mobile999 Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 (endret) Vertical^ skrev (11 minutter siden): personen jeg snakket med mente i hvert fall at jeg måtte få VOEC av personen som selger varen, og ikke eBay som markedsplass. Ebay's voec nummer er 2024926. Selgere på ebay skal merke pakken med "VOEC no 2024926" i avsenderfeltet på CN22/23 etiketten. Endret 25. mai 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 Da er det litt motstridende info rundt omkring. Det jeg leste sist var at selger får et VOEC-nummer av eBay som er spesifikt for _den_ forsendelsen. Omtrent som sporingsnummer. Hvordan kan posten sjekke om moms faktisk er betalt hvis alle pakkene fra eBay har samme nummer? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 Hvorfor skal posten sjekke det? Det er de som har laget ordningen som har bestemt at det skal være slik. Påført voec nummer = mva betalt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 Så ingen skal sjekke noe som helst? Er det bare å klaske på et tilfeldig nummer så er alt i orden? Eller klaske på et helt annet eksisterende nummer? Høres litt for enkelt ut. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 Aner ikke. Det fungerer på samme måte i Australia og på New Zealand. Det er sikkert gjennomtenkt. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 Dubious skrev (På 22.5.2020 den 19.31): Bruker man Paypal så kan man betale i norske kroner, så slipper man å tenke på at kursen kan forandre seg Det er ikke helt riktig. Du betaler i NOK uansett, og om det er paypal eller banken din som omregner kursen er irrelevant. Tollvesenet har sine egne valutakurser og ref toll.no: Sitat Det er fortollingstidspunktet som avgjør hvilken kurs som brukes, og ikke når varen ble kjøpt. Du får sjeldent/aldri kvittering på selve kjøpet i norske kroner, kun for selve betalingen som teknisk sett for deg alltid skjer i norske kroner. Selve kvitteringen på e-post og eventuelt den som ligger i pakken vil alltid(?) være i utenlands valuta og det er den som er gjeldende. Sjekk gjerne e-postkvittering fra eBay f.eks. Der står alltid originalbeløpet i utenlands valuta. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 sedsberg skrev (1 time siden): Så ingen skal sjekke noe som helst? Er det bare å klaske på et tilfeldig nummer så er alt i orden? Eller klaske på et helt annet eksisterende nummer? Høres litt for enkelt ut. Om de vil sjekke er det jo bare å åpne pakken og se på kvitteringen slik som de alltid gjør. Det er da ikke noe annerledes enn når det var 350-kroners grense og de bare kunne merke med lav verdi så gikk alt gjennom. Stikkprøver, tilfeldig kontroll osv. som vanlig. I tillegg regner jeg med de har kontroller på de "store" typ eBay, AliExpress osv. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 1. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2020 Jippi, en stor dag for friheten (litt minus for MVA. men pytt-pytt) Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2020 Fikk en cd i dag, sendt fra Australia i slutten av februar (!!) - rett i postkassa ingen avgifter. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 3. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2020 Samme med meg her.. Fikk en 4K film fra USA.. Sendt i slutten av april. Og så dyr at med nyeste kurs burde jeg fått problemer, men nei. Havnet rett i kassa her den. Hvor i helsike er det PROPPEN er? Må jo være betydelige mengder som har hopet seg opp? Føler meg litt kjeltring-aktig da, denne filmen har jeg allerede fått tilbake pengene for for en måneds tid siden grunnet at den ikke kom til avtalt tid.. ? 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2020 (endret) On 5/5/2020 at 3:36 PM, ilpostino said: 90% av det en kjøper fra Kina (og 100% av det en kjøper fra Wish.com) mer eller mindre er søppel. Wish er lik søppel. Hele Wish-virksomheten er søppel. Dersom du ikke klager tidsnok på elendig produkt så ignorer de deg. Fristen er også relativt kort vil jeg påstå. Det er jo ikke så veldig rart at du har negative Kina-pakkeopplevelser dersom det var den virksomheten du handlet i fra. Sjekk hvilken GPU du virkelig blir sendt for de pengene du har kastet ut vinduet. Han her fikk 5 generasjoner eldre GPU for pengene fra Wish, enn det han bestillet derfra: Endret 4. juni 2020 av G Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 4. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2020 Woff skrev (19 timer siden): Samme med meg her.. Fikk en 4K film fra USA.. Sendt i slutten av april. Og så dyr at med nyeste kurs burde jeg fått problemer, men nei. Havnet rett i kassa her den. Hvor i helsike er det PROPPEN er? Må jo være betydelige mengder som har hopet seg opp? Føler meg litt kjeltring-aktig da, denne filmen har jeg allerede fått tilbake pengene for for en måneds tid siden grunnet at den ikke kom til avtalt tid.. ? Bare å si ifra til selger og betale. Har skjedd meg et par ganger tidligere. Men nå i corona opplegget har jeg latt være og tar heller tapet selv. Da er det morsomt at dingsene allikevel dukker opp mange måneder etterpå ? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2020 (endret) G skrev (34 minutter siden): Wish er lik søppel. Hele Wish-virksomheten er søppel. Dersom du ikke klager tidsnok på elendig produkt så ignorer de deg. Fristen er også relativt kort vil jeg påstå. Det er jo ikke så veldig rart at du har negative Kina-pakkeopplevelser dersom det var den virksomheten du handlet i fra. Men normalsett er det kjøperen som står for returen slik er vankelig for kjøper å klage. Sitat Bare å si ifra til selger og betale. Har skjedd meg et par ganger tidligere. Men nå i corona opplegget har jeg latt være og tar heller tapet selv. Da er det morsomt at dingsene allikevel dukker opp mange måneder etterpå ? Og du tror selgeren gir deg halv pris fordi varen var treg? Er ikke kjøperen sin feil at selgeren ikke klarte å levere innen 90 dager men man får velge selv. Hvis man ikke klager får selgeren pengene og du taper penger hvis varen blir borte. Er noen selgere som sier man får varen gratis fordi de den ikke kom tidsnokk synd for de selgerne. Men selgerne for vurdere om de vil ta risikoen eller ikke. Endret 4. juni 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2020 LMH1 skrev (2 minutter siden): Er ikke kjøperen sin feil at selgeren ikke klarte å levere innen 90 dager men man får velge selv. Så det er selgeren sin skyld at ting hoper seg opp i postgangen på grunn av pandemi og whatnot. Den var ny. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2020 ilpostino skrev (Akkurat nå): Så det er selgeren sin skyld at ting hoper seg opp i postgangen på grunn av pandemi og whatnot. Den var ny. Selgeren har mulighet å kanselere si de ikke vil klare å levere innenfor tidsfristen på 90 dager. 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 4. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2020 LMH1 skrev (7 minutter siden): Og du tror selgeren gir deg halv pris fordi varen var treg? Er ikke kjøperen sin feil at selgeren ikke klarte å levere innen 90 dager men man får velge selv. Hvis man ikke klager får selgeren pengene og du taper penger hvis varen blir borte. Jeg tror ingen ingenting, jeg bare liker å gjøre opp for meg og betale for det jeg kjøper. Lenke til kommentar
G Skrevet 4. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2020 11 minutes ago, LMH1 said: Men normalsett er det kjøperen som står for returen slik er vankelig for kjøper å klage. Og du tror selgeren gir deg halv pris fordi varen var treg? Er ikke kjøperen sin feil at selgeren ikke klarte å levere innen 90 dager men man får velge selv. Hvis man ikke klager får selgeren pengene og du taper penger hvis varen blir borte. Er noen selgere som sier man får varen gratis fordi de den ikke kom tidsnokk synd for de selgerne. Men selgerne for vurdere om de vil ta risikoen eller ikke. Innlegget var til Ilpostino da. Og det multisitatet ditt feilet, du siterte ikke meg i nederste halvdel så vidt jeg klarer å huske tilbake hva jeg har skrevet. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2020 (endret) Men husk også på når saken er lukket, og du har fått pengene i retur, eller hvis du betaler så får du ikke klaget på varen i ettertid, så man får gjøre hva man vil. Tar man kontakt med ebay sier de det er selgerens risiko så du trenger ikke å betale. Har liten tro på selgeren vil ordne opp i ettertid for fleste selger for å tjene penger ikke for å gi support. Sitat Innlegget var til Ilpostino da. Og det multisitatet ditt feilet, du siterte ikke meg i nederste halvdel så vidt jeg klarer å huske tilbake hva jeg har skrevet. Har lite erfaringer med wish selv hvordan de lurer, er ofte vanlig på dx.com hvis det først er noe feil de sier det er slik det er å handle på kinesisk nettbutikk så liker bedre å handle på ebay fordi da har man vertfall noen rettigheter og har lettere å komme meg ut av avtalen uten det blir like vanskelig. Endret 4. juni 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2020 9 minutes ago, ilpostino said: Så det er selgeren sin skyld at ting hoper seg opp i postgangen på grunn av pandemi og whatnot. Den var ny. Nei det er selvsagt ikke selgerens skyld. Men her ser man resultatet av det eneste fornuftige opplegget for å skape kundetrygghet hos f.eks. Ebay. At kunden stort sett alltid har rett og kan opptre som svindler om de ønsker. Selgere som selger på Ebay må være klar over en del tapte svindelsaker hvor kunde påstår at varen ikke kom i tide. Jeg har selv opplevd at varer ikke har kommet i tide, og fått refundert. Men, noen selgere er proaktive og holder saken varm. Ovenfor disse så gir jeg dem muligheten å ordne opp og er villig til å avvente noe. Men, som kjøper så må man på Ebay også beskytte seg selv, for man taper garantert dersom man ikke klager og tingen viser seg å aldri komme fram. Så det er ikke helt enkelt å håndtere som kunde på Ebay. Lenke til kommentar
G Skrevet 4. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2020 14 minutes ago, LMH1 said: Selgeren har mulighet å kanselere si de ikke vil klare å levere innenfor tidsfristen på 90 dager. Men dersom varen allerede ligger i postgangen, så får jo selgere en tap da. Så det du sier er at det er valgfritt for selgeren om han vil ta risikoen å selge den til deg. Altså at selger kan trekke seg. Noe annet ville jo ha vært dumt forresten dersom selgeren måtte skaffe deg varen koste hva det koste vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå