Gå til innhold

[Løst] "Følgeskade" etter "branntilløp" i vaskemaskin


daruu

Anbefalte innlegg

Hei.

24 November oppdaget vi en rar lukt i huset.

Etter å ha sett litt rundt oppdaget vi at det kom fra vaskerommet. Det var helt fylt av stinkende røyk, som helt tydelig kom fra vaskemaskinen.

Fikk dratt ut støpselet, tømt den for klær og vann + båret den ut.

Maskinen er under 5 år gammel.

 

Tok kontakt med butikken hvor den ble kjøpt, og ble etterhvert henvist direkte til produsent. Ble lovet 2-3 dager før service mann kom for å se. Ikke før nå tirsdag dukket det opp noen...

Feil ble funnet på trommel, tror det var lageret som hadde gått og at derfor reima hadde slura/kilt seg = massiv røykutvikling.

 

Får en telefon nå fra servicemannen hvor de sier dette i utgangspunktet er noe de ville dekket, men pga at maskina har stått utendørs så har det sannsynligvis fryst og røket mer på den - Noe de overhodet ikke var interessert i å dekke.

 

Jeg på min side mener det er helt uaktuelt å oppbevare noe som står å oser røyk innendørs - og at det er de som må dekke den eventuelle "følgeskaden".

 

Hvem av oss har rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kjørt på direkte mot butikken der du har kjøpt varen. Det der må de dekke.

Spør om de synes at det er ansvarlig å la en maskin stå innendørs og ose røyk når du ikke vet om den plutselig kan ta fyr.

 

Bare informer om at du kommer til å kreve erstatning for alle klærne og evnt følgeskader pga røyken.

Lenke til kommentar

Det er sjølvsagt litt seint no, men det du burde ha gjort var å kontakte brannvesen/politi då det skjedde for å få oppretta ei sak på dette. Då hadde politiet oppretta sak og dokumentert brannårsaken slik at du kunne vist til politiets konklusjon og ikkje overlate dette til produsenten å etterforske etter at vaskemaskina har stått ute.

Å melde frå om brannen hadde også vært samfunnsnyttig dersom det er ei svakheit i vaskemaskina slik at det blir beordra tilbaketrekking av produktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei.

24 November oppdaget vi en rar lukt i huset.

Etter å ha sett litt rundt oppdaget vi at det kom fra vaskerommet. Det var helt fylt av stinkende røyk, som helt tydelig kom fra vaskemaskinen.

Fikk dratt ut støpselet, tømt den for klær og vann + båret den ut.

Maskinen er under 5 år gammel.

 

Tok kontakt med butikken hvor den ble kjøpt, og ble etterhvert henvist direkte til produsent. Ble lovet 2-3 dager før service mann kom for å se. Ikke før nå tirsdag dukket det opp noen...

Feil ble funnet på trommel, tror det var lageret som hadde gått og at derfor reima hadde slura/kilt seg = massiv røykutvikling.

 

Får en telefon nå fra servicemannen hvor de sier dette i utgangspunktet er noe de ville dekket, men pga at maskina har stått utendørs så har det sannsynligvis fryst og røket mer på den - Noe de overhodet ikke var interessert i å dekke.

 

Jeg på min side mener det er helt uaktuelt å oppbevare noe som står å oser røyk innendørs - og at det er de som må dekke den eventuelle "følgeskaden".

 

Hvem av oss har rett?

 

Jeg mener at butikken har rett. Maskinen utgjør ikke lenger noen brannfare når du har trukket ut ledningen. Jeg kan ikke forestille meg at den lukter så forferdelig at du ikke kunne lufte ut mesteparten av lukta. Noe lukt ville nok maskinen fortsatt å avgi, men hvor mye kan det være snakk om egentlig. 

 

Og du visste, eller burde ha visst, at en vaskemaskin som settes ut i kulda med stor sannsynlighet fryser i stykker. Det ligger lommer av vann i all emulig kriker og kroker. Og da blir det frostsprengning.

 

Ansvaret for de skadene som kommer av din ubetenksomhet må ligge hos deg.

 

Reklamasjonsrett er i siste instans et spleiselag mellom alle forbrukere. En slags forsikring om du vil. Og det er forbrukerne som deler kostnaden for dette gjennom høyere priser.

 

Personlig er jeg helt komfortabel med å være med på spleiselaget som tar reparasjonen for det lageret som var gått i stykker. Men jeg er ikke komfortable med å være med å spleise på konsekvensene av den feilvurderingen du foretok da du satte vaskemaskinen ut i kulda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er den mest idiotiske og uansvarlige kommentaren jeg har sett på lang tid!

 

Var DU inne i huset og kan vite at ikke maskinen tar fyr?

 

Ville DU gått å lagt deg for kvelden med en vaskemaskin som utgjør en brannfare.

 

Hvilket fagfelt har DU utdannelse/fagbrev i, som gjør at du kan innestå for sikkerheten til en type hvitevare som "menigmann i gata" åpenbart anser som helsefarlig og brannfarlig?

 

Trådstarter har håndtert situasjonen helt korrekt - han har fjernet en brannkilde fra sitt hjem og sikret seg og andre som måtte bo i samme bygning. Det er helt absurd å kritisere noen for å sikre huset fra å brenne opp.

 

En vaskemaskin som er frakoplet strømnettet utgjør ingen brannfare. Du må gjerne komme med eksempel på at en vaskemaskin som er frakoplet, spontanantenner.

