Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Det finnes kun 2 kjønn.


united2409

Anbefalte innlegg

Det finnes mange som ønsker å kutte av seg kroppsdeler som armer og bein også, denne diagnosen kalles body integrity dysphoria. Støtter du at barn som ønsker å kutte av seg beina får hjelp og lov til dette?

 

 

Det finnes dem som ønsker å ta livet av seg også. Skal en sammenligne den gruppen mennesker opp mot homofile,bifile,trans seksuelle osv? Nå sier jeg ikke det her gjelder deg. Men det er ganske så vanlig at motstandere av denne gruppen mennesker sammenligner det med psykisk sykdom og at det er noe som skal behandles. Homofober osv.

 

Noe som selvfølgelig er bare fjas og tull. Noe helsevesen i moderne land har konkludert med for lenge siden.

 

For dem som ikke er i en slik situasjon eller som har faglig kompetanse til å uttale seg. Så burde egentlig resten av oss bare holde kjeft og la disse få lov å bli så komfortabel som mulig med seg selv og sin egen kropp uten at det skal sitte folk å gjemme seg bak tastatur å dømme og sammenligne deres liv med alvorlige psykiske sykdommer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jeg sitere Ben Shapiro litt her, trans personer har en banal høy selvmords %. Så høy at den ikke er sett siden jøder i konsentrasjons leir. Men transpersoner som gjør en operasjon eller lignende har fortsatt like høy % for og ta livet av seg selv etter de har blitt det de ønsket.

 

Jeg mener de trenger all hjelp og støtte, men vi bør vel ikke underholde vrangforestillingene demmes? Forteller vel ikke en som er schizo at "ja kjøleskapet prøver faktisk og spise deg" 

 

Tror det er noe underliggende som trenger behandling, og tror ikke at allmenn aksept kommer til og fjerne den banale selvmords %. Tror det er noe mer der enn det.

 

Folk må få lov til og være det dem måtte ønske. Men det er nok et underliggende problem som trenger addressering

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Skal jeg sitere Ben Shapiro litt her, trans personer har en banal høy selvmords %. Så høy at den ikke er sett siden jøder i konsentrasjons leir. Men transpersoner som gjør en operasjon eller lignende har fortsatt like høy % for og ta livet av seg selv etter de har blitt det de ønsket.

 

Jeg mener de trenger all hjelp og støtte, men vi bør vel ikke underholde vrangforestillingene demmes? Forteller vel ikke en som er schizo at "ja kjøleskapet prøver faktisk og spise deg" 

 

Tror det er noe underliggende som trenger behandling, og tror ikke at allmenn aksept kommer til og fjerne den banale selvmords %. Tror det er noe mer der enn det.

 

Folk må få lov til og være det dem måtte ønske. Men det er nok et underliggende problem som trenger addressering

 

Etter kjønnsoperasjon har transpersoner rettere sagt blitt nærmere det de ønsker å være, men de ønsker jo å vær motsatt kjønn, ikke operert som motsatt kjønn. Eksempel dersom du hadde blitt født uten hender kunne du fått protese som erstatning, men du ønsker jo fremdeles du hadde hatt hender, ikke proteser. 

 

Det er ikke mange år siden homofili ble sett på som en vrangforestilling, homofile skulle fortrenge sin seksualitet eller behandles. Å sammenligne problemene til en transperson direkte til enn schizofren person er med å stigmatisere og sykeliggjøre transpersoner.

Først og fremst har de en indre kamp mot seg selv, når enn da ikke blir akseptert eller forstått, men sykeliggjort og fremmedgjort er det som å strø salt i såret. Når ens identitet ikke er akseptert av samfunnet rundt, er det enda vanskeligere å akseptere seg selv.

Det er studier som viser at selvmordsraten blant homofile synker med økt aksept i samfunnet, kanskje dette også kan gjelde transpersoner? Selv med et fullt akseptert samfunn vil transpersoner ha underliggeundeproblemer og antageligvis fremdeles høyere selvmordsrate enn ikke-transpersoner, men rettferdiggjør det at vi ikke skal akseptere dem?

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2017/02/22/195279686/studie-faerre-selvmordsforsok-etter-legalisering-av-homoekteskap

 

Lenke til kommentar

 

Det er studier som viser at selvmordsraten blant homofile synker med økt aksept i samfunnet, kanskje dette også kan gjelde transpersoner? Selv med et fullt akseptert samfunn vil transpersoner ha underliggeundeproblemer og antageligvis fremdeles høyere selvmordsrate enn ikke-transpersoner, men rettferdiggjør det at vi ikke skal akseptere dem?

