Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har huseier lov til dette?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Pga. de høye strømprisene har jeg satt ned temperaturen i kjellerleiligheten jeg leier.

I dag fikk jeg sms fra huseier om at jeg måtte skru opp temperaturen. Røykvarsleren som er montert opp er visst av den smarte typen som også måler temperatur og luftfuktighet og sender dette trådløst til huseier. Har han lov til å overvåke meg på denne måten? Føler meg veldig ukomfrotabel med det og vil gjerne bytte den ut med en "dum" type. Det er ikke noen fare for rør som skal fryse eller noe slikt.



Anonymous poster hash: 0e28c...3be
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For din del spiller det ingen rolle om han måler temperatur. Så lenge det ikke er noe kamera som overvåker leiligheten din, da mener jeg bestemt det er ulovlig ut fra tidligere tråder.

 

Hvis det er som du skriver, at det ikke er fare for at vannrør fryser, så bør du spørre han på hvilket lovgrunnlag han ber deg skru opp temperatur, for jeg finner ingenting i lovdata rundt det der. Annet enn vedlikehold:

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17?q=utleie%20vedlikehold#KAPITTEL_2

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17?q=utleie%20vedlikehold

 

Du bør også sjekke husleiekontrakten grundig, at det ikke står noe finurlig der angående utvidet vedlikeholdsplikt, at ikke skader (fukt, frost), på for eksempel yttervegg, vinduer, etc, noe utenkelig, ikke skal dekkes av deg.

 

Er det et gammelt bygg? Har du lagt merke til at det kan forekomme noen fuktskader av slik natur? For eksempel fukt i vinduer som fryser og flasser opp maling og råtner treverk.

 

https://lovdata.no/sok?q=Overv%C3%A5kning

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-17-1710?q=brannvarsler

Lenke til kommentar

I en kjeller eller sokkel, så er det jo viktig å ha en del varme for å unngå å flytte nullpunktet innenfor fuktsperren. Dvs hvis det blir minusgrader innenfor fuktsperren, så får en kondens, med tilhørende fuktskader.

 

Hadde jeg vært huseier, hadde jeg vært svært interessert å ha en slik røykvarsler.

 

Hvilke temperaturer er det snakk om?

Lenke til kommentar

I en kjeller eller sokkel, så er det jo viktig å ha en del varme for å unngå å flytte nullpunktet innenfor fuktsperren. Dvs hvis det blir minusgrader innenfor fuktsperren, så får en kondens, med tilhørende fuktskader.

 

Hadde jeg vært huseier, hadde jeg vært svært interessert å ha en slik røykvarsler.

 

Hvilke temperaturer er det snakk om?

Da bør huseier fuktsikre eller senke husleien og stille krav om at det skal være X varmt på kontrakten

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det to spørsmål.

 

1) Kan utleiger legge seg opp i kva innetemperatur som du velger å ha?

2) Er røykvarsler med termometer (ulovlig) overvåkning?

 

 

1) Etter husleigelova § 5-1 så pliktar leigetakaren å behandle "husrommet med tilbørlig aktsomhet og for øvrig i samsvar med leieavtalen". Og § 5-8 slår fast at leigetaker er erstatningspliktig for tap som følge av at leigetakaren ikkje har behandla eigendommen på ein god nok måte: "Utleieren kan i alle tilfeller kreve erstatning dersom misligholdet eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra leierens side".

Det å ha på nok varme til å unngå frost- eller kondensskader må reknast som "tilbørlig aktsomhet" og burde ikkje være nødvendig å spesifisere nærmare i leigeavtalen. At sokkelleiligheiter krever ein del meir oppvarming enn f.eks. loftleiligheiter burde være kjent, likeså det med isolering, det skal være særdeles dårleg isolert eller ei leilighiet av høg standard før det er nødvendig å nemne dette særskilt i leigekontrakta.

Det store spørsmålet er kva innetemperatur som ein må halde for å behandle eigendommen med tilstrekkeleg aktsomheit, akkurat det er det ikkje eit fasit svar på.

