Gå til innhold

Ny studie: Isen på Grønland smelter fire ganger så raskt som i 2003


Anbefalte innlegg

 

For å lære; Fortell fortell...:-)

Havnivå er noe av det som har vert nøyaktig registrert utrolig mange steder i verden. Alle store havner har måling på dette og har hatt det i hundrevis av år.

 

Problemet er at de aller fleste viser +\- 1mm i endring. Det gjelder stort sett hele verden. Muligens innerst i Adriaterhavet havet og noen få andre steder har målt over en mm PR år.

 

3 mm PR år er basert på satellitt målinger. Hvordan man kalibrerer dette aner jeg ikke.

 

Det er mye det samme som med temperaturer. Alle målinger viser svak stigning.

 

Det er først når korreksjoner er gjort vi få fart i stigningen.

 

Da korrigeres det for landheving, gravitasjons forskjeller, månebaner, fukt i atmosfæren, magasin fylling i dammer, skipstonnasje, slitasje i målere, dynamisk lufttrykk ,termisk utvidelse osv osv. Da blir stigningen 3mm PR år

Takk. Veldig informativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får håpe det ikke køder alt for mye med golfstrømmen med alt det ferskvannet som kommer av det. Jeg liker golfstrømmen, vi nytter godt av den her i Norge.

 

Og det med havet stiger , har dem tat med at Grønland vill heve seg, når den vekten av isen forsvinner ?

Havet stig sjølv om Grønland hevar seg. Eit spesielt fenomen er at etter kvart som isen smeltar vil havnivået rundt Grønland synke med 35-40 meter av andre grunnar. Gravitasjonen frå dei enorme ismassene dreg til seg hav rundt Grønland. Når den gravitasjonelle tiltrekninga er vekke vil havnivået rundt Grønland synke. Sjølv ved Norskekysten vil havnivået falle med 0-2 meter. Island kjem til å verte mykje større etter kvart som havbotn vert tørrlagd.

 

Lågtliggjande øyer å motsett side av kloden får derimot eit problem..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Någon global uppvärming är det knappast frågan om. Vi ser istället ut att vara påväg mot en mindre istid. Så ju mer CO2 vi släpper ut desto bättre. Dock mkt tveksam påverkan, för att inte säga helt obefintlig med den lilla mängd som människan släpper ut jfr total mängden.

Det här är frågan om ett rent skattescam.

Dette er direkte løgn. Kom med kilder på dette røret ditt

Läser du bara regimmedia? Finns oändligt utanför det politiskt styrda filtret.

 

Kan vara bra o känna till var den här idén kommer ifrån från början först:

https://climatism.wordpress.com/2014/01/24/in-searching-for-a-new-enemy-to-unite-us-we-came-up-with-the-threat-of-global-warming/

 

Martin Armstrong har skrivit många bra inlägg:

https://www.armstrongeconomics.com/world-news/climate/global-warming-enthusiasts-are-really-believe-the-malthusian-trap-modern-witch-doctor-analysis/

Martin Armstrong er dømd for å ha svindlar investorar for 700 millionar USD og flerie andre former for økonomisk kriminalitet. Han er sjølvlært økonom med sin eigen økonomiske modell basert på pi, og er ein kjend paranoid konspirasjonsteoretikar. Dersom du tek denne svindlaren meir seriøst enn all verdas klimaforskarar, seier det mest om deg og dine eigne diagnoser: https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_A._Armstrong

 

Eller Lars Bern i Sverige:

https://www.youtube.com/watch?v=h2SeZiKjzYk

 

Lars Bern ser ut til å vere ein svensk høgre-ekstremist og konspirasjonsteoretikar: https://expo.se/2018/10/sds-nye-starke-man-skriver-om-%E2%80%9Dbefolkningsutbyte%E2%80%9D-och-f%C3%B6rsvarade-nya-tider

 

Han er definitivt ingen klimaforskar.

 

Dersom du trengde hjartetransplantasjon, ville du då lete ein av desse operere deg, eller ville du gått til ein kirurg? Du treng ikkje svare. Av same grunn går eg til ein klimaforskar når eg vil vite noko om klimaet, ikkje til svindlarar eller høgre-ekstreme konspirasjonsteoretikarar.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Havet stig sjølv om Grønland hevar seg. Eit spesielt fenomen er at etter kvart som isen smeltar vil havnivået rundt Grønland synke med 35-40 meter av andre grunnar. Gravitasjonen frå dei enorme ismassene dreg til seg hav rundt Grønland. Når den gravitasjonelle tiltrekninga er vekke vil havnivået rundt Grønland synke. Sjølv ved Norskekysten vil havnivået falle med 0-2 meter. Island kjem til å verte mykje større etter kvart som havbotn vert tørrlagd.

