Gå til innhold

Telia lanserer «Fri data»-abonnement kalt Telia X


Anbefalte innlegg

Det er hva Telia sier, ja

 

Antar det rett og slett er en begrensning i systemet at de kun kan begrense hastighet pr SIM og ikke pr abo.

Da kom jeg nettopp hjem, satte nanosim´et i iPad´en og kjørte Speedtest:

post-13363-0-45610700-1548864139_thumb.jpeg

 

Samme strup som på eSim´et, 3 mbits. Så det Telia skriver stemmer ikke når det gjelder tvillingsim via eSim og hovedsim. Jeg har ikke brukt hovedsim´et før i dag, kun eSim´et og begge er strupet til 3 mbits.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar dette over SMS-tullet og truslene til Chili mobil. Strupingen av hastighet er uansett uproblematisk for de aller fleste.

Ja, det er på en måte enklere, men... PRISEN. Dyrt. Altfor dyrt. Og det for "bare" 40 GB.

 

For hastigheten er for lav når man går over i tillegg.

 

Men det er ikke sikkert jeg ville nådd den grensen til vanlig heller.

 

Men altså, for dyrt.

 

Det som hadde vært morsomt var om Chili (eller andre) tilbød 40 GB data for 399 eller lavere.

 

Men drømmen ville vært å få tilbake Chili-abonnementet som det var før sabotørene ødela.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kom jeg nettopp hjem, satte nanosim´et i iPad´en og kjørte Speedtest:

attachicon.gif36306B85-0C9B-423B-9AC8-47E52DF07EFC.jpeg

 

Samme strup som på eSim´et, 3 mbits. Så det Telia skriver stemmer ikke når det gjelder tvillingsim via eSim og hovedsim. Jeg har ikke brukt hovedsim´et før i dag, kun eSim´et og begge er strupet til 3 mbits.

Hey hedonism. antar 40gb deles mellom begge simkortene internt men begrunnet begrensinger kan di ikke dele 3mb struping mellom sim. så du kan kjøre 3mbs på begge samtidig fra 40gb og utover etc.

Lenke til kommentar

 

Hey hedonism. antar 40gb deles mellom begge simkortene internt men begrunnet begrensinger kan di ikke dele 3mb struping mellom sim. så du kan kjøre 3mbs på begge samtidig fra 40gb og utover etc.

Da misforstod jeg posten MariusJS delte fra Telia sin Facebook-vegg tidligere i tråden, det gir mening ja.

Lenke til kommentar

200GB er 2 par 4k filmer på ei langhelg på hytta. så egentlig ikke. 200gb er ikke veldig mye i 2019. og som sagt mange ganger før. kjøper man rettigheten til opp til 1000 burde man få bruke det. nå når det faktisk er ubegrenset burde di vertfall ikke hive folk  ned på 25gb før man har brukt 1000. men mange komenterer di blir nedgradert fra di når 200-300. så di er jo ikke akkurat erlig i markedsføringen sin.

4K på mobilskjerm?

 

Du tuller nå, ikke sant?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

4K på mobilskjerm?

 

Du tuller nå, ikke sant?

La oss si usb tethering til en ruter. som sender til tv fks. siden det faktisk ikke er ulåvelig lenger. Er forsåvidt enig i at 200gb er mye for et mobil abb. men når di sier ubegrenset og hotspot låv så må di og regne med og få ekstrem brukere.

Lenke til kommentar

Da misforstod jeg posten MariusJS delte fra Telia sin Facebook-vegg tidligere i tråden, det gir mening ja.

en data sim er 30kr i månden og man kan ha 4 så vidt jeg forstår da kan man vell kansje. handle in 4 billige usb modem og sette opp en 12mb/12mb pfsense med/uten vpn bonding for full fart på enkel tilkobling for en extrra 120/240kr (240) om man handler en billig vps og bonder till. Så kan jo vere brukbar bredbands erstatter/backup om man ikke kan få noe annet.

Lenke til kommentar

Da har jeg testet litt mer før jeg dro på hytten og når jeg laster ned større filer med strupet Telia-simkort (3 mbits) så ligger hastigheten konsekvent på mellom 0,8 til 1,1 mbit. Jeg har ikke sett den gå noe særlig over dette.

