Gå til innhold

Så mange Model 3 skal Tesla ha solgt i Norge


Anbefalte innlegg

Så du kaller det for hydrogen elbil? Ikke sett det brukt så mange steder før, har du? Men godt mulig du har rett og hydrogen elbil er et populært uttrykk.

 

Energikilden er jo hydrogen, det er jo poenget. Hvorfor du tror at det er mer effektivt å fylle på dyr hydrogen enn å putte en bil til lading hjemme er for meg uforståelig :p

https://www.youtube.com/watch?v=yFPnT-DCBVs

 

Hva tenker du om denne videoen?

Hydrogen biler drives jo av elmotorer, samme som batteri biler, altså elbiler.

 

Jeg tolker videoen mer som at hydrogen ennå er i litt tidlig ute, på samme måten som "elbiler" også måtte modnes før markede var klar for det.

 

Ser litt likheter mellom hvordan folk latterliggjør hydrogen, med hvordan folk latterliggjorde elbilen EV1 tidligere.

 

Tenkte kanskje det gjorde det litt lettere for deg å forstå hvorfor folk ikke innser "at elektrisk er fremtiden" :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hydrogen biler drives jo av elmotorer, samme som batteri biler, altså elbiler.

 

Jeg tolker videoen mer som at hydrogen ennå er i litt tidlig ute, på samme måten som "elbiler" også måtte modnes før markede var klar for det.

 

Ser litt likheter mellom hvordan folk latterliggjør hydrogen, med hvordan folk latterliggjorde elbilen EV1 tidligere.

 

Tenkte kanskje det gjorde det litt lettere for deg å forstå hvorfor folk ikke innser "at elektrisk er fremtiden" :)

Merkelig at du tolker det slik :p Han er jo veldig tydelig på at det er en idiotisk ide og at hydrogen som brensel er veldig lite effektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

aha, jeg forstår. Og ja det er jeg enig med deg i, det er nok mange som venter på 35k USD modellen de ble "lovet" verden over.

 

Nei valgene er svært få, er LR og Pref som kan velges i Norge pr i dag. Premium og lyd er inkludert i prisene, en kan ikke ta det vekk.

Du kan forresten gå inn å konfigurere selv nå, åpent for alle :)

Blir enn så lenge ingen Model 3 på meg på grunn av hovedsaklig 2 ting:

1. Bagasjeromluken er lite praktisk. Veldig liten åpning, mindre enn en typisk sedan luke.

2. Passasjer plassene bak er vonde. Ingen lårstøtte og dårlig benplass, litt som Model S.

 

Nå høres jeg mulig litt gubbete ut, og det gjør litt vondt inni meg når jeg sier dette, men synes det er trist at Tesla har fokusert for mye på at dette skal være en "fem seter" sportsbil, enn en fem seter sedan.

Strategien til Elon Musk med en billig bil til alle (uten å refere for mye til en annen mann som også ville gi "folkevogn" til alle,..) burde vært en "ekte" fem seter sedan.

 

Mitt håp var at den skulle bli som en Hyundai Ioniq, med gode bakseter og hatchback bagasjeromluke, men med Tesla batteri kapasitet og motor effekt.

Polestar 2 skal jo lanseres i år. Mulig den kan være interessant? :-)
Lenke til kommentar

Høres ut som at du bør vente lutt over et år på VW I.D. Neo...

jo... men..

 

Polestar 2 skal jo lanseres i år. Mulig den kan være interessant? :-)

jo... men..

 

Hadde jo veldig lyst at Tesla Model 3 skulle levere. Vi får se.. 

 

 

Merkelig at du tolker det slik :p Han er jo veldig tydelig på at det er en idiotisk ide og at hydrogen som brensel er veldig lite effektivt.

 

Det er jo nettopp fordi teknologien ikke er helt klar. Det hadde ellers vært veldig rart (selv for Elon Musk) om han plutselig skulle snakke positivt om hydrogen, når han ikke sikter på teknologien hverken i Tesla eller SpaceX. 

