Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
oophus skrev (1 minutt siden):

De fjernstyres nok i betydelig grad. 

Såklart, helt uten en eneste kilde. Men at det finnes mulighet for det tviler jeg ikke på. Ganske vanlig innenfor robot verden når noe går galt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Såklart, helt uten en eneste kilde. Men at det finnes mulighet for det tviler jeg ikke på. Ganske vanlig innenfor robot verden når noe går galt.

De bytter ut mennesker bak rattet mot folk bak PC'en/simulator som skal følge med og kontrollere samt fjernstyre bilene. Hvor mye de må fjernstyre bilene nekter både Tesla og Austin,Texas å svare på.

"Our remote operators are transported into the device’s world using a state-of-the-art VR rig that allows them to remotely perform complex and intricate tasks."

Litt merkelig at et såpass stort softwarehus som Tesla er blitt ikke lager denne løsningen helt på egen hånd. Av en eller annen grunn så skal de bruke Unreal Engine? 

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, oophus said:

De bytter ut mennesker bak rattet mot folk bak PC'en/simulator som skal følge med og kontrollere samt fjernstyre bilene. Hvor mye de må fjernstyre bilene nekter både Tesla og Austin,Texas å svare på.

"Our remote operators are transported into the device’s world using a state-of-the-art VR rig that allows them to remotely perform complex and intricate tasks."

Litt merkelig at et såpass stort softwarehus som Tesla er blitt ikke lager denne løsningen helt på egen hånd. Av en eller annen grunn så skal de bruke Unreal Engine? 

Ser at de andre robotaxi foretakende også har remote operators. Ser Cruise oppgir 2-4% av tiden så er det en fjernsjåfør. Finner ikke tall for Waymo, kanskje de nekter å oppgi også?

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Ser at de andre robotaxi foretakende også har remote operators. Ser Cruise oppgir 2-4% av tiden så er det en fjernsjåfør. Finner ikke tall for Waymo, kanskje de nekter å oppgi også?

Joda, men forskjellen er at både Cruise og Waymo utnytter "remote operators" etter at bilene har sendt en "request" for hjelp. Det er ingen der som trenger å nistirre på en skjerm for å følge med på hva bilene gjør, eventuelt være kontinuerlig i en VR rig. 

Skrevet
56 minutes ago, oophus said:

Joda, men forskjellen er at både Cruise og Waymo utnytter "remote operators" etter at bilene har sendt en "request" for hjelp. Det er ingen der som trenger å nistirre på en skjerm for å følge med på hva bilene gjør, eventuelt være kontinuerlig i en VR rig. 

Hvordan vet du at Tesla sitt fungerer annerledes enn Waymo og Cruise sitt?
Jeg synes også det er litt søkt å bruke denne stillingsannonsen som et argument at Tesla er dårligere enn de andre. 

Annonsen gjelder også robotene til Tesla, det kan jo være at det gir mer mening med mer avansert VR rig når man skal hjelpe en robot, som man kan anta at har mer finmotorikk, og gjør mer avanserte oppgaver enn en bil.

Her fra annonsen, jeg måtte på wayback machine en tur for å finne den

What to Expect

Tesla AI’s Teleoperation team is charged with providing remote access to our robotaxis and humanoid robots. Our cars and robots operate autonomously in challenging environments. As we iterate on the AI that powers them, we need the ability to access and control them remotely. This requires building highly optimized low latency reliable data streaming over unreliable transports in the real world. At Tesla, we control the entire hardware and software stack, end to end. Our goal is to integrate our hardware, firmware and backend expertise to achieve a cutting-edge system. Our remote operators are transported into the device’s world using a state-of-the-art VR rig that allows them to remotely perform complex and intricate tasks. Working with hardware teams, you will drive requirements, make design decisions and implement software integration for this custom teleoperation system. 

What You’ll Do

• Responsible for developing the Unreal application that our Remote Operators use to interface with our cars and robots
  • Influence architectural and UX decisions with a focus on usability, security, reliability, and high performance
  • Choose technologies that will allow us to scale with our growing fleet of cars and robots while efficiently utilizing cloud infrastructure and managing costs
  • Setup and maintain monitoring, metrics & reporting systems for fine-grained observability and actionable alerting
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (34 minutter siden):

Jeg synes også det er litt søkt å bruke denne stillingsannonsen som et argument at Tesla er dårligere enn de andre.

