Gå til innhold

Tesla Model 3: Norske priser og rekkevidde klar


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bet meg merke i "....Det er fremdeles mulig å reservere bil mot et reservasjonsbeløp på 10.000 kroner via Teslas nettsider.

Alle som gjør dette i løpet av året, kan forevente å få bil i løpet av første halvår neste år."

Det betyr at det er under 6 mnd. ventetid på å få en model 3.

Det kan potensielt snu elbilmarkedet i Norge litt på hodet...

 

Hvorfor det, den koster fortsatt over en halv million kroner OoO. Føler jeg ble litt skuffet her for noe som i utgangspunktet ble omtalt som en folkemodell, eller som Tesla Noreg selv sier, "bygget som en rimeligere bil". Pisspreik.

 

Svært mange har kun anledning til å kjøpe gammle brukte bulkede fossilbiler eller brukte elbiler med en rekkevidde med negativt fortegn skal den falle innenfor ett folkelig budsjett.....

 

Flott at Tesla produserer og .... foreløpig kun..... lover å levere, la oss håpe det holder. For min del så faller ytelsen som oppgis godt i smak, men jeg trives ikke med laptop i frontruta eller full overvåking og kontroll på tilbakelagte mil.

 

Og!, Beklager til alle dere som nå føler dere støtt, irritert og beint fram såra av at noen NOK ENGANG klarte å lire av seg noe negativt om Tesla, men sorry pal, jeg trives med fingra i jorda.

 

http://s.hswstatic.com/gif/finger-in-socket-1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor det, den koster fortsatt over en halv million kroner OoO. Føler jeg ble litt skuffet her for noe som i utgangspunktet ble omtalt som en folkemodell, eller som Tesla Noreg selv sier, "bygget som en rimeligere bil". Pisspreik.

Ikke over en halv million, 464.020 kroner. Men Tesla begynner med de dyrere utgavene og jobber seg så gjennom køen mens de fortløpende lanserer rimeligere versjoner. Utifra prisene som er kjent virker 310.000 kroner for SR sannsynlig. Men da må man vente trolig 6+ måneder ekstra.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kan nok forvente omkring "normalt" verditap. Normalt verditap vil være omkring 30% på 2-3 år, så da kan kanskje en Model 3 LR AWD koste fra omkring 325.000 kroner i bruktbilmarkedet.

Får håpe det.

 

Må si jeg litt spent på kvaliteten også, dette er jo tross alt bilen som ikke lenger skulle regnes som "early adopter" .

Lenke til kommentar

Hvorfor det, den koster fortsatt over en halv million kroner OoO. Føler jeg ble litt skuffet her for noe som i utgangspunktet ble omtalt som en folkemodell, eller som Tesla Noreg selv sier, "bygget som en rimeligere bil". Pisspreik.

 

Svært mange har kun anledning til å kjøpe gammle brukte bulkede fossilbiler eller brukte elbiler med en rekkevidde med negativt fortegn skal den falle innenfor ett folkelig budsjett.....

 

 

500 000,- er mye for en bil, men det er innenfor budsjettet til veldig mange, spesielt når staten spanderer vegavgift, bomring og parkering...

 

Dersom det blir "normal nybilventetid" 2-4 mnd.  på denne i Norge så kommer det til å være mange Kona, E-niro, Leaf og i3 kunder som kommer til å tenke seg om en gang til.

 

Som flere sier; den største utgiften med bil er verditapet, og det er ikke så lett å spå om dagen.

Selv har jeg en dyr fossilbil som jeg mest sannsynlig ikke har råd til å selge, så jeg må leve med den :)

Endret av bzzlink
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor det, den koster fortsatt over en halv million kroner OoO. Føler jeg ble litt skuffet her for noe som i utgangspunktet ble omtalt som en folkemodell, eller som Tesla Noreg selv sier, "bygget som en rimeligere bil". Pisspreik.

 

Svært mange har kun anledning til å kjøpe gammle brukte bulkede fossilbiler eller brukte elbiler med en rekkevidde med negativt fortegn skal den falle innenfor ett folkelig budsjett.....

