Gå til innhold

Nkom: Chili får fortsette med fri data, men må åpne for datadeling


Anbefalte innlegg

Da får du diskutere med deg selv eller noe andre, for jeg gidder ikke å sitte her og lage detaljerte utredninger om hvordan Chili skal drifte tjenestene sine.

 

Chili har uansett sagt noe om hva de legger seg på: Ved 30 GB daglig begynner de å se på saken. Hvis de skal begynne å ta kontakt med kunder så er det først ved 50 GB daglig bruk.

 

Sånn, ferdig diskutert.

 

 

Det er ikke ordinær bruk å "laste ned et par store spill" til en mobiltelefon.

 

 

Nei, de selger det som et abonnement der man skal slippe å tenke på å gå over datakvoten, ikke som et alternativ til mobilt bredbånd.

 

 

Du er så fastlåst hekemo at jeg ikke orker å bruke mer tid på deg. Du sitter ikke på noen definisjonsmakt over hva som er normalt. Du trenger ikke svare meg lengre for jeg kommer ikke til å svare deg mer. Du mæler på uansett så det hjelper jo ikke hva folk sier, du har din mening om saken og jeg har min. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bruke 100GB i måneden hadde vært en latterlig god deal I forhold til det andre her ute. Da hadde heller ikke chilli mislikt måten eller mengden du brukte data på. 2-300GB med bredbånd fra Telenor koster fra 500-800kr...

 

Dette er en utrolig god deal; bruk det med omhu!

Det er ikke en god deal å selge 1000GB, uten å levere det. Og det er ikke en spesielt god deal når den bryter loven.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det høres ut som en fin test, nå har jeg ikke dataforbruket for 4k film hos netflix i hodet men det er det sikkert noen andre som har som kan si litt om hvor mange filmer eller hvor mange timer 4K video du kan se innenfor kvoten på 1TB. Kjører du skylagring eller backup til sky også? 

 

Positiv test dette her, det er jo akkurat slik bruk som er normalt og som folk flest trenger. 

 

Ja jeg kjører dropbox og google skylagring. Dropbox for egne private ting mellom maskinene hurtig flytting av data som flytter av seg selv, og google sin løsning for å sende stort materiale til andre.

 

Problemet med adsl er jo at linjen jeg har er reelt sett 350kbit ut pga distansen til sentral midt i sentrum i en norsk by!! tenk det ! I norge i dag har distriktene bedre linje med fiber enn alle de gamle husene i oslo, bergen og Trondheim.

 

Det fine med chili sin løsning er jo at jeg får effektivt ut 40-60 mbit ut så synkronisering går veldig raskt.

 

Jeg så en netflix film i sted, og det gikk med ca 6gb. Tok ett par minutt før uplinken synkroniserte seg og ga meg 4k kvalitet. Netflix sier selv at det går med opp til 7gb per time i 4k. Så da er det komprimeringen og filmens bevegelser som bestemmer om det blir 4-5gb per time eller 7gb. Allikevel skal det godt gjøres å komme opp i 1000 gb. En film for dagen er jo knappe 3-400gb. Jeg ser jo ikke så mye filmer.

 

Uansett så kommer nok Chili med en ny avtale i løpet av uken alle forbrukerne av abonnementet må godkjenne før de kan fortsette med abonnementet - eller, at de endrer abonnementet helt. Blir spennende å se hva Chili velger å gjøre - håper jo på at abonnementet består, med at de legger inn veldig klart og utvetydig at normal bruk er opptil "mengden inkludert" slik at dette ikke blir kverrulert videre på av folk Som hegemo samt at det helt klart kommer frem at det er til personlig bruk.

 

Jeg synest det er helt greit jeg at å dele data linje med andre med Chili sitt abonnement er å sammenligne det med å kopiere/rippe en CD og levere CDen til en venn, eller flere venner for den saks skyld - eller mp3 kopiering. Sammenligningen med en spis så mye du vil restaurant kan ikke brukes da man er i ett kontrollert miljø i regi av restauranten, mens abonnementet foregår hjemme hos folk.

