Gå til innhold

Chili setter opp prisen på Fri Data og lanserer 25 GB til 399,-


Anbefalte innlegg

 

 

 

270 SMS per måned må sendes for å potensielt oppnå forrige grense på 1000 GB.

 

Synes de latterliggjør seg selv litt med nye ordningen.

 

 

 

- En liten rettelse...:

-----

(((5)*(27))+((3)*(x)))=(1000) , X=(865/3) = Mindre = (288) eller Mer = (289)

-----

(((5)*(28))+((3)*(x)))=(1000) , X=(860/3) = Mindre = (286) eller Mer = (287)

(((5)*(29))+((3)*(x)))=(1000) , X=(285)

(((5)*(30))+((3)*(x)))=(1000) , X=(850/3) = Mindre = (283) eller Mer = (284)

(((5)*(31))+((3)*(x)))=(1000) , X=(845/3) = Mindre = (281) eller Mer = (282)

-----

(((5)*(32))+((3)*(x)))=(1000) , X=280

-----

 

 

Ja, jeg bommet litt i farten i min første post.

Det er et latterlig antall SMS, og det gjør det unødvendig komplisert.

Ikke morsomt om filmer stopper opp midt under streamingen pga dette.

Og økt pris på toppen av det?

De har bommet kraftig med endringen.

 

 

- Ved UHD-4k...:

Man rekker å få med seg 26 Minutter og 40 Sekunder før man må sende den første SMS'en.

Deretter rekker man å få med seg 16 Minutter før man må sende den andre SMS'en, og slik fortsetter det til man har sett ferdig.

 

De kunne i det minste ha satt grensen til 8,5GB før man i det hele tatt trenger å sende en SMS.

Siden serier flest har episoder som varer i 45 Minutter, og 8,5GB holder i 45 Minutter og 20 Sekunder.

 

Alternativt så kunne de ha satt grensen til 11,25GB, siden det holder i 1 Time.

 

Ideelt sett så burde grensen være satt til 33,75GB for 3 Timer uavbrutt underholdning.

Ja for tenk å måtte sende en sms hvert 30. minutt for "evig" data, livet er hardt. De skulle vel bare gitt uendelig med data med en gang uten noen restriksjoner for 99,- mnd. Da hadde vel kanskje folk vært fornøyde, men finner vel noe piss å klage over da å.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja for tenk å måtte sende en sms hvert 30. minutt for "evig" data, livet er hardt. De skulle vel bare gitt uendelig med data med en gang uten noen restriksjoner for 99,- mnd. Da hadde vel kanskje folk vært fornøyde, men finner vel noe piss å klage over da å.

Det er ikke prisen som er problemet, man får ikke svar når man får hastigheten redusert, eller at man blir utestengt?

Det er heller det som er problemet, og problemet er også når nettet blir overbelastet, da sitter man i saksa betalt 500 kr for 128 kb\s de neste 30 dagene, burde være mulig å få pengene igjen i slike tilfeller. For det er ikke å holde ut.

Lenke til kommentar

Det har alt med det å gjøre. Om de ikke sørger for umiddelbart svar og en midlertidig (treg) tilkobling istedenfor å kutte helt til man får svart, så går dette imot nettnøytralitet siden det er en form for regulering. DET ER AKKURAT DET SOM SKJEDDE I SVERIGE

Jeg har et eldre Chess-abonnement som nå er overført til Telia og der stenges tilgangen til data over mobilnettet i det jeg når maksgrensen for inkludert data. Om jeg ikke vil betale for mer data så forblir tilgangen til mobildata stengt.

 

Jeg har enda til gode å se dokumentasjon på at dette er brudd på nettnøytraliteten, ChiliMobil tilbyr i det minste å fortsette å surfe uten ekstra kostnad mot en sms mens Telia krever penger for det samme i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Ja forskjell på nå og før de tillatter hotspot som de i mild grad gjorde før, man kan bruke det litt men ikke så mye?

