Gå til innhold

Så mange Model 3 skal Tesla ha solgt i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange år må man regne med det går før en god Tesla-modell blir bruktbillig nok og samtidig har godt nok igjen på batterikapasiteten til at man kan få den til kr 50 tusen og at den har f.eks. 5 år igjen med god levetid på veiene? Jeg undrer meg litt over om jeg fortsatt er i live når det skjer  :hmm:

 

Er det noen glupe hoder som har et godt regnestykke for hvilket år artikkelnevnte modell når et sånn sweet point som bruktbil?

Endret av G
Lenke til kommentar

Lada 1990 mod.

 

Misunnelig på deg. Noe sånn?

 

 

32074354001_original.jpg

 

 

Like før jeg kaller deg for kapitalist :wee:

Solide dører da, kan sikkert fint kveste noen i GTA5 med de dørene om man hadde fått den opp som alternativ valg til bilmodell. Hvor tjukke stålplater brukte de i slike biler 1,8 mm?

 

Tesla-folket har fete lommebøker og/eller har gått i luksusfellen?

 

Kapitalister:

 

post-30484-0-69040700-1546879711_thumb.jpgpost-30484-0-69040700-1546879711.jpg

 

 

Edit:

Fant svaret selv, "It's nuclear":

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvor mange år må man regne med det går før en god Tesla-modell blir bruktbillig nok og samtidig har godt nok igjen på batterikapasiteten til at man kan få den til kr 50 tusen og at den har f.eks. 5 år igjen med god levetid på veiene? Jeg undrer meg litt over om jeg fortsatt er i live når det skjer :hmm:

 

Er det noen glupe hoder som har et godt regnestykke for hvilket år artikkelnevnte modell når et sånn sweet point som bruktbil?

Vanskelig å si. Elbiler slites mye mindre og dermed holder seg mye bedre. Tipper 15år.

Lenke til kommentar

 

Ja, blir helt feil: 

Et strykejern med andre ord? Hørte bare surre lyd, samme som mygga. Snur du et strykejern med spissen ned blir det Tesla logo. Og jeg skjønner du er miljøforkjemper, men lille Norge han ikke redde hele planeten fra fossilbiler i alle verdens byer. Ikke noe å diskutere engang.

Det blir som at dere skal drive med sportsfiske, i et oppdrettsanlegg pga dere tenker på miljøet.

Think again!!

Endret av Soles
Lenke til kommentar

Et strykejern med andre ord? Hørte bare surre lyd, samme som mygga. Snur du et strykejern med spissen ned blir det Tesla logo. Og jeg skjønner du er miljøforkjemper, men lille Norge han ikke redde hele planeten fra fossilbiler i alle verdens byer. Ikke noe å diskutere engang.

Det blir som at dere skal drive med sportsfiske, i et oppdrettsanlegg pga dere tenker på miljøet.

Think again!!

Norge må såklart ta ansvar og individer må gjøre det samme. Det betyr å kjøre miljøvennlig og stemme på miljøvennlige partier. Alt starter med individer, det er de som sørger for politiske endringer. Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Visste du at fossile brennstoffer ikke er fornybare?  :tease:

 

Man kan lage samme brennstoff syntetisk eller på andre måter om man vil. Men det koster også energi. Da kan man ikke kalle det fossilt. Man behøver litt "fossilt brennstoff" for å flytte på en slik tanks:

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Et strykejern med andre ord? Hørte bare surre lyd, samme som mygga. Snur du et strykejern med spissen ned blir det Tesla logo. Og jeg skjønner du er miljøforkjemper, men lille Norge han ikke redde hele planeten fra fossilbiler i alle verdens byer. Ikke noe å diskutere engang.

Det blir som at dere skal drive med sportsfiske, i et oppdrettsanlegg pga dere tenker på miljøet.

Think again!!

 

Dessverre ingen stryke muligheter i en Tesla, hadde sikkert vært praktisk! 

 

Jepp, det redder ikke verden at folk kjøper Tesla. Men hvilken betydning har det? Ser ikke helt hva du vill diskutere.. 

 

Sportsfiske i oppdrettsanlegg? Nå er du ute å sykler her tror jeg, ser virkelig ikke poenget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge må såklart ta ansvar og individer må gjøre det samme. Det betyr å kjøre miljøvennlig og stemme på miljøvennlige partier. Alt starter med individer, det er de som sørger for politiske endringer.

 

Kunne ikke være mer enig. Alle må gjøre sin del for å gjøre livet bedre for seg selv og andre. Ikke nødvendigvis med å kjøpe elbil, det passer ikke alle. Men da kan en finne på andre ting.

