Gå til innhold

Chili setter opp prisen på Fri Data og lanserer 25 GB til 399,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bryr meg fint lite om hverken pris eller upraktiske SMS-er. Det er flott at Chili tilbyr *fri* data og ikke "fri data" (1) hvor (1) betyr maks 30 gb i måneden før du blir strupa eller noe sånt tullball.

Nei, nå roter du. De sa at ved 30 GB daglig så ville de begynne å se på det. Ved 50 GB daglig ville de vurdere å ta kontakt med kunden.

 

Chili må dog ikke få lov å diskriminere trafikken på noen som helst måte, hverken tjeneste, protokoll eller enhetstype. Da forsvinner nettnøytraliteten og det er bare et tidsspørsmål før du har alle forskjellige varianter med innebygget Netflix, dobbel pris for PC og jalla jalla jalla.

Jo, det burde være problemfritt at de ikke godtar hotspot-bruk. Det har ingenting med innholdstjenester å gjøre.

 

Hvis operatørene begynner å diskriminere på innhold så får man heller ta for seg det da. Men å ødelegge Fri Data bare for å ødelegge er idiotisk. Å ikke kunne bruke dette ene abonnementet som mobilt bredbånd gikk ikke ut over kunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av prinsipp er jeg enig, men jeg klarer allikavel å se forskjell på et positivt avvik og et negativt avvik, noe nkom ganske tydelig er enig i. Hvorfor YouTube ikke er med? Fordi de viser video og ikke har rent musikkinhold, samtidig som det er nevnt tidligere så må tjenesten ta kontakt med Telenor/Telia, ikke mostsatt.

 

Hadde chili bare solgt aboet sitt og det var det så hadde det jo vært ett kjempemessig abonnement alle hadde anbefalt, men som de gang på gang har vist så er jo ikke det saken, det blir vanskelig å anbefale noe personlig når man har dårlige erfaringer med firmaet og har måtte sitte 5 timer i telefonkø for å få kontakt med dem, men nå har det seg faktisk slik at de du har dyttet over på chili fort kunne hatt enda lavere regninger hos feks OneCall, så selv om Chili FriData teoretisk er ett bra produkt, og hadde vært ett bra produkt om du faktisk fikk det du betalte for, så har chili gang på gang vist at det ikke er slik de ønsker å fremstå.

 

Dersom Telenor hadde gjort dette av egen fri vilje som et positivt tiltak ja da vile jeg vært enig. Problemet er at musikk kilden må ta kontakt for å få gjennom dette, da lukter det surt for min del. (Spes med tanke på at de har villet ha ekstra betalt av Netflix)

 

Jeg har hatt ab. fra 1 juni og kan ikke si at noe har vært det minste uklart, ab. var til personlig bruk (ikke missbruk) og kunne kun brukes på telefon. Alt virker da det helt greit her, det sto ikke noe om at man ikke kunne dele til en iPad, ATV eller pc, men at det kun var personlig. Slik jeg da tolket det var at en og annen gang så var det nok greit om forbruket krabbet opp mot 50GB på en dag, bare dette ikke ble en vane. Så ja jeg har brukt og delt med mine personlige apparater til stort sett strømming av film, en og annen fil har jeg lastet ned (måtte strekke strikken og lastet ned et helt spill på 40GB). Aldri hørt noe fra Chili på min bruk av data, alt har bare virket perfekt fra dag en (og med tanke på tidligere erfaring med bla. Telenor så virket dette som en ren fantasi). Har vel sendt en mail med spørsmål til chili og fikk svar i løpet av 20 minutter. Så jeg vil absolutt si jeg fik hva jeg betalte for, fikk til og med 2 mnd gratis TV2 sumo og strømmet derfor masse fotball vm i sommer. Jeg var fullstendig klar over at dette ab. ikke skulle erstatte mitt hjemmenett, men gjøre mobilen fri utenfor husets fire vegger

 

Edit: Onecall vil aldri være et alternativ all den tid de tilbyr maks 16GB til 499, dette er jo på grensen til svindel

 

 

Loven sier at du ikke skal overstige fartsgrensen uansett, selv på forbikjøring. Dette lærte du når du tok sertifikatet.

Du skal kun kjøre forbi på venstre side om forankjørende kjører langt under fartsgrensen, og filbytte til høyre skal foretas ved å sakte ned om nødvendig. Dette er det ingen diskusjon på. Det er loven og slik du lærte å kjøre.

