Gå til innhold

Nkom: Chili får fortsette med fri data, men må åpne for datadeling


Anbefalte innlegg

Jo, forbrukeren er tjent med det i denne saken.

 

 

Det har ingenting med definisjonen på normal bruk å gjøre. De viser til overforbruk ut over grensen satt for abonnementet.

Nei. Forbrukeren er ikke tjent med det. Det som skjer om man lar dette skli igjennom, er at andre aktører også starter å pushe grenser. For det er jo greit. 

 

I tillegg står det nada om normal bruk, eller andre grenser i villkårene, enn 1000GB. Hva du definerer som normal bruk for deg har derfor ingen ting å si. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

200 GB på en dag er ikke misbruk i følge Chili sine egne vilkår. Chili har markedsført et abonnement med 1000 GB pr måned, som de har fått medhold til å kalle "FRI BRUK". De har ikke fått medhold i å begrense dette forbruket til kun egen telefon. De må tillate deling til egne enheter for ikke å bryte nettnøytraliteten. 

 

Egne fortolkninger av "normalt forbruk", som eksempelvis hekomo mener å være ekspert på, er og blir tull. Chili har "tatt en spansk en" og forsøkt å kuppe markedet. Hvorfor tror man ellers at de bruker ord som "FRI BRUK" og "1000 GB" i sin markedsføring?

 

Ingen er tjent med ulovlig og uærlig markedsføring. Hvis Chili ikke tilpasser sine vilkår til gjeldende lover og regler, så må de gjerne gå dukken for min del. Om så de må redusere datakvoten til 100 GB pr mnd vil de være konkurransedyktige, men da vil de ikke lokke til seg fullt så mange kunder lengre. Noe som ikke gjør selskapet like aktuelle for oppkjøp, noe jeg sterkt mistenker er noe av drivkraften til selskapet. Få reelle vilkår på bordet, så kommer nok konkurransen på plass også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Forbrukeren er ikke tjent med det. Det som skjer om man lar dette skli igjennom, er at andre aktører også starter å pushe grenser. For det er jo greit.

 

I tillegg står det nada om normal bruk, eller andre grenser i villkårene, enn 1000GB. Hva du definerer som normal bruk for deg har derfor ingen ting å si.

Operatørene pusher alltid grenser. De forholder seg til lovgivning fordi de er nødt til det. Telia og Telenor lanserte music freedom og pushet grensene litt, men fikk retningslinjer å forholde seg til da de også utfordret nettnøytraliteten. Med små steg kokes frosken.

Lenke til kommentar

Påstanden var: "De har tapt en haug med kunder på dette, ingen tvil om det."

 

At et par folk på et forum skriver noe betyr ikke at det er mange som mener det samme der ute. Spesielt ikke når noen av de mest aktive ser ut til å ha forbindelser til Chilis konkurrenter

Jeg fant to åpenbare kandidater med fire posters mellomrom. At du spekulerer i at vi er så ulike folk som ikke skriver her inne, men er i markedet for slike abonnement, får stå for din regning. De som skriver her har rent mel i posen, såvidt jeg bekjent.

Lenke til kommentar

Jeg utnyttes ikke i det hele tatt. Jeg får et abonnement der jeg slipper å tenke på databruk, og samtidig legger abonnementet press på andre operatører. Hvis jeg ønsker å bruke abonnementet som mobilt bredbånd så får jeg heller betale for et mobilt bredbånd-abonnement.

 

Troller du? Formålet med abonnementet er helt sentralt her. Det er ikke ment å være en erstatning for mobilt bredbånd, for eksempel.

 

At du ikke forstår at du utnyttes, eller at du utnyttes og koser deg med det er en ting. Det betyr ikke at det er i din interesse at det opphører.

 

Abonnementet er "Chili Fri Data" og har en kvote på 1000 Gb/måned. At du er naiv nok til å falle for markedsføringen og svelger alt det selskapet kommer med er trist og er også en grunn, i utvidet forstand, til at vi forbrukere trenger beskyttelse. Så lenge vilkårene presiser mengde over tid (kvote) som forbruker kjøper retten til er det et fett hva formålet med abonnementet skal være. Det som betyr noe er hva jeg har forpliktet meg til i kontrakten og hvilke yteleser selskapet gir meg for xyz penger. Er dette så vanskelig å forstå?