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2017/02/22/195279686/studie-faerre-selvmordsforsok-etter-legalisering-av-homoekteskap

 

 

Studien du viser til brukte data utelukkende fra elever på videregående skoler, vi vet dermed ikke om de samme resultatene kan forventes for den voksne befolkningen. 

 

"Finally, our analysis does not allow us to understand the mechanisms through which implementation of same-sex marriage policies reduced adolescent suicide attempts. There is a need for further research to understand the association between sexual minority rights, stigma, and sexual minority health."

 

Synes også det er interessant at

"We classified students as sexual minorities if they responded that they were gay, lesbian, bisexual, or not sure,"

altså, ikke bare homofile som rapporterte om lavere suicidalitet. 

 

Såvidt jeg har forstått er det vel tillatt med homofilt og trans-ekteskap i Norge?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Studien du viser til brukte data utelukkende fra elever på videregående skoler, vi vet dermed ikke om de samme resultatene kan forventes for den voksne befolkningen. 

 

"Finally, our analysis does not allow us to understand the mechanisms through which implementation of same-sex marriage policies reduced adolescent suicide attempts. There is a need for further research to understand the association between sexual minority rights, stigma, and sexual minority health."

 

Synes også det er interessant at

"We classified students as sexual minorities if they responded that they were gay, lesbian, bisexual, or not sure,"

altså, ikke bare homofile som rapporterte om lavere suicidalitet. 

 

Såvidt jeg har forstått er det vel tillatt med homofilt og trans-ekteskap i Norge?

 

Her ser jeg at jeg har vært lite kildekritisk, så takk for det. Det var en unøyaktig undersøkelse, orker ikke å lete frem etter andre undersøkelser om selvmordsstatistikk.

 

Det er da naturlig å ta med biseksuelle og folk som er usikre på sin legning i undersøkelsen ettersom de kan være påvirket av homoekteskap. 

 

Ja det kan de.

Lenke til kommentar

Angående kjønnsidentitet -- så ser vi på menn som har komplett androgen-insensitivitet at nær 100% av dem identifiserer som kvinne, og er tiltrukket av menn:
Prosentmessig er oddsen for at en mann med CAIS (komplett androgen-insensitivitet) liker kvinner lavere enn for at en helt vanlig kvinne er lesbisk.

Altså VET VI at det er androgene hormoner (under utviklingen i mors mage) som gir oss heterofile menn både mannlig kjønnsidentitet, og tiltrekning til kvinner.

Uten evne til å bli påvirket av androgener ville menn identifisert som kvinner, og følt seksuell tiltrekning til menn.
...
https://en.wikipedia.org/wiki/Complete_androgen_insensitivity_syndrome

Da er det ganske åpenbart, i alle fall for meg, at det finnes en glidende overgang mellom de to tilstandene (mannlig kjønnsidentitet vs. kvinnelig kjønnsidentitet, og tiltrekning til maskulinitet vs. tiltreking til femininitet), og mennesker som har en tilstand som ikke tilsvarer kjønnet sitt.

Det er ikke noen forvirring;
Alle mennesker er fra naturens side i stand til å utvikle begge kjønnsidentitetene, uavhengig av biologisk kjønn, og oppleve tiltrekning til hvert av kjønnene, uavhengig av sitt egne biologisk kjønn:
Det eneste som blir avgjort, definitivt, av genetikk (X vs Y) er om man har testikler eller eggstokker.

Tilbake til CAIS får mennene med CAIS kvinnelig kropp, med vagina som ender i ingenting der hvor livmoren skulle vært, med testikler der eggstokkene skulle vært, med kvinnelig kjønnsidentitet der mannlig kjønnsidentitet skulle vært, og tiltrekning til menn der tiltrekning til kvinner skulle vært.

