Gå til innhold

Facebook er «umulig» å slette på mange telefoner


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det får da være måte på storm i et vannglass. Problemet her er ikke Facebook, men at "forhåndsinstallert bloatware ikke kan avinstalleres generelt.

Kunne like godt laget sak om at det ikke er mulig å fjerne Watch og Weather på iPhone.

Facebook er vell i særlig stor grad mere inngripende en Weather og Watch. Har lest at den sender informasjon til FB til tross for at du ikke har konto der. Det er ganske spesielt. Når du kjøper en telefon til tusenvis av kroner, så tror jeg at brukeren forventer at den selv kan velge sosiale plattformer og meldingstjenester. Da ser jeg bort i fra SMS.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er knapt en eneste Android-telefon som ikke har noe bloatware-crap fra leverandøren. Kjøpte en Moto G6+ igår, skal være "pure android 8", men det er likevel noen apper som ikke kan fjernes..Hva faen skal jeg med LinkedIn app f.eks eller en bokbutikk som krever abonnement...er vel sånn at de tar betaling for å inkludere sånne apps. Masse alternative MS Office-apper også, hva skal jeg med det på mobilen.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes det Android-alternativ til dei største produsentane der du ikkje får med all denne skiten eller kan fjerne den utan å roote?

Alle telefoner merket med "android one" er uten bloatware. Har selv Nokia 7+ som er en flott telefon i forhold til pris (Årets modell 8.1, er på vei til butikkene).

Ellers er Pixel telefonene uten annet enn google sine egne apps.

Endret av per parker
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er knapt en eneste Android-telefon som ikke har noe bloatware-crap fra leverandøren. Kjøpte en Moto G6+ igår, skal være "pure android 8", men det er likevel noen apper som ikke kan fjernes..Hva faen skal jeg med LinkedIn app f.eks eller en bokbutikk som krever abonnement...er vel sånn at de tar betaling for å inkludere sånne apps. Masse alternative MS Office-apper også, hva skal jeg med det på mobilen.

 

Moto lommelykt "shake" må du sjekke ut, bra feature ;) 

Lenke til kommentar

Alle telefoner merket med "android one" er uten bloatware. Har selv Nokia 7+ som er en flott telefon i forhold til pris (Årets modell 8.1, er på vei til butikkene).

Ellers er Pixel telefonene uten annet enn google sine egne apps.

Uenig, Android One kommer med Google bloatware / spyware / adware som ikke lar seg avinstallere, det samme gjelder Pixel telefonene.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Google_mobile_services

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uenig, Android One kommer med Google bloatware / spyware / adware som ikke lar seg avinstallere, det samme gjelder Pixel telefonene.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Google_mobile_services

Vel android er google og google er android. 

Regner du virkelig google sine egne apps som bloatware? I så fall er vel det beste å roote, ikke installere playstore og kun sideloade de få apps du trenger.

Paranoid Android må vel være midt i blinken, ikke glem sølvpapir hatt. 

Vet de samler inn, men det er jo milliarder av data som går igjennom automatiske systemer. Du drukner i mengden og aldri bruk ekte navn eller adresse på facebook så er man ok. 

Endret av per parker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel android er google og google er android. 

Regner du virkelig google sine egne apps som bloatware?

Alt man ikke ønsker er bloat.

 

Hvorfor må jeg f.eks. ha 

 

Google Disk

Google Play filmer

Google Kalender

Google Duo

Google Foto

Google Play Music

Gmail

 

når jeg ikke bruker dem?

Ingen av dem er nødvendige for å få eneheten til å funke. De koster 337MB som jeg ikke gir meg noen ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel android er google og google er android. 

Regner du virkelig google sine egne apps som bloatware?

Selvfølgelig, alt man ikke har bruk for og som ikke er nødvendig for at enheten skal fungere er bloat per definisjon. Når appene til Google i tillegg er drevet av annonser, kvalifiserer de også som adware. Google play tjenester overvåker alt du gjør på telefonen og derav spyware:

 

https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2018/11/27-11-18-every-step-you-take.pdf

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/facebook-og-google-manipulerer-oss-til-a-dele-personinformasjon/

 

Android er et operativsystem utviklet av Google, det finnes en åpen kildekode del og en proprietær del som stadig blir større. Den kan forkes, slik som Amazon har gjort med Fire OS.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøper du subsidiert android telefon med facebook installert bør du ikkje unden vidre kunne avinstallere den.

Da vil facebook miste viktige data som dei har betalt mobiltelefon produsenten for. 

 

facebook er jo ikkje den eineste appen som ikkje lar seg avinstallere lett på android telefoner.

Lenke til kommentar

 

Finnes det Android-alternativ til dei største produsentane der du ikkje får med all denne skiten eller kan fjerne den utan å roote?

 

Tror Cyanogenmod lever fremdeles. Må vel roote for å installere, men sist jeg testet (Samsung Galaxy S2) var det meste automatisert.

CyanogenMod is a discontinued open-source operating system for mobile devices.

Arvtageren til CyanogenMod er LineageOS.

Lenke til kommentar

Jeg er på facebook men velger å ikke bruke appen, så da eg fikk en ny Samsung gikk jeg inn og deaktiverte den.

 

Så gikk jeg nylig gjennom hvilke apper som  bruker nettverk, og fant da ut at Samsung mener at de leverer så dårlig hardware at for å få solgt noe må de også hjelpe brukeren med å legge inn Facebook app manager, Facebook services og enda en Facebook bakgrunnsapp so jeg ikke finner igjen nå som jeg har deaktivert alle de andre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...