 

 

 

Og på toppen av det heile så burde det være barnelærdom at det er røyken som dreper, så sjølv om det ikkje skulle være mykje røyk detver snakk om så er det fortsatt ein vesentleg helserisiko å puste inn brent plast i gassform.

 

Det er jeg helt enig i. Og jeg vil presisere at jeg ikke har sagt noe som står i strid med det du sier her.

 

Den overhengende faren som TS ble eksponert for var den røyken som var i vaskerommet. TS går ikke i detaljer om dette. Men jeg håper for hans/hennes del at de pustet inn minst mulig (helst ikke noe) av den røyken som var i vaskerommet. 

 

Med det jeg vet om røykutvikling, så ville jeg i motsetning til TS ikke enn gang gått inn i rommet. Om jeg hadde åpnet døra til vaskerommet og erfart at det var "helt fullt av stinkende røyk", ville jeg lukket døra, beordret alle ut av huset og ringt brannvesenet. Så ville jeg skrudd av sikringen til vaskerommet, hvis den var tilgjengelig. 

 

Men i den foreliggende situasjonen har TS allerede gått inn i vaskerommet og trukket ut støpselet. Så har TS tømt maskinen for klær og vann. Etter dette har så TS tatt seg bryet med å ta vaskemaskinen (en tung sak) ut av vaskerommet og videre ut i friluft. Dette forstår jeg som at situasjonen er under full kontroll og at vaskemaskinen ikke lenger utgjør noen brann- eller røykfare.

 

Verdt å merke: Det er røykgasser (varme) fra plast som utgjør den akutte forgiftningsfaren (Cyanider utvikles, ett magedrag med røykgass kan invalidisere). Dette må ikke forveksles fra "vond lukt" fra plast som har vært brent men som er avkjølt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En vaskemaskin som er frakoplet strømnettet utgjør ingen brannfare. Du må gjerne komme med eksempel på at en vaskemaskin som er frakoplet, spontanantenner.

Vel, det er ikke vanskelig å komme opp med et teoretisk tilfelle hvertfall - det kan ha vært så mye varmgang av friksjon at en del eller to inne i maskinen regelrett glødet/ulmet - deretter kan det komme lo eller annet lett brennbart materiale på dette, som så antenner plast m.m. 

Som en parallell kan aske fra peisen inneholde usynlige glør i flere døgn, og om du tømmer det i søpla når du tror den er kald, kan du komme til utbrent søppeldunk dagen etter.

 

sEl0n42.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var det minus grader der du bor den 24. og 2-3 dager etter? Det var det ikke det jeg bor. Kan det brukes som argument?

De sier også at det sannsynligvis har røket noe mer. Men det høres ut som på det du skriver, at det høres ut som synsing, og at det ikke er noe de vet med sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det er naturlig å la maskinen stå inne eller sette den ut.

 

Alle som kan litt om brann, vet at det kan ulme etter en brann. Dette kan utvikle farlig røyk eller ta fyr igjen. Å la hvitevarer stå inne etter en brann er jo livsfarlig. Dette kan du sikkert få skriftlig fra det lokale brannvesenet ditt.

 

Isåfall er evt frostskader på hvitevarer en følgeskade, og skal dekkes av reklamasjon.

 

Jeg skjønner at reparatøren ikke vil reparere, men det er ikke ditt problem. Ta kontakt med selger som du reklamerte til, opplys at reparatøren ikke vil reparere og diskuter en annen løsning. Du skal i utgangspunktet ikke ha noen ulemper med en reklamasjon,så la selger hente maskinen om det blir nødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Også, når det har gått nesten en måned fra feil, og du fortsatt ikke har fått en fungerende maskin, så kan du en del alternativer for å løse saken kjappere. Du kan ha rett på låne-maskin i mellomtiden (tilkjørt), alternativt betalt rens av klær. Eller erstatning for dekningskjøp av ny maskin.

 

Nevn dette til selger, og krev retting innen noen dager.

Lenke til kommentar

En vaskemaskin som er frakoplet strømnettet utgjør ingen brannfare. Du må gjerne komme med eksempel på at en vaskemaskin som er frakoplet, spontanantenner.

Hvis det kommer røyk ut i fra maskinen, kan du gå ut ifra at den brenner allerede, og ild er ikke avhengig av å være tilkoblet støpselet for å fortsette å brenne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har bevist ikke kommentert noe mer her til saken var løst, men har fulgt med og lest alle kommentarene.

 

Det var kuldegrader her i ca en uke etter det skjedde, så å ta den inn igjen etter ett par dager hadde nok ikke hjulpet.

 

Å la noe som har hatt branntilløp stå innendørs(å potensielt ose giftige stoffer + risikere at huset brenner ned) er for min del(og de fleste andre her inne) helt uaktuelt.

Det var heldigvis også butikken enig i!

 

I denne saken er alle tapere - både butikk, produsent OG meg.

 

Ihvertfall, jeg får tilbake hele kjøpssummen + frakta, og det må jeg si meg fornøyd med tross alt.

 

Kan fortsatt anbefale å handle på komplett, men ville styrt unna hvitevarer fra Whirlpool!

 

Edit: Takk for alle svarene!

Endret av daruu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi at en vaskemaskin uheldigvis/tilfeldigvis tar fyr??? Tøys...

Nei, men pga kundebehandlingen deres, det var de som ikke i det hele tatt var interessert i å dekke dette på noen som helst måte, samt at de brukte VELDIG lang tid...

 

Edit: Altså Whirpool sitt servicesenter sin

Endret av daruu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...