Gå til innhold

Klimaforsker: – Ikke mulig å se noe klimavirkning av norske elbiler


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Det er beroligende å se at du er helt sikker på dette, du som er selvutnevnt ekspert !

 

Om du hadde nå vært så grei å ta deg tid til å sende e-post til NASA, IPCC, Cicero og alle de andre klimaforskerne, slik at de også slipper å hele tiden skriver "sannsynligvis" og "høyst sannsynlig", så kan de gjøre som deg, bare skrive "ferdig med det", når de egentlig ikke aner hva de driver med.

Det er ikke jeg som er eksperten. Jeg hører bare på hva ekspertene sier.

 

NASA og de andre sier også at det er CO2 som er årsaken:

 

https://climate.nasa.gov/causes/

 

Du lyver om hva de sier. Det gjør du for å lure folk til å tro at det er reell usikkerhet.

 

 

 

 

Hva gjør disse testene, som tilsynelatende er gjort inne i lab, reelle?

 

Hvis det er WLTP de bruker så er en ekstremt lite reell.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke jeg som er eksperten. Jeg hører bare på hva ekspertene sier.NASA og de andre sier også at det er CO2 som er årsaken:https://climate.nasa.gov/causes/Du lyver om hva de sier. Det gjør du for å lure folk til å tro at det er reell usikkerhet.Hva gjør disse testene, som tilsynelatende er gjort inne i lab, reelle?

Om vi har full kontroll på klima, hvorfor er det tusenvis av forskere som skriver papers og gjør en masse arbeid på ting vi vet svaret på. Når vi vet at temperaturen stiger 3 grader ved dobling av CO2 , burde ikke disse forkerene forske på noe vi ikke vet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hva gjør disse testene, som tilsynelatende er gjort inne i lab, reelle?

 

Hvis det er WLTP de bruker så er en ekstremt lite reell.

Nå står det RDE på den blå søyla da. Siden du er så innsatt i denne målemetoden vet du vel hva det betyr. Og da kan du vel også svare på hvorfor den ikke er reell?

 

Venter i spenning

Lenke til kommentar

 

Nå må du skjerpe deg! Der er fortsatt NEDC som gjelder for å fastsette engangsavgiften på biler i Norge. Til og med for 2019!

 Ingen biler måles lenger etter NEDC standarden, derimot bruker man en omregningsformel og får noe som kalles NEDC2. Målingene foretaes altså etter WLTP standarden, ergo er det fullstendig håpløst å påstå at NEDC forbrukstallene blir stadig mer feilaktige.

Hva beregnes engangsavgiften ut fra i 2018 og 2019 (for nye biler)? Min opprinnelelige kommentar gjaldt også utviklingen i antall biler, samlet kjørelengde per år og befolkningsutvikling de siste årene (ca fem siste år).

 

 

Venter spent på ditt svar (hva er basis for engangsavgiften). Andre land (Danmark og Sverige har overgangsordninger). Ikke Norge så langt.

Lenke til kommentar

Det er ikke jeg som er eksperten. Jeg hører bare på hva ekspertene sier.

 

NASA og de andre sier også at det er CO2 som er årsaken:

 

https://climate.nasa.gov/causes/

 

Du lyver om hva de sier. Det gjør du for å lure folk til å tro at det er reell usikkerhet.

 

Hvor sier de det?

 

Den første setningen i artikkelen lyder: "Most climate scientists agree the main cause of the current global warming trend is human expansion of the "greenhouse effect"1 — warming that results when the atmosphere traps heat radiating from Earth toward space."

 

De virker absolutt ikke like bastante som deg.

Lenke til kommentar

På finn ligger det ute Teslaer fra 319 999 kr nå. For skarve 5001 kr ekstra får du også 85 kWh i stedet for 60. Fullt overkommelig for de fleste familier. Men hengerfeste og stasjonsvogn-formatet må får du ikke med på disse kjøpene.

 

Jada, jeg vet at man kan få kjøpt brukt Tesla til lavere pris enn de koster nye.

Lenke til kommentar

Hva beregnes engangsavgiften ut fra i 2018 og 2019 (for nye biler)? Min opprinnelelige kommentar gjaldt også utviklingen i antall biler, samlet kjørelengde per år og befolkningsutvikling de siste årene (ca fem siste år).

 

 

Venter spent på ditt svar (hva er basis for engangsavgiften). Andre land (Danmark og Sverige har overgangsordninger). Ikke Norge så langt.

