Gå til innhold

Vurderer Switch.. Gi meg råd :)


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en Switch, men er veldig usikker på enkelte ting. Kunne trengt noen råd fra kyndige mennesker :)

 

1. Kan alle spill spilles i portable mode? Altså både fysiske disker, nedlastede spill, virtual Console osv? Er det noen forskjell i oppløsning, ytelse?

 

2. Hvordan er spillbiblioteket? Har stort sett bare hørt om Nintendos egne serier, ellers ser det ut til å være urovekkende mye nyutgivelser av gamle spill, shovelware, indie osv. Vil dette bedre seg? Frykter en ny Wii..

 

3. Er det fremdeles virtual console? Kan spill jeg kjøpte til Wii lastes ned igjen til Switch? Er det kommet spill fra andre, nyere konsoller?

 

4. Batteritid - hvordan er det med den? Går det an å justere lysstyrke o.l. for å evt forlenge tiden?

 

På forhånd tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min har ligget mye ubrukt, det er en god konsoll men den virker for overpriset spør du meg. 

 

Om du reiser mye er den knall, bra batteritid på de fleste spill, varierer dog ganske mye, kan gå fra 2t til 8t.

Om du vil spille 4-8 player i sofaen fungerer den bra, masse billige småspill man kan kjøpe.

Lenke til kommentar

Spillbiblioteket holder deg gående en god stund hvis du kjøper Switch nå. Om Zelda og Mario interesserer deg har du flere hundre timer med fjorårets to beste spill foran deg. Ellers er Switchen en glimrende multiplayerkonsoll - i vennegjengen min har det blitt mye Mario Kart og Worms, Super Mario Party er ute og snart kommer Smash. 

 

Du kan spille NES-spill på Switch om du har Online-abonnement. 

Lenke til kommentar

Switch er min favorittkonsoll. Jeg ville aldri vært foruten opplevelsen i Breath of the Wild (føler det har gått lang nok tid til at jeg kan si at dette er tidenes beste spill for meg nå), eller den fantastiske lekeplassen som heter Super Mario Odyssey. Sistnevnte har jeg også spilt mye med min 8-årige niese, og å se hvordan hun har blitt hektet, nekter å gi fra seg kontrolleren og reagerer på detaljer jeg selv ikke tenker på har vært utrolig gøy.

 

Jeg har spilt alle cuper opp till gull og tre stjerner igjen på Mario Kart 8 Deluxe, tror faktisk jeg har spilt det mer på Switch enn på Wii U, hovedsaklig fordi jeg nå også kan spille det på senga før jeg sovner. Hvis du ikke hadde Wii U så er det hvertfall et must-have.

 

Konsollen er også superenkel å pakke ned å ta med ut av huset på en spillkveld, eller på langtur. Rett og slett en perfekt konsoll å ha for alle som er glad i spill, og vil spille uansett hvor man er.

 

For å svare på spørsmålene:

 

1) Ja, de aller fleste kan spilles som du selv vil. På TV, bærbart, eller på bord med løse kontrollere. Bærbart er opptil 720p, TV er opptil 1080p. TV-mode kan også ha litt høyere grafikkdetalje.

 

2) Spillutvalget er stort og vokser i stadig økende tempo. Som du sier er det en miks av Nintendo-eksklusive spill, porteringer, HD-versjoner og indie-titler. Det er sannsynlig at spill vil komme raskere til Switch nå som konsollen har vært lenge nok på markedet til at spill med 1+ års utviklingstid begynner å bli ferdige. Det er naturlig at det første 1-2 årene preges av porteringer, da disse er raskere å få ut. Ser ingen grunn til å frykte en Wii-situasjon, siden det ikke er noen gimmick her, og den i praksis er eneste valg for de som ønsker kvalitet + portabilitet.

 

3) Nei, Virtual Console er ikke videreført. Gratis NES-spill som en del on Switch Online, masse retrospill og collections på eShop, men som vanlige spillkjøp (stort sett det samme som du ser på andre konsoller), ikke under noen "Virtual Console"-fane.

 

4) Batteritiden avhenger av hvor grafikktungt spillet er, men ja du kan styre lysstyrke, og du kan bruke powerbank. Har hatt Switch siden lanseringen, og har ikke hatt noen utfordringer med batteritid. Det finnes sikkert mange som spiller mye mer bærbart enn meg, men for den gjennomsnittlige gameren tror jeg det er bra nok med de 3-6 timene den gir. Med powerbank kan du mangedoble batteritiden til å være opptil 18-20 timer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

Tror jeg venter en stund med å kjøpe da. Er egentlig bare Zelda jeg kunne tenkt meg av first party-spillene. Muligens Odyssey også, men må prøve det først. Mario party og mario kart interesserer meg ikke.

 

Litt synd at Nintendo ikke har et mer uniformt økosystem på tvers av konsollene. Syns konkurrentene er flinkere der.

 

Satser på at det kommer flere eksklusive spill etter hvert, gjerne fra tredjepartshold også. Og at prisen synker litt da.

