Gå til innhold

Elon Musk hinter om sveve-Tesla


Anbefalte innlegg

 

 

Man bør vel ta utalelsene til Musk med en klype salt, denne bilen kommer til å veie tre tonn før den er ferdig..

Vel. Han sendte ut sin egen Roadster i bane rundt sola, så det hender at han gjør ting som andre ikke kan. Før du allerede «konkluderer» med en fadese, så syns jeg det kan være lurt at du heller venter og ser, før du pisser på en som er kapabel til å gjøre ting du ikke en gang greier å drømme om ;)

Så du tror roadster vil kunne fly??

Did you ever see an elephant fly??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke akselerasjonen er konstant slik at en enkelt å greit kan regne 96km/t / 3G = 0,9 sekunder.

 

Eller..?

Det er så klart en forenkling, som de fleste fysikk-regnestykker. Det tar ikke hensyn til luftmotstand og rullemotstand, selv om virkningen av dette vil være ganske ubetydelig. Det tar ikke hensyn til at traction control vil måtte jobbe med å unngå å spinne hjulene, og vil kjøre på varierende moment fra ett millisekund til det neste. Det tar ikke hensyn til at det vil være en start-forsinkelse til man kommer seg opp til omkring 1,5G fra hjulene. Det tar ikke hensyn til at bilen vil bli lettere ettersom lufttanken tømmes, slik at akselerasjonen fra thrusterne vil øke. Det tar ikke hensyn til at thrusterne vil bruke litt tid på å nå maks effekt, og at spesifikk impuls vil endre seg over tid. Regnestykket er ikke mer enn et grovt eksempel på hva som er mulig.

 

Personlig tror jeg ikke bilen klarer et snitt på 3G eller mer på 0-100 km/t, da blir jeg veldig imponert over hva Tesla/SpaceX har fått til, for det krever veldig kraftige thrustere. 2,5G i snitt er mer overkommelig (men fortsatt imponerende). 2,5G er altså omkring 1,1 sekunder på 0-100 km/t. 1,1 sekunder på 0-100 km/t er også så raskt at man fortsatt vil havne under 1 sekund på 0-60 mph med 1 ft rollout. Tesla's offisielle tall ville nok vært ca 0,9 sekunder på 0-60 mph.

 

(Merk at jeg antar at thrusterne rettes bakover. En helt annen strategi er å rette thrusterne oppover for mer downforce. Effekten bør være lignende som det jeg kommer frem til, men det kan ikke utelukkes at man kan få ut noe mer effekt. Denne strategien krever derimot et veldig bra underlag og så klissete dekk som mulig, mens å benytte thrusterne propulsivt gir blanke i underlaget og dekk.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nope, but I have seen an Elon fly pretty high

Ja, man blir øyeblikkelig stein av å ta litt hasjrøyk i munnen og slippe det ut igjen.

 

 

 

 

De svelger som vanlig alt rått. Helt utrolig.

Å? Hvem da? På hvilken måte?

 

 

 

 

fyren er en amatør.

 

ingen teknisk kompetanse og finner hele tiden på nye måter å tyne aksjonærene for penger og gi seg selv mer oppmerksomhet. 

 

men gratulerer likevel.

 

1 er som kjent mer enn 0.

En amatør som programmerte et dataspill som 12-åring, bidro til å muliggjøre enkel betaling på nett, skapte populære elbiler med ekstrem ytelse, gjenbrukbare romraketter, osv. Ja, han har drevet flere million/milliardbedrifter.

 

Ja, for en amatør. Ubrukelig er han. Har ikke utrettet en dritt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

En amatør som programmerte et dataspill som 12-åring, bidro til å muliggjøre enkel betaling på nett, skapte populære elbiler med ekstrem ytelse, gjenbrukbare romraketter, osv. Ja, han har drevet flere million/milliardbedrifter.

 

Ja, for en amatør. Ubrukelig er han. Har ikke utrettet en dritt.

lol

 

bortsett fra at han har gjort ingenting av dette utenom Paypal hvor han var med i et team. imponerende nok. 

 

men ikke nok til å rettferdiggjøre megalomania. grovt sagt kan man karakterisere Musk som en person med mye penger og mange middelmådige ingeniører som fremsetter planer for han, som han enten godkjenner eller ikke. 

 

ikke noe vits å overdrive. 