 

 

Hva er det du snakker om?

 

I Norge finnes det 2.7 millioner personbiler. Av disse er 480.000 under 4 år gamle, 620.000 4-7 år gamle og 540.000 er 8-11 år gamle.

Det vil si at 60% av alle landets biler er en 2008 modell eller nyere (husk at salget av 2008 modellene startet sommeren 2007). Husk også på at i de 40 resterende prosentene ligger veteranbiler, samlebiler osv. Så da er det ikke svært mange som ikke har råd til nyere biler. De som ikke har råd til nyere biler er faktisk i et stort mindretall.

 

Eller mener du at biler fra 2008 og nyere er gamle og bulkete biler? Da er du i så fall svært pompøs.

 

https://www.ssb.no/bilreg/ -> Tabell 3

Endret av IceBlitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva er det du snakker om?

 

I Norge finnes det 2.7 millioner personbiler. Av disse er 480.000 under 4 år gamle, 620.000 4-7 år gamle og 540.000 er 8-11 år gamle.

Det vil si at 60% av alle landets biler er en 2008 modell eller nyere (husk at salget av 2008 modellene startet sommeren 2007). Husk også på at i de 40 resterende prosentene ligger veteranbiler, samlebiler osv. Så da er det ikke svært mange som ikke har råd til nyere biler. De som ikke har råd til nyere biler er faktisk i et stort mindretall.

 

Eller mener du at biler fra 2008 og nyere er gamle og bulkete biler? Da er du i så fall svært pompøs.

 

https://www.ssb.no/bilreg/ -> Tabell 3

https://www.h-a.no/nyheter/norge-har-fortsatt-europas-eldste-bilpark

Artikkelen er litt gammel, men ref. linken fra SSB, så er forsatt snittalderen 10,5 år, som holdt til eldst i Europa før.

 

Og mye har skjedd siden 2008, så sett i forhold til utviklingen, så er en bil fra 2008 gammel.

Lenke til kommentar

Hvis de "tenker på saken" så blir det vel ikke noe av. Chassiset må være designet for at det skal takle hengerfeste, og at hele bakdelen ikke skal bli revet av. Er den det?

Mye tyder på det. Men man vil slite med å få Tesla til å si noe - de ønsker ikke at folk skal vente på hengefeste, men heller kjøpe det de kan levere i dag.

 

Personlig tror jeg hengerfeste kommer samtidig som luftfjæring, i en av de nærmeste månedene.

Lenke til kommentar

jeg trives med fingra i jorda.

http://s.hswstatic.com/gif/finger-in-socket-1.jpg

 

Virker som du trives med huet i sanda også. Model 3 er jo mye billigere enn S og X, så skjønner virkelig ikke hva du sutrer for her.

 

Det er kun de to dyreste variantene som er omtalt her. I USA er det også mulig å bestille en "medium range" som er rimeligere. Men p.t. selges de kun med premium-pakke som legger $5000 på prisen.

 

Så lenge Tesla har ventelister å ta unna sier det seg vel selv at de prioriterer å selge det de tjener mest på. Men i motsetning til alle øvrige produsenter som har ventelister på elbilene sine gjør Tesla det de kan for å øke produksjonen og levere varene.

 

Hyundai og Kia for eksempel har ikke noen planer om å produsere nok til å dekke etterspørselen neste år, og vil helst ikke selge noen elbiler til Norge (skjønt de omgår dette ved å selge bilene til Tyskland, registrere dem der for en dag, og så selge dem videre til Norge) pga dårlig harmonerte regler mellom Norge og EU/EØS.

 

Men det gjør deg kanskje ikke sur? Ikke så nøye om bilene ikke er tilgjengelige, så lenge de er billige..?

 

Forresten så er "bruktprisene" for KONA såpass gode at om du fikk en levert i dag kan det godt hende du kan selge den og kjøpe en Model 3 uten å måtte hoste opp noe særlig ekstra. Det tyder vel på at Model 3 ikke kan sies å være såååå dyr, særlig tatt i betraktning at den er i en fullstendig annen liga mtp ytelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...