Lenke til kommentar

Har du sans for jrpg med et skikkelig utfordrende og fett combat er Xenoblade Chronicles 2 selve flaggskipet til Switch! Ikke noe problem å legge et par hundre timer i dette spillet. Lett verdt konsollen for min del.

 

Likte selv Mario Oddyssey og Mario + Rabbids.

 

Utenom det er det dessverre ikke noe særlig som frister for min del, men satser på at det kommer bedre ting etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du andre konsoller?

 

Jeg kjøpte den bare for å spille Switch Exclusives. Den står for det meste å samler støv. Men det har vært noen høydepunkt. Octopath Traveler er helt fantastisk. Zelda BotW synes jeg var ganske "meh".

 

Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte den, men det er den minst brukte konsollen min. Jeg har Switch, PS4, og PC.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Switch er verdt pengene alene bare på grunn av Zelda BOTW

Kan spilles med CEMU på PC om det er det eneste spillet man har planer om å spille. Men har Switch selv, er en fantastisk konsoll man kan bruke mange timer på, det eneste som irriterer meg er mangel på ytelse som fører til framedrops i ny og ne. 

Lenke til kommentar

Har du andre konsoller?Jeg kjøpte den bare for å spille Switch Exclusives. Den står for det meste å samler støv. Men det har vært noen høydepunkt. Octopath Traveler er helt fantastisk. Zelda BotW synes jeg var ganske "meh".Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte den, men det er den minst brukte konsollen min. Jeg har Switch, PS4, og PC.

Har PC og Xbox one. Merker jeg er på et punkt i livet der jobb og familie tar mye tid, og spill engasjerer meg i mindre grad enn før. Tenkte derfor at en Switch kunne være interessant, samt et fint supplement i stua med tanke på datteren min på 4. Tror dog hun er litt liten enda.

 

Ellers tilhører jeg vel den rare lille utskuddgruppa som ikke er veldig interessert i Nintendos egne spill. Mario døde på N64 for min del. Zelda er vel (delvis) unntaket, med noen fantastiske spill, og en god del middelmådige. Er litt risky å kjøpe en Switch bare for BotW da .

 

Ikke veldig interessert i jrpgs heller. Hadde håpet på mer støtte fra vestlige tredjepartsutviklere, gjerne gode singleplayeropplevelser.

Lenke til kommentar

Kan anbefale deg å kjøp en form for grips om du skal spille mye i håndholdt modus. Konsollen veier litt og blir fort ubehagelig i hendene i lengden, men dette er jo veldig individuelt da og noe du finner ut av først etter en del bruk :)

 

Enig. Syns ikke den er spessielt behagelig å spille med håndholdt. Ble veldig fornøyd da jeg fikk en Satisfye Pro Gaming Grip til min. Har til nå kun BOTW og Super Mario Odyssey til Switch. Sitter å håper på flere must have eksklusive spill. Er dessverre ikke Smash fan så det er ikke ett spill jeg blir å plukke opp.

 

Mulig jeg plukker opp nån flere nå som den ble mer behagelig å spille on the go i tillegg til at Elite bundelen til Satifye kommer med en reisteveske som passer til switch med grip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har PC og Xbox one. Merker jeg er på et punkt i livet der jobb og familie tar mye tid, og spill engasjerer meg i mindre grad enn før. Tenkte derfor at en Switch kunne være interessant, samt et fint supplement i stua med tanke på datteren min på 4. Tror dog hun er litt liten enda.

 

Ellers tilhører jeg vel den rare lille utskuddgruppa som ikke er veldig interessert i Nintendos egne spill. Mario døde på N64 for min del. Zelda er vel (delvis) unntaket, med noen fantastiske spill, og en god del middelmådige. Er litt risky å kjøpe en Switch bare for BotW da .

 

Ikke veldig interessert i jrpgs heller. Hadde håpet på mer støtte fra vestlige tredjepartsutviklere, gjerne gode singleplayeropplevelser.

Siden du ikke liker JRPS eller Nintendo IPs, OG har både PC og Xbox One fra før, så ville jeg ikke anbefalt deg en Switch. Det eneste Switch har over andre konsoller er håndoldt-modus, så du får bestemme om dét er verdt pengene. Jeg ville styrt unna.

Lenke til kommentar

Om noe er verdt pengene kommer jo helt an på hvor mye penger du har. Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte min Switch - fikk den brukt, inkludert Zelda, for 2000 spenn tidligere i år, helt strøken. Hører nok til majoriteten, som eier konsollen, Zelda, Mario Kart og Odyssey. Men den brukes ikke så mye mellom stortitlene, mye på grunn av generelt dyrere spill. På Steam og PS Store får man jo slengt AAA-titler etter seg i tide og utide, jeg ser ikke for meg at jeg bygger opp et tilsvarende bibliotek hos Nintendo (og ikke er det plass heller).

 

Så, med andre ord: Hvis du ikke har noen andre konsoller, ikke absolutt må ha Mario og Zelda, og ikke ser for deg mye håndhold-spilling, ville jeg kjøpt en PS4 eller Xbone først. Men som andrekonsoll er Switch-en fin.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...