Gå til innhold

Tesla Model 3: Norske priser og rekkevidde klar


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Mye tyder på det. Men man vil slite med å få Tesla til å si noe - de ønsker ikke at folk skal vente på hengefeste, men heller kjøpe det de kan levere i dag.

 

Personlig tror jeg hengerfeste kommer samtidig som luftfjæring, i en av de nærmeste månedene.

 

Mye tyder på at Elon heller vil selge Modell X om han får muligheten. 

 

Personlig tror jeg derfor det 'aldri' kommer tilhengerfeste på Modell 3. 

 

Noe som er trist, for Modell 3 er riktig størrelse, vekt og rekkevidde for meg. 

 

Men stasjonsvogn hadde definitivt fortsatt vært å foretrekke…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye tyder på at Elon heller vil selge Modell X om han får muligheten. 

 

Personlig tror jeg derfor det 'aldri' kommer tilhengerfeste på Modell 3. 

 

Noe som er trist, for Modell 3 er riktig størrelse, vekt og rekkevidde for meg. 

 

Men stasjonsvogn hadde definitivt fortsatt vært å foretrekke…

Jeg tror det er ganske få som vurderer å kjøpe enten Model X eller Model 3. De er veldig forskjellige biler, i helt forskjellige prissegmenter. Dermed tror jeg Tesla vil ønske å selge flest mulig Model 3, og at dette ikke vil påvirke salget av Model X. Da vil hengerfeste hjelpe. Noen av tingene som taler for hengerfeste:

 

- Det står i brukerhåndboken at det kun skal benyttes godkjent Tesla-utstyr for å trekke henger.

- Musk har sagt at det kommer hengerfeste, ved flere anledninger.

- Det er støtte for hengerkontakt på kabelmatten.

- Det har blitt observert prototyper med henger: https://electrek.co/2018/07/31/tesla-model-3-towing-capacity/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bet meg merke i "....Det er fremdeles mulig å reservere bil mot et reservasjonsbeløp på 10.000 kroner via Teslas nettsider.

Alle som gjør dette i løpet av året, kan forevente å få bil i løpet av første halvår neste år."

Det betyr at det er under 6 mnd. ventetid på å få en model 3.

Det kan potensielt snu elbilmarkedet i Norge litt på hodet...

 

Ja bortsett fra at dette kun gjelder de dyreste utgavene. De rimelige utgavene kommer i andre halvår 2019.

Lenke til kommentar

Hvorfor det, den koster fortsatt over en halv million kroner OoO. Føler jeg ble litt skuffet her for noe som i utgangspunktet ble omtalt som en folkemodell, eller som Tesla Noreg selv sier, "bygget som en rimeligere bil". Pisspreik.

 

Svært mange har kun anledning til å kjøpe gammle brukte bulkede fossilbiler eller brukte elbiler med en rekkevidde med negativt fortegn skal den falle innenfor ett folkelig budsjett.....

 

Flott at Tesla produserer og .... foreløpig kun..... lover å levere, la oss håpe det holder. For min del så faller ytelsen som oppgis godt i smak, men jeg trives ikke med laptop i frontruta eller full overvåking og kontroll på tilbakelagte mil.

 

Og!, Beklager til alle dere som nå føler dere støtt, irritert og beint fram såra av at noen NOK ENGANG klarte å lire av seg noe negativt om Tesla, men sorry pal, jeg trives med fingra i jorda.

 

http://s.hswstatic.com/gif/finger-in-socket-1.jpg

 

 

 

Model 3 Performance koster bare halvparten av  Model S Performance, men kjører mye raskere på f.eks. bane.

Den koster også bare halvparten av andre spreke sedaner som BMW M3 og Alfa Giulia Quadrifoglio. Men er raskere både 0-100 og på bane.

Så da må du jo være enig i at dette virkelig er en folkemodell?

 

Men de som ønsker en Model 3 for fra 300 til 450 tusen vil jo få det. De må bare vente et halvt år lengre.

Endret av Svein Hanssen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mye tyder på at Elon heller vil selge Modell X om han får muligheten. 

 

Personlig tror jeg derfor det 'aldri' kommer tilhengerfeste på Modell 3. 

 

Noe som er trist, for Modell 3 er riktig størrelse, vekt og rekkevidde for meg. 

 

Men stasjonsvogn hadde definitivt fortsatt vært å foretrekke…

 

Ja vi får vente på Model Y da. Skal settes i produksjon om 2 år... Tesla tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En Model 3 stasjonsvogn og pickup som ikke er fullsize ville solgt bra i Europa. Model Y som blir mindre SUV kommer til å bli Norges mest solgte bil, setter jeg penger på.

Det er nok sannsynlig. Før den tid tror jeg også Model 3 vil bli Norges mest solgte bil. Jeg vil gjette på 10-15k Model 3 levert ved utgangen av juni 2019. Til sammenligning er Leaf den bestselgende bilen hittil i år, med ca 12000 solgt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En Model 3 stasjonsvogn og pickup som ikke er fullsize ville solgt bra i Europa. Model Y som blir mindre SUV kommer til å bli Norges mest solgte bil, setter jeg penger på.