 

men som tidligere sagt, 1 er fortsatt høyere enn 0. 

Lenke til kommentar

og hvis dere lurer på hvorfor jeg ikke liker han, så skyldes det ikke misunnelse. vi er ikke akkurat konkurrenter.

 

derimot er jeg sterkt uenig i hans meninger om kunstig intelligens og slikt. det er ganske åpenbart at de er påvirket av filmer under ruspåvirkning og lett lesing av filosofer som Nick Bostrom. 

 

og det at hans mening innenfor temaet er så respektert skyldes at han har fått et slags rykte som teknisk supergeni. han er ikke det. han kan kode endel, men ikke superbra. det er hans fremste kompetanse. ikke å ha megalomanske ideer om ditten og datten. 

Lenke til kommentar

En amatør som programmerte et dataspill som 12-åring, bidro til å muliggjøre enkel betaling på nett, skapte populære elbiler med ekstrem ytelse, gjenbrukbare romraketter, osv. Ja, han har drevet flere million/milliardbedrifter.

 

Ja, for en amatør. Ubrukelig er han. Har ikke utrettet en dritt.

 

Vel, det spillet han laget til SpectraVideo som 12-åring, "Blastar", var særdeles enkelt, og ingen stor prestasjon, tusenvis av ungdommer laget enkle spill til C64, SpectraVideo, Philips og andre tidlige systemer, meg selv inkludert, det var bare snakk om noen få linjer med kode.

 

https://blastar-1984.appspot.com/

 

Han jobbet senere i et spillselskap, hvor han gjorde noe programmering. Han er kreditert på to-tre spill for noen drivere og slikt.

 

Det er ingen tvil om at han kan programmere, men å påstå at han er noe unikum er helt feil, de fleste utviklere er langt dyktigere enn Elon Musk.

 

Det han har vært dyktig på, er å kjøpe seg inn i selskaper som har hatt stor suksess, slik som nettopp PayPal, hvor Musk ikke hadde noe som helst med det tekniske å gjøre, men kun kjøpte en del av selskapet, og var heldig nok til å tjene en liten formue på å henge seg på Peter Thiel.

 

Samme med Tesla, de to som startet selskapet og hadde ideene solgte deler av selskapet til Elon, noe de sikkert angrer på i dag, ettersom begge to ble presset ut når ting tok av og det ble svært lukrativt.

 

Å påstå at fyren har teknisk kompetanse på noe som helst er en drøy overdrivelse.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

bortsett fra at han har gjort ingenting av dette utenom Paypal hvor han var med i et team. imponerende nok.

Åja, jeg glemte jo at Tesla og SpaceX bare er fantasifostre. Beklager.

 

men ikke nok til å rettferdiggjøre megalomania. grovt sagt kan man karakterisere Musk som en person med mye penger og mange middelmådige ingeniører som fremsetter planer for han, som han enten godkjenner eller ikke.

Så middelmådig at selskapene hans er ledende i minst to forskjellige industrier. Fantastisk.

 

og hvis dere lurer på hvorfor jeg ikke liker han, så skyldes det ikke misunnelse. vi er ikke akkurat konkurrenter.

 

derimot er jeg sterkt uenig i hans meninger om kunstig intelligens og slikt. det er ganske åpenbart at de er påvirket av filmer under ruspåvirkning og lett lesing av filosofer som Nick Bostrom.

Bra at du innrømmer at du slenger dritt om ham og lyver om hva han har gjort med bedriftene sine fordi du er uenig med ham. LOL.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, det spillet han laget til SpectraVideo som 12-åring, "Blastar", var særdeles enkelt, og ingen stor prestasjon, tusenvis av ungdommer laget enkle spill til C64, SpectraVideo, Philips og andre tidlige systemer, meg selv inkludert, det var bare snakk om noen få linjer med kode.

 

https://blastar-1984.appspot.com/

Eh, de aller færreste 12-åringer programmerer spill.

 

Det er ingen tvil om at han kan programmere, men å påstå at han er noe unikum er helt feil, de fleste utviklere er langt dyktigere enn Elon Musk.

Hva er det du babler om? Hva med å lese hva vi snakker om her? Du omtaler ham som amatør, og jeg påpeker en del ting som du åpenbart var fullstendig uvitende om.

