Gå til innhold

En uke i Jaguar i-Pace: Slik er rekkevidden i kulda


Anbefalte innlegg

Det meste i en tesla er premium. Er interiøret på nivå med topp utstyret til de "store" tyskerne? Nei. Er det bedre enn de fleste biler(inkludert tyskere med lavere pakker), ja.

 

En skal ikke glemme at Tesla er amerikansk og lider derfor på det øverste nivå.

 

Det er iallefall min mening.

 

Jeg tilbringer 50-100 dager i leiebil pr år, så jeg får kjørt en del "standard" biler ila året. Det er langt dårligere enn det Tesla leverer, selv fra Tyskerne.

 

Men Tesla er ingen "Standard" bil hva pris gjelder, her snakker vi om biler som har en startpris på godt over 600.000, brodern har en 2014 P85 og der har det bl.a vært; dørhåndtak som ikke virker (har vel vært inne 2 ganger nå), superlading som har slutta å virke, får ikke kontakt med bilen via telefon, låsing av bil fungerer ikke, ALL lyd ble plutselig borte, både musikk, blinklyslyd osv, lister har løsna og muligens motorbytte pga ulyd/klunking. er blant noe jeg kommer på i farta. "Panelkgap" er jo også kjent, Premium sa du?

 

Jeg synes heller ikke interiøret kommer I NÆRHETEN av f.eks Audi, og før 2015 så har jo disse bilene helt flate seter, ikke akkurat mye premium der, min 8.gen Accord Executive har jo milevis bedre seter, og jeg synes den er bedre å kjøre rent komfortmessig.

 

Dog så fikk jeg prøve en 2015 P85D med ordentlige seter, og den var en del bedre en 2014 modellen til brodern, mer responsiv og lettere på styringa, betraktelig bedre bremser og kjørekomformessig var den ganske bra. Men interiørmessig, som nevnt, der har de et godt stykke å gå opp til Tyskerne.

 

P85D var jævlig artig å kjøre, bare så det er sagt. Sinnsykt morro!!

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Men Tesla er ingen "Standard" bil hva pris gjelder, her snakker vi om biler som har en startpris på godt over 600.000, brodern har en 2014 P85 og der har det bl.a vært; dørhåndtak som ikke virker (har vel vært inne 2 ganger nå), superlading som har slutta å virke, får ikke kontakt med bilen via telefon, låsing av bil fungerer ikke, ALL lyd ble plutselig borte, både musikk, blinklyslyd osv, lister har løsna og muligens motorbytte pga ulyd/klunking. er blant noe jeg kommer på i farta. "Panelkgap" er jo også kjent, Premium sa du?

 

Ja det stemmer, jeg kjører også flust av leiebiler som har startpriser i det sjiktet(bmw, mercedes osv), men normalt sett er det standard utstyr på det, gjerne m-pakke eller tilsvarende og det er langt mer labert enn det Tesla leverer standard. De har lite utstyr. Ett lite eksempel er jo e-tron som kommer nå. Må 150 000 opp i pris for å matche standard utstyrsnivå hos Tesla. 

 

Ja, Tesla har dessverre hatt mye feil på noen/mange modeller. Jeg har også hatt en del feil, og det er kjipt. Men det er fikset, og bilen føles derfor premium. Hadde jeg kjørt rundt med en bil som ikke fungerte hadde dette falt bort. Helt klart. Forøvrig har jeg hatt feil på alle bilene jeg har eid, mesteparten av mine biler har kommet i fra Tyskaland. 

 

 

 

Jeg synes heller ikke interiøret kommer I NÆRHETEN av f.eks Audi, og før 2015 så har jo disse bilene helt flate seter, ikke akkurat mye premium der, min 8.gen Accord Executive har jo milevis bedre seter, og jeg synes den er bedre å kjøre rent komfortmessig.Dog så fikk jeg prøve en 2015 P85D med ordentlige seter, og den var en del bedre en 2014 modellen til brodern, mer responsiv og lettere på styringa, betraktelig bedre bremser og kjørekomformessig var den ganske bra. Men interiørmessig, som nevnt, der har de et godt stykke å gå opp til Tyskerne.