:ohmy: :ohmy: Det har jeg allerede svart på. Så lenge nye biler ikke lenger testes etter NEDC burde det være selvforklarende. Gjentar fra forrige innlegg: "Ingen biler måles lenger etter NEDC standarden, derimot bruker man en omregningsformel og får noe som kalles NEDC2"

Endret av Knut Øst
Lenke til kommentar

 

Hva beregnes engangsavgiften ut fra i 2018 og 2019 (for nye biler)? Min opprinnelelige kommentar gjaldt også utviklingen i antall biler, samlet kjørelengde per år og befolkningsutvikling de siste årene (ca fem siste år).

 

 

Venter spent på ditt svar (hva er basis for engangsavgiften). Andre land (Danmark og Sverige har overgangsordninger). Ikke Norge så langt.

:ohmy: :ohmy: Det har jeg allerede svart på. Så lenge nye biler ikke lenger testes etter NEDC burde det være selvforklarende. Gjentar fra forrige innlegg: "Ingen biler måles lenger etter NEDC standarden, derimot bruker man en omregningsformel og får noe som kalles NEDC2"

Du svarer ikke på spørsmålet, men sier "det burde være selvforklarende". Virkeligheten er nok litt mer komplisert. WLTP skal være gjennomført innen 1.9.2020 (startet 1.9.2017). Regjeringen bestemte sist høst å ikke endre på grunnlaget for engangsavgiften (fortsatt NEDC). I løpet av 2018 var det mange turer hit og dit, se https://www.dinside.no/motor/null-na---men-du-far-smellen-neste-ar/70292847

Lenke til kommentar

Du svarer ikke på spørsmålet, men sier "det burde være selvforklarende". Virkeligheten er nok litt mer komplisert. WLTP skal være gjennomført innen 1.9.2020 (startet 1.9.2017). Regjeringen bestemte sist høst å ikke endre på grunnlaget for engangsavgiften (fortsatt NEDC). I løpet av 2018 var det mange turer hit og dit, se https://www.dinside.no/motor/null-na---men-du-far-smellen-neste-ar/70292847

Og du ba meg om å skjerpe meg... :confused: Har altså svart på det to ganger allerede.. En bil som ble typegodkjent etter 1/3-2017 er aldri blitt målt etter NEDC standarden. Derfor bruker man omregningstabell for avgiftene. WLTP er fullt innført, men det brukes ikke til avgiftsberegning her i landet enda. Så nei, man bruker ikke NEDC, man bruker WLTP målestandard og en omregningsformel og får NEDC2. Så lenge nye biler ikke lenger blir målt etter NEDC standarden har man jo ikke noe å gå ut fra hvis det skulle være som du sier

Lenke til kommentar

Kun produksjonen av batteriet til en tesla forurenser mer enn full produksjonen av 5 stk BMW x5 diesel og demmes forurensninger ved bruk i 50 år!

Elbiler er ikke miljøvennlige og heller ikke skapt for norske forhold, de er rett og slett ubrukelige utenfor byer, her i midtre Hedmark langt ute på landet er det ikke en eneste elbilist

 

Ehm, nei. Slik er det altså ikke. 

 

Du kan jo begynne å lese denne feks: 

 

https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894?utm_source=newsletter-2017-01-21&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

 

Men ser ikke helt hvorfor du totalt skiftet tema? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ehm, nei. Slik er det altså ikke.

 

Du kan jo begynne å lese denne feks:

 

https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894?utm_source=newsletter-2017-01-21&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

 

Men ser ikke helt hvorfor du totalt skiftet tema?

Jeg leser eller tror ikke på alt som står på nettet, jeg snakker med eksperter om dette i min omgangskrets, det at teslabatteriet forurenser noe så inn i helvete kommer ikke ut i offentligheten via aviser osv, det blir satt lokk på.

Det blir som ho på miljøpartiet de grønne sa: elbiler er miljøvennlige for produksjonen skjer ikke i Norge, altså minimalt med utslipp i Norges land. De tenker itte lenger enn nesa rekker. Forurensning utenfor Norges land er tydeligvis itte farlig, det er visst kun Norge som kan ødelegge klimaet og miljøet..

Lenke til kommentar

Jeg leser eller tror ikke på alt som står på nettet, jeg snakker med eksperter om dette i min omgangskrets, det at teslabatteriet forurenser noe så inn i helvete kommer ikke ut i offentligheten via aviser osv, det blir satt lokk på.

Det blir som ho på miljøpartiet de grønne sa: elbiler er miljøvennlige for produksjonen skjer ikke i Norge, altså minimalt med utslipp i Norges land. De tenker itte lenger enn nesa rekker. Forurensning utenfor Norges land er tydeligvis itte farlig, det er visst kun Norge som kan ødelegge klimaet og miljøet..