Veldig pussig da at man aldri ville bli dømt for en slik forbikjøring dersom den fremsto som fornuftig i all egenskap utenom hastighet.

En forbikjøring av et kjøretøy som ligger i 85km/h i en sone der tillatt hastighet er 90 km/h vil medføre en strekning med fri sikt og ingen møtende trafikk vi knapt har her til lands. Risikoen med en hastighet innenfor loven ville her medføre stor mulighet for at farlige situasjoner skal oppstå, altså skal man gjøre forbikjøringen så rask og risikofri som overhodet mulig, når man er forbi skal farten senkes ned til høyest tillatte hastighet. Politiet ville ikke stoppet deg dersom du foretok en risikofri, men med hastighet over det tillatte forbikjøring dersom du da senket hastigheten til lovlig i ettertid. Du må gjerne ringe dem å spørre om dette.

 

Interessant tolkning, hvor har du fått tak i denne informasjonen? :)

tek.no

Endret av Beffa1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt ab. fra 1 juni og kan ikke si at noe har vært det minste uklart, ab. var til personlig bruk (ikke missbruk) og kunne kun brukes på telefon. Alt virker da det helt greit her, det sto ikke noe om at man ikke kunne dele til en iPad, ATV eller pc, men at det kun var personlig. Slik jeg da tolket det var at en og annen gang så var det nok greit om forbruket krabbet opp mot 50GB på en dag, bare dette ikke ble en vane. Så ja jeg har brukt og delt med mine personlige apparater til stort sett strømming av film, en og annen fil har jeg lastet ned (måtte strekke strikken og lastet ned et helt spill på 40GB). Aldri hørt noe fra Chili på min bruk av data, alt har bare virket perfekt fra dag en (og med tanke på tidligere erfaring med bla. Telenor så virket dette som en ren fantasi). Har vel sendt en mail med spørsmål til chili og fikk svar i løpet av 20 minutter. Så jeg vil absolutt si jeg fik hva jeg betalte for, fikk til og med 2 mnd gratis TV2 sumo og strømmet derfor masse fotball vm i sommer. Jeg var fullstendig klar over at dette ab. ikke skulle erstatte mitt hjemmenett, men gjøre mobilen fri utenfor husets fire vegger

 

Edit: Onecall vil aldri være et alternativ all den tid de tilbyr maks 16GB til 499, dette er jo på grensen til svindel

 

tek.no

Nå er jo problemet at chili har utestengt brukere på begrunnelse av at de har delt data med andre enheter når de aldri har gjort det, samt at nkom har sagt at de måtte fjerne det punktet.

 

Tror du må se på Familiabonnementet til OneCall, de har "databøtte" prinsippet.

 

Tror også du må lese artikkelen på tek igjen, den påstanden du kom med har ingen hold i virkeligheten :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja for tenk å måtte sende en sms hvert 30. minutt for "evig" data, livet er hardt. De skulle vel bare gitt uendelig med data med en gang uten noen restriksjoner for 99,- mnd. Da hadde vel kanskje folk vært fornøyde, men finner vel noe piss å klage over da å.

Det er ikke prisen som er problemet, man får ikke svar når man får hastigheten redusert, eller at man blir utestengt?

Det er heller det som er problemet, og problemet er også når nettet blir overbelastet, da sitter man i saksa betalt 500 kr for 128 kb\s de neste 30 dagene, burde være mulig å få pengene igjen i slike tilfeller. For det er ikke å holde ut.

Ikke svar når man får hastigheten redusert? Er det ikke bare å sende en sms så er det "full fart" igjen. Utestengt? Folk blir nok ikke det nå lenger på samme måte som tidligere. Det eneste er dette med overbelastning av nettet som resulterer i meget lav hastighet, det er noe dem må sørge for å ha orden på :-)

Endret av Super-Stian
Lenke til kommentar

This! For mange troll i denne tråden. Ble det ikke en sak ut av "fri musikkstreaming" i forhold til nettnøytralitet? Hvordan kunne de få lov til å fortsette med dette?

Fordi det ikke kom en haug med Telenor- eller Telia-ansatte som satte i gang massive astroturfing-kampanjer for å tvinge NKOM til å foreta seg noe.