Endret av manpowre
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er "normal" bruk er en fiffig diskusjon, men det er rimelig dødfødt å vri det over til mengde forbruk innenfor kvoten en betaler retten til. Det burde være, i prinsippet, et fett om kvoten er brukt på en dag eller tretti.

 

Hekomo blir dratt fra skanse til skanse og har ingen troverdighet. Hvilket grunnlag har Chili til i det hele tatt "se på forbruk ved 30 / 50 Gb" når det ikke er spesifisert i vilkårene? Videre en har kjøpt retten til det forbruket, innenfor 1Tb/Måned, og all forbruk utenom blir fakturert fortløpende.

 

Det er vanskelig å se at høyt forbruk alene skal kunne, på noen måte, medføre brudd på vilkårene. Når, hvis, Chili tar kontakt med kunder som bruker x Gb, og godt innenfor kvoten, er det noe de ikke har belegg for i sine egne vilkår. Finurlig i grunn. Det skal bli interessant å se hva som kommer i vilkår 2.0

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De beskytter ikke kundenes interesser hvis de tvinger abonnementet til å bli trukket fra markedet. Da beskytter de konkurrentenes interesser.

 

Men det er nettopp poenget her. Vi utnyttes ikke av Chili, da de tilbyr noe helt spesielt og unikt i Norge. Da kan man utvise skjønn i dette tilfellet. Men når slike abonnementer begynner å komme så kan man begynne å stramme inn da. Men først må tilbudet etableres.

 

 

Enten er du ignorant, dum eller velger å overse det jeg skriver bare for å kunne ty til patetiske personangrep og vrangforestillinger.

 

NKOM tar forbruker- og konkurranserettigheter/lovverk hensyn, du bare evner ikke å skjønne hvorfor og hvordan. Du utnyttes når Chili legger begrensninger i sine vilkår som går på tvers av gjeldende lov/rett. Du har lov, etter NKOMs syn, å dele nett med personlige enheter. De, Chili, kan ikke legge slike føringer på ditt bruk.

 

Ikke så mye mer å si om det. Det når ikke inn. På jordet er du uansett. Vrangforestillinger, hehe, takk for latteren.

 

 

Uforholdsmessig vil si at det legger uforholdsmessig mye press på nettverket. Nøyaktig hva det innebærer får man diskutere en annen gang. Men å f.eks. laste ned 200 GB på en dag eller to bare for å provosere frem en reaksjon er et eksempel.

 

Når ble det sluttbrukers oppgave å påse at nettet skal balanseres på en fornuftig måte? Hvis det er slik at brukere med 1Tb/måned abonnement som faktisk benytter seg av kvoten (si hundrevis a gb) og dette medfører uforholdsmessig press på nettverket burde dette abonnementet aldri vært lagt ut til salg. Det er en selvmotsigelse å påstå noe annet.

 

 

 

Men det blir noe jeg må forholde meg til hvis et lite mindretall misbruker tjenesten så det går ut over alle andre.

 

Nei, abonnementet er ikke ment for de som trenger unormalt mye data. Abonnementet er ment å gjøre så man ikke trenger å tenke på å gå over datakvoten. Jeg bruker ikke unormalt mye data, og abonnementet er midt i blinken for meg.

 

Artig hvordan du gang på gang klarer å få tjenestekjøpere som benytter den kvoten de har kjøpt rettigheten til å anses som tjenestemisbrukere. I dine ord er folk som faktisk bruker de Km de kjøper til bilforsikring misbrukere...

 

Hvis en 1Tb/Måned kvote ikker er for storforbrukere hvem er det da til? For noe tøv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva som er "normal" bruk er en fiffig diskusjon, men det er rimelig dødfødt å vri det over til mengde forbruk innenfor kvoten en betaler retten til. Det burde være, i prinsippet, et fett om kvoten er brukt på en dag eller tretti.