NSFW: To menn med CAIS -- begge identifiserer som kvinner, og er tiltrukket til menn -- som viser hvordan kroppene deres ser ut uten hormonbehandling, for legevitenskapen:


Complete_androgen_insensitivity_syndrome

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du har feil i tittelen. Du skriver "kjønn" altså han eller hun, som man blir født som... Argumentet om at det er mer enn to "genders" på godt engelsk handler ikke om det. Hva den egentlige betydningen av "gender" vs "sex" er bryr jeg meg ikke om, men når de som mener det er flere enn to, så mener de indre identiteter, altså hva de ønsker å identifisere seg som, uavhengig om de ER mann eller dame. For min del er dette helt ok, men er i mot at de skal ha egne toaletter, egne tegn på identifikasjon osv.. problemet med 99% av alle disse diskusjonene (tilogmed diskusjoner blant de som kaller seg eksperter) er at ingen av partene klarer å erkjenne at de diskuterer om to forskjellige ting (sex, som vi alle ER enige om at det er bare to av, og "gender", som det ER mange av). Jeg vet ikke hva årsaken er for at kunnskapsrike mennesker overser denne tilsynelatende ENKLE delen, det virker vert fall som åpenbart for meg som ser det fra utsiden. At argumentet "det er bare to kjønn" overhode eksisterer, og at voksne mennesker enda tror det er uenighet på det er helt mind blowing for meg. Det sier bare litt om et verdensomspennende misforståelse eller forvirring mellom "sex" og "gender" som virker å være mulig å forstå for en 5 åring.

 

Det Er bare to kjønn. Mann og dame (andre feildannelser regnes ikke)

 

Det ER fler enn to "genders" . Deriblant mann og dame, helikopter osv.

 

Seriøst våkne opp. Vi har alle rett, vi må bare se at vi snakker om forskjellige ting, eller eventuelt rydde opp i definisjonen av ord.

Endret av Mashux
Lenke til kommentar

Problemet er fornuft vs følelser. At det bare finnes to kjønn er klart. Samme som at noen blir født med tre armer, de er fortsatt mennesker, men det er avvik. Det er nettopp denne konstante mutasjonen som gjør at alle raser uttvikler seg. At noen føøøøøler at de er noe annet får da være opp til den enkelte. De kan gjerne kalle seg hva de vil men når de krever at deres tillstand skal klassifiseres som noe annet en mann eller kvinne juridisk så steiler jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noen oppegående mennesker mener at det finnes flere enn to biologiske kjønn. Det er en grov misforståelse av en debatt som handler om språk, identitet og antropologi, og ikke kromosomer og kjønnsorganer. Det absolutte minimum her er å prøve å være minst mulig drittsekk, psykose eller ei. Om du kaller noen med en penis for en mann uavhengig av hva personen selv identifiserer seg som, så er du simpelthen en pikk selv, og på et feilaktig grunnlag fordi du diskuterer biologi der ingen andre gjør det. 

 

Det som faktisk er interessant og konstruktivt er å diskutere reelle konsekvenser av la mennesker få selvrealisere seg selv med ikke-biologiske kjønn.

 

Det er disse to punktene jeg synes at bla. Ben Shapiro taper debatten på.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

At det i hele tatt har blitt en diskusjon rundt kjønn er egentlig helt latterlig, det finns bare to, hva du eventuelt greier å fantasere om at du identifiserer deg som er opp til deg og de som kommer med de fine lange hvite kosedraktene til deg før du blir låst inne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det finnes kun to kjønn, men det ligger på et metafysisk plan. Det maskuline og det feminine prinsipp opptrer i begge kjønn. Vi er både mann og kvinne, men er primært det ene vi er født som, - den kroppen vi fikk.

 

Når det gjelder homofile og lesbiske så opptrer det maskuline og det feminmine prinsipp også der. I et homofilt parforhold vil den ene være den feminine og dn andre den maskuline. Det som gjør dem annerledes er kroppen de er født i. Det samme med lesbiske. Det handler om magnetisme og polarisering i oss.

 

Vi finner menn som er mer feminine enn gjennomsnittskvinnen og vi finner kvinner som er mer maskuline enn gjennomsnittsmannen, og det er ikke noe galt i det, men har under vår naturs utvikling vært helt nødvendig.

 

Det maskuline og det feminine ligger til venstre og høyre hjernehalvdel, noe som i praksis gjør oss til to personer i en og samme kropp, og vi trenger både de feminine og de maskuline egenskapene.

 

Problemet i dag er at det feminine prinsipp ikke er likestillt med det maskuline. Likestillingen gir de mer maskuline kvinnene inntreden i vår maskuline verden og dens maskuline tankegang. De tenker mer som menn og passer inn i det maskuline systemet. De går i krig, bokser, spiller fotball og hopper på ski, og det er fint det, men hva med det kvinnelige? I dag er det nærmest et skjellsord å være hjemmeværende mor med den jobben det er å oppdra barn.

 

Det feminine forsvinner. Kvinner blir formenn og rådmenn...