 

Lågtliggjande øyer å motsett side av kloden får derimot eit problem..

Lavtliggende øyer på motsatt side av kloden kan få et problem, ja. - Som de uansett måtte ta forholdsregler til, siden de er bygget på korallrev og vulkan-forekomster, som uansett vil synke sammen over tid.

Som vi i nord har måtte deale med snø, vintre og knapt en vekstsessong i forhold til deres 2-3. - Uten at vi har kalt det KRISE.

 

Ellers:

 

/Men målinger av temperatur, utført med ballonger og satellitter fra 1979 til 1999, viser at troposfæren ikke varmes i 8 til 13 km slik modellereringen i figur 8A postulerer.

I stedet viser målingene, vist i figur 8B, kun en relativt svak, homogen oppvarming av troposfæren, selv om CO2-mengden har økt betraktelig i troposfæren siden 1979. /

http://www.geoforskning.no/nyheter/klima-og-co2/1308-et-lite-co2-eksperiment#at_pco=tst-1.0&at_si=5c41a2e148a83d12&at_ab=per-2&at_pos=1&at_tot=2

Lenke til kommentar

Det er bare til å flytte til toppen av et fjell. Forskerne har talt. Havet kommer til å stige. Ugh ugh.

 

Dette kommer til å bli like ille som dengang det var et hull i ozonlaget. Da skjedde det riktignok ingenting, men likevel... Best å flytte til toppen av et fjell for alle som tror på dette her.

 

Den gongen skjedde "ingenting" grunna eit internasjonalt avtaleverk om å fase dei, (i høve til ozon, problematiske KFK-gassane), fullstendig ut. Ikkje tale om nokre prosent reduksjon kvart år der altså. Det hjalp ikkje reint lite at det også snøggt vart utvikla alternativ.

 

Du kan faktisk rette ein stor takk til den konservative politikaren Margareth Thatcher for at det skjedde "ingenting". Ho hadde ein naturvitenskapeleg bakgrunn som ho brukte i motsetning til dei såkalla "konservative" i dag som i verkelegheita held seg til det "politisk korrekte fossillobby trallala-kjensle-manuset" i staden for å bruke vitenskapelege kjelder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når jordens kjerne en dag avkjøles og jordskorpa slutter å røre på seg så vil erosjon over tid... legge alle fjell flate, og sedimenter vil fylle alle havdyp........Jorda blir ei kule.....

Da vil vannet dekke alt fastland....Og vi trenger ikke lenger bekymre oss for om havet stiger noen meter....:-)

Lenke til kommentar

Lavtliggende øyer på motsatt side av kloden kan få et problem, ja. - Som de uansett måtte ta forholdsregler til, siden de er bygget på korallrev og vulkan-forekomster, som uansett vil synke sammen over tid.

Som vi i nord har måtte deale med snø, vintre og knapt en vekstsessong i forhold til deres 2-3. - Uten at vi har kalt det KRISE.

 

Ellers:

 

/Men målinger av temperatur, utført med ballonger og satellitter fra 1979 til 1999, viser at troposfæren ikke varmes i 8 til 13 km slik modellereringen i figur 8A postulerer.

I stedet viser målingene, vist i figur 8B, kun en relativt svak, homogen oppvarming av troposfæren, selv om CO2-mengden har økt betraktelig i troposfæren siden 1979. /

http://www.geoforskning.no/nyheter/klima-og-co2/1308-et-lite-co2-eksperiment#at_pco=tst-1.0&at_si=5c41a2e148a83d12&at_ab=per-2&at_pos=1&at_tot=2

Må bare le, du vet at menneske stort sett har levet i istid i sin meste av sin tid? Jo mer nord et land ligger jo mer produktivt er det, til og med i Europa. Ikke lett og jobbe like hardt i 40 varmegrader i Spania som det er med en nydelig 18 grader her... Merker jo bare hvor mye mindre arbeid kroppen klarer om sommeren mot resten av året. 

 

Oh fant du et sted der CO2 har økt men ikke temperaturen, gratulerer. Du forstår virkelig klima. God vi har folk som deg her, rare er at dere tror vi vil redde planeten.. Nei jeg vil redde meg selv. Planeten klarte seg milliarder av år før vi kom, og vil klare seg i milliarder av år etter vi er vekk. Er mer meg jeg er redd for. Og se ser veldig dystert ut, økningen i selvmord blandt klima forskere øker. Pga så si alt av simuleringer sier at  dette går til hælvete.

 

Om frihet skal koste oss alle livet så vet jeg ikke helt. Kanskje vi bør tvangstie enkelte mennesker..

