Gå til innhold

Chili setter opp prisen på Fri Data og lanserer 25 GB til 399,-


Anbefalte innlegg

25GB er ca 10GB for lite til at jeg kan bruke telefonen komfortabelt til det jeg ønsker. 499 er en hundrings for mye. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre her.

 

Første som kommer med 50GB til 349,- vinner kundene.

 

Droppe en pils ekstra på by'n en lørdag eller skippe kebaben på vei hjem så er problemet løst. En hundrelapp er da ingenting å grine for, nå er det jo faktisk fri data. Og du kan dele mellom dine andre enheter. I mine øyne så er det nye tilbudet fantastisk. Og prisen likeså. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Droppe en pils ekstra på by'n en lørdag eller skippe kebaben på vei hjem så er problemet løst. En hundrelapp er da ingenting å grine for, nå er det jo faktisk fri data. Og du kan dele mellom dine andre enheter. I mine øyne så er det nye tilbudet fantastisk. Og prisen likeså. 

Helt enig her, en hundrelapp ekstra for å gå opp fra 1TB til totalt ubegrenset er da tullete lite

Lenke til kommentar

100GB på et par timer tilsier klart og tydelig at dette er ikke personlig bruk på en mobiltelefon, den er nødt til å brukes til ren nedlasting via hotspot eller usb. Når du kjøpte ab. så måtte du godkjenne det som Chili da hadde som avtale, den avtalen var faktisk helt fantastisk for telefonbruk, de sa vel også ja til å bruke den som hotspot mot iPad/ATV. Men godkjente ikke nedlasting av store filer til en pc. 100GB på to timer er garantert ikke telefon/iPad eller ATV bruk

 

Tja, hvor fantastisk det er kan diskuteres, de under 10 slipper månedsavgiften, men må betale for data. 45GB på deling på 4 stk blir 11,25GB. til bittelitt lavere pris enn fri bruk "what so ever " hos Chili. Når kundeservicen hos Onecall i tillegg er kjent for å være elendig (selvopplevd) så tror jeg vi sier at det selskapet er et "has been"

 

Du gjorde altså en for dårlig jobb til videre engasjement hos Telenor :huh:

Om jeg ønsker å laste ned en torrent på 100GB til telefonen min må jeg da få lov til det? (så lenge innholdet er lovlig)

 

Er nok ikke noe superfantastisk revolusjonerende, men min erfaring er at de fleste familier faktisk har et grep om ca hvor mye data de bruker, og gjerne har en maksgrense på hvor mye de ønsker å betale i måneden for mobilabo, og den grensen er ofte langt under 499 i mnd pr abo.

 

:rofl: Vi får nå se, jeg fikk faktisk forlenget engasjementet rett før chili artikkelen, og har den dag i dag også fortsatt engasjementet. Interessant nok har jeg ingen rabatt hos telenor, så jeg har faktisk abonnement hos noen andre. (har dog flere abo)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Helt enig, de kunne fint ha valgt minst 15-20 GB før de sender sms syntes jeg og så heller 5 GB for hver gang man øker datamengden.

 

50GB er der jeg som regel har sett grensen i andre land, men der er det som regel grense per måned istedetfor at du begrenses på dagsbasis, du får da 20GB pakker når du sender SMS.

I Sverige benyttes 20 GB intervaller.

Lenke til kommentar

Whooow ...hvis du mener jeg har brutt noen lover ved å mene at noen på forumet, altså idiotene... her har utnyttet ett bra tilbud ved å laste max datamengde på dagen så er jeg glad jeg ikke kjenner deg.

Navnet mitt står lengre ned i forumet så det skulle ikke være så vanskelig å finne meg.

Jeg har heller ikke sagt at 500kr er dyrt for ubegrenset data. Men det er ikke poenget. Prinsippet et poenget. Vi blir dynget ned med avgifter på alt fordi NOEN skal tjene seg rikere.

Håper du forstår det. Lover skal følges , men noen lover skulle ikke existert. Og dagens regjering, altså den blå........vet å melke kua.