 

En ting er sikkert, litium batteri er en midlertidlig løsning. Av flere grunner; som at det er en begrenset resurs, og har veldig høy vekt. 

 

 

 

Hva slags utstyr og spesifikasjoner er overlegent på Kona sammenlignet med Model 3?

 

Kona har ting som:

Varmepumpe.

Ventilerte seter.

Oppvarmet ratt.

Fullverdig bakseter.

Head-Up Display.

Hatchback bagasjerom luke.

Mulighet for høy last (ingen fast hattehylle).

Trådløs lading til mobil. 

Mulighet for takrails/stativ? 

De har også klart å fått bilen smallere (1800mm vs 1930mm) og mer manuvrerbar en Tesla Model 3 (Merk: har ikke prøvekjørt Model 3 enda, men er basert med tanke at den kun er 8cm smalere enn en Model S).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Over 400' for en såpass lite 'premium' bil er drøyt, særlig når Kona og e-Golf med større batteri er på plass. Og hvorfor man ikke tar steget opp til en S når man først er i gang, er jo en gåte..

Har Kona og e-Golf større batteri enn Model 3?

 

 

 

 

Hva slags utstyr og spesifikasjoner er overlegent på Kona sammenlignet med Model 3?

For uname -l er alt som ikke er Tesla fantastisk og uoverruffent og det er ikke måte på superlativer. Alt som har med Tesla å gjøre er derimot elendig, ubrukelig, konkurs, krisemaksimering, osv.

 

 

 

 

Heller en god grom V8 RS5 2012 som den jeg har, enn et strykjern som du ikke hører noe fra.

Ikke kan du gjør noe selv av reparasjoner engang, alt må jo sendes sørover.

Bare innrøm at dere som kjører Tesla, egentlig skulle vært ansatt i et sy firma.

Hadde passet ypperlig for dere. Litt godt å spre eksos blant oss ;)

Ja, noen liker gammeldagse, bråkete, stinkende, utdaterte giftbiler med dårlig ytelse. Deg om det.

 

Og jeg skjønner at du er vant med slike utdaterte biler siden du snakker om så mange reparasjoner. Elbiler har heldigvis mindre ting som kan gå galt, så du trenger ikke bruke all fritiden på å stå og mekke på et giftvrak med deler som tar kvelden i øst og vest.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er sikkert, litium batteri er en midlertidlig løsning. Av flere grunner; som at det er en begrenset resurs, og har veldig høy vekt.

Teknisk sett er det begrenset med ressurser, men ikke reelt sett i vår levetid. Men jeg tror du har rett i at li-ion er en midlertidig løsning. Det er naturlig at de blir erstattet av solid state batterier e.l. innen noen år/tiår.

 

Kona har ting som:

Varmepumpe.

Ventilerte seter.

Oppvarmet ratt.

Fullverdig bakseter.

Head-Up Display.

Hatchback bagasjerom luke.

Mulighet for høy last (ingen fast hattehylle).

Trådløs lading til mobil. 

Mulighet for takrails/stativ? 

De har også klart å fått bilen smallere (1800mm vs 1930mm) og mer manuvrerbar en Tesla Model 3 (Merk: har ikke prøvekjørt Model 3 enda, men er basert med tanke at den kun er 8cm smalere enn en Model S).

Hyundai er gode på å levere mye utstyr til billig penge. Men Model 3 er en premiumbil, noe Hyundai slettes ikke er.

 

Men Model 3 har mulighet for takstativ, og trådløs mobillading er tilgjengelig fra tredjepart. Og noen punkter er også bare egenskaper som man må forvente med sedan i denne klassen. En mer ryddig liste vil være:

 

Varmepumpe

Ventilerte seter

Oppvarmet ratt

Head-Up Display

 

Forøvrig har Model 3 en god del utstyr som Kona ikke har, blant annet appstyring, som er latterlig at Kona mangler.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Kona har ting som:

Varmepumpe.