Ellers har EU pakken øket, men fremdeles får man ikke svar på hvor grensen går i GB per time.

 

For det syns jeg er viktig å vite.

 

du viser jo at du ikke har satt deg inn noe i denne saken, du behandler det som at de selger mobilt bredbånd når de selger mobilabonnement.

Jeg blosser om du kaller det hest\ku eller geit, fremdeles er det uklart forskjellene her på behov eller ikke.

Man får lov å bruke hotspot til surfing på laptopen. Er bare uklart i hvilken grad.

 

Man kan jo si laptop ikke er beregnet på 24\07 gaming, fordi kjølingen ikke er like god som stasjonær.

Men betyr det da man mister reklamasjon om laptopen skulle bli overopphetet med mindre man overklokker?

Produsentene må kunne svare på det. Ellers burde kundene få rett i å ta det på reklamasjon, samme med 165 hz paneler om de blir ustabile med mye gaming burde det defineres før kjøp i hvilken grad man kan bruke det før garantien påvirkes, hvis det ikke blir informert tydlig om er det produsenten som burde stå ansvarlig selv de prøver å dytte bort det ansvaret i praksis da kun norge har 5 års reklamasjonsfrist hos produsentene har ofte kortere 6 måneder til 2 år i bestefall. Folk må spørre inforcare om det før kjøp ellers tar kundene den risikoen selv. Eller sjekke forum. Er ikke sikkert slik er lov i praksis, men ferreste ønsker å ta slike saker i domstolen.

Var jo nettopp dette en ikke fikk lov til før, en hadde ikke lov til å dele nett fra mobilen på noen som helst måte basta bom, nettopp fordi folk skulle ha noe lett å forholde seg til da de ikke skjønner at abonnementet er for å brukes, ikke misbrukes.

 

Gjerne spør en produsent av en gaming laptop om akkuratt dette, de vil nok også svare utifra skjønn, akkurat som chili. --- Har kunden misbrukt laptopen, overklokket eller brukt den uforsvarlig? isåfall tviler jeg hardt på at du får garanti, om den er brukt som den er ment vil du møte null problem. akkurat som her :-)

Lenke til kommentar

Vet ikke helt det, sliter jo mere på viften å dra på høyere turtall,så er vel særlig multicom laptopene kjent for ha veldig høy tempratur 80 grader på sommeren er ikke uvanlig på cpu særlig intel.

Ergo kanskje ikke optimalt over tid. Vet kjølepasta til multicom på de laptopene de selger er av lav kvalitet også.

Undervolting er vel ikke noe krav så vidt jeg vet. Får håpe jeg ikke opplever defekt gpu\cpu men hadde ikke spilt så mye tunge spill over tid. Da jeg mistenker laptopen vil stryke med. Stasjonær er ikke så varm.

 

Men har ikke lykkes med å få svar fra multicom om det, de tar saken når den dukker opp så gjøre en vurdering da.

Samme med chilimobil de velger selv hvor grensene går men vil ikke informere kundene om det, fordi da tjener de ikke penger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det mange her ikke ser ut til å fatte er at Chili Mobil sitt tilbud er et steg på veien. Dere kan gjerne utnytte systemet, prøve å sette Chili konkurs og dermed kanskje sørge for at denne utviklingen tar lengre tid.

 

Hadde forstått frustrasjonen (og fjortiss-tendensene) hvis det var binding på abonnementet de tilbyr.

 

Det er for meg mer ufattelig at Telenor/Telia får lov til å gi Spotify m.fler en egen tunnel for datatrafikk.

 

This! For mange troll i denne tråden. Ble det ikke en sak ut av "fri musikkstreaming" i forhold til nettnøytralitet? Hvordan kunne de få lov til å fortsette med dette? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

- Ved UHD-4k...:

Man rekker å få med seg 26 Minutter og 40 Sekunder før man må sende den første SMS'en.