 

Litt overdramatisk kanskje, vel koste de fleste av oss livet. For vi er da tilpassnings dyktige.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Må bare le, du vet at menneske stort sett har levet i istid i sin meste av sin tid? Jo mer nord et land ligger jo mer produktivt er det, til og med i Europa. Ikke lett og jobbe like hardt i 40 varmegrader i Spania som det er med en nydelig 18 grader her... Merker jo bare hvor mye mindre arbeid kroppen klarer om sommeren mot resten av året. 

 

Oh fant du et sted der CO2 har økt men ikke temperaturen, gratulerer. Du forstår virkelig klima. God vi har folk som deg her, rare er at dere tror vi vil redde planeten.. Nei jeg vil redde meg selv. Planeten klarte seg milliarder av år før vi kom, og vil klare seg i milliarder av år etter vi er vekk. Er mer meg jeg er redd for. Og se ser veldig dystert ut, økningen i selvmord blandt klima forskere øker. Pga så si alt av simuleringer sier at  dette går til hælvete.

 

Om frihet skal koste oss alle livet så vet jeg ikke helt. Kanskje vi bør tvangstie enkelte mennesker..

 

Litt overdramatisk kanskje, vel koste de fleste av oss livet. For vi er da tilpassnings dyktige.

Har du kilde på at klimaforskere i økende grad tar livet av seg?

 

Jeg fant bare en. Han stod uheldigvis for noen e poster som ble publisert

Lenke til kommentar
 

"Ikke lett og jobbe like hardt i 40 varmegrader i Spania som det er med en nydelig 18 grader her"

 

Samtidig vet vi et det er lettere, mindre energikrevende, å senke temperaturen noen grader og/eller grave en kjeller eller bygge noen murer for å holde dag/natt temperturen tilfredstillende.

 

Det er flere som fryser ihjel enn som omkommer av varme.

Og i Norge, i vårt kjølige klima med  vann/fosser /elver vil det være utenkelig om  vi etablerte en gård eller landsby der det ikke var nok tilgang til vann.

Hvorfor tror vi at folk i en sydligere del av verden er dummere enn oss, og ikke tar slike forholdsregler, enten det dreier seg om drikkevann eller varme/kulde? ?

Er vi rasister og tror at noen er dummere enn oss ?

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Rasisme og greier, fy faen denne debatten er sporet av i navn av vitenskapsbenektning, det er ingen av dere som greier å holde dere til tema. I’m out

Ja dessverre så er det enkelte som skal alltid ha det motsatte av populær mening. En måte for dem og føle seg spesiell på, og få litt ekstra oppmerksomhet. I stede for og gjøre litt arbeid og skaffe seg en personlighet.

 

Enkelte er som klokkeverk på dette i de fleste tråder om klima eller andre ting. Du vil se samtlige klima nektere er også dem som liker og krangle om hydrogen til våre dagligdagse biler i stede for elektrisitet. Da de fleste har skjønt at det ikke gjorde helt mening matematisk. Men igjen, for dem er det enda en mulighet for og være spesiell/anderledes.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Ja dessverre så er det enkelte som skal alltid ha det motsatte av populær mening. En måte for dem og føle seg spesiell på, og få litt ekstra oppmerksomhet. I stede for og gjøre litt arbeid og skaffe seg en personlighet.

 

Enkelte er som klokkeverk på dette i de fleste tråder om klima eller andre ting. Du vil se samtlige klima nektere er også dem som liker og krangle om hydrogen til våre dagligdagse biler i stede for elektrisitet. Da de fleste har skjønt at det ikke gjorde helt mening matematisk. Men igjen, for dem er det enda en mulighet for og være spesiell/anderledes.

 

Kan du diskutere seriøst uten å bruke hersketeknikker?

Lenke til kommentar

Må bare le, du vet at menneske stort sett har levet i istid i sin meste av sin tid? Jo mer nord et land ligger jo mer produktivt er det, til og med i Europa. Ikke lett og jobbe like hardt i 40 varmegrader i Spania som det er med en nydelig 18 grader her... Merker jo bare hvor mye mindre arbeid kroppen klarer om sommeren mot resten av året. 

 

Oh fant du et sted der CO2 har økt men ikke temperaturen, gratulerer. Du forstår virkelig klima. God vi har folk som deg her, rare er at dere tror vi vil redde planeten.. Nei jeg vil redde meg selv. Planeten klarte seg milliarder av år før vi kom, og vil klare seg i milliarder av år etter vi er vekk. Er mer meg jeg er redd for. Og se ser veldig dystert ut, økningen i selvmord blandt klima forskere øker. Pga så si alt av simuleringer sier at  dette går til hælvete.