 

Så du leser ikke livsløpsanalyser feks? Men snakker med din "omgangskrets". Ikke rart det oppstår missforståelser. Anbefaler at du starter å lese litt forskning så du får rett informasjon inn i fremtiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du leser ikke livsløpsanalyser feks? Men snakker med din "omgangskrets". Ikke rart det oppstår missforståelser. Anbefaler at du starter å lese litt forskning så du får rett informasjon inn i fremtiden.

Den jeg snakker med er eksperter innen det faget, forskerne sier det folket vil de skal si. Forskere har tatt feil før, og gjør det igjen i denne saken. Så nei det er ikke hvem som helst jeg snakker med, men ut i media kommer det ikke på en stund, ikke før elbilene blir svartelistet som det vi dieseleiere er den dag i dag.

Lenke til kommentar

Den jeg snakker med er eksperter innen det faget, forskerne sier det folket vil de skal si. Forskere har tatt feil før, og gjør det igjen i denne saken. Så nei det er ikke hvem som helst jeg snakker med, men ut i media kommer det ikke på en stund, ikke før elbilene blir svartelistet som det vi dieseleiere er den dag i dag.

 

Eksperter som ikke er forskere. Ok... 

 

Jeg forholder meg til vitenskapen jeg altså. Det fungerer ganske greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir som ho på miljøpartiet de grønne sa: elbiler er miljøvennlige for produksjonen skjer ikke i Norge, altså minimalt med utslipp i Norges land. De tenker itte lenger enn nesa rekker. Forurensning utenfor Norges land er tydeligvis itte farlig, det er visst kun Norge som kan ødelegge klimaet og miljøet..

 

Fortalte hun det til deg direkte, eller har du en kilde?

Lenke til kommentar

Ehm, nei. Slik er det altså ikke. 

 

Du kan jo begynne å lese denne feks: 

 

https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894?utm_source=newsletter-2017-01-21&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

 

Men ser ikke helt hvorfor du totalt skiftet tema? 

Du aaltså om at du baserer deg på forskning, og så kommer du trekkende med Teknisk Ukeblad, de er jo mer tabloide enn Se og Hør og VG tilsammen. Der referes det forøvrig til en Mercedes B-klasse. Den har et knøttlite batteri sammenlignet med en Tesla, ergo er utslippet fra produksjonen av Tesla batteriet vesentlig høyere. Derimot er det ikke vesentlig mye høyere utslipp fra å lage en X5 vs en 1-serie. Undersøkelser fra ADAC, som er en anerkjent forbrukerorganisasjon (i sterk kontrast til TU) viser at du kan kjøre 500 000 km (EDIT: Rettet opp skrivefeil) med en Mercedes E.klasse 220diesel før man er likestillt i livsløpet med en Tesla Model X.

Endret av Knut Øst
Lenke til kommentar

Du prter altså om at du baserer deg på forskning, og så kommer du trekkende med Teknisk Ukeblad, de er jo mer tabloide enn Se og Hør og VG tilsammen. Der referes det forøvrig til en Mercedes B-klasse. Den har et knøttlite batteri sammenlignet med en Tesla, ergo er utslippet fra produksjonen av Tesla batteriet vesentlig høyere. Derimot er det ikke vesentlig mye høyere utslipp fra å lage en X5 vs en 1-serie. Undersøkelser fra ADAC, som er en anerkjent forbrukerorganisasjon (i sterk kontrast til TU) viser at du kan kjøre 800 000 km med en Mercedes E.klasse 220diesel før man er likestillt i livsløpet med en Tesla Model X.

 

Kan du linke til den artikkelen? Det er gjort svært mange undersøkelser på dette, men ingen som er i nærheten av de tallene du har.  Jeg kunne godt tenke meg å lese den. (for å se hvilke antagelser som er gjort) 

 

.. eller har du bare "hørt" noen tall fra en "bekjent" som er "ekspert" du også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om vi har full kontroll på klima, hvorfor er det tusenvis av forskere som skriver papers og gjør en masse arbeid på ting vi vet svaret på. Når vi vet at temperaturen stiger 3 grader ved dobling av CO2 , burde ikke disse forkerene forske på noe vi ikke vet?

Jeg har aldri sagt at vi har "full kontroll på klima". Det er som med evolusjonsteorien. Det er total enighet om evolusjonsteorien totalt sett, men det er fortsatt uendelig mange detaljer man jobber med å finne ut av.

 

At man ikke har hver eneste lille detalj betyr ikke at det store bildet forandrer seg.

 

 

 

Hvor sier de det?

 

Den første setningen i artikkelen lyder: "Most climate scientists agree the main cause of the current global warming trend is human expansion of the "greenhouse effect"1 — warming that results when the atmosphere traps heat radiating from Earth toward space."

 

De virker absolutt ikke like bastante som deg.

Les sidene, og du vil se at de uttaler seg klart og tydelig om både årsak og virkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...