pedaler og ratt til input på passasjersiden. Hvis så er tilfellet så er dette et enormt innslag av svindel. Spesielt om dette senere blir byttet bort med 1 til 1 bil og VR/AR sjåfører. 

 

Altså tror dere at trafikkmyndigheter i usa og Austin er helt tards og ikke stiller noen krav til Tesla? Klart har de godkjente nødløsninger på plass og det er ikke sikkerhetsføreren som sitter med en usynlig joystick og kjører bilen...

Det blir helt noldus å diskutere, som vanlig. 

Om en faktisk leser litt dokumentasjon så er det personen som tar "taxien" som kontakter support når det trengs, om ikke bilen detekterer det selv og support slår på tråden. Derifra har de mulighet til å kjøre bilen. 

 

Minner ekstremt om "SE PÅ FINGRENE" kommentarene dine på "AI videoen" i europa... Det er så spekulativt at det blir latterlig. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Altså tror dere at trafikkmyndigheter i usa og Austin er helt tards og ikke stiller noen krav til Tesla? Klart har de godkjente nødløsninger på plass og det er ikke sikkerhetsføreren som sitter med en usynlig joystick og kjører bilen...

Hvis de sitter og har kontroll gjennom å holde på akkurat samme vis alle sammen, så ville vel det vært godkjent av trafikkmyndigheter? Hvorfor skulle det vært annerledes vs det å godkjenne f.eks steer-by-wire med andre kontrollmekanismer? Det ligner jo tross alt noe slikt en handikappet person kan få godkjent ombygging av sin bil på for å kunne bruke den forutenom vanlig ratt og pedaler

  • Liker 2
Skrevet (endret)
oophus skrev (16 minutter siden):

Hvorfor sitter det en fyr på passasjersiden av bilen og ikke bak rattet? Hadde folk reagert om Tesla som så mange andre trengte folk bak rattet i starten? Hvordan fjernstyres bilene? Er det hovedsaklig VR/AR, eller har de installert haptiske følere på passasjersiden av bilen? 
image.png.c52964bd7d03f3f7d530426f5a236e87.pngimage.png.d66b6e39a053daa9dceac0ab5d261e86.pngimage.png.47166a97697b489704a14a640a4b9b37.pngimage.png.f4f9fbb16ea0a0af8f7d15cb7b285328.pngimage.png.a0b037da426c0cd43d542d85c8356f2b.png

Det er flere og flere som nå stusser over at de forandrer grepet sitt når bilen virker til å være litt "usikker" i det den holder på med for noe, og alle holder med samme grep der. Har de installert noe greier der, så er jo det en retning de fysisk har valgt. Er  det fordi VR/AR løsningen ikke er sikker ennå (ref stillingsannonsen) og vil illusjonen gå fra dette til en førerløs bil med AR/VR kontroll kontinuerlig om 6 måneder? 

Jeg trur at feilene skjer som normalt, men her har man byttet bort input på pedaler og ratt til input på passasjersiden. Hvis så er tilfellet så er dette et enormt innslag av svindel. Spesielt om dette senere blir byttet bort med 1 til 1 bil og VR/AR sjåfører. 

 

Ser ikke helt greia her. Er det unormalt at passasjer i framsetet har hånden sin der? 🤷

Jeg har høyrehånda alltid/meget ofte slik når jeg er passasjer. 🤔

Edit* Er jeg stressa, eller sjåføren rævva, så beveger jeg fingeren helt sikkert på samme måte.

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet
oophus skrev (6 minutter siden):

Hvis de sitter og har kontroll gjennom å holde på akkurat samme vis alle sammen, så ville vel det vært godkjent av trafikkmyndigheter? Hvorfor skulle det vært annerledes vs det å godkjenne f.eks steer-by-wire med andre kontrollmekanismer? Det ligner jo tross alt noe slikt en handikappet person kan få godkjent ombygging av sin bil på for å kunne bruke den forutenom vanlig ratt og pedaler

Jeg tipper det er så enkelt at knappen brukes som input, om du ikke har merket det enda så er det ingen "nødstopp" og denne knappen er nok blitt godkjent til nettopp dette formålet. Og derfor sitter de klar om noe skulle skje. Hva den trigger vill tiden vise seg da det kommer til å skje og har garantert skjedd allerede, men som jeg sier virker det på meg at de få testerene som finnes nå er under streng NDA med tesla og får ikke dele slikt på nett. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (8 minutter siden):