Lenke til kommentar

Telenor har i thailand Dtac . Her kan man kjøpe ett årsabonnement på surfing i to varianter 4mbps og 2mbps. 3k baht og 2kbaht. ca 750 og 500kr.

I norge forsvarer de høye priser med at nettet er dårlig og må oppgraderes heeeeeele tiden.

my ass..........

Er jo vi i Norge som må betale for telenors feilslåtte utenlands satsinger, morsomt i grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, nettopp derfor MÅ jo nkom IDIOTENE bli fornøyd hvis man lanserer ett produkt som sier deling er inkludert. Man MÅ vel ikke fjerne det gamle.

 

Da får du få det med teskje: NKOM ivaretar samfunnets interesser, i denne interessesfæren, og erklærte at Chili Fri Data i første versjon var i strid med gjeldende lov når det gjaldt deling av internett med egne enheter (noe som var forbudt i vilkårene til Chili Fri Data). Chili ble pålagt å endre vilkårene slik at de var i tråd med gjeldende lov og rett. Så enkelt. Dermed kan ikke Chili fortsette å levere Fri Data Versjon 1.

 

Med andre ord, jo DE MÅTTE FJERNE Chili Fri Data Versjon 1 fordi det var lovstridig. Chili har valgt å etterkomme dette pålegget, men kan sikkert utfordre dette rettslig om de skulle ønske det. Da får vi en endelig avklaring.

 

Hvorfor tror du at NKOM har en egeninteresse i denne saken? De er satt til å passe på markedsplassen og dens interaksjon med konsumenter (forbruker). Blant annet. De har ingen egeninteresse i denne saken ut over å påse at selskapene følger de lover og regler som gjelder for dette tema.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

He he ....du er ikke lobbyist. Alt og alle påvirkes dersom de rette personene tiltaler deg.

Hadde ikke andre aktører sett kunder forsvinne ville hele greia vært ok.

Og .....ok chili strakk strikken litt, men det trengs i dette nissesamfunnet vårt. Hva slags skade gjør det om chili skriver at abonnementet kun kan brukes på androids?

Har du fått dårligere lønn,vondt i foten,blitt husløs.

Og har telenor tapt en masse penger? Nei.......

 

Har i grunn aldri likt telenor, var kunde der i 15år.

Ikke en gang ringte de og spurte om jeg ville ha ett bedre abonnement.

Men med en gang jeg sa opp ringte de og spurte hvorfor. Jævli bra kundebehandling ja.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Hadde tenkt å bli kunde, men trenger en tjeneste som virker mer enn 2 timer uavbrutt. Helt ok med daglige begrensinger, men 5 GB er for lite. Stort sprang fra 1 TB ned til  150 GB, spesielt når prisen er økt. Det beviser at 1 TB aldri var reelt.

 

Gi  oss heller 1000 GB uavbrutt for 1000 kr per måned, eller 199,- per måned + 1 kr per  GB brukt  etter de 20 første.

Lenke til kommentar

Har i grunn aldri likt telenor, var kunde der i 15år.

Ikke en gang ringte de og spurte om jeg ville ha ett bedre abonnement.

Men med en gang jeg sa opp ringte de og spurte hvorfor. Jævli bra kundebehandling ja.

 

Dette sier vel mer om deg enn kundebehandlingen hos Telenor, som etter min mening oppførte seg akkurat slik de fleste vil at kundebehandlere skal oppføre seg. De fleste ønsker ikke å få telefoner fra telefonselgere, takk gud for at det faktisk er noen som forstår dette  :)

 

Hvorfor du var kunde hos noen du aldri har likt i 15 år forstår jeg meg ikke på. Det fantes vel ikke bedre alternativ da må jeg nesten gå ut i fra.

Endret av FranZe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Ved UHD-4k...:

Man rekker å få med seg 26 Minutter og 40 Sekunder før man må sende den første SMS'en.