Deretter rekker man å få med seg 16 Minutter før man må sende den andre SMS'en, og slik fortsetter det til man har sett ferdig.

 

De kunne i det minste ha satt grensen til 8,5GB før man i det hele tatt trenger å sende en SMS.

Siden serier flest har episoder som varer i 45 Minutter, og 8,5GB holder i 45 Minutter og 20 Sekunder.

 

Alternativt så kunne de ha satt grensen til 11,25GB, siden det holder i 1 Time.

 

Ideelt sett så burde grensen være satt til 33,75GB for 3 Timer uavbrutt underholdning.

Du bruker mye 4K på hytta ja?

For hjemme har du ikke lov til å gjøre det ifølge Chili, for det skal du gjøre med din normale linje.

 

This! For mange troll i denne tråden. Ble det ikke en sak ut av "fri musikkstreaming" i forhold til nettnøytralitet? Hvordan kunne de få lov til å fortsette med dette? 

Det er ingen troll her. Bare folk som misliker Chili sterkt. Jeg skal kjempe så godt jeg kan for å få andre og meg selv til å få dem stengt.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Det er ingen troll her. Bare folk som misliker Chili sterkt. Jeg skal kjempe så godt jeg kan for å få andre og meg selv til å få dem stengt.

Jeg forstår chilimobil utestenger slike som misbruker kun fordi de jobber hos talkmore\telenor eller icenet.

Men alikevell utestenger de kunder som misbruker i den lovlige graden også. Vil betale chilimobil fordi man ønsker bedre konkuranse.

Så ser meg ikke selv som dårlig kunde. Hvis chilimobil ser det andreledes så er det dems vurdering.

 

Syns det er dårlig gjort jeg havner i samme kategori som uønsket kunde, fordi jeg vil laste ned playsation spill\xbox spill eller noen linux distribusjoner til pcen.

 

Mens andre her bruker torrent, eller http://rfiles.ratma.net/900gb.sparse.zip i kun den formål å bruke opp 1 TB pakken.

Så hva mener dere her? Burde jeg risikere å bli uønske som kunde?

For jeg mener det finnes forskjellig grad av misbruk, er jo verre å ødlegge for andre, en å kjøpe en tjeneste for å dekke behov jeg selv ønsker. Men chilimobil ser tydligvis ikke forskjell på 100 GB er brukt til torrent eller overbruk eller faktisk fornuftig bruk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vet ikke helt det, sliter jo mere på viften å dra på høyere turtall,så er vel særlig multicom laptopene kjent for ha veldig høy tempratur 80 grader på sommeren er ikke uvanlig på cpu særlig intel.

Ergo kanskje ikke optimalt over tid. Vet kjølepasta til multicom på de laptopene de selger er av lav kvalitet også.

Undervolting er vel ikke noe krav så vidt jeg vet. Får håpe jeg ikke opplever defekt gpu\cpu men hadde ikke spilt så mye tunge spill over tid. Da jeg mistenker laptopen vil stryke med. Stasjonær er ikke så varm.

 

Men har ikke lykkes med å få svar fra multicom om det, de tar saken når den dukker opp så gjøre en vurdering da.

Samme med chilimobil de velger selv hvor grensene går men vil ikke informere kundene om det, fordi da tjener de ikke penger.

 

Det er da heller rett og slett at det å sitte å forklare til enhver kunde alle tingene en ikke skal gjøre med produktene er bortkasta tid da dette står i retningslinjene for produktet. Dette gjelder chili og jeg er rimelig sikker på at dette også gjelder multicom.

