Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ukjent diagnose, noen forslag?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Sliter med mange ulike symptomer. Er under utredning men ennå ikke fått noen svar på hva det kan være. Derfor legger jeg ut litt her for å se om det er noen som har noen tanker om hva det kan være. Av blodprøver er blodprosent, leververdier og jerninnhold høye og stigende, ellers normale verdier så vidt jeg vet til nå.

- Mangel på energi og ofte trøtt.
- Våkner ofte om natten og er veldig sulten, gjerne etter fire-fem timer søvn. Spiser jeg kveldsmat rett før sengetid sover jeg kanskje et par timer ekstra.

- Mye plager med tarmgass. Enkelte dager lukter det veldig vondt, andre dager tilnærmet luktfritt.
- Varm og svett i ansiktet og overkroppen ved måltider ettermiddag/kveld. Jo senere på kvelden jo kraftigere blir det. Ofte med forbigående hodepine/svimmelhet. Samme kan skje når jeg legger meg ned, tar bare noen sekunder før jeg er gjennomvåt av svette. Går over når jeg reiser meg opp og varer sjelden mer enn ett minutt.

- Såre hender og føtter. Spesielt det ytterste leddet på fingrene kan bli utrolig hovent og smertefullt utover dagen. Uavhengig om jeg har vært på jobb eller bare slappet av den dagen.

 



Anonymous poster hash: 9b145...62a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er veldig vanskelig å gi noen en "diagnose" over nett, når det er en haug med informasjon vi ikke vet

 

Kan fort være at du "bare" sliter med et dårlig kosthold, at du har dårlig/for mye fysisk aktivitet og at det baller på seg med stress på jobben. Det kan være så mangt. Det kan være noe av det, det kan være en kombinasjon, det kan være alt.

 

Skriv ned alt du spiser, hver eneste dag og noter klokkeslett. Skriv ned alt av aktivitet du begir deg ut på. Skriv ned når du begynner å svette i ansiktet og overkroppen, noter ned om du har hatt det ræva på jobb. Skriv ned når ting skjer. Også kan du gå tilbake, og se om det er en tilknytning til en dårlig dag på jobb, en dag du har spist litt for mye/lite eller at du faktisk har bevegd deg for lite - eller for mye. Da er det nok en del enklere for legen din å finne ut av hva som er problemet.

 

Noe av det du skriver minner om krystallsyken, om det er til noe hjelp..

 

Du får kjøpt fine 6. sanser til en 100 lapp, og den lappen er den vell verd om du blir frisk

 

God bedring :)

Endret av Bad Dog
Lenke til kommentar

Kostholdet er bra, med mest mulig hjemmelaget. Lite kjøtt og mye fisk, frukt og grønt. Svetteanfallene kommer vanligvis i forbindelse med middag og kveldsmat, ofte etter bare et par munnfuller. Så vidt jeg ser er det uavhengig av hva jeg spiser. Ennå ikke opplevd det tidligere på dagen enn fire-fem tiden. Alkohol brukes ikke her i huset. Plagene er der både på arbeidsdager, helger og ferier.

 

Anonymous poster hash: 9b145...62a

Lenke til kommentar

Høres ut som om magen er i ulage. Vanskelig å gi gode råd, men prøver likevel...

 

Jeg ville prøve dette middelet for magen; Vi-Siblin

https://www.apotek1.no/produkter/vi-siblin-610-mg-g-granulat-250g-543710p

 

Ellers så ville jeg prøvd å finne ut om det er enkelte matvarer som magen din ikke tåler så godt.

Les litt om FODMAP 

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/dette-er-fodmap-reduserte-matvarer/

Andre matvarer som kan gi problemer er melkeprodukter, sukker/søtningsstoffer, korn f.eks hvete

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt alle dine symptomer, men flere av de inkludert høye jernverdier, leververdier og blodprosent. Hadde også høye kortisolnivåer. Er du stresset?