Deretter rekker man å få med seg 16 Minutter før man må sende den andre SMS'en, og slik fortsetter det til man har sett ferdig.

 

De kunne i det minste ha satt grensen til 8,5GB før man i det hele tatt trenger å sende en SMS.

Siden serier flest har episoder som varer i 45 Minutter, og 8,5GB holder i 45 Minutter og 20 Sekunder.

 

Alternativt så kunne de ha satt grensen til 11,25GB, siden det holder i 1 Time.

 

Ideelt sett så burde grensen være satt til 33,75GB for 3 Timer uavbrutt underholdning.

 

 

 

 

Du bruker mye 4K på hytta ja?

For hjemme har du ikke lov til å gjøre det ifølge Chili, for det skal du gjøre med din normale linje.

 

 

 

- Ikke nødvendigvis...

Folk reiser også med f.eks. Tog eller Buss.

Og der er dem som drar på Biltur/Bilferie.

 

Jeg sier ikke at man nødvendigvis trenger å se ting i "UHD-4k"-oppløsning, det var bare et eksempel.

 

Men at irritasjonsmomentet med å måtte sende SMS for å kunne se videre øker veldig i takt med oppløsningen, det er det ingen tvil om.

 

Dette er et Mobil-abonnement og hva er da mer naturlig enn å bruke det når man er på farten.

 

Og da hjelper det fint lite om man sitter med "10Gbit/10Gbit"-fiberlinje i veggen hjemme.

Lenke til kommentar

Råttent gjort av chilimobil. Prisøkningen på 100kr står overhodet ikke i stil med de tekniske endringene de har gjort. Her er det nok noen som ser sitt snitt til å øke inntjeningen sin. Hele prosessen med verifisering av brukt data kan automatiseres og kjøres utrolig billig. 

 

Tenk på hvor mange kunder de har med fridata abbonnement? Multipliser med 100kr som er prisøkningen. 

 

Eksempel:

Er det 10000 kunder, tjener de 1million ekstra per måned. Håper folk trekker hode ut av ræva og sender inn klage. 

Lenke til kommentar

Jepp. Jeg skal kjøpe 5 abonnement, sette på autosvar via Automate appen for å fornye og konstant kjøre speedtester til de må legge ned

Tipper det er større sjanse for at du går konkurs en chillimobil  :rofl:

 

 Og 4K og HDR kan du bare glemme siden det ikke er støttet på annet enn GeForce GTX 1050 og høyere.

Nå har vel de fleste GTX 1050 eller nyere tenker jeg :eek:

Lenke til kommentar

Jeg synes du kommer med usedvanlig mye konspirasjonmessig piss uten fnugg av belegg. Hva med å vise noe edrulighet i debatten.

 

Uavhengig, på tidspunktet, om marius hadde vært ansatt i telenor, freelance, eller privatperson som bevist skulle test om tilbudet (1TB/måned) var reellt så var forbruket innenfor da gjeldende vilkår og særvilkår for Chili Fri Data. Hva med å sette seg inn i det som diskuteres...  Han hadde også kun brukt rundt 20% av den kvoten som det ble kjøpt retten til.

 

Synes du virkelig at det er greit at telekomselskapet skal ha en føring i hvordan jeg/du/marius/resten bruker de GB de kjøper retten til? Om han hadde brukt alt på en dag eller hatt 90% igjen når måneden ender er irrelevant. Det er dette som er krukset for mange. Eller sagt på en annen måte, hvordan kan han misbruke noe han har kjøpt retten til. For noe tull...

 

PS: Å kjøre forbi, med en fart utover gjeldende fartsgrense er et brudd på fartsgrensen og straffes deretter. Å kjøre forbi nnenfor fartsgrensen kan være hasardiøst, men er hvordan det "skal" gjøres. Ikke dra noe svart hvitt inn i denne diskursen.