Lenke til kommentar

 

Regner med at dette var et skudd midt i baugen for Telenor og deres kumpaner i NKOM, tilbudet gikk fra riktig så bra til å bli helt fantastisk. Et lite skript og så har man det mye bedre enn tidligere, nå kan man dele fritt mellom egne enheter (lovlig) og 1TB grensen er også forsvunnet. Alt dette for en liten 100 lapp mer i måneden, vil forundre meg om ikke Telenor vil få et enda raskere nett nå (de vil vel neppe ha kunder igjen med sine 0,5GB til 1999,- + 5000,- hver gang man logger på en nettbank eller hva det nå enn er)

 

PS. Telenor er det selskapet som med NKOM sin godkjenning fikk omgå nettnøytraliteten, og det forklarer hvor sterke bånd det ligger innad i NKOM fra Telenor. De andre fikk også denne muligheten etterhvert, men ikke uten at Telenor fikk trenert det så lenge som mulig.

Du vet at nkom regelmessig bøtelegger telenor?

En annen måte å få overført bestikkelsen/godtgjørelsen på mener du. Ser fint ut i media og folk biter på

Lenke til kommentar

 

 

- Ved UHD-4k...:

Man rekker å få med seg 26 Minutter og 40 Sekunder før man må sende den første SMS'en.

Deretter rekker man å få med seg 16 Minutter før man må sende den andre SMS'en, og slik fortsetter det til man har sett ferdig.

 

De kunne i det minste ha satt grensen til 8,5GB før man i det hele tatt trenger å sende en SMS.

Siden serier flest har episoder som varer i 45 Minutter, og 8,5GB holder i 45 Minutter og 20 Sekunder.

 

Alternativt så kunne de ha satt grensen til 11,25GB, siden det holder i 1 Time.

 

Ideelt sett så burde grensen være satt til 33,75GB for 3 Timer uavbrutt underholdning.

Du bruker mye 4K på hytta ja?

For hjemme har du ikke lov til å gjøre det ifølge Chili, for det skal du gjøre med din normale linje.

Er det veldig vanskelig å forstå at det er meningen at det skal være forskjell mellom ett mobilabonnement og ett mobilt bredbånd? For all del, det er noe spesielt å ha ett mobilabonnement som en ikke får bruke på PC, men så kan en vel sette saken i perspektiv - Andre abonnement, hvor mye kan du egentlig bruke disse på PC før dataen er tom? :-). Det å i det minste ha full frihet til å bruke data på telefon er i alle fall noe som settes høyt her i gården. Tror forsåvidt chili er genuint hyggelige folk som faktisk tar intiativ til å gjøre mobilabonnement bedre over hele Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å ta de mest negative kritikerne til Chili seriøst når de faktisk vil at selskapet skal gå konkurs. De vil ikke ha et bedre tilbud, de vil at folk skal miste jobbene sine. Vil du ha en liste over telefonnummer, adresser og epostadresser slik at du kan ta kontakt med hver enkelt når de går konkurs og si at de aldri hadde fortjent å ha en jobb også? Kanskje gi dem noen drapstrusler mens du er i gang?

 

Dersom du går en måned og bruker maksimalt mulig uten å sende SMS er du oppe i 150 GB til 499 kroner. Dersom du bruker billigste konkurrent (Telipol ifølge sammenlikningen av abonnement Tek har gjort) så koster dette 3691. Vi kan jo fint fortsette å klage over at Chili mobil har noen dårlige vilkår for bruk og all den innsatsen det kreves å sende inn en SMS for å få 5 GB (uten ekstra kostnad) hver gang denne grensen overskrides, men det er et solid steg framover. Dessverre er det mange som fortsatt insisterer på at dette skal saboteres. Om Chili gjør det bra med dette abonnementet vil andre følge etter og vilkårene bedres. Grensen for hvor mye vi kan bruke før vi er nødt til å sende SMS vil sannsynligvis heves for å tiltrekke seg flere kunder. Når folk bruker automatisk sending av SMS blir nok resultatet at du må sende SMS, vente noe minutter på en verifiseringskode. Logge deg inn på nettsidene, skrive inn denne. Skrive inn captcha for å bevise at du ikke er en bot. Eventuelt at de som griner høyest får viljen sin og de avslutter tilbudet og kunder tvinges over til dyrere alternativ.