 

For min del var det starten på en lang utredning i stor grad initiert av meg selv da fastlegen min bare trekte på skuldrene og sier at alt 'ser jo greit ut' og 'du ser jo frisk ut'. Det endte med at jeg forsøkte testosteronterapi da jeg hadde noe lave verdier der. Hadde ingen effekt. Prøvde også stoffskiftemedisin uten at det hadde noe særlig effekt.

 

Jeg er langt, langt bedre i dag og tilnærmet frisk, men kan kjenne på symptomene i perioder. For min del valgte jeg bare å akseptere hverdagen og fokuserte på å hvile godt, trene og spise bra. 

 

Dette innlegget er ikke spesielt nyttig for deg kanskje og heller ikke oppløftende da hovedbudskapet mitt er at symptomene dine dessverre kan forklares med et uendelig antall diagnoser. Det kan til og med være psykisk.

 

Anbefaler deg å få oppfølging så godt det la seg gjøre. Press gjerne på om du føler du ikke blir tatt på alvor. Få tatt alle prøver (og ikke bare de få som du ofte huker av på). Om du er mann, så sjekk gjerne testosteronnivå og også stoffskifte.

 

Lykke til! :) 

 

 



Anonymous poster hash: bcdf5...96c
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Alder har vel litt å si?

Jeg tenker hjerte/lungesvikt eller muligens intoleranse for matvarer, eller en kombinasjon. Hjertesvikt og tette årer fører mye rare symptomer med seg som kan forklare magetrøbbel med mer av dine symptomer. Videre henger hjertetrøbbel ofte sammen med lunger, som igjen kan forklare høy blodprosent. Leververdier kan forklares med usunt kosthold, overvekt, alkohol men også mye annet.

Fingerleddet kan forøvrig føre mistanken over mot autoimmune sykdommer og revmatisme. Sårhet kan skyldes hudreaksjoner som a-typisk PPP eller lignende som igjen kan utløses av sykdom eller stressreaksjoner.

Forøvrig sikkert en kombinasjon av flere "uheldige" omstendigheter som stress, søvn, mat osv. Og man kan fort få stressreaksjoner ved sykdom, så har man en ond sirkel gående. Det trenger ikke være alvorlig eller mulig å stille diagnose i det hele tatt

Men nå har det jo gått en stund og du har kanskje fått svar på ytterligere prøver som er tatt?

Lenke til kommentar

Høy blodprosent, jernlager og leververdier kan hos mange tale for hemokromatose (hetero- eller homozygot). Dette kan evt. testes med en gentest. De øvrige symptomene du har, må ikke nødvendigvis være relatert til dette. 

 

Mer nøyaktige verdier på alle prøvene som er tatt, vil kunne bidra til å si mer om hva du kan ha.

 

Hvordan er SR og CRP, hvor høye er leverprøvene og hvilke er påvirket (GT, ALAT, ASAT, bilirubin, LD). Hvordan er jernprøvene distribuert (ferritin, TIBC, S-jern)? Fint også å få vite MCV/MCH, differensialtelling av blodceller og blodplater. Hvordan er nyrefunksjonsprøven? Har du utslag på urinprøve?

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke verdiene i hodet akkurat nå, de er stigende det siste året men ikke farlig høye. Det mest plagsomme den siste tiden er såre fingre. Huden på det ytterste leddet blir utover kvelden rødt og virker svært glatt og hovent. Kjenner også et "bånd" rundt håndleddet på ettermiddag og kveld. Diabetes og hemotomakrose er utelukket, kortisolnivået er forhøyet.



Anonymous poster hash: 9b145...62a
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Sånn på første øyekast ser det ut som du bare er menneskelig med diverse plager, men det er greit å gå til legen å få det sjekket ut just incase. Hovne ledd og fingre tyder på at det kan være noe revmatisk, så forsøk å bli henvist til en revmatolog.

 

Støtter posten over om Fodmap dietten, mange i norge har tarm problemer, fodmap er den beste muligheten du har for å hjelpe deg selv uten legemidler som har liten effekt. Da tenker jeg ved ibs problemer, ved ibd er legemidler eneste fix.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...