Gå til innhold

Nkom: Chili får fortsette med fri data, men må åpne for datadeling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Post(er) som påpeker skrivefeil hos andre er i strid med reglene for forumet og er flyttet inn i det sorte hullet. Hvis dere ser slikt og ønsker å påpeke dette ta det heller på PM eller tilsvarende. I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det også at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende;  flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.

 

I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Så det er misbruk å laste opp store filer til for deling til musiker venner ? 

Det er misbruk å se på TV via mobilen ? NKOM har klart sagt at Chili ikke har noe med hva jeg laster ned ! Da har det ingenting å si om det er mobilspill eller PS4 spill.. 

 

Løgn ? Hvilken løgn er han tatt i ? Ref ? Det har ikke noe å si hva han har lastet ned. NKOM har klart uttalt seg om det.

 

Hvorfor er bare din versjon av normal bruk den eneste som er akseptabel ? Er du ikke i stand til å se at det finnes 100 000 forskjellige normal bruk scenarier ?

Det er misbruk når det er såpass langt over normal bruk at det legger uforholdsmessig mye press på nettverket. Ja, det finnes veldig mange scenarier for normal bruk og disse vil ikke rammes. Misbruk vil rammes, og misbruk er ikke normal bruk.

 

Han er tatt i løgn om hvor mange dager han lastet ned 200 GB over. Først skrev han at han fikk SIM-kortet i et innlegg, og basert på det så brukte han 200 GB på maks to dager. Men han påstod at han hadde gjort det over en uke selv om han kun hadde hatt SIM-kortet i maksimalt to dager da han selv skrev at han lastet ned dataene. Jeg konfronterte ham med denne løgnen da han kom med den, men han svarte aldri. Men alt er i diskusjonene her rundt den tiden.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er så fastlåst hekemo at jeg ikke orker å bruke mer tid på deg. Du sitter ikke på noen definisjonsmakt over hva som er normalt. Du trenger ikke svare meg lengre for jeg kommer ikke til å svare deg mer. Du mæler på uansett så det hjelper jo ikke hva folk sier, du har din mening om saken og jeg har min.

Det er ikke jeg som definerer hva som er normalt. Chili har allerede interne retningslinjer på hva som regnes som normalt. Det ble til og med omtalt i en artikkel her.

 

 

 

Hekomo blir dratt fra skanse til skanse og har ingen troverdighet. Hvilket grunnlag har Chili til i det hele tatt "se på forbruk ved 30 / 50 Gb" når det ikke er spesifisert i vilkårene? Videre en har kjøpt retten til det forbruket, innenfor 1Tb/Måned, og all forbruk utenom blir fakturert fortløpende.

Eh, jeg har skrevet det samme hele veien, og jeg har basert meg på det Chili selv har uttalt i artikler på Tek.no. Det er altså du som ikke har noen troverdighet, da også du beviselig lyver her.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikke på som misbruk å laste ned mye, du snakker om å overbelaste nettet?

Er det overbelasting av fiberen å laste ned spill eller filmer?

 

Selger man en tjeneste burde man da godta folk bruker den, ellers burde man ikke solgt tjenesten.

 

Blir jo som peppes pizza eller egon sier de har buffe og man kan spise 40 pizza per dag.

Men allerde etter 5 sier man er uønsket som kunde. Sannheten sier chilimobil manger moral og etikk. Man kan ikke ta forbehold for overbruk kan ende med utestenging.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

NKOM tar forbruker- og konkurranserettigheter/lovverk hensyn, du bare evner ikke å skjønne hvorfor og hvordan. Du utnyttes når Chili legger begrensninger i sine vilkår som går på tvers av gjeldende lov/rett. Du har lov, etter NKOMs syn, å dele nett med personlige enheter. De, Chili, kan ikke legge slike føringer på ditt bruk.

Jeg utnyttes ikke, da jeg får ekstremt mye mer for pengene med dette abonnementet enn med et hvilket som helst annet mobilabonnement her i landet.

 

Det er i forbrukernes interesse at Chili får legge press på markedet så andre kommer med tilsvarende abonnement.

 

Når ble det sluttbrukers oppgave å påse at nettet skal balanseres på en fornuftig måte?