 

Som vanlig vil jeg påpeke at jeg er ikke kunde hos Chili mobil, jeg venter på at et bedre selskap tilbyr slike datakvoter, men med bedre kundebehandling og brukervilkår.

You cant fix stupid.

Stupid level 9000.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

This! For mange troll i denne tråden. Ble det ikke en sak ut av "fri musikkstreaming" i forhold til nettnøytralitet? Hvordan kunne de få lov til å fortsette med dette?

Joda, men deg soleklare bruddet på nettnøytaøiteten fikk fortswtte med NKOMs velsignelse med den begrunnelsen at det var til fordel for forbrukerne. Hadfe set værr noe tak i dem (NKOM), burde de i det minste krevd at all datatrafikk under en viss hastighet, f.eks. 500kbps,som burde holde for der meste av komprimerte lydstrømmer i alle fall, skulle behandles likt. Merkelig nok er det ingen av de som hyler og skriker om lovbrudd i denne saken som bryr seg om det.
Lenke til kommentar

Hvis NKOM skal forsvare nettnøytraliteten på dette nivået må det være ugler i mosen, når de har latt Telenor slippe unna med fri båndbredde til noen få utvalgte strømmetjenester.

 

Det er hakket verre i mine øyne at noen kan streame fritt fra Spotify mens jeg må betale for min streaming fra Bandcamp, eller for generell nettsurfing.

 

Er det noen i NKOM som har koplinger til Telenor? Hvordan kan man ellers overse dette alvorlige overtrampet på nettnøytraliteten når man angriper Chili som ikke begrenser tjenestene man kan bruke, men begrenser det til enheten som har abonnement? Telenor som filtrerer og styrer hvilke tjenester man skal benytte et da 10 ganger verre - det er et EKTE brudd på nettnøytraliteten!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

:rofl:

Sånn som du ler så har du vel fått overføring fra din arbeidsgiver (Telenor) for halvdårlig utført arbeid med å stoppe Chili sitt ran av unge Telenor kunder

This! For mange troll i denne tråden. Ble det ikke en sak ut av "fri musikkstreaming" i forhold til nettnøytralitet? Hvordan kunne de få lov til å fortsette med dette? 

 

 

Joda, men deg soleklare bruddet på nettnøytaøiteten fikk fortswtte med NKOMs velsignelse med den begrunnelsen at det var til fordel for forbrukerne. Hadfe set værr noe tak i dem (NKOM), burde de i det minste krevd at all datatrafikk under en viss hastighet, f.eks. 500kbps,som burde holde for der meste av komprimerte lydstrømmer i alle fall, skulle behandles likt. Merkelig nok er det ingen av de som hyler og skriker om lovbrudd i denne saken som bryr seg om det.

De fleste som hyler og skriker i denne tråden er enten de som har blitt kastet ut på grunn av at de ikke skjønte at dette var et godt tilbud til personer som ønsket å sette mobilen fri fra alskens idiotiske kvoter, eller de jobber i Telenor og står i fare for å bli sagt opp på grunn av ekstrem kundeflukt. Telenor er dømt til å betale 30000 pr kunde de i desperasjon har ringt opp for å kapre som kunde (det blir jo bare overført til Nkom som godtgjørelse til neste sak), men det sier litt om hva som har skjedd for Telenor etter at Chili kom med sitt abonnement. Jeg vet ikke om en eneste tenåring som ikke har Chili abonnement i dag, de bruker kun telefon, og de bruker den mye. Da hjelper det ikke å ha fri musikk streaming (et klart brudd på nettnøytraliteten, men Telenor fikk dette godkjent uten innvending av.....ja akkurat Nkom), og unge kunder er viktig for teleselskapene, det er nemlig her det kan være mest å hente på både kort og lang sikt. Chili har strupet hovednerven hos Telenor, og vi må nok forvente flere krumspring fra Nkom etter befaling fra Telenor i fremtiden.

