Gå til innhold

Nå kan det være slutt for verdens største passasjerfly


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om SAS og Norwegian kunne gått sammen om å bruke A380 i en triangel Oslo-Trondheim-Bergen. Er ikke de noen av europas mest trafikkerte ruter? Ser at det er ikke mindre enn 24 avganger fra Oslo til Trondheim og 22 til Bergen bare i dag. Ha to slike fly som går i hver sin retning i triangelet, så skulle man klare å dekke det meste av behovet.

 

Kanskje en idiotisk idé, men kanskje ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om SAS og Norwegian kunne gått sammen om å bruke A380 i en triangel Oslo-Trondheim-Bergen. Er ikke de noen av europas mest trafikkerte ruter? Ser at det er ikke mindre enn 24 avganger fra Oslo til Trondheim og 22 til Bergen bare i dag. Ha to slike fly som går i hver sin retning i triangelet, så skulle man klare å dekke det meste av behovet.

 

Kanskje en idiotisk idé, men kanskje ikke?

 

380 kan vell verken lande i Bergen eller Trondheim

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

747 kan lande, men for kunder, flyselskap og flyplasser er det nok en fordel å spre avgangene jevnt over dagen.

absolutt. 

Difor trur eg det er ein opplagt kandidat for elfly, når dei kjem. Wright Electric og Easyjet samarbeider om eit fly med plass til 150 passasjerar og rekkjevidde på 540 km. Det må vere perfekt til desse rutene.

 

Easyjet og Wright Electric skal starte prøveflygingar med ein 9-setar seinare i år. Ein 9-setar vil neppe løne seg på mange ruter, men på kortbanenettet finst det ruter der 9 seter kan vere nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Lurer på om SAS og Norwegian kunne gått sammen om å bruke A380 i en triangel Oslo-Trondheim-Bergen. Er ikke de noen av europas mest trafikkerte ruter? Ser at det er ikke mindre enn 24 avganger fra Oslo til Trondheim og 22 til Bergen bare i dag. Ha to slike fly som går i hver sin retning i triangelet, så skulle man klare å dekke det meste av behovet.

 

Kanskje en idiotisk idé, men kanskje ikke?

 

380 kan vell verken lande i Bergen eller Trondheim

Det er jo et poeng som trekker idéen ned i søla relativt fort. Ser at andre poengterer mange avganger, men av de avgangene som er i dag så går de fleste avganger i tospann, hvor to fly letter tilnærmet samtidig. Da kunne man vel like gjerne kjørt ett, litt større fly, selv om A380 blir litt vel stort igjen.

 

SAS og Norwegian kunne fått annenhver flyging, eller noe. Ett større fly vil jeg tro forurenser en smule mindre enn to mindre også.

Lenke til kommentar

A380 er jo et artig prestisjeprodukt. Men etter at det ble tillatt å fly tomotorsfly over verdenshavene (ETOPS), så ble vel hele konseptet mindre interessant. Mer attraktivt med direkteruter med mellomstore fly.

Tja. Jeg tror det er et tiår siden Airbus og Boeing offentliggjorde hver sine vidt forskjellige framtidsstrategier, der Airbus satset på at folk kom til å fly i større fly med færre avganger og mindre drivstofforbruk per passasjer-km, mens Boeing satset sterkt på mindre fly med hyppigere og mer direkte flyvninger. Jeg er ganske sikker på at siste ord ikke er sagt i disse strategivalgene. Personlig tror jeg vi trenger en miks av alle størrelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

A380 er jo et artig prestisjeprodukt. Men etter at det ble tillatt å fly tomotorsfly over verdenshavene (ETOPS), så ble vel hele konseptet mindre interessant. Mer attraktivt med direkteruter med mellomstore fly.

Tja. Jeg tror det er et tiår siden Airbus og Boeing offentliggjorde hver sine vidt forskjellige framtidsstrategier, der Airbus satset på at folk kom til å fly i større fly med færre avganger og mindre drivstofforbruk per passasjer-km, mens Boeing satset sterkt på mindre fly med hyppigere og mer direkte flyvninger. Jeg er ganske sikker på at siste ord ikke er sagt i disse strategivalgene. Personlig tror jeg vi trenger en miks av alle størrelser.

Det skulle vært interessant å se hva som egentlig er grunnen til at det er så mange avganger. Vil tippe at mange som reiser Oslo-Bergen/Trondheim el omvendt reiser tilbake samme dag for møter osv. TV2 alene har vel 100 seter pr dag tur-retur Oslo-Bergen.

Dette er uforståelig med teknologien vi har på videokonferanse nå.

Selv har jeg redusert flytid med minst 70% siden for 5 år siden, for det er ikke ønskelig å reise kun for å reise for min del - både i et miljøperspektiv og i redusert effektivitet.

 

Og et så stort fly, må det ikke ha en viss avstand for i det hele tatt være lønnsomt? At det må være en faktor mellom takeoff/landing og distansen det flyr i forhold til massen mener jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

747 kan lande, men for kunder, flyselskap og flyplasser er det nok en fordel å spre avgangene jevnt over dagen.

absolutt. 

Difor trur eg det er ein opplagt kandidat for elfly, når dei kjem. Wright Electric og Easyjet samarbeider om eit fly med plass til 150 passasjerar og rekkjevidde på 540 km. Det må vere perfekt til desse rutene.