 

Denne saken viser i praksis teorien om at samfunnet ikke styres av en majoritet, men av flere små minoriteter som på sitt område påvirker og ødelegger uforholdsmessig mye for "folk flest". Jo mer patetisk og nitrist et menneske er, jo mer greier det å påvirke overfor majoriteten i negativ retning. Det ser også ut til, blant annet basert på denne tråden, at lav (sosial) intelligens spiller en betydelig rolle i dette.

 

Det er helt ypperlig for de fleste av oss normale mennesker å ha, det som med god margin kan kalles fri bruk av data, til kr 399,- i mnd. 

 

Jeg tror ikke jeg er urimelig hvis jeg påstår at majoriteten er imot å bli utnyttet, misbrukt, dårlig behandlet m.m. Det er derfor at vi har regelverk som beskytter oss alle mot misbruk. I grunn er du på jordet..

 

At det for de fleste, med dagens typiske bruksmønster, er et abonnement som gir "fri bruk" for 399 i måneden er jeg ikke uenig i. Det som er problemet er at selskapet ikke tar inn over seg (tilsynelatende) at de må svelge tapet (de sannsyneligvis) har med kunder som bruker 200 Gb på kort tid eller hele kvoten i løpet av måneden

 

 

 

Selve abonnementet heter "fri data". Som med alt annet i samfunnet som starter med adjektivet "fri ...", så er det alltid en begrensning. At man for eksempel har fri rettshjelp betyr ikke at det ikke finnes begrensninger i rettshjelpen man får. Poenget er at for alle praktiske formål er "fri" et godt dekkende begrep. 

 

Det gjelder ikke en "four corners law" når du inngår en avtale med Chili Mobil. Det følger en hel rekke vilkår og regler du må forholde deg til, som fremgår andre steder enn i navnet på selve produktet. Når det i tillegg står "opptil 1000 GB", gir dette, etter en alminnelig fornuftig forståelse, en formaning om å undersøke hvilke reguleringer som gjelder for din bruk av dette produktet. At noe definitivt stopper på 1000 GB betyr ikke at det skal stoppe på 1000 GB hver eneste gang.

 

Skulle Chili med Chili Fri Data avvike vesentlig fra 1000 Gb/måned, som er presisert i særvilkårene, vil de ha problemer med villedende/misvisende/feilaktig markedsføring (og sikkert noen andre lover/forskrifter/rundskriv) som vil være langt mer alvorlig en enkelte her ser ut til å forstå. Det er også krukset i argumentene til flere i diskusjonen. Enkelt forklart, får jeg det jeg har kjøpt retten til? Det virker som enkelte har null problem med å betale for et produkt og ikke få det de kjøper. Morsomt, hadde det ikke vært så trist.

 

Vesentlig vil jeg tippe ligger veldig tett opptil den mengden som er presisert. Mao skal det ikke i Gb være langt unna 1000 Gb som det markedsføres med. Det vil også kunne argumenteres at det primært er teknologiske begrensninger ala nøyaktighet i hvordan forbruk "telles" som legger begrensninger på opptil. Det er dog ikke nevnt, så vidt jeg kan se, i vilkårene (på noen måte).

 

Chili forplikter seg også til å ha vilkår som er i tråd med gjeldende lov og rett. Her har NKOM startet en prosess og slo ned på forbut mot deling med egne enheter o.l.

Det stopper heller ikke på 1Tb/Måned; det blir fakturert for forbruk over kvoten.

 

Rart hvordan det skal forsvares at en ikke får benytte seg av produktet de kjøper (BETALER) retten for bruken av. Fasinerende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som vet hva dem kom til enighet om ?. :)

mailet dem i dag og ser ut som di har fått utvidet frist

"Inntil videre vil Chili beholde sine nåværende vilkår. Vi har fått frist til den 23.11 for å gi vårt tilsvar til Nkom. Når behandling av saken er endelig, så vil vi innrette oss etter Nkom sitt endelige pålegg."

Lenke til kommentar

mailet dem i dag og ser ut som di har fått utvidet frist

"Inntil videre vil Chili beholde sine nåværende vilkår. Vi har fått frist til den 23.11 for å gi vårt tilsvar til Nkom. Når behandling av saken er endelig, så vil vi innrette oss etter Nkom sitt endelige pålegg."

Takker så masse for info. Bare og vente da :)

Lenke til kommentar

Jeg ser MYE på 4K stream og video. 200GB er ingenting. Hvilket år lever du i egentlig? Aaah, hekomo igjen ja ... stønn.

4k stream på en mobil telefon? Hvilke telefon er det du bruker?

 

Men har det kommet noe ny info ang denne saken?

 

edit: leste @EmleX sin post litt for seint.

Endret av MysticoN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...