Det er sluttbrukerens "oppgave" å ikke misbruke abonnementet.

 

Artig hvordan du gang på gang klarer å få tjenestekjøpere som benytter den kvoten de har kjøpt rettigheten til å anses som tjenestemisbrukere. I dine ord er folk som faktisk bruker de Km de kjøper til bilforsikring misbrukere...

Nei, sammenligningen er ugyldig. 1000 GB hos Chili er ikke en kvote, da formålet med abonnementet ikke er å gi en kvote. Formålet med abonnementet er at man skal slippe å tenke på en kvote. Og det vil man med normal bruk.

 

Hvis en 1Tb/Måned kvote ikker er for storforbrukere hvem er det da til?

For f.eks. slike som meg som ikke bruker ekstreme mengder data, men som liker å ikke trenge å tenke på om jeg går over datkvoten. Altså et abonnement som vil passe for "folk flest", da "folk flest" ikke driver og dundrer på med 200 GB data på en dag eller to, eller lignende misbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Yep, spot on - og derfor er argumentet med at Chili har uttalt seg at de begynner å se på forbruket ved 30-50gb per dag er i strid med avtalen forbruker og Chili har lagt til grunn for abonnementet. Rett og slett avtalebrudd i utgangspunktet selv før NKOM kom med sin uttalelse. Det er jo dette jeg har prøvd å si hele tiden.

Hvorfor er det avtalebrudd, og hva har det med NKOM å gjøre? NKOM så vel bare på hotspot-forbudet?

 

 

 

Jeg har jo personlig opplevd det, og chili har innrømt at det har skjedd flere personer, jeg har bevisene på min side, chili-elskere har merkverdig nok ingen bevis.

Hvor og når har Chili innrømmet dette?

 

 

 

Uh, det har vært sagt flere ganger og til og med vært artikkel her om det ...

Hvor er denne artikkelen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor og når har Chili innrømmet dette?

https://www.tek.no/artikler/chilimobil-strong-sperret-strong-for-databruk-pa-fri-bruk-abonnementet-til-marius/440756

 

 

– Men det stemmer at data for to kunder ble sperret for vesentlige brudd på våre vilkår på fredag. Dette er noe vi svært sjelden gjør, og det er selvfølgelig beklagelig at kunden fikk varsel og sperring av databruken på en fredag. Vi har endret rutinen slik at kunden alltid skal ha god tid til å ta kontakt med oss før vi gjør tiltak i fremtiden, skriver han.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg sier bare én ting. Å selge ett abonnement med inntil 1tb maks grense så er det normal bruk å ikke overskride den ! Ellers ville det vært normal bruk å bruke 0.5gb av 10gb abonnement.. Så Beklager Hekomo.. du definerer normalt etter ditt syn og ikke ellers i samfunnet. Forbrukerombudet vil være uenig med deg, NKOM har uttalt at Chili ikke har noe med hvordana abonnentene bruker abonnementet, så da er normal bruk innenfor grensen de selger til abonnementet. Ellers kan man ikke selge abonnement i det hele tatt. Dette er juridiske faktorer, så du kommer ingen vei videre med synspunktet ditt utenom å spre falsk informasjon ! 

 

så slutt med å spre falsk informasjon - please

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er som leiebiler som leies med fri km. Men mange har som tillegg at du ikke kan kjøre over landegrenser. 

Men de leier de fremdeles ut som fri km.

 

Normalt bruk er ikke 200 gb på en dag.

Normalt bruk er ikke å laste ned 50 gb i 20 dager på rad.

 

Da er det ikke et abonnement for deg.

 

For oss andre, som faktisk har et normalt forbruk, er Chili et fantastisk selskap som jeg håper består. 

 

Så kan dere andre betale det hvite i øyet for mini-kvoter, som ikke er i nærheten av det "normale" forbruket dere beskriver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er som leiebiler som leies med fri km. Men mange har som tillegg at du ikke kan kjøre over landegrenser. 

Men de leier de fremdeles ut som fri km.

 

Normalt bruk er ikke 200 gb på en dag.

Normalt bruk er ikke å laste ned 50 gb i 20 dager på rad.

 

Da er det ikke et abonnement for deg.

 

For oss andre, som faktisk har et normalt forbruk, er Chili et fantastisk selskap som jeg håper består. 