 

Når det gjelder kjønnsforvirringen og det at mange blir født med deformerte kjønn eller det er vanskelig å bestemme kjønnet så tror jeg det skyldes hormonforstyrrelser, radioaktivit nedfall og mye annet menneskeskapt.

 

F.eks har man funnet ut at hannfisken i Seinen har begynt å legge egg. Det skyldes ufattelige mengder hormonfortsyrrende stoffer som P-piller og mye annet som skylles ut av kloakken i Paris

 

Hormontilskudd gir kjønnsforvirret fisk

P-piller og hormonpreparater som brukes av stadig flere kvinner, påvirker ikke bare brukerne. Når rester av slike midler havner i vassdrag, kan fisk bli tvekjønnet. Forskere holder på å kartlegge problemet. https://forskning.no/miljovern-fisk-fiskehelse/hormontilskudd-gir-kjonnsforvirret-fisk/1065563

 

Gjennomsnittskvinnen smører 515 kjemikalier på huden hver dag

- Alle parabener har vist hormonforstyrrende effekter. Hormonforstyrrende stoffer er under mistanke for å kunne påvirke fruktbarhet, kjønnsutvikling, og læringsevne. I tillegg er det også knyttet til visse former for kreft. https://www.klikk.no/mote/altfordamene/mote/gjennomsnittskvinnen-smorer-515-kjemikalier-pa-huden-hver-dag-2927155

 

Påvirkningen kan skje ved at stoffene etterlikner, øker eller hemmer virkningen av hormoner.

 

Dette kan gi misdannelser

Nye og alarmerende forskningsresulater om cocktail-effekt av hormonforstyrrende stoffer.

https://www.tronderbladet.no/nyheter/article266195.ece

Endret av Lizette
Lenke til kommentar

 

69 variasjoner av de to kjønn?

 

Det handler i praksis om en polarisering av det feminine og det maskuline prinsipp i oss, og denne polariseringen kan forstyrres av blant annet hormonforstyrrende stoffer.

 

Jordkloden, hvis natur vi stiger ut i fra har også to poler, og denne snur seg over en tid på noen tusen år. Solen vår skifter også poler over tid. Det finnes også mennesker som er født hetrofile og som snus rundt i løpet av livet. De blir homofile eller lesbiske.

 

Hvorfor?

 

Forvirring om eget kjønn, er neppe naturlig, men når det gjelder homofie og lesbiske, så er dette litt mer komplisert. Det kan være naturlig og nødvendig. Likevel vet man i dag at kjemikalier kan endre polariseringen i oss. Kjemikalier som ADHD medisin og Amfetamin kan gjøre menn til kvinner, mentalt, og de vil kunne oppleve å plutselig tenne på eget kjønn, en mann. Det gjelder ikke alle menn, kanskje halvparten.

 

Det foreligger ikke noe forskning på området, så i hvilken størrelsesorden er vanskelig å si, men det skjer.

 

Når jeg tar tablett blir jeg sånn jentete

Mamma er lettet, pappa er skeptisk. Barnet har også sine oppfatninger om å få diagnosen ADHD og medisiner for den. – Vi må høre mer på barna, sier forsker. https://forskning.no/medisiner-kjonn-og-samfunn-barn-og-ungdom/nar-jeg-tar-tablett-blir-jeg-sann-jentete/684679

 

Alkohol gjør menn feminine. testosteronnivået hos menn synker, mens det stiger hos kvinner. For mye øldrikking gjør kvinner maskuline og menn feminine. https://www.dagsavisen.no/innenriks/alkohol-gjor-menn-feminine-1.886658

 

Det betyr at kjemikalier kan endre oss fra det ene til det andre, men da er det ikke naturlig. Problemet er likevel at det kan bli permanent om man kontunerlig blir utsatt for det.

 

Det store spørsmålet er hva som er naturlig og hva som ikke er det

Endret av Lizette
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig enig i TS - det er KUN 2 kjønn. Vi kan diskutere oss til det uendelige, men det er et rent faktum. Enten er du mann eller så er du kvinne. Det er ikke jeg som har bestemt det, det er naturen. 

 

Fra et medisinsk perspektiv er det HELT VESENTLIG om man er mann eller kvinne. Når du kommer inn på akuttmottaket med magesmerter, er det fint å vite om det kan dreie seg om en torkvert ovarie eller torkvert testikkel, det er STOR forskjell på behandlingen og begge tilstander er akutte. Det er såklart flere andre eksempler.

