Gå til innhold

Oppdaterte Windows 10 – fikk tusenvis av filer slettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På IKT lærte vi alltid å ta backup av viktige filer, eller hele operativ systemet så man kunne rulle tilbake til en mere stabil versjon av operativ systemet vi noen skulle være galt i den nye versjonen.

 

Kan nesten ikke understreke hvor viktig dette er. Alltid ta backup før sånne her oppdatering, eller i hvertfall ha filene lagret i en slags sky.

Lenke til kommentar

 

Denne oppdateringen måtte du aktivt velge å laste ned ved å laste ned en oppdateringsprogramvare, den var ikke påtvungen eller automatisk, de lagde jo en artikkel på nettopp det.

 

 

Jeg oppgraderte et par PC'er fra 1803 til 1809 uten å laste ned noe oppdateringsprogramvare.

Jeg klikket på "Check for updates" i Windows Update, og der dukket "Feature Update to version 1809" (ens.) opp, og nelasting/installasjon startet og foregikk helt av seg selv.

 

Dette ville ikke ha skjedd dersom jeg ikke hadde gjort en aktiv handling (- i.e. klikke på "Check for updates" -), men det var altså ikke nødvendig å laste ned noe software.

Lenke til kommentar

Nei man skriver seg ikke opp på lugubre betatest-programmer og må laste ned isoer selv lengre. Er nok å trykke en gang på check for updates  så går alt av seg selv helt til den rebooter.

 

Såklart det første jeg gjorde når jeg leste artikler om "dark mode" og slikt var å trykke check for updates. Sikkert alle andre også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Aldri hatt problemet jeg, oppdatert på 3 pcer foreløpig, men venter litt til i tilfelle det skjer senere.

 

Har man backup er vel det ikke krise. F.eks lagret i onedrive.

Skremmende lesning. Du fører det er det som heter anekdotisk bevis. Hvorfor du er testbruker for Windows, og stoler på OneDrive med filer generelt, håper jeg du får bukt med.

 

Hvis de ikke evner å passe på brukerfiler, og ikke kan betale testbrukere av den lukkede programvaren sin, så laster man ikke ting opp ukryptert i skyen deres. Som forøvrig også er lukket programvare.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært i insider program/fast  og hatt 1809 lenge uten problemer.. men da jeg installerte RS5 for noen dager siden var jeg glad det gikk så greit å rulle tilbake som det gjorde. Masse applikasjoner sluttet å fungere med ulike feilmeldinger.

 

Så Windows Central sin artikkel om hvorfor jeg ikke ville oppgradere til RS5 skulle vise seg å være korrekt: den neste releasene ville være "unstable, buggy, and incomplete builds."

Endret av MartinGM
Lenke til kommentar

Hva er RS5?

 

"Redstone 5" - som har vært Microsofts midlertidige navn på det produktet som endte opp med å hete "Version 1809".

 

Så når folk sier de "har hatt 1809 lenge uten problemer", så er det egentlig rs5 de har hatt. (Lenge. Uten problemer.)

Og man må ha deltatt i Windows Insider Preview-programmet for å ha fått tilgang til disse rs5-byggene.

Lenke til kommentar

En god tommelfingerregel jeg lærte på 90-tallet; ha kun windows og software på C:, resten på en annen partisjon.

 

Ironisk nok kan dette ha vært en medvirkende årsak til at folk mistet filer da de oppgraderte til 1809.

 

Hvis man f.eks. endret plasseringen til 'Documents' e.l. fra C:\Users\userx\Documents til D:\Documents - noe MS kaller Known Folder Redirection (KFR), og det oppsto en feil under flytting av filer fra den gamle til den nye plassen (på disken) slik at det ble liggende filer begge steder, så kunne man risikere at de filene som lå igjen på den gamle plassen ble slettet under oppgraderingen til 1809. Det står mer om det her: https://blogs.windows.com/windowsexperience/2018/10/09/updated-version-of-windows-10-october-2018-update-released-to-windows-insiders/

 

Folk spør hvorfor denne feilen ikke ble oppdaget i "beta-testprogrammet". Kanskje fordi de som er såpass interessert at de blir med på et sånt program har sørget for å rydde opp selv når Windows ikke fullfører en jobb og at de derfor ikke har hatt filer liggende på både "den gamle og den nye plassen" ?

Lenke til kommentar

En av mine medarbeidere ble rammet og fikk slettet noen familiebilder eller noe.

 

Feilen ble oppdaget under betatest-programmet, flere hadde meldt den inn. Så det er muligens for høy andel betatestere i forhold til moderatorer på supportforumet, siden de slapp oppdateringen likevel. Han brukte katalogene på standard plassering, selv har jeg egendefinert plassering på filer og er fornøyd med det

Lenke til kommentar

Jeg har ikke turt å skru av pcen min enda etter at jeg leste om denne feilen. står " update and shut down" og dette er visstnok versjon 1803. som heter 2018-10 Cumulative update. Er det noen som vet om denne er en av de update'ene som sletter innhold. takk !

Ta backup snarest, for hvis du ikke restarter, risikerer du faktisk at den plutselig gjør det av seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...