Gå til innhold

Hvor bør jeg gjøre med arven?


Jakoozie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i den situasjonen nå at jeg om ikke så altfor lenge arver mellom 3-400 000. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre med disse pengene i dette kaotiske markedet.

 

Kjapp bakgrunn: jeg er eier leilighet som jeg har ca 77% belåningsgrad på , og jeg har for øyeblikket 275 000 på BSU og ca 60 i buffer. Jeg har ikke tenkt å kjøpe ny bolig før om kanskje fem år, men egenkapital kommer ikke til å bli et problem. (Jeg begrenses i mye større grad av inntekt enn EK.) Jeg kommer nok da til å kjøpe en bolig med min samboer, men for øyeblikket eier jeg leiligheten alene. Tanken er at jeg kan ha en lang tidshorisont på arven, da jeg ikke tror jeg kommer til å trenge pengene på neste boligkjøp.

 

 

Jeg har alltid tenkt at hvis noe sånt skjer så vil jeg kjøpe indeksfond for pengene. Planen ville da være å spre beløpet ut på månedlige betalinger over ett til to år for å minimere risikoen for å time dårlig. Men jeg frykter litt at vi er på vei inn i en ny krise, og at vi bare såvidt har begynt nedturen.

 

Jeg er en type som normalt har is i magen og den vanlige sparingen i fond tøffer og går uten at jeg mister noe nattesøvn. Men når det er er større beløp som dette, riktignok spredt utover noen år, blir jeg usikker på om dette er et dårlig tidspunkt ....?

 

Hva ville dere gjort? Vet at det er umulig å spå noe her, men er åpen for nye perspektiver og tankemåter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal bruke alt på sparing ville jeg betalt inn litt på boliglånet slik at belåingsgraden kommer under 70 %, noe som vil gi deg mulighet til å forhandle frem en god rente som du kan spare penger på i årene fremover der renten øker noe. Videre ville jeg satt resten inn på et globalt indeksfond over 12-24 mnd. Da bør du sette den delen som enda ikke er innbetalt på en høyrentekonto for å minimere inflasjonstapet.

Lenke til kommentar

Betal gjeld. Minst mulig gjeld er alltid det beste. Det er med mindre du har noen som betaler gjelda for deg, men da holder du jo andre i en situasjon som du selv er i, og det er ikke heldig.

 

Betal gjeld og vær fornøyd med at du ikke trenger å bekymre deg for å miste boligen pga kollapset gjeldsmarked

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan også være gunstig å ha gjeld så lenge rentene er så lave.

 

Når du tenker krise så mener du gjerne aksjemarkedet som er noe ustabilt om dagen av flere grunner som feks Trumpen.

Hvordan det skal gå vet dessverre ingen.

 

Personlig hadde jeg nok betalt ned så mye på lånet at jeg fikk den beste renten som man kan få, 70 eller 65% belåningsgrad er det vel.

 

Og satt resten på høyrente (BSU2.0) eller i fond.

 

Vil rentene stige fremover kan du alltids ta ut pengene og betale ned mest mulig på lånet.

Lenke til kommentar

Gunstig å ha gjeld? Betale 0 kr i måneden til gjeld er vel bedre enn å betale 2000 kr per måned?

Tja. Danske Bank tilbyr lån til 1,95% rente, mens man får 2,0% rente på sparepenger i KomplettBank. Så der går man sånn ca i null når man tar termingebyr med i regnestykket. 

Ellers er det kjekt å ha litt penger i bakhånd i tilfelle man får akutt behov. Ellers gir tradisjonelt sett aksjer og fond bedre avkastning enn rente på innskudd, som igjen har mer fordelaktig rente enn lånerente. Fond har en ulempe med variabel avkastning, og i 2018 var den jo negativ sett over året. Men med passe lang horisont og ingen store behov for å tømme kontoen på et ugunstig tidspunkt kan man til dels sikre seg. 

Så ja, det kan definitivt lønne seg å ha lån

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gunstig å ha gjeld? Betale 0 kr i måneden til gjeld er vel bedre enn å betale 2000 kr per måned?

Om avkastningen overstiger lånerenten er det gunstig ja, du har mye å lære om økonomi..

 

 

 

Jeg har alltid tenkt at hvis noe sånt skjer så vil jeg kjøpe indeksfond for pengene. Planen ville da være å spre beløpet ut på månedlige betalinger over ett til to år for å minimere risikoen for å time dårlig. Men jeg frykter litt at vi er på vei inn i en ny krise, og at vi bare såvidt har begynt nedturen.