 

Hekomo blir dratt fra skanse til skanse og har ingen troverdighet. Hvilket grunnlag har Chili til i det hele tatt "se på forbruk ved 30 / 50 Gb" når det ikke er spesifisert i vilkårene? Videre en har kjøpt retten til det forbruket, innenfor 1Tb/Måned, og all forbruk utenom blir fakturert fortløpende.

 

Det er vanskelig å se at høyt forbruk alene skal kunne, på noen måte, medføre brudd på vilkårene. Når, hvis, Chili tar kontakt med kunder som bruker x Gb, og godt innenfor kvoten, er det noe de ikke har belegg for i sine egne vilkår. Finurlig i grunn. Det skal bli interessant å se hva som kommer i vilkår 2.0

 

Ja Chili sine vilkår dekker ikke engang å vurdere forbruket over tid feks 30gb per dag /50gb per dag. Helt sløkket i det hele tatt å si sånt på kundeservice. Men dette skjedde før NKOM avgjørelsen, hva som blir retningsførende etter NKOM avgjørelsen er som du sier Vilkår 2.0 om få dager.

 

En ting jeg satt og tenkte på her, hadde Chili satt linjehastigheten til 12mbit så kan folk fremdeles strømme 1080, men ikke 4k. Da er det nærmest "umulig" å komme opp i 1tb med streaming alene. For surfing er jo 12mbit mer enn raskt nok. Spørs om det først og fremst er teknisk mulig å gjøre dette på base stasjonene, og/eller om abonnementet i det hele tatt hadde vært attraktivt i markedet om det hadde skjedd. Er jo fremdeles fri data med hastighets begrensning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå bør man ikke feste for stor lit til dine påstander i denne saken, da du ble tatt i løgn etter at du prøvde å bortforklare misbruket.

 

Nkom er kundefiendtlig hvis de gjør at abonnementet må trekkes.

 

Ikke tale om.

Chili selger med tap og har alltid gått med dundrende underskudd. De har ingen penger og dette er et siste desperat skrik for å få nye kunder som bare gjør at de vil tape enda mer penger.

De skulle ha tvunget Chili til å avslutte samtlige abonnement som går med dundrende underskudd (som er alle). Chili er så godt som konkurs.

De skylder på at de er i oppstartsfasen og det er derfor de går med så stort underskudd, men sett i forhold til alle er er det katastrofalt.

Jeg ville ikke byttet til Chili om jeg så fikk det gratis.

Endret av Archonia
Lenke til kommentar

Ikke tale om.

Chili selger med tap og har alltid gått med dundrende underskudd. De har ingen penger og dette er et siste desperat skrik for å få nye kunder som bare gjør at de vil tape enda mer penger.

De skulle ha tvunget Chili til å avslutte samtlige abonnement som går med dundrende underskudd (som er alle). Chili er så godt som konkurs.

De skylder på at de er i oppstartsfasen og det er derfor de går med så stort underskudd, men sett i forhold til alle er er det katastrofalt.

Jeg ville ikke byttet til Chili om jeg så fikk det gratis.

Chili Mobil har gått med minus siden 2011, men så lenge det er investorer som er villige til å spytte inn friske penger i selskapet, er ikke selskapet konkurs. Spotify er et eksempel på et selskap som driver i mange, mange år med dundrende minus og likevel gjør det greit fordi det er investorer med tro på selskapet. Tidal likeså.

 

Nå er TV2 med i styret hos Chili Mobil og har inngått avtale om finansiering og særavtale om tv2 sumo og garantert lavere pris for reklametid på tv2’s kanaler i beste sendetid. Chili har fått en gavepakke få andre kan skryte over. Jeg ser for meg at selskapet vil lede an innovasjonen fremover fordi konkurrentene ikke tør å følge etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke tale om.

Chili selger med tap og har alltid gått med dundrende underskudd. De har ingen penger og dette er et siste desperat skrik for å få nye kunder som bare gjør at de vil tape enda mer penger.

De skulle ha tvunget Chili til å avslutte samtlige abonnement som går med dundrende underskudd (som er alle). Chili er så godt som konkurs.