 

De gamle setene er håpløse ja, de nye er jeg dog godt fornøyd med. 

 

Jeg er enig med det siste om en snakker fult utstyrt tysker vs fult utstyrt tesla. Der når amerikanerene ikke opp. Men standard versjoenene får en langt mer hos tesla, om en spør meg. folk er såklart uenig, og det skal være lov. 

 

 

 

P85D var jævlig artig å kjøre, bare så det er sagt. Sinnsykt morro!!

 

Personlig synes jeg P utgavene er litt for brutale, men morro er det! Tror det blir P når model 3 kommer, holdt meg unna dette enn så lenge og heller brukt pengene på alt utstyr. 

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg en slik I-Pace, og venter spent på å få den. Vært en del skuffende rapporter om rimelig skivebom på rekkevidden, spesielt mtp temperatur. Det som er merkelig og litt mindre betryggende, er at det kommer en del ulike rapporter om rekkevidde fra eiere av bilen. Noen sier 37-400km er grei skuring, mens andre sliter med å få til 32-330km. Litt forskjell på dekkstørrelse og kjøremønster, men kan ikke være hele forklaringen. Lurer på om de er litt forskjellig sammenskrudd flere av bilene som er ankommet Norge. 

 

Mange som deler opplevd rekkevidde på disse på elbilforum.no, litt blada drops. 

 

Min har ikke levering før 01.04-ish, men følger spent med. 

 

For meg er ikke en rekkevidde på 350 km noe problem, men det er veldig irriterende mtp hva jeg trodde jeg bestilte. 

 

Tror ikke jeg angrer på å bytte ut 525`n mot Jaguar, men er litt spent allikevel 

Endret av PanserJohan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kast nå den el bil møkka på dynga. Forbanna brødristere!

Har ennå til gode å møte 1. Ja du leser riktig 1!!! forbanna el bil fører som klarer å holde fartsgrensen. Altid 10-15km/t under... Orker ikke batteriet å holde fartsgrensen her i landet eller hva pokker er det med el bil førere!

 

Da har du ikke møtt meg....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det heter ikke fartsdumper. De er en hump. Eventuelt så brukes fartsdempere. En dump er en fordypning i veien. 

 

Det kalles da fremdeles for en fardsdump. Det kan sikkert variere, avhengig av hvor i landet du bor. Jeg har aldri hørt noen kalle det en fartshump før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes de skulle gjøre bensin billigere, da slipper man å tenke på rekkevidde.

 

Du må da tenke på rekkevidde til neste bensistasjon. Du er like fortapt om du glemmer å fylle på den siste stasjonen på flere mil, for så å gå tom for bensin. Det du slepper, er å vente i flere minutter på å lade opp bilen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan nesten begynne å lure på om biljournalisten har kjørt elbil før. Alle som har kjørt elbil på motorvei i 110+ vet at forbruket tilnærmet fordobles i forhold til kjøring i 80 og lavere hastigheter. I tillegg er det helt useriøst å bare anta at Tesla Model X ville brukt mindre strøm på samme kjøretur. Og for det tredje viser artikkelforfatterene til en useriøs test utført av noen andre (sikkert fordi han skjønner at han er på svært tynn is). TU skuffer igjen. Jeg meldte meg ut av NAF fordi jeg synes bladet Motor er et makkverk (VW sin kundeavis i Norge) og nå begynner TU å bli like useriøse. Det verste er at folk flest oppfatter trolig både Motor og NAF som uavhengige magasiner, noe jeg ikke tror de er.