 

Jeg er en type som normalt har is i magen og den vanlige sparingen i fond tøffer og går uten at jeg mister noe nattesøvn. Men når det er er større beløp som dette, riktignok spredt utover noen år, blir jeg usikker på om dette er et dårlig tidspunkt ....?

Jeg er i ~samme situasjon økonimisk som deg, og har valgt å heller ha pengene hos komplett. Renten der er ~lik renten på lånet, så om jeg betaler lån eller har de der har minimalt å si.

Det kan lønne seg å betale inn nok til at du kan få ned rentene på boliglånet, sjekk mulighetene med banken om hvor mye som må være betalt for at de kan sette ned rentene. Selv fikk jeg ned mine boligrenter en del på den måten.

 

Jeg kunne puttet de i fond, men velger heller å vente å se hvor nedturen ender, om det er noen stor nedtur på vei. Det er nesten umulig å time markedet, men jeg går etter magefølelsen min, noe jeg egentlig er glad for mtp aksjemarkedet det siste året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. Danske Bank tilbyr lån til 1,95% rente, mens man får 2,0% rente på sparepenger i KomplettBank. Så der går man sånn ca i null når man tar termingebyr med i regnestykket. 

Ellers er det kjekt å ha litt penger i bakhånd i tilfelle man får akutt behov. Ellers gir tradisjonelt sett aksjer og fond bedre avkastning enn rente på innskudd, som igjen har mer fordelaktig rente enn lånerente. Fond har en ulempe med variabel avkastning, og i 2018 var den jo negativ sett over året. Men med passe lang horisont og ingen store behov for å tømme kontoen på et ugunstig tidspunkt kan man til dels sikre seg. 

Så ja, det kan definitivt lønne seg å ha lån

 

Betale gjeld:

 

1 mill i gjeld x 1,95% rente per år = 19 500 kr i renter per år.

 

Betaler 300 000 = 700 000 i gjeld = 13 650 kr i renter per år

 

Besparelse: 5850 per måned, som kan betales videre på gjeld.

 

 

Sparing:

 

300 000 x 2% per år: 6000 kr i renter per år.

 

 

Du vil spare 150 kr per år på å ha dem i banken fremfor å betale gjelda. Du slipper å bli fristet til å bruke dem opp. Med mindre du vil gamble på fond og aksjer, som kan gå hvilken som helst vei.

 

 

 

Om avkastningen overstiger lånerenten er det gunstig ja, du har mye å lære om økonomi..

 

150 kr per år, dæven det var stor gevinst gitt!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

150 kr per år, dæven det var stor gevinst gitt!

 

Regn ut hvordan fond går de neste 5 årene i stedet.

Selv tjente jeg nesten 20 000 på å ha penger i fond VS i bank over en periode for ett par år siden, renteutgiftene jeg hadde spart på samme beløp over samme tid hadde vært ett par tusenlapper

 

Ellers er du flink som klarer å regne at 2% blir mindre penger enn 1,95%, kudos til deg :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du hadde bare flaks. Fond, aksjer og slike ting er bare flaks. Å påstå at du var "flink og dyktig" som klarte det, viser at du er ignorant.

 

Klarte du virkelig ikke å forstå det jeg skrev? Og du mener JEG har mye å lære om økonomi ..............

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betale gjeld:

 

1 mill i gjeld x 1,95% rente per år = 19 500 kr i renter per år.

 

Betaler 300 000 = 700 000 i gjeld = 13 650 kr i renter per år

 

Besparelse: 5850 per måned, som kan betales videre på gjeld.

 

 

Sparing:

 

300 000 x 2% per år: 6000 kr i renter per år.

 

 

Du vil spare 150 kr per år på å ha dem i banken fremfor å betale gjelda. Du slipper å bli fristet til å bruke dem opp. Med mindre du vil gamble på fond og aksjer, som kan gå hvilken som helst vei.

 

 

 

 

150 kr per år, dæven det var stor gevinst gitt!

 

Det er heldigvis ikke så A4.

 

Du må også regne på inflasjon, som i fjor var 2,7%.

Med høyrente på 2% vil sparepengene fortsatt være verdt 0,7% (2100,-) mindre enn de var året før.

 

Poenget er at det finnes mange økonomisk smarte måter å forvalte kapital på, som gir langt bedre resultater enn å sette pengene på en sparekonto som pr i dag er dårlig butikk.

Et av tusevis eksempler er å sette pengene på børs, som i snitt de siste 100 årene har gitt 10% årlig avkastning.

Lenke til kommentar

Du hadde bare flaks. Fond, aksjer og slike ting er bare flaks. Å påvise at du var "flink og dyktig" som klarte det, viser at du er ignorant.

