Gå til innhold

Elon Musk hinter om sveve-Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skulle gjette på en arkitektur for thrusterne, så tror jeg Tesla ville ønske å ha noe ala dette:

Vet du noe om antall thrustere?

Hvor mye luft (sånn ca) vil forbrukes ila ett sekund ved slik aksellerasjon som du beskriver? Er det realistisk å ha stor nok tank til noe banekjøring?

Hvordan fyller man på disse igjen? Kan Tesla ha innebygd kompressor som kjører på strøm og fyller opp selv eller?

Lenke til kommentar

Vet du noe om antall thrustere?

Musk har tidligere antydet rundt 10 thrustere, så det var det jeg satte opp. Man kommer seg også langt med bare de roterende thrusterne. Må nok bare vente å se hva Tesla/Musk kommer med. Systemet endrer seg nok i takt med at de finner ut mer om hva som er mulig og hva som er optimalt.

 

Hvor mye luft (sånn ca) vil forbrukes ila ett sekund ved slik aksellerasjon som du beskriver?

Ganske vanskelig å si. Omkring 70 kg/s hvis man ikke antar noe tilført masse fra omgivelsene, men jeg tenker at det gir mening å benytte trykket til å øke reaksjonsmassen. Om man har f.eks en tank med 70 kg luft ved 700 bar, så kan man bruke denne trykksatte gassen til å drive en pumpe for å dra inn luft fra omgivelsene på en tank med mindre trykk, slik at man ender opp med 69 kg luft ved 690 bar, og 10 kg luft ved 10 bar. Da vil 70 kg ved 700 bar kunne tilsvare noe sånt som 500 kg reaksjonsmasse. Nå har jeg ikke gjort matten på dette så ta de spesifikke tallene med en stor klype salt, men prinsippmessig vil det ovenfor være mulig.

 

Jeg vet heller ikke om det faktisk ville benyttes en ekstra tank ved lavere trykk, eller om man kan utforme thrusterne slik at de drar inn luft direkte fra omgivelsene ved bruk.

 

Er det realistisk å ha stor nok tank til noe banekjøring?

Noe banekjøring, ja, mye banekjøring, tja. Man vil nok fortsatt måtte støtte seg i all hovedsak på elmotorene og friksjonsbremsene, men strategisk bruk av gass i de mest kinkige situasjonene vil kunne spille stor rolle, samtidig som man klarer en runde eller to på en ikke veldig lang bane uten å gå tom for gass. Tror ikke man klarer en bane som Nurburgring uten å gå tom for gass, men gassen kan fortsatt ha forbedret tiden nok til å ende opp med en uslåelig tid uten tilsvarende system.

 

Jeg tror ikke at man vil benytte gass på akselerasjonen til særlig grad, om målet er å bevege seg raskt rundt en bane. Da tror jeg det er mer å hente i svingene.

 

Hvordan fyller man på disse igjen? Kan Tesla ha innebygd kompressor som kjører på strøm og fyller opp selv eller?

Ja, antar dette blir løsningen. Så er det spørsmålet hvor lang tid det tar å fylle opp tanken. Er nok minimum snakk om noen minutter, kanskje noen timer.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

hekomo, du er ganske uhøflig her.

 

synes at Elon Musk sine ferdigheter er noe merkelig å være "desperat" om. jeg er i hvert fall uenig i geni-erklæringen av Elon Musk. Han er åpenbart en meget god forretningsmann (selv om hans bedrifter ikke går med profitt, så kanskje reklamemann er mer passende) og kan å programmere bra. 

 

men det gir han ikke rett til å dominere fagfelt etter fagfelt uten at noen kan ha andre meninger. og man bør også passe seg for alle de forskjellige reklamepåfunn han kommer med. de kommer ikke fra han, men fra hans ingeniører.

Hvem har geni-erklært ham? Det som har skjedd her er at han omtales som en amatør som egentlig ikke har gjort noe som helst. Faktum er at han har utrettet svært mye i livet sitt.