 

Dette har jeg testet med å dele nett via Wifi fra både iPhone'n og iPad'en til en MS Surface Laptop og en stasjonær PC jeg har på kontoret hjemme. Har prøvd å laste ned både (lovlige) filer via torrent og direkte nedlasting i nettleser.

 

En av testene var å laste ned en Debian iso-fil på 3,37 GB via torrent og snittfarten ble 830 kbits med strupet Telia-sim:

post-13363-0-90443900-1548873181_thumb.png

 

Ett Telia-sim uten strup på kontoret i huset vårt gir normalt rundt 80-100 mbits ned og 20-30 mbits opp. 

 

Jeg lastet så ned samme Debian iso-fil via Telenor sitt nettverk med Talkmore-abonnementet mitt, med delt internett fra samme iPhone til den stasjonære PC'en og da ble resultatet (ikke overraskende) bedre med snittfart på 3,5 mbits:

post-13363-0-29169700-1548874851_thumb.png

 

Har ellers kjørt litt hastighetstester på jobb, ute i det fri og hjemme i dag med det strupede simkortet og det ligger stort sett rundt 3 mbits ned og 3 til 4 mbits opp. Under ene testen sank hastigheten til 1,26 mbits ned men dette var i et møterom på jobb i en betongkjeller uten veldig god dekning i utgangspunktet. 

post-13363-0-75469900-1548874838_thumb.png

 

Opplevelsen av å bruke mobilen med strupet simkort fra Telia er ikke noe stor forskjell når man surfer på nett, bruker sosial medier eller bruker Youtube. Det er når jeg f.eks. laster ned en offline podcast eller låt offline med Spotify at det går merkbart tregere men ikke så tregt at jeg ikke kan leve med det.

 

Legger også ved en kjapp video som viser hvordan strupingen fortoner seg når man kjører Speedtest:

Endret av Hedonism
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ingen av toppmodellene til verken Huawei, Samsung eller Apple er nærmere 4K enn 1080p.

Det har du faktisk rett i når jeg regner litt på det, avhengig av hvordan du ser på tallene riktig nok (du har rett uansett, det eneste som varierer er hvor stor forskjellen er)

 

Poenget mitt var jo dog egentlig at 4K innhold på en mobilskjerm vil fort kunne se langt bedre ut enn 1080p (spesielt med typ movie mask eller lignende)

 

Forøvrig hadde Sony allerede i 2017 en mobil med 4K skjerm.

Lenke til kommentar

Tull og tøys.

Heh.. Du er bra dum om du forventer å fortsette med halv pris da Hvor i fantasiland lever du da?

Det er enkelt å ringe til Telia å få en bedre pris også så slutt å fjas. Fri roaming kan ingen nekte så der ser jeg med engang at du lyger.

Aldri hatt bedre pris enn nå jeg. Hatt Chess før jeg også men de var ikke akkurat spesielt mye bedre på pris.. Skilte seg ofte bare ett par kr.

 

Er du Telia-fanboy, idiot, kunnskapsløs eller kombinsasjon av forrannevnte?! Når Telia lover noe, forventer andre enn fanboys at Telia holder løftet sitt, men ikke du tydeligvis...!

 

Nei, det var IKKE bare å ringe Telia og få en bedre pris! Det virket vilkårlig om de en gang gav tilbake fri roaming i Sverige til folk eller ikke, og prisen ØKTE de slik jeg skrev samtidig som de gjorde abonnementet dårligere, så der (også) aner du ikke hva du skriver om!!

 

Fri roaming har ikke vært siden mobilnettets morgen, og dette var FØR fri roaming ble innført (er du i stand til å forstå den delen nå?)...

 

Et tips: Sett deg et MINIMUM inn i fakta om det du skriver om/svarer på, så slipper du å fremstå som Telia-fanboy, idiot, kunnskapsløs eller kombinsasjon av forrannevnte...! Det var MANGE som skrev på fjasboksidene til Telia og beskrev det samme som min og andre jeg kjenner sin erfaring med Telia i forbindelse med overføringen fra Chess, så løgnene til Telia rammet MANGE, og alle jeg kjenner som hadde det samme abonnementet!

