Gå til innhold

En uke i Jaguar i-Pace: Slik er rekkevidden i kulda


Anbefalte innlegg

Nuvel

Trafikkreglene 5.1

 

"Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre."[/size]

«eller tillater»... Normalt tillates kjøring i venstre felt. Bekrefter min påstand om at det er greit å kjøre der utenom rene forbikjøringer.

 

...og 12.3 - 12.4[/size]

 

"Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

 

Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten."

Dette gjelder forbikjøringer generelt på alle slags veier. Dessuten, hvis man ikke bedriver forbikjøring når man ligger i venstre felt, så gjelder uansett ikke en regel for hvordan man skal gjøre en forbikjøring.

 

Hvis man ligger i venstre felt og holder fartsgrensen har man ingen forpliktelse til å slippe forbi folk som vil bryte fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke normal folkeskikk krever at jeg bremser ned fra 90 til 80 (mitt eksempel over) for å slippe forbi noen som vil kjøre ulovlig fort. Tvert i mot. Det er uhøflig å kreve dette av sine medtrafikkanter.

 

Men der tar du altså feil !

Kommer det noen bak i venstre fil som vil frem, så bør du flytte deg, uansett om du må bremse ned eller ikke !

 

Generelt bør du ikke ligge i venstre fil i det store hele, med mindre du skal kjøre forbi eller det er kø.

Lenke til kommentar

Synes ikke normal folkeskikk krever at jeg bremser ned fra 90 til 80 (mitt eksempel over) for å slippe forbi noen som vil kjøre ulovlig fort. Tvert i mot. Det er uhøflig å kreve dette av sine medtrafikkanter.

Du aner absolutt ingenting om hvem som kommer bak deg. Det kan være akkutt fødsel, hvor man faktisk har lov til å kjøre litt over grensen der man allerede holder kontakt med politiet. Altså før eskorte er til stedet, så kan man ofte få tillatelse til å kjøre forsvarlig over grensen. 

 

Denne tankegangen skaper bare mer irritasjon og trafikk-usikkerhet enn at stakkars lille deg må bremse ned til 80 km/t i en liten periode for å slippe folk forbi. 

Lenke til kommentar

Det er faktisk skummelt at en ny bilmodell 2018/2019 parkert selvantenner.

UAVHENGIG av drivlinjetype, fabrikant type/modell.

«Det» er poenget her.

 

Edit:

Og det er synd om det er noe produksjonsproblem med i-pace da den er en av flere kandidater som står på min handleliste.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er faktisk skummelt at en ny bilmodell 2018/2019 parkert selvantenner.

UAVHENGIG av drivlinjetype, fabrikant type/modell.

«Det» er poenget her.

 

Edit:

Og det er synd om det er noe produksjonsproblem med i-pace da den er en av flere kandidater som står på min handleliste.

Men da er vi helt enig da, det er dessverre veldig normalt at biler tar fyr. Både nye som gamle.

Lenke til kommentar

Lassevis av nyproduserte premium (dyre/påkostede) biler i 2018 fra anerkjente produsenter selvantenner , Javel ....

Ja det stemmer.

 

Søker en så finner en masse eksempel. Som dette;

 

https://www.google.com/amp/s/www.express.co.uk/life-style/cars/1035380/BMW-recall-2018-diesel-cars-UK-fire/amp

 

Men som sagt, prosentvis er det ikke mye men antall world wide er ganske stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...