 

Holdningen som en ser over er helt håpløs, den kan en dra inn i alt. "hvorfor skal vi slutte å mobbe han, er jo bare en i klassen/skolen/byen/landet. Redder ikke verden av den grunn."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir enn så lenge ingen Model 3 på meg på grunn av hovedsaklig 2 ting:

1. Bagasjeromluken er lite praktisk. Veldig liten åpning, mindre enn en typisk sedan luke.

2. Passasjer plassene bak er vonde. Ingen lårstøtte og dårlig benplass, litt som Model S.

 

Nå høres jeg mulig litt gubbete ut, og det gjør litt vondt inni meg når jeg sier dette, men synes det er trist at Tesla har fokusert for mye på at dette skal være en "fem seter" sportsbil, enn en fem seter sedan.

Strategien til Elon Musk med en billig bil til alle (uten å refere for mye til en annen mann som også ville gi "folkevogn" til alle,..) burde vært en "ekte" fem seter sedan.

 

Mitt håp var at den skulle bli som en Hyundai Ioniq, med gode bakseter og hatchback bagasjeromluke, men med Tesla batteri kapasitet og motor effekt.

Du vet amerikanske bilprodusenter..... Av en merkelig grunn har produsenter i USA et helt ulikt på hva en bil skal være, og prioriteringer. Som ingen andre utenfor USA er enige i. Interiør er et stort punkt. Tyske produsenter kan lage med utrolig bra interiør, i USA derimot? Der nedgraderer tyskerne interiør som bare det. Gjelder å ha billig interiør og heller lage bilen større. Fordi det er bra å ha stor bil i USA. Om baksetene er så bra eller ikke er mindre viktig. Hvor er logikken? Hvem vet.

 

Får håpe Tesla lager en internasjonal modell eller en for Europeisk marked som er bygget mer for å være slik folk i Europa vil ha, og mindre rettet mot merkelig kunder i USA sine merkelige preferanser.

Lenke til kommentar

Du vet amerikanske bilprodusenter..... Av en merkelig grunn har produsenter i USA et helt ulikt på hva en bil skal være, og prioriteringer. Som ingen andre utenfor USA er enige i. Interiør er et stort punkt. Tyske produsenter kan lage med utrolig bra interiør, i USA derimot? Der nedgraderer tyskerne interiør som bare det. Gjelder å ha billig interiør og heller lage bilen større. Fordi det er bra å ha stor bil i USA. Om baksetene er så bra eller ikke er mindre viktig. Hvor er logikken? Hvem vet.

 

Får håpe Tesla lager en internasjonal modell eller en for Europeisk marked som er bygget mer for å være slik folk i Europa vil ha, og mindre rettet mot merkelig kunder i USA sine merkelige preferanser.

 

Dette er jeg helt enig i! Skulle gjerne sett Tesla lage EU modeller med oppsjoner om bedre interiør på nivå med Tyskerne. 

 

Jeg er sånn sett fornøyd, men jeg skulle gjerne hatt det bedre også. Da tenker jeg på skinn kvalitetet spessielt. 

Lenke til kommentar

Kunne ikke være mer enig. Alle må gjøre sin del for å gjøre livet bedre for seg selv og andre. Ikke nødvendigvis med å kjøpe elbil, det passer ikke alle. Men da kan en finne på andre ting.

 

Holdningen som en ser over er helt håpløs, den kan en dra inn i alt. "hvorfor skal vi slutte å mobbe han, er jo bare en i klassen/skolen/byen/landet. Redder ikke verden av den grunn."

Mer som ting som "Hvis bare jeg kaster søppelet mitt hvor jeg vil, så ødelegger ikke det verden, så hva er problemet liksom?"

 

Og så gjør alle det, og områder blir helt ødelagt. Typisk logikk for å fraskrive seg ansvar for noe. Som du og må være egoistisk for å benytte. Jeg mener folk som tenker at det finnes andre mennesker på kloden vil jo liksom raskt skjønne at om alle tenker at "hva enn jeg gjør har ingenting å si i global sammenheng" så blir det katastrofe. 

 

 

Skal ikke mye til og så er plutselig elbil en trend i Norge. Så kan Norge gjøre fossil ulovlig tidligere enn noen andre. Så vil folk i andre land kunne peke på Norge og si at det er fult mulig å gjøre fossil ulovlig. 