 

Hvis du ser hans eget svar så ser du at han var og er på engasjement hos Telenor, når han da ikke evner å se at han er inhabil uansett hvordan man vrir og vender på det får være hans sak. Med litt vett og forstand så skjønte selv min gamle bestemor at dette tilbudet hadde en hake (hun har forøvrig ligget seks fot under siden 2011). Muligens er det slik at får du litt så ønsker du hele armen, kroppen og gjerne trygda med. De fleste så at dette var et meget godt tilbud for å kunne bruke mobilen på en fri måte (og er faktisk det eneste ab. som lar deg gjøre det fremdeles), de endog ga tillatelse til å bruke både iPad og ATV via hotspot for strømming. Jeg syns derfor dette ab. var helt magisk, de fleste andre også, men så var det noen som skulle se hvor mye de kunne koble til, laste ned torrent filer for å se hastigheten.....det er vel kun Telenor som bryr seg om denne hastigheten (ikke rart da det vel er det eneste salgsargumentet de har, men som ingen trenger) så ja jeg syns faktisk Chili var i sin fulle rett til å legge en liten hake ved dette ab. Det var tross alt ingen som rakk dem til anklene (fortsatt ingen) med pris og mulighet til bruk. Dette var fabelaktig til å strømme fotball VM, TdF, filmer på Netflix etc, var man ikke grådig på kapasiteten kunne man også bruke Mac og PC tilkoblet (ja jeg vet fordi jeg har gjort det med et maks månedsforbruk på rundt 400-450GB) aldri fått en telefon, ingen sms, kun hyggelige og raske svar via mail. Har selv drevet firma, vært ansvarlig for innkjøp i både små og store bedrifter. Det viktigste er at de jeg kjøper av tjener penger, behøver ikke være mye, men jeg har alltid spurt om de har dekning for sumen de selger for. Har de ikke det har de fått beskjed om å endre slik at de er i pluss. Hvorfor, jo ganske enkelt fordi jeg da oppnår gode kundeforhold som på lang sikt vil gagne meg og de jeg kjøper for (ikke uten grunn jeg stort sett lå på 50% av innkjøpsprisen statsavtalene lå på. Så nei, Marius holdt ikke avtalen, han lastet ned store filer og blokkerte dermed ute andre brukere fra linjen i kjent først meg selv og så meg selv stil. Man så også mange andre som skulle makse ut alle 1000GB for det hadde de betalt for....er man oppdratt som drittunge så forblir man som oftest det, og da høster man som man sår.

 

I sin tid når jeg tok førerkort ble det pressisert at man skulle kjøre forbi så raskt og sikkert som mulig selv om det betød at fartsgrensen kunne brytes. Det var derimot viktig å senke farten ned til tillatt hastighet så snart man var forbi, denne diskusjonen har jeg også hatt med flere fra Politiet, alle har vært enige med meg frem til nå.

 

Om jeg ønsker å laste ned en torrent på 100GB til telefonen min må jeg da få lov til det? (så lenge innholdet er lovlig)

 

Er nok ikke noe superfantastisk revolusjonerende, men min erfaring er at de fleste familier faktisk har et grep om ca hvor mye data de bruker, og gjerne har en maksgrense på hvor mye de ønsker å betale i måneden for mobilabo, og den grensen er ofte langt under 499 i mnd pr abo.

 

:rofl: Vi får nå se, jeg fikk faktisk forlenget engasjementet rett før chili artikkelen, og har den dag i dag også fortsatt engasjementet. Interessant nok har jeg ingen rabatt hos telenor, så jeg har faktisk abonnement hos noen andre. (har dog flere abo)

 

Dersom man ønsker å fremstå som en som setter seg selv fremfor alle andre gjør man det, jeg har selv lastet ned større filer, men da satt begrensning på hastighet der det har latt seg gjøre, eller brukt tiden der 99% sover. Chili ønsker at alle skal ha det bra, det ønsket åpenbart ikke du. 

 

Mange bruker naturlig nok ikke så mye data, de kan velge blandt andre gode ab. Men å putte alt i bøtta blir helt feil, ungdom er storforbrukere og Chili har nok tatt over de fleste her (å kjøpe ekstra kvoter er IKKE billig), de lever jo stort sett livet på telefonen også.