De skylder på at de er i oppstartsfasen og det er derfor de går med så stort underskudd, men sett i forhold til alle er er det katastrofalt.

Jeg ville ikke byttet til Chili om jeg så fikk det gratis.

 

Regnskapet til Chili er egentlig ikke veldig relevant for diskusjonen som sådan, but I bite. 

 

Rent praktisk så er ikke det å '"drive i rødt" nødvendigvis det  samme som en nært forestående konkurs. Et selskap som driver i rødt altså i minus kan jo fylle på med mer innskutt kapital. Sålenge eksisterende investorer (eller nye investorer) har troen på selskapet og fortsetter å spytte inn penger går det fremover, og det er mulig å fortsette driften. Hvor lenge Chili kan drive på denne måten er egentlig bare opp til tålmodigheten til investorne.. Har Chili feks en karismatisk leder som er god på å selge inn budskapet om en langsiktig strategi og oppnådde delmål kan de fint klare å drive frem til kundemassen blir stor nok til at det går i pluss og begynner å tjene penger. Eller til at kundemassen blir stor nok til at de blir en attraktiv oppkjøpskandidat for andre selskaper som ønsker seg kundemassen til Chili. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Oioioi, hva skal de bruke som unnskyldning for å kaste ut kunder nå da? :)

 

Kaste ut? Har ikke fått testet abbonementet, men skulle gjerne gjort det med UHD episoder fra netflix, brent gb'ene fort..

 

Håper det blir, vet flere venner som trenger det ettersom og få satt opp fiber i ødemarken koster flesk mens bruken på gb'en demmes er på over 200-300 gb i/mnd.

200-300gb i måneden, tegner meg et bilde at det ikke er så mye annet å gjøre der borte før snøen kommer.

 

Jeg bruker mobilen hver dag, mye på jobb, ca. 5-6 timer totalt med effektiv bruk, og jeg bruker i underkant av 20gb i måneden.

 

Nå streamer ikke jeg serier på mobilen, det har jeg TV til, men forstår at det blir et problem for Chili når folk skal bruke sitt mobil-abonnement til å supplere nett til PC, TV og alle andre enheter enn mobilen for å bruke abonnementet til Netflix.

 

Veldig synd at folk skal bruke mobilen som en hotspot ruter, det ødelegger for alle andre som bruker mobilen til ikke-ekstreme tilfeller. Bor du så langt på landet at selv koaksialkabel ikke kan laste ned en film eller serie, så må man holde seg til gode gamle DVD'er..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

200-300gb i måneden, tegner meg et bilde at det ikke er så mye annet å gjøre der borte før snøen kommer.

 

Jeg bruker mobilen hver dag, mye på jobb, ca. 5-6 timer totalt med effektiv bruk, og jeg bruker i underkant av 20gb i måneden.

 

Nå streamer ikke jeg serier på mobilen, det har jeg TV til, men forstår at det blir et problem for Chili når folk skal bruke sitt mobil-abonnement til å supplere nett til PC, TV og alle andre enheter enn mobilen for å bruke abonnementet til Netflix.

 

Veldig synd at folk skal bruke mobilen som en hotspot ruter, det ødelegger for alle andre som bruker mobilen til ikke-ekstreme tilfeller. Bor du så langt på landet at selv koaksialkabel ikke kan laste ned en film eller serie, så må man holde seg til gode gamle DVD'er..

Kvaliteten og kostnaden på DVD er jo latterlig.

 

Nå er det vell forøvrig uansett en prinsippsak, selger de 1000GB så skal de også levere 1000GB.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kvaliteten og kostnaden på DVD er jo latterlig.

 

Nå er det vell forøvrig uansett en prinsippsak, selger de 1000GB så skal de også levere 1000GB.

