Gå til innhold

Oppdaterte Windows 10 – fikk tusenvis av filer slettet


Anbefalte innlegg

Det interresant er jo at det igår kom en oppdatering fra Microsoft på 1809, og tror du ikke jaggu at den på nytt slettet alt innholdet i Nedlastings-katalogen min!!!  Er det muuuulig ?!?!

Nå har jeg backup, men alikevel!

(Hos meg har den ikke rørt Dokument-folderen, kun Nedlastinger)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En problemstilling det er jo de filene som blir slettet. En annen problemstilling det er jo de nye filene som man får ekstra.

 

I august så kjøpte jeg en billig PC på tilbud. Den hadde en SSD på 120 GB. Maskinen var ny og på det tidspunkt produsert for ca 2 mnd siden.

 

Da jeg tok den i bruk så satte den i gang med utrolige omfattende oppdateringer. Til sammen så forsvant ca 30 GB av SSD lagringsplass på 128 GB.

 

I "mitt tilfelle" så kunne jeg jo kjøre "disk cleaner" og få slettet de 30 GB med søppelfiler og uansett så skulle jeg oppgradere til en ny og større SSD. 

 

Hva med de brukerne som ikke kjenner til bruken av "disk cleaner" og som faktisk mister 30 GB av lagringsplassen?

 

Selvfølgelig så er det ikke sikkerhetsmessige grunner til disse oppdateringene. Hvis man sammenligner med for eksempel Windows 2016 Server så finner man jo ikke denne typen oppdateringer, selv om kravet til sikkerhet sannsynligvis er heller større enn mindre, og mye av det øvrige er likt. (Windows 2016 Server har jo selvfølgelig også oppdateringer, men ikke av det omfang og den type som finnes for Windows 10.)

 

Den viktigste grunnen til å la være å bruke Windows 10 i dag, det må vel være nettopp den alt for store mengden oppdateringer. Her er man nok for eksempel noe bedre stilt om man fortsatt bruker Windows 7. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg har ikke turt å skru av pcen min enda etter at jeg leste om denne feilen. står " update and shut down" og dette er visstnok versjon 1803. som heter 2018-10 Cumulative update. Er det noen som vet om denne er en av de update'ene som sletter innhold. takk !

 

Nei, dette er en vanlig oppdatering for den versjonen (1803) av Windows 10 som kom ut i våres.

Ingen grunn til engstelse.

 

Men man skal selvsagt alltid ha backup av viktige data, for før eller siden vil også all hardware feile.

Lenke til kommentar

Hva med de brukerne som ikke kjenner til bruken av "disk cleaner" og som faktisk mister 30 GB av lagringsplassen?

 

De får igjen sine 30GB når det har gått en måned.

(Man har en 30 dagers "angrefrist" der man kan velge å gå tilbake til forrige versjon av Windows 10. Kan være kjekt å ha dersom et eller annet har skjært seg under oppgraderingen.)

Lenke til kommentar

En problemstilling det er jo de filene som blir slettet. En annen problemstilling det er jo de nye filene som man får ekstra.

 

I august så kjøpte jeg en billig PC på tilbud. Den hadde en SSD på 120 GB. Maskinen var ny og på det tidspunkt produsert for ca 2 mnd siden.

 

Da jeg tok den i bruk så satte den i gang med utrolige omfattende oppdateringer. Til sammen så forsvant ca 30 GB av SSD lagringsplass på 128 GB.

 

I "mitt tilfelle" så kunne jeg jo kjøre "disk cleaner" og få slettet de 30 GB med søppelfiler og uansett så skulle jeg oppgradere til en ny og større SSD. 

 

Gammel Windows-versjon blir liggende på disken i x antall dager (slik at man eventuelt skal kunne gå tilbake) og så blir det slettet automatisk.  

Lenke til kommentar

Gammel Windows-versjon blir liggende på disken i x antall dager (slik at man eventuelt skal kunne gå tilbake) og så blir det slettet automatisk.  

 

Det er nok rett, og når sant skal sies så glemte jeg nok det i farta. Men så husker jeg samtidig noe annet .. Det er ikke bare den gamle Windows installasjonen som tar plass. Det er også div installasjonsfiler som ligger der. Normalt ikke 30 GB, men 4-5 GB eller noe mer enn det kan det nok lett dreie seg om. Disse finner man og man kan slette dem vha "Disk Cleanup".

 

En annen måte å spare ssd plass på, det er jo ellers å disable hibernate, da sparer man 4-8-16 GB avhengig av RAM.

 

Synes ellers uansett av oppdateringene i Windows 10 er alt for omfattende og de kommer for ofte til at dette kan sies å være et brukbart operativsystem. Da er man jamt over bedre tjent med å bruke en gammel PC med Windows 7.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Synes ellers uansett av oppdateringene i Windows 10 er alt for omfattende og de kommer for ofte til at dette kan sies å være et brukbart operativsystem. Da er man jamt over bedre tjent med å bruke en gammel PC med Windows 7.

Er lov å mene det, selv jo jeg ikke er enig :)

Så lenge Windows7 blir oppdatert med sikkerhetsfixer, er det også helt greit, men når supportperioden går ut (14. jan 2020), syns jeg man bør gå over til noe annet.  Liker du fortsatt ikke Win10, finnes det flere alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...