Ventilerte seter.

Oppvarmet ratt.

Fullverdig bakseter.

Head-Up Display.

Hatchback bagasjerom luke.

Mulighet for høy last (ingen fast hattehylle).

Trådløs lading til mobil. 

Mulighet for takrails/stativ?

Du kom meg i forkjøpet. I tillegg har Kona Android Auto/Apple Carplay. Trafikkskiltgjenkjenning(og følgelig ACC som virker) og så får man seter i ekte skinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teknisk sett er det begrenset med ressurser, men ikke reelt sett i vår levetid. Men jeg tror du har rett i at li-ion er en midlertidig løsning. Det er naturlig at de blir erstattet av solid state batterier e.l. innen noen år/tiår.

 

Hyundai er gode på å levere mye utstyr til billig penge. Men Model 3 er en premiumbil, noe Hyundai slettes ikke er.

 

Men Model 3 har mulighet for takstativ, og trådløs mobillading er tilgjengelig fra tredjepart. Og noen punkter er også bare egenskaper som man må forvente med sedan i denne klassen. En mer ryddig liste vil være:

 

Varmepumpe

Ventilerte seter

Oppvarmet ratt

Head-Up Display

 

Forøvrig har Model 3 en god del utstyr som Kona ikke har, blant annet appstyring, som er latterlig at Kona mangler.

Vi kommer nok ikke til å gå tom for fossile ressurser i vår levetid heller, men det er ikke det som er poenget.

 

 

 

Enig med at app styring mangler er totalt tabbe. En annen kjekk ting Model 3 kommer med er AWD.

 

 

Men, det kommer jo litt an på hvordan du kategoriserer en premium bil/sedan.

 

Selv mener jeg at en premium sedan må ha god komfort til passasjerene bak, minst at de har gode seter/benplass og aller helst at de har kontroll på sin egen klima/ventilasjon.

 

Hvis en skal inkludere 3.part er det sikkert mulig å få ventilerte skinn seter og HUD til Tesla Model 3, så blir vel litt feil å ta hensyn til dette. Kan sikkert få 3.part appstyring til Kona også.

 

Og at det er en sedan er ingen godkjent unnskyldning til at en må ha en slik amputert bagasjeromluke.

Tesla Model S er også en sedan, men den har en fullverdig hatchbak luke. Hyundai Ioniq er også en sedan med lik luke. Tesla Model 3 er jo en nokså stor bil på utsiden, den er jo nesten 4,7m lang.

Jeg vet ikke helt hva de har gjort "galt", men den er virkelig mindre enn en typisk "vanlig" sedan bagasjeromluke.

 

Tesla har enkelt å greit fokusert på at dette skal mer være en sportsbil enn en sedan. Det er jo klassisk sportsbil å reklamere for masse hester og 0-100km/t, samt ned prioritere komforten for passasjer nr.2,3,4 osv..

 

Premium segmentet har de også delvis ribbet fra Model 3, trolig pga pris og til fordel for Model S.

 

 

Du kom meg i forkjøpet. I tillegg har Kona Android Auto/Apple Carplay. Trafikkskiltgjenkjenning(og følgelig ACC som virker) og så får man seter i ekte skinn.

Ja, trafikkskiltgjenkjenning er virkelig noe Tesla burde få på plass!

Godt poeng.

 

Mulig dette kommer som en gratis oppdatering engang, which would be nice :)

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Ja, noen liker gammeldagse, bråkete, stinkende, utdaterte giftbiler med dårlig ytelse. Deg om det.

 

Og jeg skjønner at du er vant med slike utdaterte biler siden du snakker om så mange reparasjoner. Elbiler har heldigvis mindre ting som kan gå galt, så du trenger ikke bruke all fritiden på å stå og mekke på et giftvrak med deler som tar kvelden i øst og vest.

 

Giftbiler med dårlig ytelse? Hvordan står det til med fabrikkene, som produserer alt til elbiler?

Tror du må gjør litt mer research :laugh: Dette blir for dumt!