 

Så kan dere andre betale det hvite i øyet for mini-kvoter, som ikke er i nærheten av det "normale" forbruket dere beskriver.

I så tilfelle så bør de ikke gi muligheten til det, om det ikke er "normalt".

I praksis lyver de. Det er ikke 1000GB. For bruker du 1000GB, så blir du kastet ut. Det er direkte svindel.

Lenke til kommentar

Det er misbruk når det er såpass langt over normal bruk at det legger uforholdsmessig mye press på nettverket. Ja, det finnes veldig mange scenarier for normal bruk og disse vil ikke rammes. Misbruk vil rammes, og misbruk er ikke normal bruk.

Men da må de definere hva de regner som normal bruk, og legge til dette i kontrakten

 

Det er i forbrukernes interesse at Chili får legge press på markedet så andre kommer med tilsvarende abonnement.

 

Det er sluttbrukerens "oppgave" å ikke misbruke abonnementet.

Det er ikke i forbrukerens interesse at noen pusher grensene rundt nettnøytralitet. En tilbyder som tilbyr 10GB i måneden har ingen ting med hvordan disse gigabyene til brukt. Det samme bør gjelde for en tilbyder som tilbyr 1000GB i måneden.

 

Og om det er sluttbrukerens oppgave å ikke "missbruke" abonnementet, så må jo sluttbrukeren får tydelige føringer på hva som er lov og ikke. Å publisere noen vage ting i en artikkel i en nettavis ikke alle leser, er ikke tydelig nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke jeg som definerer hva som er normalt. Chili har allerede interne retningslinjer på hva som regnes som normalt. Det ble til og med omtalt i en artikkel her.

 

Eh, jeg har skrevet det samme hele veien, og jeg har basert meg på det Chili selv har uttalt i artikler på Tek.no. Det er altså du som ikke har noen troverdighet, da også du beviselig lyver her.

 

Chili definerer hva som er "normalt" i sine vilkår der er det presisert at Fri Data har en kvote på inntil 1000 Gb / Måned og forbruk over kvoten blir fakturert fortløpende. Normalt er å benytte de Gb/måned det kjøpes retten til å kunne bruke. Hva Chili måtte ha av interne retningslinjer er irrelevant så lenge det ikke er i vilkårene. Så å avslutte et abonnement pga. stort forbruk (men innenfor kvoten) er ikke gyldig grunnlag. Husker jeg riktig ble Marius terminert pga. en påstand om deling av nett med egne enheter.

 

Du har svelget uttalelsene til Chili rått og du burde sjekket hva som virkelig betyr noe: vilkårene for det aktuelle abonnement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg utnyttes ikke, da jeg får ekstremt mye mer for pengene med dette abonnementet enn med et hvilket som helst annet mobilabonnement her i landet.

 

Det er i forbrukernes interesse at Chili får legge press på markedet så andre kommer med tilsvarende abonnement.

 

Det er synd du ikke fatter å forstå hvorfor dine interesser og rettigheter blir satt i spill eller krenkes og hvordan det kan virke som du synes det er greit så lenge du får din "fix". Mao. du utnyttes. Heldigvis er det noen som ikke synes slikt er bra og klager sånt inn til de rette myndigheter (om de ikke tar affære selv).

 

 

Det er sluttbrukerens "oppgave" å ikke misbruke abonnementet.

 

Igjen faller du tilbake på arbitrære definisjoner for misbruk. Har jeg kjøpt 8k km forsikring på bilen skal forsikringsselskapet nekte meg å kjøre hvis jeg har kjørt 7k km i løpet av årets første 5 måneder? Tullball. Med Chili Fri Data har du kjøpt retten til 1000 Gb / Måned og det er tjenesteyters oppgave å påse at nettet/infrastrukturen er dimensjonert slik at du faktisk kan benytte de Gb du betaler for.

 

Har du noensinne hørt om et tilfelle hvor man kjøper en mengde vare eller tjeneste og ikke kan benytte det du kjøper/betaler retten til å kunne benytte/bære ut av butikken?

 

Hvilken planet er det du bor på?