Ser ikke helt greia her. Er det unormalt at passasjer i framsetet har hånden sin der? 🤷

Er det normalt at ved innførsel av førerløse biler at sikkerhetspersonen sitter der han sitter? Hvorfor ikke bare sitte bak rattet? Hvilke grunner har man egentlig til å plassere personen der, og hvilke tiltak må man gjøre for å rettferdiggjøre den avgjørelsen? Om han skal kunne ta over for bilens feil, så er det da virkelig kjappere å gjøre dette fra vanlig sitteposisjon bak rattet, spesielt om man ikke har noen andre kontrollsystemer fra der man sitter. 

Så siden han sitter der han faktisk sitter, er det så "sykt" å anta at de alle sammen holder på samme posisjon inkludert fingrene sine av en grunn? 

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Jeg tipper det er så enkelt at knappen brukes som input, om du ikke har merket det enda så er det ingen "nødstopp" og denne knappen er nok blitt godkjent til nettopp dette formålet. Og derfor sitter de klar om noe skulle skje. Hva den trigger vill tiden vise seg da det kommer til å skje og har garantert skjedd allerede, men som jeg sier virker det på meg at de få testerene som finnes nå er under streng NDA med tesla og får ikke dele slikt på nett. 

Men hvorfor ikke bare putte den knappen eventuelt på rattet? Hvorfor installere noe som helst på den siden og så plassere en sikkerhetssjåfør der? 

  • Liker 1
Skrevet
oophus skrev (1 minutt siden):

Er det normalt at ved innførsel av førerløse biler at sikkerhetspersonen sitter der han sitter? Hvorfor ikke bare sitte bak rattet? Hvilke grunner har man egentlig til å plassere personen der, og hvilke tiltak må man gjøre for å rettferdiggjøre den avgjørelsen? Om han skal kunne ta over for bilens feil, så er det da virkelig kjappere å gjøre dette fra vanlig sitteposisjon bak rattet, spesielt om man ikke har noen andre kontrollsystemer fra der man sitter. 

Så siden han sitter der han faktisk sitter, er det så "sykt" å anta at de alle sammen holder på samme posisjon inkludert fingrene sine av en grunn? 

jeg tipper det bunner ut i børsverdi. 

Tesla har nok presset hardt for å starte uten noen som helst i bilen, som er total galskap såklart. "Alle andre" har hatt fører der lenge før de hadde nok empiri til å fjerne. Så her har nok Tesla grenet seg til å få personen i passasjer setet slik at det skal "se bedre ut". 

Men dette er jo bare spekulasjoner, men at de har satt hen der for å lage en jamesbond usynlig joystick er nok mer på folie nivå for min del. 

  • Liker 2
Skrevet
oophus skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor ikke bare putte den knappen eventuelt på rattet? Hvorfor installere noe som helst på den siden og så plassere en sikkerhetssjåfør der? 

er jo ikke installert noe som helst? Det er en helt standard model Y... Iallefall på hardware siden. 

Ang hvorfor ikke hen sitter som fører, se over ift min teori. 

Tesla og "menigheten" pusher jo hardt på at denne personen kun er der for å passe på pøbler og folk fra koret som kommer til å angripe dem. Jeg tror det er en stor overdrivelse, og at hen helst er der for nød situasjoner og krav i fra myndighetene. Men Tesla kan spille på denne greia når hen ikke sitter i fører setet. 

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

jeg tipper det bunner ut i børsverdi. 

Tesla har nok presset hardt for å starte uten noen som helst i bilen, som er total galskap såklart. "Alle andre" har hatt fører der lenge før de hadde nok empiri til å fjerne. Så her har nok Tesla grenet seg til å få personen i passasjer setet slik at det skal "se bedre ut". 

Men dette er jo bare spekulasjoner, men at de har satt hen der for å lage en jamesbond usynlig joystick er nok mer på folie nivå for min del. 

Så lenge Tesla ikke sier noe om det, og har gitt en munnkurv til de som faktisk sitter der, så er det jo ganske suspekt. 

Rakk dem ikke VR/AR løsningen sin før datoen? Den ble jo pushet noen dager, og er dette resultatet? Om det ikke er noen form for kontroll derifra, så hva er planen? Haste-åpne døra for å tvinge FSD av? 

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...