Gå til innhold

Klimaforsker: – Ikke mulig å se noe klimavirkning av norske elbiler


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

 

Når elbileiere kvitter seg med fossilbilen, betyr det vanligvis at den selges til noen som trenger bil, eller bil nr.2. For å få ned utslippene, må man ikke bare kvitte seg med den, men den må kastes på høggern. Så det er ikke bare å kvitte seg med fossilbilen hvis det eneste man gjør er å flytte utslippskilden fra ett sted til et annet sted i Norge.

Det blir vraket ca 120 000 biler i året, tror du ikke en god del av de blir erstattet av elbiler? Joda, man selger kanskje bilen man erstatter elbilen med til noen, som kanskje vraker sin gamle?

Har man den som bil nr 2 så minskes jo uansett utslippene når man bruker den bilen :)

Ja det vrakes ca 120000 biler, men samtidig selges det også 120000 diesel/bensinbiler. (De 50000 elbilene kommer i tillegg). Derfor blir det vanskelig å få øye på elbileffekten i utslippstallene.

 

Samme når det gjelder forurensning. Vær, vedfyring og tungtransport er viktigere og dermed vil du ikke kunne se elbileffekten i f.eks. statistikk for NOx konsentrasjon i de store byene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det vrakes ca 120000 biler, men samtidig selges det også 120000 diesel/bensinbiler. (De 50000 elbilene kommer i tillegg). Derfor blir det vanskelig å få øye på elbileffekten i utslippstallene.

 

Samme når det gjelder forurensning. Vær, vedfyring og tungtransport er viktigere og dermed vil du ikke kunne se elbileffekten i f.eks. statistikk for NOx konsentrasjon i de store byene...

Alternativet hadde jo vært 170 000 diesel og bensinbiler :)
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Selv om man stoppet alle kjøretøy i hele verden, vil det ikke ha noen særlig effekt på co2-nivået; Av de 800 største fraktskipene, forurenser ett enkelt av dem ...like mye som det alle kjøretøy i hele verden gjør på et år - på en enkelt tur fra Asia til Europa. Siden hvert enkelt skip rekker 4 slike turer i året - rekker de nevnte 800 skipene å forurense like mye som 3200 ganger det alle kjøretøy forurenser i året. ERGO; Alle kjøretøy i verden forurenser mindre enn 0,03 prosent av den menneskelige forurensning. Med det bevist, kan man maksimalt fjerne 0,03% av den menneskelige forurensing, ved å få alle kjøretøy over på elektrisitet - og da, kunn dersom alle elbilene lades med "grønn energi"!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om man stoppet alle kjøretøy i hele verden, vil det ikke ha noen særlig effekt på co2-nivået; Av de 800 største fraktskipene, forurenser ett enkelt av dem ...like mye som det alle kjøretøy i hele verden gjør på et år - på en enkelt tur fra Asia til Europa. Siden hvert enkelt skip rekker 4 slike turer i året - rekker de nevnte 800 skipene å forurense like mye som 3200 ganger det alle kjøretøy forurenser i året. ERGO; Alle kjøretøy i verden forurenser mindre enn 0,03 prosent av den menneskelige forurensning. Med det bevist, kan man maksimalt fjerne 0,03% av den menneskelige forurensing, ved å få alle kjøretøy over på elektrisitet - og da, kunn dersom alle elbilene lades med "grønn energi"!

 

Nei. Det er fullstendig feil at eit stort frakteskip slepp ut like mykje CO2 som alle bilar i verda gjer på eit år. Viss det skulle vere sant måtte skipet brukt like mykje drivstoff som alle bilane i verda.

 

Sanninga er at all bilane i verda slepp ut langt meir CO2 enn alle skipa i verda til saman.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Selv om man stoppet alle kjøretøy i hele verden, vil det ikke ha noen særlig effekt på co2-nivået; Av de 800 største fraktskipene, forurenser ett enkelt av dem ...like mye som det alle kjøretøy i hele verden gjør på et år - på en enkelt tur fra Asia til Europa. Siden hvert enkelt skip rekker 4 slike turer i året - rekker de nevnte 800 skipene å forurense like mye som 3200 ganger det alle kjøretøy forurenser i året. ERGO; Alle kjøretøy i verden forurenser mindre enn 0,03 prosent av den menneskelige forurensning. Med det bevist, kan man maksimalt fjerne 0,03% av den menneskelige forurensing, ved å få alle kjøretøy over på elektrisitet - og da, kunn dersom alle elbilene lades med "grønn energi"!

 

Hvis vi tar bort det faktum at de påstandene der er fullstendig tull, konstruert opp av ekstrem cherry picking og misbruk av statistikk, så er det du påstår der fremdeles totalt feil.

 

https://forskning.no/287052

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Interessant at vi får en reflektert kommentar fra en klimaforsker. Jeg ser frem til en mer nyansert debatt fremover.