 

PS. Jeg har ingenting i mot Tesla. Jeg heier tvert i mot på Elon Musk og Tesla, men forventer likevel seriøse tester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan nesten begynne å lure på om biljournalisten har kjørt elbil før. Alle som har kjørt elbil på motorvei i 110+ vet at forbruket tilnærmet fordobles i forhold til kjøring i 80 og lavere hastigheter. I tillegg er det helt useriøst å bare anta at Tesla Model X ville brukt mindre strøm på samme kjøretur. Og for det tredje viser artikkelforfatterene til en useriøs test utført av noen andre (sikkert fordi han skjønner at han er på svært tynn is). TU skuffer igjen. Jeg meldte meg ut av NAF fordi jeg synes bladet Motor er et makkverk (VW sin kundeavis i Norge) og nå begynner TU å bli like useriøse. Det verste er at folk flest oppfatter trolig både Motor og NAF som uavhengige magasiner, noe jeg ikke tror de er.

 

PS. Jeg har ingenting i mot Tesla. Jeg heier tvert i mot på Elon Musk og Tesla, men forventer likevel seriøse tester.

 

Det skulle selvsagt stå "...folk flest oppfatter trolig både Motor og TU som uavhengige magasiner..."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan nesten begynne å lure på om biljournalisten har kjørt elbil før. Alle som har kjørt elbil på motorvei i 110+ vet at forbruket tilnærmet fordobles i forhold til kjøring i 80 og lavere hastigheter. I tillegg er det helt useriøst å bare anta at Tesla Model X ville brukt mindre strøm på samme kjøretur. Og for det tredje viser artikkelforfatterene til en useriøs test utført av noen andre (sikkert fordi han skjønner at han er på svært tynn is). TU skuffer igjen. Jeg meldte meg ut av NAF fordi jeg synes bladet Motor er et makkverk (VW sin kundeavis i Norge) og nå begynner TU å bli like useriøse. Det verste er at folk flest oppfatter trolig både Motor og NAF som uavhengige magasiner, noe jeg ikke tror de er.

 

PS. Jeg har ingenting i mot Tesla. Jeg heier tvert i mot på Elon Musk og Tesla, men forventer likevel seriøse tester.

Du mener det øker med 50%? Eller mener du virkelig at det øker med 100%? 

 

På vår Model S75D, så bruker vi kanskje 170wh/km. Aldri opplevd å bruke det dobbelte, altså godt over 300wh/km på langkjøring, selv på autobahn med hastigheter mellom 100 og 200km/t.

 

Edit: 170wh/km i 80km/t vel og merke.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

Å kjøre unødvendig lenge i venstrefilen er helt normal oppførsel i Norge. Spesielt når man ser at noen kommer i høyere hastighet bak, da skal man helst slenge seg ut i venstrefila rett før bilen kommer, fordi man skal av til venstre en km lenger fremme.

 

Og når det gjelder elbiler, så er det greit å tenke ca 40% mindre rekkevidde om vinteren (i minusgrader). Men det vareierer mye fra bil til bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Whatcar testet Tesla Models 75 D mot iPace og reell kjørelengde ble følgende

 

iPace 253 miles( EPA 234)

Model S 204 miles( EPA 259)

 

iPace leverte i denne testen 8% mer rekkevidde enn lovet, mens Model S 75D leverte 22% mindre enn lovet.

 

Magna Steyr har forøvrig økt produksjonen av iPace til 300 per dag. Populær bil forståelig nok.

 

https://www.whatcar.com/news/new-jaguar-i-pace-vs-tesla-model-s/n18273

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Whatcar testet Tesla Models 75 D mot iPace og reell kjørelengde ble følgende

 

iPace 253 miles( EPA 234)

Model S 204 miles( EPA 259)

 

iPace leverte i denne testen 8% mer rekkevidde enn lovet, mens Model S 75D leverte 22% mindre enn lovet.

 

Magna Steyr har forøvrig økt produksjonen av iPace til 300 per dag. Populær bil forståelig nok.

 

https://www.whatcar.com/news/new-jaguar-i-pace-vs-tesla-model-s/n18273

 

Og her gikk det andre veien:

 

https://www.dinside.no/motor/kun-fire-av-ti-elbiler-holder-det-de-lover/70131405

 

At Ipace ikke klarer å levere det de lover sier Jaguar selv også, de har prøvd på fiks men får det ikke til dessverre. 