 

Joda, men deg soleklare bruddet på nettnøytaøiteten fikk fortswtte med NKOMs velsignelse med den begrunnelsen at det var til fordel for forbrukerne.

Virkelig? Har du en link?

 

Here you go : https://www.nkom.no/

Det var lett.

Ja, for noen idioter de er som ikke gjorde noe annet enn å håndheve loven.

Håndhever de loven når Telenor driver aktiv datafordeling og brudd på nettnøytralitet med "fri musikkstreaming"?

 

Nei, lover kan ikke "bøyes litt". Da er det ikke en lov, men en retningslinje.

Dette er ikke en retningslinje. Det er en lov. Det er null diskusjon om å følge loven eller ikke.

Så Telenor og Telia måtte gi seg med "fri musikkstreaming"?

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virkelig? Har du en link?

https://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/nkoms-vurdering-av-telenor-yng-music-freedom

 

Håndhever de loven når Telenor driver aktiv datafordeling og brudd på nettnøytralitet med "fri musikkstreaming"?

 

 

Så Telenor og Telia måtte gi seg med "fri musikkstreaming"?

Ja, de håndhever loven, de kom med pålegg om at det skulle være enkelt å legge til nye tjenester i tilbudet.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Huff, håpet da på at de kanskje hadde tidobla prisen i bytte mot ekte fri bruk. :-(

 

Synd det fortsatt ikke finnes noe OK alternativ for de som bare ønsker en del data. Uten krav opp og ned i mente. Ikke mulig selv om Penger (nesten) ingen hindring.

Gjelder visst å bli kommunalt ansatt :p

 

33 kommuner med til sammen 15.000 mobilabonnenter har sammen inngått en avtale med Telenor som sikrer dem en pris de fleste kan se langt etter. – Vi betaler 199 kroner i måneden for fri data, tale og SMS per abonnement. Ingen kostnader påløper utover dette, forteller IKT-leder Odd Ørstavik i Gjesdal kommune i Rogaland som er én av kommunene som innlemmes i avtalen. For Telenor er avtalen verdt 100 millioner kroner.

Lenke til kommentar

Ja, jeg forstår heller ikke det. Om politiet ilegger deg bot for noe, hvorfor bli sint på politiet? Det er ikke de som har laget reglene. NKOM må jo sørge for at regelverket overholdes. Er du ikke fornøyd med det NKOM gjør når de opererer i tråd med regelverket er det jo din lokale stortingsrepresentant du må skrive til ikke NKOM.

 

Føler ikke alle vet hvordan offentlige etater fungerer helt.

Det er visst bare når Chili er involvert at NKOM vil være veldig konsekvente på å håndheve regelverket. Da Telenor brøt loven så var NKOMs innstilling:

 

"Nkom holder dessuten muligheten åpen for at de kan komme med pålegg senere, hvis tjenesten blir utbredt og hvis markedet ikke fungerer etter forutsetningene."

 

Så "greit at Telenor bryter loven, men vi ser det an og håndhever det senere hvis det blir nødvendig".

 

Men slik fleksibilitet er tydeligvis bare mulig for svindlerbedrifter med delvis monopol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mai gikk elisabeth aarsæter i nkom ut og sa at vi betaler for mye for data.

Chili drar igang norges billigste datasurfing.

Nå er sikkert ikke nkom gjengen rakettforskere men blir ikke dette litt for dumt.

For tusende gang, Nkom lager ikke lovene.

 

Så "greit at Telenor bryter loven, men vi ser det an og håndhever det senere hvis det blir nødvendig".

Telenor har ikke brutt loven, da de ikke direkte styrer tjenesten. Det er kun hvis en leverandør av data faktisk styrer tjenesten det gjelder.

Noe du burde ha fått med deg nå.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

For tusende gang, Nkom lager ikke lovene.

Men de er jævlig selektive når det gjelder å håndheve dem!

 

Har du forresten fått med deg at det er mulig å utvise skjønn nå? At politiet for eksempel ikke MÅ skrive ut bøter for alle forhold de ser i trafikken?

 

Telenor har ikke brutt loven, da de ikke direkte styrer tjenesten. Det er kun hvis en leverandør av data faktisk styrer tjenesten det gjelder.

Noe du burde ha fått med deg nå.

Styrer tjenesten? Hvilken tjeneste?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...