Gå til innhold

Google vil strømme spill rett i Chrome


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spill over streaming frister ikke, settes vel en del begrensninger på innstillinger samt at en må ha internettforbindelse hele tiden. Med steam, uplay, origin etc. så kan en jo spille offline, uten å tenke på evt. nettverksproblemer.

Grafikk innstillingene blir vel ett mindre problem enn lokalt, da Google står for regjeringen. Man trenger da bare en kystlinje som er god nok for f.eks. 4K stråling fra Netflix, så kan man spille i 4K, noe som ville kreve dyr maskinvare lokalt. Tastatur og musebevegelser krever ikke mye båndbredde.

 

Problemet er hvor lang tid det tar å få signalene frem og tilbake, noe som vil kreve fiber, og at Google gjør dette nærmere Norge enn i USA.

 

Offline blir ett problem, og nok irriterende for de som liker en-spiller spill dø, egentlig ikke trenger nettforbindelse

Lenke til kommentar

Er så dritt lei av lovnader alle med en halv hjerne vet er bullshit lang vei. Live spilling over internett har aldri blitt en suksess og kommer aldri til å bli det heller. Det funker greit i spill der man ikke trenger spesielt høy responstid.

Litt utrolig at det er mulig å være så kategorisk om fremtiden som i det minste resten av verdens befolkning ikke vet for mye om.

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til om de klarer å levere umiddelbar respons. Samnenøigningen med Netflix er ikke helt gyldig, siden videoene på Netflix kan komprimeres på forhånd, og er komprimert med tap, mens spillbilder eventuelt må komprimeres fortløpende (uten kjennskap til fremtidige bilder), og da helst uten tap.

 

Men jeg setter pris på initiativer som både letter presset på lommebøkene til spillerne og samtidig frigjør produksjonskapasitet for Nvidia, som kan brukes til noe nyttigere enn spill. Jeg regner med at ledig kapasitet i datasentrene vil brukes til noe nyttig også. :-)

Lenke til kommentar

Er ikke dette forsøkt før i andre former? Floppet det ikke alle de andre gangene også?

 

Sony og Nvidia har lignende tjenester. Hvis de hadde floppet og ikke hadde noe for seg, så vil jeg tro de hadde avsluttet tjenestene.

 

Det er fint at flere er i gang og prøver å gjøre det så optimalt som mulig. Jeg har ingen tvil om at det er på denne måten mesteparten av spillere kommer til å få servert spillene sine en eller annen gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

For å oppnå 120 interaktive FPS må serveren være plassert mindre enn 1250 km unna, slik at inputen og outputen rekker å reise med lyshastigheten til og fra serveren i løpet av 1/120 sekund. ;-)

 

I praksis må selvfølgelig serveren være enda nærmere, fordi ledningene ikke er rette, signalene blir forsinket underveis, rendring og komprimering tar tid osv. :-)

 

Eller så kan man lempe på 120 FPS-kravet, eller på interaksjonsraten. Si 30 interaksjoner i sekundet, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er ikke dette forsøkt før i andre former? Floppet det ikke alle de andre gangene også?

Floppet det? Trodde de to store (Gaikai og OnLive) bare ble kjøpt opp av Sony og dermed gikk ut av markedet?

 

Men klart, jeg er også litt skeptisk. Der er ikke nødvendigvis så mye billigere i lengden (iallfall hvis man skal tro prisene som har blitt forespeilet), og på grunn av høye krav til båndbredde, er ikke akkurat dette noe man enkelt kan gjøre på farta (eller i de fleste hotellrom...)

Lenke til kommentar

Eg ler av datanoobs som klager over at latency kjem til å bli ein issue. Eg har under 1ms til Altbox sin core ruter, ergo om Google eller andre inngår ein avtale med Altibox så kan eg spele med "lik" latency som om eg hadde spelt heime.