 

Det han har vært dyktig på, er å kjøpe seg inn i selskaper som har hatt stor suksess, slik som nettopp PayPal, hvor Musk ikke hadde noe som helst med det tekniske å gjøre, men kun kjøpte en del av selskapet, og var heldig nok til å tjene en liten formue på å henge seg på Peter Thiel.

Jeg tror nok du må sette deg litt bedre inn i historikken, lille venn:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/PayPal#Early_history

 

Samme med Tesla, de to som startet selskapet og hadde ideene solgte deler av selskapet til Elon, noe de sikkert angrer på i dag, ettersom begge to ble presset ut når ting tok av og det ble svært lukrativt.

Eh, Tesla slet stort at Musk kom inn i selskapet.

 

Å påstå at fyren har teknisk kompetanse på noe som helst er en drøy overdrivelse.

Hva vet du om det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

hekomo, du er ganske uhøflig her.

 

synes at Elon Musk sine ferdigheter er noe merkelig å være "desperat" om. jeg er i hvert fall uenig i geni-erklæringen av Elon Musk. Han er åpenbart en meget god forretningsmann (selv om hans bedrifter ikke går med profitt, så kanskje reklamemann er mer passende) og kan å programmere bra. 

 

men det gir han ikke rett til å dominere fagfelt etter fagfelt uten at noen kan ha andre meninger. og man bør også passe seg for alle de forskjellige reklamepåfunn han kommer med. de kommer ikke fra han, men fra hans ingeniører.

Lenke til kommentar

Noen flere som har lagt merke til at de som aggressivt avviser at det går an med hydrogenbiler er de samme som nå er 100% overbevist om at de snart kan kjøpe seg en roadster på 2 tonn som vil fly rundt ved hjelp av trykkluft?

 

Uansett hvor absurd det er det Elon Musk twittrer ut i sveiseblind tilstand, så vil fansen helt ukritisk være 100% enig.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen flere som har lagt merke til at de som aggressivt avviser at det går an med hydrogenbiler er de samme som nå er 100% overbevist om at de snart kan kjøpe seg en roadster på 2 tonn som vil fly rundt ved hjelp av trykkluft?

 

Uansett hvor absurd det er det Elon Musk twittrer ut i sveiseblind tilstand, så vil fansen helt ukritisk være 100% enig.

Ja alle elon musk fans tror roadster vil kunne fly av seg selv til mars i år. Du har skjønt det.

Lenke til kommentar

Noen flere som har lagt merke til at de som aggressivt avviser at det går an med hydrogenbiler er de samme som nå er 100% overbevist om at de snart kan kjøpe seg en roadster på 2 tonn som vil fly rundt ved hjelp av trykkluft?

Ingen har da vel sagt at hydrogenbiler ikke "går an". Det går an med hydrogenbiler, men de vil være dyrere og dårligere enn elbiler.

 

Og jeg har forøvrig sagt at Roadster *ikke* vil fly rundt. Jeg har sagt at det vil skje *en* gang i regi av Tesla/SpaceX, bare for å vise at systemet faktisk kan gjøre det. (Og om det er noe du ønsker å diskutere, så er det fritt frem for å ta ballen og ikke mannen.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noen flere som har lagt merke til at de som aggressivt avviser at det går an med hydrogenbiler er de samme som nå er 100% overbevist om at de snart kan kjøpe seg en roadster på 2 tonn som vil fly rundt ved hjelp av trykkluft?

 

Uansett hvor absurd det er det Elon Musk twittrer ut i sveiseblind tilstand, så vil fansen helt ukritisk være 100% enig.

Det er foreløpig ingen jeg har sett som er 100% overbevist over at den kan fly. Det jeg derimot ser mye til er hvor ekstreme anti-Tesla, anti-Musk og lignende er. Fyren er jo gjerne lystløgner, rusavhengig eller direkte uintelligent. Og hvis det hintes om at fyren faktisk kan ha oppnådd noe så er det aldri hans "ære". Da er det er teamet rundt, eller så er motivasjonen ond/egoistisk. 

 

Ja, det finnes åpenbart fans av Tesla som synes dette er gøy og kan tendere til å tro på at det er teknisk og praktisk mulig at Roadster-en faktisk kan løftet opp av bakken av thrustere. Men du verden hvor mye mer ekstreme meninger haterne har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...