Er det noe sted dette kan bli problematisk er det på bygda. Jeg husker med gru ping-respons på over ti sekunder på dag/kveldstid (som stort sett betydde at alt timet ut) før 4G ble bygget ut ved hytta. Selv nå går hastigheten ned till 1-3Mbps i høytrafikkperiodene, og absolutt maks midt på natta når "alle" sover er rett over 10Mbps.
Lenke til kommentar

"Ved normal datatrafikk utover eventuelle inkludert mengde i abonnementet, vil kunden maksimalt bli belastet med en månedspris som fremgår av www.chilimobil.no. Ved 10 000mb bruk utover inkludert mengde per kalendermåned anses dette som unormal høy datatrafikk, og kunden vil kunne bli belastet med løpende pris per MB ut måneden. De til enhver tid gjeldende priser fremgår av www.chilimobil.no."

...hvilket fungerer utmerket for alle andre abonnement. Da skulle en jo tro at også Fri Data skulle kunne inngå? Her har de klart og tydelig definert at for Fri Data er unormalt høyt forbruk 1010 GB eller mer per måned, ikke 500 GB på en dag, eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke tale om.

Chili selger med tap og har alltid gått med dundrende underskudd. De har ingen penger og dette er et siste desperat skrik for å få nye kunder som bare gjør at de vil tape enda mer penger.

De skulle ha tvunget Chili til å avslutte samtlige abonnement som går med dundrende underskudd (som er alle). Chili er så godt som konkurs.

De skylder på at de er i oppstartsfasen og det er derfor de går med så stort underskudd, men sett i forhold til alle er er det katastrofalt.

Jeg ville ikke byttet til Chili om jeg så fikk det gratis.

Det er ikke NKOM sin oppgave og bestemme om et firma skal gå med tap eller ei, det er 100% opp til eieren av 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ved normal datatrafikk utover eventuelle inkludert mengde i abonnementet, vil kunden maksimalt bli belastet med en månedspris som fremgår av www.chilimobil.no. Ved 10 000mb bruk utover inkludert mengde per kalendermåned anses dette som unormal høy datatrafikk, og kunden vil kunne bli belastet med løpende pris per MB ut måneden. De til enhver tid gjeldende priser fremgår av www.chilimobil.no."

 

...hvilket fungerer utmerket for alle andre abonnement. Da skulle en jo tro at også Fri Data skulle kunne inngå? Her har de klart og tydelig definert at for Fri Data er unormalt høyt forbruk 1010 GB eller mer per måned, ikke 500 GB på en dag, eller lignende.

 

Yep, spot on - og derfor er argumentet med at Chili har uttalt seg at de begynner å se på forbruket ved 30-50gb per dag er i strid med avtalen forbruker og Chili har lagt til grunn for abonnementet. Rett og slett avtalebrudd i utgangspunktet selv før NKOM kom med sin uttalelse. Det er jo dette jeg har prøvd å si hele tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men jeg kan jo gi deg en out da, kan du finne en eneste person som har brukt 500GB eller mer på dette fantastiske abonnementet uten å ha blitt kastet ut eller flyttet ned på 12GB?

 

 

Grunnleggende argumentasjonsregler. Det er ikke andres oppgave å bevise en negative påstand. Det er faktisk DU selv som må bevise at ALLE som bruker 500GB eller mer har blitt kastet ned på 12GB abbonementet. Så bare å be chilli om innsyn i brukerbasen og finne frem telefonen, dette vil ta tid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnleggende argumentasjonsregler. Det er ikke andres oppgave å bevise en negative påstand. Det er faktisk DU selv som må bevise at ALLE som bruker 500GB eller mer har blitt kastet ned på 12GB abbonementet. Så bare å be chilli om innsyn i brukerbasen og finne frem telefonen, dette vil ta tid.

Jeg har jo personlig opplevd det, og chili har innrømt at det har skjedd flere personer, jeg har bevisene på min side, chili-elskere har merkverdig nok ingen bevis.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnleggende argumentasjonsregler. Det er ikke andres oppgave å bevise en negative påstand. Det er faktisk DU selv som må bevise at ALLE som bruker 500GB eller mer har blitt kastet ned på 12GB abbonementet. Så bare å be chilli om innsyn i brukerbasen og finne frem telefonen, dette vil ta tid. 

Uh, det har vært sagt flere ganger og til og med vært artikkel her om det ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...