 

Flaskhalsen er som oftast skjermen du spele på, dei har ofte enorm latency. Nettverket, encoding/decoding vil samlet trolig ligge på ~5ms.

 

Dette kjem til å bli ein big deal for dei som ikkje spele altfor mykje, for dei vil nå sleppe på måtte betale dyrt for ein gaming-pc.

Lenke til kommentar

Eg ler av datanoobs som klager over at latency kjem til å bli ein issue. Eg har under 1ms til Altbox sin core ruter, ergo om Google eller andre inngår ein avtale med Altibox så kan eg spele med "lik" latency som om eg hadde spelt heime.

 

Flaskhalsen er som oftast skjermen du spele på, dei har ofte enorm latency. Nettverket, encoding/decoding vil samlet trolig ligge på ~5ms.

 

Dette kjem til å bli ein big deal for dei som ikkje spele altfor mykje, for dei vil nå sleppe på måtte betale dyrt for ein gaming-pc.

State of the art end-to-end latency for cloud streaming av spill ligger vel mer i størrelsesordenen 150 ms, på det beste.

 

5 ms tror jeg er mer et fantasitall...

 

Fremtiden til cloud streaming av spill ligger trolig i historiedrevne spill, som Assassins Creed delvis er, og i mindre grad i rene action-fokuserte spill som f.eks. CS eller Fortnite. I de sistnevnte kategoriene spiller jo mange av proffene til og med med ledningstilkoblede mus, bare for å unngå det ekstra millisekundet eller to med input-latency som trådløse mus innfører (eller i alle fall har innført, historisk sett).

Endret av BjartmarO
Lenke til kommentar

Eg ler av datanoobs som klager over at latency kjem til å bli ein issue. Eg har under 1ms til Altbox sin core ruter, ergo om Google eller andre inngår ein avtale med Altibox så kan eg spele med "lik" latency som om eg hadde spelt heime.

 

Flaskhalsen er som oftast skjermen du spele på, dei har ofte enorm latency. Nettverket, encoding/decoding vil samlet trolig ligge på ~5ms.

 

Dette kjem til å bli ein big deal for dei som ikkje spele altfor mykje, for dei vil nå sleppe på måtte betale dyrt for ein gaming-pc.

Om latency blir å være en issue eller ikke kommer helt ann på hvor serveren er lokalisert. For min del ligger jeg som regel på 50-80ms i ping i spillene jeg spiller, så å spille noe annet enn Civilization hadde blitt helt uaktuelt for min del.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Blir dette suksess fpr vi en fremtid der eie av spill er over. Og alle må leie for og game. Det er dagen jeg slutter og game og finner på en annen hobby

Dette er ikke det samme som at man leier spill -- bare spillmaskiner.

 

NVIDIA sin løsning legger til og med opp til at man må kjøpe spillet på egenhånd i steam (eller andre butikker) før man kan spille det. Du kan da i prinsippet kjøpe spillet fysisk og så registrere det i steam før du spiller det på en leid maskin fra NVIDIA.

Lenke til kommentar

Om latency blir å være en issue eller ikke kommer helt ann på hvor serveren er lokalisert. For min del ligger jeg som regel på 50-80ms i ping i spillene jeg spiller, så å spille noe annet enn Civilization hadde blitt helt uaktuelt for min del.

 

Eg hadde bedre ping når eg hadde ISDN, men ja om nettet ditt ikkje holder mål så kan du glemme å streame spill. Men nå begynner fiber å blir ganske vanlig og internt i Norge så burde under 30ms være heilt normalt. F.eks fra Stavanger på Altibox når eg pinger uio så får eg 9ms, ntnu 16ms og uit 30ms. Eg rekne med alle disse driver self hosting og ikkje sky, og potensialet for å redusere dette med 50% til ligger absolutt til rette, men nokre av internettleverandørene har ganske treig ruter. Eg har ingen problem med å bruke Steam Home Streaming over OpenVPN mellom Altibox installasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...