Det er ikkje uventa at huseigaren helst ser at innetemperaturen er så høg som mulig og mest mulig stabil, for ikkje å snakke om fordi ei varm sokkelleiligheit gjer at det ikkje blir golvkaldt i etasja over der eg antek at huseigaren bur.

Det store spørsmålet er om det å senke temperaturen gjer at eigendommen får eller risikerer å få skader.

 

 

2) Basert på datatilsynet sin vurdering av automatisk straummåling, der det å avlese straumforbruket time for time på ein bestemt abonnement er definert som ei personopplysning sidan straumforbruket kan gi informasjon om straumkunden er våken, når ein er på jobb, når ein er på ferie og liknande informasjon.

Basert på dette så vil eg hevde at overvåkning av innetemperaturen også er ei personopplysning (men ikkje er sensitiv personopplysning), sjølv om temperaturen åleine gir mindre informasjon enn straumforbruket ville gitt, så er det likevel mulig å spore ein del av ditt adferdsmønster.

Eg er usikker på kva reglar som gjeld når det er snakk om ein privatperson og ikkje er virksomheit, men det er i alle fall heilt klart at denne muligheita til å kartlegge din bruk av bustaden skulle det vært opplyst om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det to spørsmål.

 

1) Kan utleiger legge seg opp i kva innetemperatur som du velger å ha?

2) Er røykvarsler med termometer (ulovlig) overvåkning?

 

 

1) Etter husleigelova § 5-1 så pliktar leigetakaren å behandle "husrommet med tilbørlig aktsomhet og for øvrig i samsvar med leieavtalen". Og § 5-8 slår fast at leigetaker er erstatningspliktig for tap som følge av at leigetakaren ikkje har behandla eigendommen på ein god nok måte: "Utleieren kan i alle tilfeller kreve erstatning dersom misligholdet eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra leierens side".

Det å ha på nok varme til å unngå frost- eller kondensskader må reknast som "tilbørlig aktsomhet" og burde ikkje være nødvendig å spesifisere nærmare i leigeavtalen. At sokkelleiligheiter krever ein del meir oppvarming enn f.eks. loftleiligheiter burde være kjent, likeså det med isolering, det skal være særdeles dårleg isolert eller ei leilighiet av høg standard før det er nødvendig å nemne dette særskilt i leigekontrakta.

Det store spørsmålet er kva innetemperatur som ein må halde for å behandle eigendommen med tilstrekkeleg aktsomheit, akkurat det er det ikkje eit fasit svar på.

Det er ikkje uventa at huseigaren helst ser at innetemperaturen er så høg som mulig og mest mulig stabil, for ikkje å snakke om fordi ei varm sokkelleiligheit gjer at det ikkje blir golvkaldt i etasja over der eg antek at huseigaren bur.

Det store spørsmålet er om det å senke temperaturen gjer at eigendommen får eller risikerer å få skader.

 

[snip]

 

Det er mange som sier at huseier skal betale for varmen i leiligheten. Jeg synes The Avatar legger det godt fram her.

Om noen er uenig, så kom gjerne med et juridisk begrunnet svar.

 

Men igjen, det kommer an på hvilke temperaturer det er snakk om dette tilfellet. OP?

 

 

For å ta en sammenligning:

Hvis dere tar en lengre dusj, så lufter dere vel ut badet etter dere? Dette gjør man for å unngå unødvendig mye fukt, men det koster jo en litt i oppvarmning. Men det er jo ingen som krever at huseier betaler for denne varmen.

Fuktproblemer relatert til bad eller tørking av klær kan utløse rettmessig erstatningskrav fra huseier, selv om ansvar vil være vanskelig å fastslå (brukerfeil vs bygningsfeil).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bad skal ha ventilasjon og en kan ikke kreve leier for skader fordi det mangler lufting

Bad skal ha Mulighet for ventilasjon. Om muligheten ikke blir brukt (f. Eks vifte med bryter eller ventil med luke), så er det leieboer ansvar.

 

Samme med tørking av klær. Man kan kanskje tørke klær i ei leilighet, men sørg for god nok lufting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...