 

Håper egentlig at de andre bilfabrikantene klarer å levere konkurransedyktige modeller innen den tid, men når man ser hvor trege de er så er jeg redd at du kan få rett i det.

 

Det er mange som kan lage biler, men tydeligvis få som har skjønt at de må lage/skaffe batterier for å kunne selge elbiler.

Endret av Frobe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke over en halv million, 464.020 kroner. Men Tesla begynner med de dyrere utgavene og jobber seg så gjennom køen mens de fortløpende lanserer rimeligere versjoner. Utifra prisene som er kjent virker 310.000 kroner for SR sannsynlig. Men da må man vente trolig 6+ måneder ekstra.

Å joda. mer enn dyrt nok. Det er over en halv million for "performance" modellen. Resten er kun spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Å joda. mer enn dyrt nok. Det er over en halv million for "performance" modellen. Resten er kun spekulasjoner.

Sier ikke at prisen ikke er mer enn voksen nok, men 464.020 kr er fortsatt 368.600 kr mindre enn Model S 100D til 832.620 kr. Og performancemodellen til 555.320 kr er fortsatt 569.500 billigere enn Model S P100D til 1.124.820 kr.

 

Besparelsene Tesla har fått til på Model 3 er ganske imponerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar ikke sjansen på å kjøpe en Tesla i dag.

 

Han sier Forbrukerrådet nå får flere klager på Tesla enn andre biler, sett i forhold til antall biler på veiene.

https://pluss.nettavisen.no/motor/nyheter/drammen/flere-klager-til-forbrukerradet-pa-tesla-folk-ma-fa-vite-hvordan-det-er/s/5-57-1036447?access=granted

 

Det verste er at Tesla ikke ordner opp.

 

Det er greit at det er en del feil på bilen. Det er en ganske ny konstruksjon, så det må man regne med. Det er måten de håndterer det på jeg reagerer på. Jeg mener de ikke overholder sine forpliktelser etter forbrukerkjøpsloven. De greier tydeligvis ikke å håndtere ettermarkedet. Det er noe som ikke fungerer, og jeg mener folk må få vite om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

De har vel ikke kapasitet, ikke at det på noen måte er enn unnskyldning.

Her er deres egen liste over service-senter:

https://www.tesla.com/no_NO/findus/list/services/Norway?redirect=no

 

Dette ser på langt nok ut til å være et godt nok nettverk for det som "skal bli Norges mest solgte bil" (ref. enkelte her inne) .

Og vi vett vel allerede masse om hvor lange køer det er på enkelere service (spesielt i Oslo, eneste plassen hvor de har 3 senter):

https://www.dn.no/motor/tesla/elbiler/her-er-teslas-nodparkering/2-1-375162

 

Utover det så ser det ut som de har "outsourcet" karroseri til andre verksted:

https://www.tesla.com/no_NO/support/body-Shop-support 

Lenke til kommentar

De har vel ikke kapasitet, ikke at det på noen måte er enn unnskyldning.

Her er deres egen liste over service-senter:

https://www.tesla.com/no_NO/findus/list/services/Norway?redirect=no

 

Dette ser på langt nok ut til å være et godt nok nettverk for det som "skal bli Norges mest solgte bil" (ref. enkelte her inne) .

Og vi vett vel allerede masse om hvor lange køer det er på enkelere service (spesielt i Oslo, eneste plassen hvor de har 3 senter):

https://www.dn.no/motor/tesla/elbiler/her-er-teslas-nodparkering/2-1-375162

 

Utover det så ser det ut som de har "outsourcet" karroseri til andre verksted:

https://www.tesla.com/no_NO/support/body-Shop-support 

Det handler også som det nevnes i linken din om at de ikke har delelager og har lang bestillingstid på enkelte deler.

Og det er problemer som oppstår de ikke vet enda hvordan de skal løse. Det er et uerfarent bilmerke med sin barnesykommer og problemer. Det gjør at jeg for min del ikke vurderer en Tesla i dag, selv om jeg gjorde det for et par år siden.

 

Tenk hva som skjer dersom salget av Model 3 blir stort og de får tilsvarende problemer med reparasjon og service som de i dag har hatt med S og X. Da tror jeg mange vil angre på kjøpet. Og hva vil det koste å eie en Tesla når garanti og reklamasjonstid går ut?

Endret av gamlefar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+3165

 

– Advokaten min sier det er best å ikke si moe. Jeg har lyst til å si noe, men jeg kan ikke, sier bilkunden til Motor – som ikke vil si hvilken kompensasjon han eventuelt har fått.

 

Tesla vil heller ikke si noe mer.

 

Har de rett og slett gitt han penger for tie?  :hmm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvorfor det, den koster fortsatt over en halv million kroner OoO. Føler jeg ble litt skuffet her for noe som i utgangspunktet ble omtalt som en folkemodell, eller som Tesla Noreg selv sier, "bygget som en rimeligere bil". Pisspreik.

Eh nei. Grunnmodellen vil komme på rundt 300.000 kroner. Og tenker man på hvor mye man sparer på ulike insentiver og ikke minst drivstoff, så blir den i realiteten billigere.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...