 

Easyjet og Wright Electric skal starte prøveflygingar med ein 9-setar seinare i år. Ein 9-setar vil neppe løne seg på mange ruter, men på kortbanenettet finst det ruter der 9 seter kan vere nok.

https://nordic.businessinsider.com/what-its-like-to-fly-on-the-shortest-commercial-flight-in-the-world-2018-3?r=US&IR=T

 

Er dette en av de?

Mener å ha lest at dette blir den første elektriske ruten i verden, men finner ikke igjen det.

Lenke til kommentar

Det er rett og slett trist hvis A380 g[r ut av produksjon. Det er et fantastisk fly.

Men når to-motorsvariantene fyller alle krav til de lengste flyrutene, og samtidg tar så mange passasjerer, er dette forståelig.

Motorer veier mye og koster dyrt, Vedlikehold av fire motorer drar opp kostnadene mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

380 kan vell verken lande i Bergen eller Trondheim

 

Ville også tatt dem kanskje 40 år på å planlegge og suge penger ut av pengekassen på å planlegge og få bygget disse rullebaneutvidelsene?

 

 

 

Det er jo et poeng som trekker idéen ned i søla relativt fort. Ser at andre poengterer mange avganger, men av de avgangene som er i dag så går de fleste avganger i tospann, hvor to fly letter tilnærmet samtidig. Da kunne man vel like gjerne kjørt ett, litt større fly, selv om A380 blir litt vel stort igjen.

 

SAS og Norwegian kunne fått annenhver flyging, eller noe. Ett større fly vil jeg tro forurenser en smule mindre enn to mindre også.

 

A380 kunne kanskje hatt en flyavgang fra København til enkelte destinasjoner dersom de får ned billettpriser, men Oslo er vel ikke like trafikkert? København er ihvertfall en slags hub i Europa, noe jeg ikke føler at Oslo med sin beliggenhet kan måle seg i mot.

 

Men da skulle de jo ha jobbet hardt for å lokke til seg norske, svenske, finske, tyske med flere kunder. F.eks. København - en eller annen "mest populær" USA-destinasjon (LA, NY elns.). Men de har jo konkurranse i fra andre stornasjoner i Europa i det markedet å skulle være hub til viktige knutepunkter omkring i verden. A380 er muligens et for grovt kaliber?

Endret av G
Lenke til kommentar

Det skulle vært interessant å se hva som egentlig er grunnen til at det er så mange avganger. Vil tippe at mange som reiser Oslo-Bergen/Trondheim el omvendt reiser tilbake samme dag for møter osv. TV2 alene har vel 100 seter pr dag tur-retur Oslo-Bergen.

Dette er uforståelig med teknologien vi har på videokonferanse nå.

Selv har jeg redusert flytid med minst 70% siden for 5 år siden, for det er ikke ønskelig å reise kun for å reise for min del - både i et miljøperspektiv og i redusert effektivitet.

Og et så stort fly, må det ikke ha en viss avstand for i det hele tatt være lønnsomt? At det må være en faktor mellom takeoff/landing og distansen det flyr i forhold til massen mener jeg.

Grunnen til at det er mange avganger finner du ved å sammenligne priser på tog vs fly. Vi du sove i tillegg slik at du kommer frem uthvilt kl 7 om morgen må du betale 1000 kr ekstra for en kabin som er rimelig trang i forhold til et hotellrom i Oslo eller Bergen som koster det samme. Dette gjør at tog er alt for dyrt for de fleste av oss. Mye billigere å kjøre bil eller ta fly.

Lenke til kommentar

Lurer på om SAS og Norwegian kunne gått sammen om å bruke A380 i en triangel Oslo-Trondheim-Bergen. Er ikke de noen av europas mest trafikkerte ruter? Ser at det er ikke mindre enn 24 avganger fra Oslo til Trondheim og 22 til Bergen bare i dag. Ha to slike fly som går i hver sin retning i triangelet, så skulle man klare å dekke det meste av behovet.

 

Kanskje en idiotisk idé, men kanskje ikke?

Hub systemet fungerer dårlig. Samt kostnaden og ha flydeler til noen få fly. Billigste er og ha flest fly av samme type, mindre reservedeler slikt du må ha liggende /spesial verktøy osv.

 

Samt flere mindre fly har flere avganger, altså du kan gi et bedre tilbud når det gjelder og finne et fly til en tid som passer passasjeren.

Lenke til kommentar

Hub systemet fungerer dårlig. Samt kostnaden og ha flydeler til noen få fly. Billigste er og ha flest fly av samme type, mindre reservedeler slikt du må ha liggende /spesial verktøy osv.

 

Samt flere mindre fly har flere avganger, altså du kan gi et bedre tilbud når det gjelder og finne et fly til en tid som passer passasjeren.

Det der ga lite mening.

 

Kanskje kosten per reservedel er lavere for mange fly, men mange fly krever også desto flere reservedeler. Spesialverktøy trengs uansett, det beror ikke på flyets størrelse.

 

Som jeg skriver i en annen post; Det er allerede veldig mange avganger. Så mange at flyene tar av to og to. Da bør det vel være bedre om man har ett fly som er større enn å fly to som er mindre. Passasjerene vil da ikke miste noe avgangstidspunkt, så muligheten til å (ikke og) finne et passende fly er bevart.

 

Andre her har påpekt at A380 er for stor, at kun Gardermoen er istand til å ta imot flyet. Det er et legitimt problem som er en solid knekk for planen om å bruke akkurat det flyet. Men både Flesland og Værnes kan ta imot B-747, og det er ganske mange som er i størrelse mellom 737 og 747.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...