 

 

Nei, sammenligningen er ugyldig. 1000 GB hos Chili er ikke en kvote, da formålet med abonnementet ikke er å gi en kvote. Formålet med abonnementet er at man skal slippe å tenke på en kvote. Og det vil man med normal bruk.

 

For f.eks. slike som meg som ikke bruker ekstreme mengder data, men som liker å ikke trenge å tenke på om jeg går over datkvoten. Altså et abonnement som vil passe for "folk flest", da "folk flest" ikke driver og dundrer på med 200 GB data på en dag eller to, eller lignende misbruk.

 

Hva formålet med abonnementet måtte være er likegyldig. Så lenge de ikke selger faktisk Fri Data (ingen begrensning på mengde) og det foreligger en mengdebegrensning er det og forblir en kvote tjenesteyter selger til kundene sine. Det er utrolig at du ikke forstår dette.

 

Siden du er så ram på å nevne misbruk hvor i vilkårene står det svart på hvitt at jeg ikke kunne brukt 200 Gb på en dag/døgn hvis jeg hadde hatt Chili Fri Data? Kort svar; det finnes ikke.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er som leiebiler som leies med fri km. Men mange har som tillegg at du ikke kan kjøre over landegrenser. 

Men de leier de fremdeles ut som fri km.

 

Normalt bruk er ikke 200 gb på en dag.

Normalt bruk er ikke å laste ned 50 gb i 20 dager på rad.

 

Da er det ikke et abonnement for deg.

 

For oss andre, som faktisk har et normalt forbruk, er Chili et fantastisk selskap som jeg håper består. 

 

Så kan dere andre betale det hvite i øyet for mini-kvoter, som ikke er i nærheten av det "normale" forbruket dere beskriver.

 

 

Nå ble det bare skikkelig feil og nesten litt dumt den sammenlikninga der. Om du faktisk ikke klarer å se det selv så kan jeg ikke hjelpe deg. 

 

Normal bruk er all bruk som ikke overstiger 1TB per måned. Hva du bruker kapasiteten til og hvilke data du overfører har ingen noe med. 

Lenke til kommentar

Det er misbruk når det er såpass langt over normal bruk at det legger uforholdsmessig mye press på nettverket. Ja, det finnes veldig mange scenarier for normal bruk og disse vil ikke rammes. Misbruk vil rammes, og misbruk er ikke normal bruk.

 

 

Uforholdsmessig press på nettverket? Misbruk? Det er ikke misbruk sålenge kunden(e) holder seg innenfor grensen. Kjøper du 10 GB data hos Telenor så kan du bruke de akkurat som du vil. Du kan bruke alt på en kveld eller spre det utover hele måneden. Ditt valg. Det er ikke annerledes hos Chili selv om de selger 1000 GB per måned. 

 

Chili har satt en grense på 1000 GB per måned. Da skal det ikke reageres før den grensen evt. krysses, og ihht til det som står på nettsiden til Chili skal reaksjonen komme i form av faktura på overskytende databruk.  

 

Om Chili selger et produkt som det ikke finnes kapasitet til å levere i det mobilnettet Chili bruker så får Chili ta den diskusjonen men eier av mobilnettet. Da blir det Telia som må oppgradere. Det er ikke kundenes oppgave å "spare på bruken" eller begrense bruken av hensyn til naboer og andre kunder i mobilnettet. Det ansvaret ligger først og fremst på eier også operatøren. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Om Chili selger et produkt som det ikke finnes kapasitet til å levere i det mobilnettet Chili bruker så får Chili ta den diskusjonen men eier av mobilnettet. Da blir det Telia som må oppgradere. Det er ikke kundenes oppgave å "spare på bruken" eller begrense bruken av hensyn til naboer og andre kunder i mobilnettet. Det ansvaret ligger først og fremst på eier også operatøren. 

Si det til chilimobil, tror ikke de tar deg serlig seriøst, ender nok med du mister tilgangen til internett.

Fordi chilimobil vet jo mister de kundene sine taper de lite på det, når 1 TB koster kun 400 kr per måned.

Tror enten blir avtalen endret eller prisen økes slik gjør internetlevrandørene vertfall get har blitt dyrere med docsis 3.1 mistenker med 5g vil prisene økes per mb. Men man får større datapakke. Godt mulig vi må kjøpe avtale i utlandet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...