Vi kan heller snakkes den dagen elbiler klarer fint kolonnekjøring midt på finnmarksvidda -30 med snø/vind ca et halvt døgn pga dårlig vær uten problem. Tviler, fremtiden ser mørk ut for dere.

 

 

Liker å skru på motor selv, derfor kjøpte jeg RS5 for 2 år siden. 

Blir feil å sammenligne god motor kraft vs full elektrisk by bil.

 

Endret av Soles
Lenke til kommentar

Giftbiler med dårlig ytelse? Hvordan står det til med fabrikkene, som produserer alt til elbiler?

Tror du må gjør litt mer research :laugh: Dette blir for dumt!

Vi kan heller snakkes den dagen elbiler klarer fint kolonnekjøring midt på finnmarksvidda -30 med snø/vind ca et halvt døgn pga dårlig vær uten problem. Tviler, fremtiden ser mørk ut for dere.

 

 

Liker å skru på motor selv, derfor kjøpte jeg RS5 for 2 år siden. 

Blir feil å sammenligne god motor kraft vs full elektrisk by bil.

Visste du at fossile brennstoffer ikke er fornybare?  :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, det kommer jo litt an på hvordan du kategoriserer en premium bil/sedan.

 

Selv mener jeg at en premium sedan må ha god komfort til passasjerene bak, minst at de har gode seter/benplass og aller helst at de har kontroll på sin egen klima/ventilasjon.

Komforten er ikke noe dårligere enn 3-serie/A4/C-klasse. Og jeg kan være enig i at man skulle helst hatt egen kontroll over klima bak, men det er ikke som dette er standard på konkurrentene heller.

 

Hvis en skal inkludere 3.part er det sikkert mulig å få ventilerte skinn seter og HUD til Tesla Model 3, så blir vel litt feil å ta hensyn til dette. Kan sikkert få 3.part appstyring til Kona også.

Forskjellen er at trådløs lading er plug-and-play, og koster i overkant av en tusenlapp. Mens å bytte ut setene koster mange titusen, og HUD blir aldri spesielt bra med tredjepartsløsning. Man kan kanskje klage på at trådløs lading ikke er standard, men tredjepartsløsningene er fullgode alternativ. https://hellonomad.com/products/tesla-charger

 

Og at det er en sedan er ingen godkjent unnskyldning til at en må ha en slik amputert bagasjeromluke.

Tesla Model S er også en sedan, men den har en fullverdig hatchbak luke. Hyundai Ioniq er også en sedan med lik luke. Tesla Model 3 er jo en nokså stor bil på utsiden, den er jo nesten 4,7m lang.

Jeg vet ikke helt hva de har gjort "galt", men den er virkelig mindre enn en typisk "vanlig" sedan bagasjeromluke.

Ioniq og Model S er hatchback (eventuelt kan man kalle de liftback sedan). Model 3 er en sedan (eventuelt kan man kalle den en notchback sedan). 3-serie/A4/C-klasse har akkurat samme type bagasjeromsløsning. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Giftbiler med dårlig ytelse? Hvordan står det til med fabrikkene, som produserer alt til elbiler?

Tror du må gjør litt mer research :laugh: Dette blir for dumt!

Vi kan heller snakkes den dagen elbiler klarer fint kolonnekjøring midt på finnmarksvidda -30 med snø/vind ca et halvt døgn pga dårlig vær uten problem. Tviler, fremtiden ser mørk ut for dere.

 

 

Liker å skru på motor selv, derfor kjøpte jeg RS5 for 2 år siden. 

Blir feil å sammenligne god motor kraft vs full elektrisk by bil.

Jada, jeg har skjønt at du liker gift og bråk. Deg om det.

 

Giftbiler med dårlig ytelse ja. Sammenlignet med tilsvarende elbil.

 

Elbiler klarer nok fint kolonnekjøring, men akkurat som giftbiler trenger bensinstasjoner, trenger elbiler ladestasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...