Ingen argumenter er for søkte når det gjelder å disse Tesla. Morsomme disse trolla... 😂

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
bzzlink skrev (8 timer siden):

Hvordan vet du at Tesla sitt fungerer annerledes enn Waymo og Cruise sitt?

Tja, Tesla's egne stillingsannonser, det faktum at Robotaxi eventen ikke hadde en fungerende Robotaxi, med roboter på siden som var fjernstyrt uten at Tesla var helt klare på det. At FSD idag ikke er i nærheten til å støtte noe som ligner en robotaxi.
Hva mener du er sannsynlig? 

Dog det å fjernstyre 10-20 biler med VR rigg innenfor en gitt geofence er jo ikke så fjernt at de ville ha fått til, så da kan man jo heller snakke om mulig sannsynlighet for at de plutselig nå patcher inn en FSD versjon som plutselig fungerer, mot at stillingsannonsen fint peker mot retningen de har valgt å gå for å i det hele tatt kunne pårope seg å ha noe som i hvert fall "ligner" en robotaxi flåte. 

• Liker 2
Skrevet
oophus skrev (1 time siden):

Tja, Tesla's egne stillingsannonser, det faktum at Robotaxi eventen ikke hadde en fungerende Robotaxi, med roboter på siden som var fjernstyrt uten at Tesla var helt klare på det. At FSD idag ikke er i nærheten til å støtte noe som ligner en robotaxi.
Hva mener du er sannsynlig? 

Dog det å fjernstyre 10-20 biler med VR rigg innenfor en gitt geofence er jo ikke så fjernt at de ville ha fått til, så da kan man jo heller snakke om mulig sannsynlighet for at de plutselig nå patcher inn en FSD versjon som plutselig fungerer, mot at stillingsannonsen fint peker mot retningen de har valgt å gå for å i det hele tatt kunne pårope seg å ha noe som i hvert fall "ligner" en robotaxi flåte. 

Kineserne har utkonkurrert Tesla i kappløpet om billige elbiler. Nå er de i ferd med å passere Tesla i kappløpet om selvkjørende biler også, melder Reuters.

https://www.finansavisen.no/teknologi/2025/06/10/8270092/kina-i-ferd-med-a-utkonkurrere-tesla-pa-selvkjoringsteknologi?zephr_sso_ott=kKroWz

• Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (7 minutter siden):

Kineserne har utkonkurrert Tesla i kappløpet om billige elbiler. Nå er de i ferd med å passere Tesla i kappløpet om selvkjørende biler også, melder Reuters.

https://www.finansavisen.no/teknologi/2025/06/10/8270092/kina-i-ferd-med-a-utkonkurrere-tesla-pa-selvkjoringsteknologi?zephr_sso_ott=kKroWz

Litt oppsiktsvekkende den kost-informasjonen i bunnen der. 

Ikke nok med det, men Waymo har opprettholdt sin eksponentielle vekstkurve i antall kjørte betalte turer, samt tar over store prosenter av markedet der de holder på. 

Spoiler

GVuV82yaYAACVVR?format=png&name=smallimage.thumb.png.8666dd55ac9be264e3860167ffc7c2ce.png

Skrevet
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

Spennende shit. De er skumle kineserne. Og de har tilgang til akkurat så billige ting som de trenger tydeligvis.

Hadde vært interessant å vært flue på veggen og virkelig sett om det stemmer dette med subsidier.

• Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, Jotun said:

Spennende shit. De er skumle kineserne. Og de har tilgang til akkurat så billige ting som de trenger tydeligvis.

Hadde vært interessant å vært flue på veggen og virkelig sett om det stemmer dette med subsidier.

Tesla prøver å kompensere for manglende sensorer med mer regnekraft, så kan man diskutere om hvorvidt det kan føre frem teknisk, men mer fundamentalt er det at det ender å være dyrere å skalere opp regnekraft enn å bare bruke fler og bedre sensorer som gir en direkte avlesing av 3d miljøet bilen er i uten å gå om komplekse 2D - 3D AI modeller. 