 

Nå har jo du selv innrømmet at du angriper ham og prøver å lyve om hva han har utrettet fordi du ikke liker meningene hans om kunstig intelligens, så jeg kaster kanskje egentlig bort tiden min på å komme med fakta...

 

 

 

Noen flere som har lagt merke til at de som aggressivt avviser at det går an med hydrogenbiler er de samme som nå er 100% overbevist om at de snart kan kjøpe seg en roadster på 2 tonn som vil fly rundt ved hjelp av trykkluft?

 

Uansett hvor absurd det er det Elon Musk twittrer ut i sveiseblind tilstand, så vil fansen helt ukritisk være 100% enig.

Hvem er det som sier at de er 100% overbevist om noe som helst? Jeg gir for eksempel en lang faen i om bilen kan sveve eller ikke. Jeg kunne egentlig bare lest artikkelen og så lagt den bort og ikke tenkt mer på det. Men så leste jeg kommentarene da...

 

De eneste som er 100% overbevist her er haterne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan vi sette en strek der, eller har dere mer spørsmål rundt utdannelsen hans, i håp om å «ta ham» på noe?

En ting er at anonyme folk med kallenavn krangler seg imellom (og jeg har vært med på mange slike runder, så jeg er heller ikke uskyldig der), men her ser man faktisk at anonyme brukere går til grove angrep på en som faktisk bruker sitt fulle navn. Og det er ikke første gang det skjer i dette forumet. Jeg har flere ganger sett ham bli regelrett hetset, og navnet hans forsøkt dratt gjennom søla.

 

Og det får ingen konsekvenser for haterne, tydeligvis.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Taushetsplikt er no' dritt.

 

Dersom jeg spør min onkel, som er tannlege, om han kjenner en viss annen navngitt tannlege, bryter min onkel den hemmelig tannlege-koden da ?

 

Hvilken taushetsplikt mener du brytes her?

 

En person som underviser i et relativt snevert fagområde blir spurt om han kjenner en annen navngitt person, og du mener han ikke kan svare fordi han er underlagt taushetsplikt? 

 

 

En ting er at anonyme folk med kallenavn krangler seg imellom (og jeg har vært med på mange slike runder, så jeg er heller ikke uskyldig der), men her ser man faktisk at anonyme brukere går til grove angrep på en som faktisk bruker sitt fulle navn.

 

Det er jo frivillig å bruke sitt eget navn, personlig vil jeg påstå at det er særdeles lite intelligent, men opp til hver enkelt.

 

Dersom rakettforskeren finner glede i å assosieres med alt våset han skriver på diskusjon dott no, så velbekomme !

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, da ville du vel ha blitt utestengt?

Du leste ikke resten av innlegget, gjorde du vel?

 

 

 

Det er jo frivillig å bruke sitt eget navn, personlig vil jeg påstå at det er særdeles lite intelligent, men opp til hver enkelt.

 

Dersom rakettforskeren finner glede i å assosieres med alt våset han skriver på diskusjon dott no, så velbekomme !

Hva slags vås? Han er alltid saklig og kommer med faktaopplysninger.

 

Du, derimot, har ingenting relevant å komme med, bortsett fra å hetse noen med deres fulle navn. Fordi du vet at du ikke kan bekjempe faktaene han kommer med.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva slags vås? Han er alltid saklig og kommer med faktaopplysninger.

 

Du, derimot, har ingenting relevant å komme med, bortsett fra å hetse noen med deres fulle navn. Fordi du vet at du ikke kan bekjempe faktaene han kommer med.

 

Har jeg hetset noen, eller er det kun deg som ikke har helt kontakt med virkeligheten?

 

Igjen, det er ofte særdeles uintelligent å opptre med fullt navn på nett, av flere årsaker.

 

På dette forumet, hvor det i stor grad diskuteres mye vås, så står man i hvert fall fritt til å benytte pseudonym, at enkelte selv velger å opptre med fullt navn, får være deres eget problem, men det fremstår temmelig tåpelig å klage i ettertid.

 

Selv du er oppegående nok til å opptre med pseudonym, så det skal ikke så mye til, at rakettforskeren ikke er det, er hans problem.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...