Her i huset bruker mor alt fra 5 til 40GB i mnd, men noe annet enn Chili er uaktuelt, den friheten hun føler er viktigere enn å evt spare en 50 lapp. Hun oppveier også for oss andre som ligger på alt fra 100- normalt 170, men med ekstreme 420 30 ish i en mnd

 

Hadde du klart og tydelig sagt at du hadde et engasjement der så ville enhver journalist i det minste tenkt seg om før han tegnet fanden på veggen slik den artikkelen gjorde. Du ga også uttrykk at det var for å teste hastighet over tid, men husk oppdragsgiveren din bruker Ookla sin, da burde den holdt for deg også.

 

Hadde tenkt å bli kunde, men trenger en tjeneste som virker mer enn 2 timer uavbrutt. Helt ok med daglige begrensinger, men 5 GB er for lite. Stort sprang fra 1 TB ned til  150 GB, spesielt når prisen er økt. Det beviser at 1 TB aldri var reelt.

 

Gi  oss heller 1000 GB uavbrutt for 1000 kr per måned, eller 199,- per måned + 1 kr per  GB brukt  etter de 20 første.

 

Ja det kommer til å bli et lite helvete å måtte sende så mye sms gitt, og du er klar over at den 1TB grensa nå er helt borte (Kanskje de har fått enda bedre avtale med Telia). Jeg håper iallefall de tjener penger på både meg og alle andre, de fortjener all ros foprå gå foran med et godt eksempel.

 

Råttent gjort av chilimobil. Prisøkningen på 100kr står overhodet ikke i stil med de tekniske endringene de har gjort. Her er det nok noen som ser sitt snitt til å øke inntjeningen sin. Hele prosessen med verifisering av brukt data kan automatiseres og kjøres utrolig billig. 

 

Tenk på hvor mange kunder de har med fridata abbonnement? Multipliser med 100kr som er prisøkningen. 

 

Eksempel:

Er det 10000 kunder, tjener de 1million ekstra per måned. Håper folk trekker hode ut av ræva og sender inn klage. 

Du har iallefall stappet huet så langt inn i ditt eget "rævhøl# du klarte. 100 kr ekstra for fri deling og fjerneing av 1TB kvoten. Og ja jeg håper virkelig Chili tjener masse penger, det fortjener de for å ha satt mobilen fri

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Du har iallefall stappet huet så langt inn i ditt eget "rævhøl# du klarte. 100 kr ekstra for fri deling og fjerneing av 1TB kvoten. Og ja jeg håper virkelig Chili tjener masse penger, det fortjener de for å ha satt mobilen fri

Du har virkelig ikke skjønt det. Eller jobber du for chilimobil? 

 

Chilimobil bruker NKOM sitt påskudd om "datadeling til egne enheter" for å endre abbonnementet.

De øker prisen med 25% og skylder på NKOM. 

De markedsfører dette som et bedre produkt.

Produktet i seg selv er dårligere for forbrukeren med tanke på sms verifisering. 

1TB grense var også en grense som 90% av fri data forbrukerne aldri nådde. Det at denne grensen er borte nå spiller ingen rolle for folk flest. 

Prisøkningen samsvarer ikke med chilimobil sine økte kostnader med NKOM sitt krav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Chili sine vilkår sier fortsatt at bruk av modem, ruter etc ikke er lov å bruke og at det ikke følger NKOM sitt pålegg fordi NKOM mangler lovhjemmel. Samtidig mener de at de følger nettnøytralitetsprinsippet om fri bruk av terminalutstyr siden kunden står fritt til å velge MOBILTELEFON.

 

Hvilken lovhjemmel har egentlig Chili for å si at kun mobiltelefoner teller som terminalutstyr her? Hvor på lovdata.no står det noe som helst som gir Chili noe som helst myndighet om hva som er og ikke er terminalutstyr?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...