 

Altså, alle har avvik fra testene så lenge en ikke tester helt likt så testene. Gjelder el og alle typer biler, problemet til Ipace har bare vært den store forksjellen som de prøver å få bukt med. 

Lenke til kommentar

Og her gikk det andre veien:

 

https://www.dinside.no/motor/kun-fire-av-ti-elbiler-holder-det-de-lover/70131405

 

At Ipace ikke klarer å levere det de lover sier Jaguar selv også, de har prøvd på fiks men får det ikke til dessverre. 

 

Altså, alle har avvik fra testene så lenge en ikke tester helt likt så testene. Gjelder el og alle typer biler, problemet til Ipace har bare vært den store forksjellen som de prøver å få bukt med.

Jaguar stilte med en prototype i den testen. De burde sammenlignet med andre prototyper

 

Tester viser forskjellige ting. Da må man være forsiktig med å ile til og dømme en bil nord og ned.

 

Jaguar har dedsverre gått på en gedigen smell med denne bilen. Den er pen som jaguar ellers er, men resten bommer de på. Forhåpentligvis klarer de å rette opp i dette til neste modell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jaguar stilte med en prototype i den testen. De burde sammenlignet med andre prototyper

 

Tester viser forskjellige ting. Da må man være forsiktig med å ile til og dømme en bil nord og ned.

 

 

Teslabjørn har testet i-Pace også, og dette var en demobil, ikke prototype. Forbruket var høyere enn på hans PX90D, som igjen har høyere forbruk enn en vanlig Model X. Var kun i veldig lav hastighet at i-Pace hadde lavere forbruk. 

 

Synes de har bommet stort mtp at bilen har et 90kwh batteri, er lettere og mindre enn X, men har høyere forbruk.

Lenke til kommentar

Jaguar stilte med en prototype i den testen. De burde sammenlignet med andre prototyper

 

Tester viser forskjellige ting. Da må man være forsiktig med å ile til og dømme en bil nord og ned.

 

 

Jaguar er åpne om problemet deres, det viser likt i nyere tester også uten prototype. Som her:

 

https://elbil.no/test-av-jaguar-i-pace-klarer-400-kilometer/

 

Eller her:

 

https://www.side3.no/motor/jaguar-i-pace-rekkevidde-6695002

 

Jaguar:

 

https://www.tek.no/artikler/jaguar-justerer-ned-rekkevidden-for-i-pace/443234

 

osv. 

 

Altså det er ingen hemmlighet dette. Det er bare dessverre slik det har endt opp. 

 

Vet ikke helt hva du mener med den siste kommentarern der, jeg "dommer ikke nord å ned" jeg viser til hvordan situasjonen er og synes det er beklagelig. 

Lenke til kommentar

 

Lave temperaturer er som kjent ekstra utfordrende for elbiler, både fordi luftmotstanden øker og fordi oppvarming av kabinen krever noe ekstra strøm.

 

Det her gjorde meg litt nysgjerrig. Hvis det er luftmotstand og oppvarming av kupe som reduserer rekkevidden på vinteren, vil man ikke da få tilsvarende redusert rekkevidde på biler med forbrenningsmotor?

Det får man, men siden det er langt mindre nøyaktig måling av drivstoff enn av strøm, får du i praksis ikke se det. Du vil vanligvis ikke merke det heller, siden 2-3% mindre effektivitet betyr bare at du på langkjøring drar innom bensinstasjonen som står et par mil før den du ellers ville ha besøkt.

 

Dessuten har du en effekt som motvirker mindre effektivitet, og det er at kald luft er tettere, og dermed får du mer luft i sylinderen, og det igjen gir bedre forbrenning. Dette er samme effekten som en intercooler benytter seg av.

 

Når det gjelder oppvarming bruker drivstoffbiler bare 20-40% av drivstoffets energi til fremdrift, resten er "fyring for kråka". Eller til passasjerene, noe som passer oss fint på vinteren her i nord. En elbil vil ha en varmepumpe, eller rett og slett en fastmontert "hårføner" som varmekilde, fordi den er så effektiv :-)

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...