Hva i all verden skal det bety? Hvis du faktisk ser på hvordan klimaforskere uttaler seg, og særlig i forskningen så er det ikke måte på hvor mange forbehold de tar, hvor stor fokus de har på eventuelle usikkerhetsmomenter, osv.

 

Det er klimanektere som uttaler seg ureflektert og bastant om ting de ikke har greie på.

Det var en meget bastant påstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom lavutslippsamfunnet skal bli en realitet må vi reise langsommere og kortere. Bare i Norge var det 55,7 millioner flypassasjerer i 2018. Når vi så vet at en Airbus Oslo-Kanariøyene bruker 28000 liter drivstoff hver vei, så må det skje noe med reisemønsteret om utslippene skal gå ned. Bilbestanden øker hvert år og det kjøres stadig flere km på vei. Foruten utslipp gir dette også mer støv og annen forurensning. Det er viktig å lytte til klimaeksperter som G. Peters.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Peters, Peters, Peters... Hvr skal vi begynne? Jo, hva med at biodrivstoff er den største bløffen og mest latterlige løgnen ikke klimafantisme som finnes? Altså, råoljen ER biologisk til å begynne med, så hvorfor skal vi rasere natur i stor skala for å lage biodiesel?

 

Det neste er at du må se bilparken i et 40-års perspektiv. Det er omtrent syklusen som må til for å få til et fullt generasjonsskifte. Vi har vel holdt på i ti år pluss nå med elbil i Norge? Det er først nå, og de neste fem til syv årene det kommer fullgode erstattere for alle typer kjøretøy og formål? Så må du da legge til 20 år derfra for å få faset ut allerede innkjøpte maskiner med forbrenningsmotor.

 

Økning i bilbruk bør feires. Det betyr at vi har begynt å få gjort noe med det enorme etterslepet på veier her i landet. Og, nå som bilparken blir elektrisk så blir bil en bedre utslippsfri løsning enn hva tog er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Selv om man stoppet alle kjøretøy i hele verden, vil det ikke ha noen særlig effekt på co2-nivået; Av de 800 største fraktskipene, forurenser ett enkelt av dem ...like mye som det alle kjøretøy i hele verden gjør på et år - på en enkelt tur fra Asia til Europa. Siden hvert enkelt skip rekker 4 slike turer i året - rekker de nevnte 800 skipene å forurense like mye som 3200 ganger det alle kjøretøy forurenser i året. ERGO; Alle kjøretøy i verden forurenser mindre enn 0,03 prosent av den menneskelige forurensning. Med det bevist, kan man maksimalt fjerne 0,03% av den menneskelige forurensing, ved å få alle kjøretøy over på elektrisitet - og da, kunn dersom alle elbilene lades med "grønn energi"!

Nei, du blander CO2 med annet utslipp som NOx feks. Båtene er ikke i nærheten hva det angår CO2. Ofte hjelper det å lese mer enn overskrifter..

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dersom lavutslippsamfunnet skal bli en realitet må vi reise langsommere og kortere. Bare i Norge var det 55,7 millioner flypassasjerer i 2018. Når vi så vet at en Airbus Oslo-Kanariøyene bruker 28000 liter drivstoff hver vei, så må det skje noe med reisemønsteret om utslippene skal gå ned. Bilbestanden øker hvert år og det kjøres stadig flere km på vei. Foruten utslipp gir dette også mer støv og annen forurensning. Det er viktig å lytte til klimaeksperter som G. Peters.

Skikkelige motorveier og elbiler og vi kunne halvert innenriks-reisene i Norge over natten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Altså. Elbil er veldig bra for klimaet om så indirekte. Alt fokuset det bringer med seg på miljø, alle diskusjonene, forbedringer av batteriteknologi som gjør at et vell av andre bransjer vurderer strøm som løsning istedenfor fossilt. Samt direkte - hele bilparken blir elektrifisert over tid. Det er bare snakk om tid.

 

Pluss - for en svak måte å se om elbiler bidrar direkte? Man måtte korrigert for befolkningsvekst som såvidt ble nevnt etter å ha sett på totalt antall kjørte kilometer og antall biler. Samt økt kjøpekraft. Bare det at det bygges hytter som aldri før bør vel tilsi mer kjøring. Samt snittlønn. Mange flere har råd til 2 biler per husholdning. ...og sikkert en rekke andre faktorer som bedre vei som ble nevnt, før man finner ut om økningen hadde skjedd uavhengig av om elbiler hadde funnets.

 

Uansett pirking rundt å korrigere for mulige feilkilder rundt økningen av antall kjørte kilometer og biler utover at elbiler bare kommer i tillegg - totalt sett er det utvilsomt bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å kjøpe elbil i Norge for å berge klimaet, er som å sterilisere seg fordi naboen har for mange unger..

Nei, fordi det at folk kjøper elbiler skaper et markedsgrunnlag for at det lages flere elbiler slik at enda flere bytter til elbil, og over tid vil effekten av dette bare bli større og større.

 

Det blir spesielt aktuelt etter hvert som man går over til grønnere kraftproduksjon i tillegg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...