Har personlig ikke noe imot Telenor, men liker ikke at de gjør alt i sin makt for å hemme utvikling og goder for forbrukere

Endret av Beffa1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis NKOM skal forsvare nettnøytraliteten på dette nivået må det være ugler i mosen, når de har latt Telenor slippe unna med fri båndbredde til noen få utvalgte strømmetjenester.

 

Det er hakket verre i mine øyne at noen kan streame fritt fra Spotify mens jeg må betale for min streaming fra Bandcamp, eller for generell nettsurfing.

 

Er det noen i NKOM som har koplinger til Telenor? Hvordan kan man ellers overse dette alvorlige overtrampet på nettnøytraliteten når man angriper Chili som ikke begrenser tjenestene man kan bruke, men begrenser det til enheten som har abonnement? Telenor som filtrerer og styrer hvilke tjenester man skal benytte et da 10 ganger verre - det er et EKTE brudd på nettnøytraliteten!

Du er klar over at det er opp til streaming tilbyderne å kontakte telenor og telia for å få 0 takstert dataen for deres tjeneste? Informasjonen for å ta kontakt ligger offentlig tilgjengelig

Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen i NKOM som har koplinger til Telenor? Hvordan kan man ellers overse dette alvorlige overtrampet på nettnøytraliteten når man angriper Chili som ikke begrenser tjenestene man kan bruke, men begrenser det til enheten som har abonnement? Telenor som filtrerer og styrer hvilke tjenester man skal benytte et da 10 ganger verre - det er et EKTE brudd på nettnøytraliteten!

Tror du tenker på http://www.kabelnorge.no/styret.html

samt https://www.brukerklagenemnda.no/om-oss/

det er vel eneste firma med telenor ledere i, nkom har ikke koblinger til telenor.

Det er nkom sin oppgave å være nøytral i slike saker.

 

Nå er det ikke ulovlig å gi ting gratis, men hvis man blir lurt man tror man får et produkt som er annet en hva som opplyses om er det nesten svindel. Eller man må tegne avtale for å få ting gratis uten det kommer tydlig frem.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sånn som du ler så har du vel fått overføring fra din arbeidsgiver (Telenor) for halvdårlig utført arbeid med å stoppe Chili sitt ran av unge Telenor kunder

 

 

De fleste som hyler og skriker i denne tråden er enten de som har blitt kastet ut på grunn av at de ikke skjønte at dette var et godt tilbud til personer som ønsket å sette mobilen fri fra alskens idiotiske kvoter, eller de jobber i Telenor og står i fare for å bli sagt opp på grunn av ekstrem kundeflukt. Telenor er dømt til å betale 30000 pr kunde de i desperasjon har ringt opp for å kapre som kunde (det blir jo bare overført til Nkom som godtgjørelse til neste sak), men det sier litt om hva som har skjedd for Telenor etter at Chili kom med sitt abonnement. Jeg vet ikke om en eneste tenåring som ikke har Chili abonnement i dag, de bruker kun telefon, og de bruker den mye. Da hjelper det ikke å ha fri musikk streaming (et klart brudd på nettnøytraliteten, men Telenor fikk dette godkjent uten innvending av.....ja akkurat Nkom), og unge kunder er viktig for teleselskapene, det er nemlig her det kan være mest å hente på både kort og lang sikt. Chili har strupet hovednerven hos Telenor, og vi må nok forvente flere krumspring fra Nkom etter befaling fra Telenor i fremtiden.

Har personlig ikke noe imot Telenor, men liker ikke at de gjør alt i sin makt for å hemme utvikling og goder for forbrukere

Neida, jeg klarer bare ikke å dy meg når du kommer med konspirasjonsteoriene dine og legger frem 0 bevis.

 

Kjenner du mange tenåringer? Og av de du kjenner så betaler tydeligvis flesteparten av dem aboet sitt selv? Låter ikke veldig realistisk dette altså :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...