 

Selv om man identifiserer seg som kjønnsnøytral eller noe annet, vil man fortsatt ha de organer det følger med av det kjønnet man er født som, og kan utvikle sykdom i akkurat disse organer som alle andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For dem som ikke er i en slik situasjon eller som har faglig kompetanse til å uttale seg. Så burde egentlig resten av oss bare holde kjeft og la disse få lov å bli så komfortabel som mulig med seg selv og sin egen kropp uten at det skal sitte folk å gjemme seg bak tastatur å dømme og sammenligne deres liv med alvorlige psykiske sykdommer.

Nei man har lov å uttale seg så mye man vil, det er det som er fint med å leve i et samfunn med ytringsfrihet.

 

Og så lenge disse folka, som helt klart har psykiske problemer, skal diktere hva vi andre skal kalle dem så angår det oss utvilsomt. Jeg er ikke interessert i at det som skjedde i Canada kommer til Norge, der man kan få bot og fengsel for å bruke feil pronomen når man omtaler en person.

 

Ser du ut som en han, så kommer jeg til å kalle deg han. Om jeg tar feil og du retter på meg, så kan jeg kalle deg hun, men noe mer enn det kan du faen ikke kreve.

post-3895-0-95228400-1562499273_thumb.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er en person som er ganske åpen til sinns, men når det kommer til dette med kjønnsskifte så er jeg enig med trådstarter. Der er kun to kjønn. Er du født som mann så er du en mann. Er du født som en kvinne så er du en kvinne. Jeg syns det er så merkelig at en 8 år gammel gutt kan vite at han egentlig skal være en jente, og dermed starter med kjønnsskifte i tidlig alder. Han er et barn, han er langt ifra ferdigutviklet. Å vokse opp handler om å finne seg selv og bli kjent med seg selv, hvorfor rote det enda mer til med å skifte kjønn....? 

Personlig er jeg overbevist om at det er noe som sitter i hodet. Men som en annen bruker her skrev, så har jeg ikke satt meg så altfor mye inn i det. Jeg tror menneskehjernen er kapabel til så utrolig mange ting. Nå skal det sies at jeg også ser på pedofili som en legning, og ikke en sykdom. Samme gjelder homofili, naturligvis. Forskjellen på homofili og pedofili er jo ganske åpenbar, dermed blir pedofili en legning som kan klassifiseres som en sykdom som krever en form for behandling der målet er at barn ikke skal skades. 

Jeg vet iallefall selv at om jeg hadde vært sammen med en mann som plutselig ville skifte kjønn, da hadde jeg faktisk gått. Det blir altfor ekstremt. Han skal jo skifte identitet og personlighet helt plutselig? Jeg tror også jeg hadde takla det dårlig om jeg var mor til en gutt eller jente som i tenårene forteller at de hele tiden har følt seg som det andre kjønn og ønsker å bytte kjønn. Det er ikke snakk om å bare bytte kjønn, de bytter så mye mer... 

Ta en titt på Bruce Jenner/Caitlyn Jenner. 



Anonymous poster hash: fb2bf...842
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fra et medisinsk perspektiv er det HELT VESENTLIG om man er mann eller kvinne. Når du kommer inn på akuttmottaket med magesmerter, er det fint å vite om det kan dreie seg om en torkvert ovarie eller torkvert testikkel, det er STOR forskjell på behandlingen og begge tilstander er akutte. Det er såklart flere andre eksempler.

Og hva hvis man kommer inn med magesmerter og har en grunn vaginalåpning og underutviklede testikler der en cis-kvinne vil ha eggstokker?
Lenke til kommentar

 

Dette har nok mer å gjøre med kommersielle interesser enn biologi, selv om det finnes transkjønnede som strider mot det en normalt oppfatter som binære kjønn.

 

Jo bedre en kartlegger folk jo enklere er det å selge noe til dem, noe som er hele modellen bak FB.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Og hva hvis man kommer inn med magesmerter og har en grunn vaginalåpning og underutviklede testikler der en cis-kvinne vil ha eggstokker?

 

Dette har jeg for det første aldri hørt om, og bærer det tvil om pasientens kjønn og kjønnsorganer, så regner jeg med at vedkommende fra barndommen er grundig undersøkt som spedbarn og fått behandling fra de var små til å utvikle seg til det ene eller det andre.

 

Det er mye "hvis" i medisin, men det eksempelet du kommer med er nærmest ikke-eksisterende. Og skulle det være, ja så sjekker man for begge deler såklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...