 

Klarte du virkelig ikke å forstå det jeg skrev? Og du mener JEG har mye å lære om økonomi ..............

Indeksfond er ganske trygge over tid, ja, de går opp og ned men over mange år går de historisk sett langt bedre enn å ha de på konto, det samme med lån så lenge renten er så lav som den er nå.

Som nevnt over er vel 5-10% årlig avkastning over tid gjerne forventet.

 

Du kan jo sjekke litt hvordan diverse fond har gått f.eks de siste 10 årene og sammenligne med renter..

 

Sparekonto og boliglån er vel noe av det som gir dårligst avkastning, etter å putte pengene i madrassen. Men det er det sikreste. Fond går opp og ned, på sparekonto går de nå for tiden sakte men helt sikkert ned pga inflasjon.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen! Jeg er nok en av de som ikke har noe voldsomt mål om å bli gjeldfri , og har ikke lyst til å legge alle pengene mine i bolig. Men å nedbetale deler av lånet for å få bedre betingelser og sikkerhet er et godt tips .

 

 

Om du skal bruke alt på sparing ville jeg betalt inn litt på boliglånet slik at belåingsgraden kommer under 70 %, noe som vil gi deg mulighet til å forhandle frem en god rente som du kan spare penger på i årene fremover der renten øker noe. Videre ville jeg satt resten inn på et globalt indeksfond over 12-24 mnd. Da bør du sette den delen som enda ikke er innbetalt på en høyrentekonto for å minimere inflasjonstapet.

Det var akkurat dette jeg hadde tenkt å gjøre. Men det jeg frykter er at de neste 24 månedene er så dårlige for fondsmarkedet at det vil ta lang tid før jeg er oppe igjen i null. At det er svingninger bryr meg ikke så mye, så lenge jeg ikke spytter flere hundre tusen i en "dal" i markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan vente til du mener markedet går opp igjen, så ha de på sparekonto inntil da.

Selv gjør jeg det samme og sitter på gjerdet til det ser bedre ut før jeg setter inn penger i fond nå, untatt med langtidsfondet mitt da, som skal ned sikkert denne dalen og neste dal før jeg tar de ut.

 

Markedet er ganske umulig å time riktig, selv stoler jeg på magefølelsen min. Hadde jeg satset på fond i fjor, noe jeg også vurderte da, så hadde jeg tapt på det nå.

Men igjen, man vet aldri om man er på topp eller bunn nå :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen! Jeg er nok en av de som ikke har noe voldsomt mål om å bli gjeldfri , og har ikke lyst til å legge alle pengene mine i bolig. Men å nedbetale deler av lånet for å få bedre betingelser og sikkerhet er et godt tips .

 

 

 

Det var akkurat dette jeg hadde tenkt å gjøre. Men det jeg frykter er at de neste 24 månedene er så dårlige for fondsmarkedet at det vil ta lang tid før jeg er oppe igjen i null. At det er svingninger bryr meg ikke så mye, så lenge jeg ikke spytter flere hundre tusen i en "dal" i markedet.

Mener du at det var bedre å kjøpe seg inn når markedet var mer stabilt ? Som det var for et par måneder siden, og du måtte betale 20% høyere pris enn det du må nå?

 

Det er jo nå det er salg det er lurt å kjøpe. Om det faller 20% til, hva så? Du har satt de inn og glemt de og vil ri oppgangen sammen med de som har hatt superflaks og kjøpt når det var enda billigere enn det du kjøper for nå. 

 

For et langsiktig perspektiv vil indeksfond være det beste. IPS kan og være en god ide. Men det kommer jo an på om du planlegger å bruke pengene om 5 år eller ikke. Så spørsmålet er egentlig når du planlegger å bruke disse pengene, om 5 år eller 20 år?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til opplysning: all forskning og statistikk viser at å prøve å time markedet, er det minst lure man kan gjøre. Det er, paradoksalt nok, med en sånn strategi at man har størst sannsynlighet for å kjøpe seg inn på en topp/selge seg ut på en bunn.

 

Det eneste kloke å gjøre, er å kun sette inn penger du har råd til å avse i minst fem år. Disse setter du inn med én gang. Helst porsjonert ut over ~et år. Da minsker du sannsynligheten for å sette inn alt på en topp.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og du mener JEG har mye å lære om økonomi ..............

 

En annen vesentlig faktor for å ha gjeld er at man får fradrag på skatt for renteutgiftene.

 

For 1mill i lån sparer man 5750,- i skatt (i 2018).

 

Som du ser er forskjellene "litt" større enn 150,- og det før et evt utbytte fra hva man skulle velge å plassere pengene i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...