 

Om frihet skal koste oss alle livet så vet jeg ikke helt. Kanskje vi bør tvangstie enkelte mennesker..

 

Litt overdramatisk kanskje, vel koste de fleste av oss livet. For vi er da tilpassnings dyktige.

Nord-Europa er mer produktivt fordi det ble tidligere industrialisert. Det har ikke noe med klima å gjøre.

 

Du fremstår med ganske ekstreme meninger, som at du vil vurdere å "tvangstie" meningsmotstandere. Dette kommer av at du ser for deg en stor, nært forestående katastrofe. En apokalypse. Derfor blir du ekstrem og kommer med personangrep. Dette kjenner vi igjen fra religiøse bevegelser. Det har blitt vanlig, dessverre. Politikere og media fyrer opp stemningen, og slike som deg blir påvirket.

 

Men sannheten er at det finnes ingenting uvanlig ved en temperaturøkning på 0,8% på 150 år. Det er helt normalt.

 

Det finnes alltid dommedagsprofeter i et samfunn, og noen ganger får de en dominerende posisjon, men verden går ikke under likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nord-Europa er mer produktivt fordi det ble tidligere industrialisert. Det har ikke noe med klima å gjøre.

 

Du fremstår med ganske ekstreme meninger, som at du vil vurdere å "tvangstie" meningsmotstandere. Dette kommer av at du ser for deg en stor, nært forestående katastrofe. En apokalypse. Derfor blir du ekstrem og kommer med personangrep. Dette kjenner vi igjen fra religiøse bevegelser. Det har blitt vanlig, dessverre. Politikere og media fyrer opp stemningen, og slike som deg blir påvirket.

 

Men sannheten er at det finnes ingenting uvanlig ved en temperaturøkning på 0,8% på 150 år. Det er helt normalt.

 

Det finnes alltid dommedagsprofeter i et samfunn, og noen ganger får de en dominerende posisjon, men verden går ikke under likevel.

Isen smelter 4 ganger så raskt nå kontra 2003 er helt ok det også? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Isen smelter 4 ganger så raskt nå kontra 2003 er helt ok det også?

 

Om det smeltet 20% av normalen i 2003 er 4 ganger dette 80% av normalen. Det er altså helt OK om 2003 var et år med lite smelting. Grønnlandsisens massebalanse er grundig overvåket av danskene. Har vert inne flere ganger. Ser ingenting dramatisk på kurvene. Max og min smelting lå langt utenfor årets trend

 

http://www.dmi.dk/groenland/maalinger/indlandsisens-massebalance/

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

https://www.nsstc.uah.edu/climate/2018/december2018/GTR_201812Dec_1.pdf

 

Det kommer Ann på hvordan du vurderer tallene. Trenden viser 1,3 grader PR 100 år. Ipcc sier 3 grader PR 100 år.

....... han har hevdet i x-antall måneder nå at det har vært NULL økning i temperatur de siste 20 årene. Dette er selvsagt direkte pisspreik, og vi har forsøkt å få kilder på dette. Så langt så har vi mislykkes i dette

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du diskutere seriøst uten å bruke hersketeknikker?

Jeg har gjort en observasjon. Alltid de samme navnene som har motsatt mening av all andre. 

 

Om du er uenig er det lov. Er nok bare meg som mister litt tålmodighet med disse folkene og. De er tids tyver, troll. Hva enn du vil kalle dem. Burde plukke dem pent fra hverandre som folk gjør hver dag i de fleste tråder. Er så si de samme som blir plukket fra hverandre hver dag.. Jeg har ikke barn så har ikke den tålmodigheten folk ser ut til og automatisk få :p

 

Men, jeg er nok ikke den mest tålmodige. Kanskje også derfor jeg tar meg en god del pauser fra dette forum, når jeg har fått nok av de samme gamle trollene. Er da endel kunnskapsrike og smarte mennesker her og, men dessverre så ødelegger disse førstnevnte mye av erfaringen.

 

Så ja, de gjør nok slik at jeg ikke diskuterer helt uten fallacys. Siden de klarer og irriterere, akkurat som de ønsker. Men jeg gidd ikke bruke mye tid på dem, derfor surrer jeg rundt med dem. Som feks det lille utdraget du reagerte på, som er nesten et direkte utdrag fra en bok jeg nylig leste. Jeg bare påpeker hva dem driver med. Hvorfor fakta skal være hersking.. Og hvorfor er det mine små spydige kommentarer som er ment til og være det du reagerer på? Og ikke alt det andre "logical fallacys" som du finner i så si hver enkelt av demmes poster.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...