 

Så og den delen med at vi i Norge liksom ikke kan gjøre noe er og egentlig ikke riktig. Neida Co2 fra biler i Norge er forsvinnende lite av globalt utslipp. Om Norge derimot kan være forbilde, skape trend etc som gjør at elbiler kommer 1-2 år tidligere i verden så har det MYE å si for global oppvarming. Og landets innbyggere kan gjøre det lett for politikere å forby fossil. Så får fossil-fanatikerne grine over den fine lyden i fossilbilene sine, mens resten av oss kan glede oss over den fine naturen, og husene våre som ikke blir ødelagt. Er jo naturlig at noen prioriterer lyd fra bilen sin over å beholde hus og natur da, så en må jo være forståelsesfulle ovenfor slike fossil-fanatikere :p Heldigvis er de likevel i klart mindretall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jeg helt enig i! Skulle gjerne sett Tesla lage EU modeller med oppsjoner om bedre interiør på nivå med Tyskerne. 

 

Jeg er sånn sett fornøyd, men jeg skulle gjerne hatt det bedre også. Da tenker jeg på skinn kvalitetet spessielt. 

Det er definitivt håp ville jeg sagt. Musk er ikke som GM eller Ford på noen måte. Og ikke engang fra USA. Har jo planer om fabrikk i Europa og så. Enn så lenge har ikke det gitt mening å ha så mange modeller heller, siden de ikke akkurat selger millioner med biler i året og drevet bilsalg i flere tiår.

 

Jeg tror definitivt Tesla vil få en del bedre bilsalg i Europa hvertfall om de lager interiør ol på samme nivå som de tyske produsentene. Også i Asia, der liker de luksus. En fin luksus Tesla hadde nok gjort seg, teknisk osv har den jo alt den trenger allerede. 

 

Kanskje en mindre Tesla modell for kontinentet også? Mye byer nedover i Europa der små biler er populære både pga økonomi og plass i eldre byer som ikke akkurat er laget for biler. I motsetning til USA hvor det meste er bygget med tanke på at folk skal kjøre overalt.

 

For mange er jo bil langt mer enn ytelse og teknologi. Og ting som interiør og en del utstyr er det jo lett for hvem som helst å se forskjell på uansett hvor lite de kan om biler. Er jo folk som har krav om diverse som produsenter i det landet har tatt hensyn til over årene osv også. Og det er jo og andre elbiler som kommer som også har mangler på ting folk gjerne vil ha i Norge da produsentene bare har laget en modell, mens vanligvis har hver modell ulike versjoner i ulike marked.

 

Så tror nok de har en del potensielle kunder i Europa som ville bestilt om de kom med en egen versjon for Europa som har forbedringer på det europeere tenker på som viktig i bilen sin. Vil gi litt mer konkurranse og, og mer konkurranse er bra for miljøet når det gjelder elbil. Jeg mener om du ser på premium-biler i Norge nå, så er det ikke mye som ikke er tysk for å si det slik. Tesla har jo kommet inn da, men det å ikke måtte betale 100% skatt på bilen hjelper jo en del. Men tror ikke akkurat Tesla sine biler er dyrere å produsere, så skinnkvalitet og slikt handler nok mer om å ha det som valg enn kostnad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et strykejern med andre ord? Hørte bare surre lyd, samme som mygga. Snur du et strykejern med spissen ned blir det Tesla logo. Og jeg skjønner du er miljøforkjemper, men lille Norge han ikke redde hele planeten fra fossilbiler i alle verdens byer. Ikke noe å diskutere engang.

Det blir som at dere skal drive med sportsfiske, i et oppdrettsanlegg pga dere tenker på miljøet.

Think again!!

Jo, vi kan faktisk bidra til å redde hele planeten ved å skape et kundegrunnlag og et marked for elbiler. Slik kan flere elbiler produseres, og dermed også bli tilgjengelig for flere, og teknologien modnes også raskere.

 

Så joda, vi kan gjøre mye.

 

 

 

Og noen "må jo" sponse meg med en Tesla så jeg får et bedre trivselsmiljø?

Takket være Tesla blir det nå flere og flere elbiler fra andre produsenter med en anstendig rekkevidde. Og både det globale og lokale miljøet takker så mye. Du og jeg må for eksempel ikke puste inn like mye giftige avgasser som før.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Gi meg eksempel på andre sedan bilar med slikt problem hekomo. Aldri sett dette før.
Normalt så renn vatnet ned bak pakningen og rundt.

Er jo ein stor design tabbe som gjer at eg ville tenkt meg om fleire gonger.
Spesielt her vest som det regnar så mykje så vil jo dette vere heilt håplaust.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...