Med en gang man begynner å produsere de egnede radarene og lidarene i volum blir de billige. De består av relativt små silisiumselementer man kan få hundrevis eller tusenvis av pr. wafer og lite eller ingen ekstra ram.

Vi har etter hvert alle sett hvor det har bært avgårde med kostnadene for store mengder regnekraft som nevralnett krever: Prosessorer du bare yielder 20-50 av pr. wafer og titalls GB med ram. Og siden moores lov for lengst er død og begravet så kommer det ikke noen nye magiske prosessteknologier som kan gjøre regnekraft dramatisk billigere på noen rimelig tid. 

Jeg sier ikke at kineserne ikke subsidierer bilene, men du trenger ikke det som forklaringsmodell på hvorfor de kan skalere ned kostnadene bedre her. 

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (10 timer siden):

Hvis man også slipper å ta hensyn til HMS, copyright, og enda verre humanright, så hjelper nok det bra på bedriftsøkonomien...

Men hva vet jeg. Jeg håper jo alt er på stell der nede i Kina!😗🤞

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, Jotun said:

Eg har ikke brukt det som forklaringsmodell.

Da lurer jeg på hva du mente med:
"Spennende shit. De er skumle kineserne. Og de har tilgang til akkurat så billige ting som de trenger tydeligvis.

Hadde vært interessant å vært flue på veggen og virkelig sett om det stemmer dette med subsidier."

• Liker 1
Skrevet

Ja hvis du med de setningene mener at eg sier at de er subsidiert så anbefaler eg en runde til med lesing. 

Eg skriver jo at det hadde vært artig å visst hvordan de gjør det. Er det bare at de er grisegode? Er det subsidier fra myndighetene? Er det andre faktorer?

Eg aner ikke. Men hadde vært gøy å bare visst nøyaktig hva som foregår. 

• Hjerte 1
Skrevet
ozone skrev (4 timer siden):

Hvis man også slipper å ta hensyn til HMS, copyright, og enda verre humanright, så hjelper nok det bra på bedriftsøkonomien...

Men hva vet jeg. Jeg håper jo alt er på stell der nede i Kina!😗🤞

Akkurat på disse punktene har vel ikke Tesla de verste ulempene sammenlignet med Kina. De er ikke best i verden på disse punktene selv.....

• Liker 1
Skrevet (endret)

Og ny forskyvelse av levering til helt i slutten av juni. Tipper det fort blir juli men.. Spørs hvordan det da går med rentekampanjen. Da har de 1.5mnd plus leveringstid nå. 

Endret av minim
Skrevet
minim skrev (10 minutter siden):

Da har de 1.5mnd plus leveringstid nå. 

Det er en kostnad som mange ikke tenker på. Når man allerede har betalt for nybilen så ruller og går jo verditapet uansett om den er levert eller ikke. Også må man holde seg med en annen bil i mellomtiden. Det er heller ikke gratis. Har ikke regnet på det men jeg vil anta at kunden har et tap i størrelseorden 7-12k på den 1,5 måneden leveringen utsettes. Leverandørene fraskriver seg denne kostnaden i kontrakten og lemper det rett over på kundene.

Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Det er en kostnad som mange ikke tenker på. Når man allerede har betalt for nybilen så ruller og går jo verditapet uansett om den er levert eller ikke. Også må man holde seg med en annen bil i mellomtiden. Det er heller ikke gratis. Har ikke regnet på det men jeg vil anta at kunden har et tap i størrelseorden 7-12k på den 1,5 måneden leveringen utsettes. Leverandørene fraskriver seg denne kostnaden i kontrakten og lemper det rett over på kundene.

Du betaler jo selvsagt ikke bilen, selv med 100%-finansiering, før bilen er klar for utlevering. Normalt dagen før. Altså 0,- i verditap uansett, før du faktisk tar i mot levering. Dessuten har du jo 14 dagers angrefrist kostnadsfritt så lenge du ikke overkjører km-grensen de har satt. De overkjørte km forstod jeg som man da betalte litt for, dersom alt annet er OK for å benytte angrefristen!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...