Lenke til kommentar

Hedonism:

Takk for oppdateringen og video.

 

Det ser noenlunde lovende ut med tanke på upload, som er det jeg har bruk for.

 

ADSL2+ har dessverre vist seg å være lite fremtidsrettet da det er satt av for mange frekvenser til nedlasting kontra opplasting. Skulle gjerne hatt 12/8 eller 10/10 i stedet for 20/1.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hedonism:

Takk for oppdateringen og video.

 

Det ser noenlunde lovende ut med tanke på upload, som er det jeg har bruk for.

 

ADSL2+ har dessverre vist seg å være lite fremtidsrettet da det er satt av for mange frekvenser til nedlasting kontra opplasting. Skulle gjerne hatt 12/8 eller 10/10 i stedet for 20/1.

 

Kjenner igjen det du skriver om der, når jeg besøker svigers så har de 0,8 mbit opp på en sliten kobberkabel fra Telenor og det er helt håpløst når man skal dele filer, ta backup eller jobber via hjemmekontor hvor mye av datamengden er utgående.

 

Telia X med strup ser ut til å fungere helt topp til å laste opp ting for dem som har dårlig upload på hjemmelinjen sin.

Lenke til kommentar

Hvordan kan noen få seg til å si, "bare litt mer tålmodighet"? Enkelte har ventet lenge. Det er ikke greit å vente bare noen år til på en prismodell som skulle ha vært på plass for flere år siden.

 

Jeg er for fritt marked og muligheten til å skape profitt, men mat, elektrisitet og forbindelse til Internett er så viktig at det burde ha vært ivaretatt av myndighetene til kostpris og uten mva. Altså det skal gå i pluss, men det skal ikke være noen aksjonærer bak som senker kvaliteten og hever prisen på tjenestene for å få millioner og milliarder i utbytte.

Lenke til kommentar

mat, elektrisitet og forbindelse til Internett er så viktig at det burde ha vært ivaretatt av myndighetene til kostpris og uten mva. 

 

Enig. Utbygging av høyhastighets mobilnett i alle landets kriker og kroker derimot blir fort uforholdsmessig dyrt. Heldigvis har de aller fleste fått bredbånd (alltid oppkoblet internett) hjemme nå.

Lenke til kommentar

Litt innkjøringsproblemer med abonnementet ser det ut til, er strupt ned til 3 mbits etter 5 GB forbruk siden 01. Februar.

 

post-13363-0-57023300-1549230466_thumb.jpeg

 

Telia-appen sier som man kan se av skjermskuddet over at hastigheten er satt til 3 mbits og en kjapp speedtest bekrefter dette. Regner med Telia fikser det i morgen når jeg kontakter kundeservice.

Lenke til kommentar

Litt innkjøringsproblemer med abonnementet ser det ut til, er strupt ned til 3 mbits etter 5 GB forbruk siden 01. Februar.

 

attachicon.gif76D5E123-06A5-489E-B448-BAB18EB48491.jpeg

 

Telia-appen sier som man kan se av skjermskuddet over at hastigheten er satt til 3 mbits og en kjapp speedtest bekrefter dette. Regner med Telia fikser det i morgen når jeg kontakter kundeservice.

Sist jeg hadde Telia abo så ble kvote nullstilt på dagen abo ble oppretta.

Altså ikke den første i hver mnd :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er på en måte enklere, men... PRISEN. Dyrt. Altfor dyrt. Og det for "bare" 40 GB.

 

For hastigheten er for lav når man går over i tillegg.

 

Men det er ikke sikkert jeg ville nådd den grensen til vanlig heller.

 

Men altså, for dyrt.

 

Det som hadde vært morsomt var om Chili (eller andre) tilbød 40 GB data for 399 eller lavere.

 

Men drømmen ville vært å få tilbake Chili-abonnementet som det var før sabotørene ødela.

Men nå må du jo bestemme deg, om 200GB var misbruk hva er da problemet med 150GB grensen som er nå?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...