Gå til innhold

FORSKNING: Nå kommer delene som kan gjøre at elektronikken knapt bruker strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fantastisk forskning som om ikke lenge kommer til å bli brukt til å lage ennå flere sure x86 prosessorer. Nuvel.

Artikkelen sier intet om dette, men hva er spenningsfallet i lederetningen på denne ikke-helt-diode-men-likevel?

 

Der finnes et skrikende behov for bedre likerettere og lavspenteelektronikk generelt innenfor markedet energihøsting ("Energy Harvesting".) Altså ekstrem lavstrømselektronikk.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedpoenget ligger her

 

 

 

Du kan påføre materialer elektrisk strøm, overføre signalet i materialet ved hjelp av en ren spinnstrøm, og få elektrisk strøm ut i den andre enden av materialet. Dette kan du lese mer om her, men hovedpoenget er at dette har flere fordeler, fordi elektronene ikke er involvert i overføringen i selve materialet.

 

 

Dette er altså ett helt annet prinsipp for å flytte "informasjon" rundt på en brikke, da man bruker spinn/magnetfelt istedenfor. 

 

Spenningsfallet er da ikke relevant, da det handler om å formidle informasjon.  

Lenke til kommentar

Dette er altså ett helt annet prinsipp for å flytte "informasjon" rundt på en brikke, da man bruker spinn/magnetfelt istedenfor. 

 

Spenningsfallet er da ikke relevant, da det handler om å formidle informasjon.  

 

 

Akkurat. Så denne artikkelen er ikke annet som en 'obfuscated' versjon av allerede tidligere publiserte artikkel? Her øynet jeg håp for mitt eget fagfelt på grunnlag av mengder misvisende formuleringer i artikkelen, som alle slås ihjel av en enkelt setning med mer korrekt informasjon. Jaja, sånn går det når man nøyer seg med å skumlese…

Lenke til kommentar

Litt over mitt hode denne spinnstrøm teknologien.

 

Ut fra det jeg klarer å forstå så hører jeg "elektroniske dingser vil bruke mindre strøm" som i forenklet forstand betyr "lengre batteri-levetid på smart telefonen da den vil forbruke mindre".

 

Som igjen betyr at med forbedret batteriteknologi kombinert med redusert forbruk så vil en Apple Watch faktisk kunne vare lengre enn 24 timer?

 

Mulig jeg overforenkler dette...

Lenke til kommentar

Fantastisk forskning som om ikke lenge kommer til å bli brukt til å lage ennå flere sure x86 prosessorer. Nuvel.

 

Artikkelen sier intet om dette, men hva er spenningsfallet i lederetningen på denne ikke-helt-diode-men-likevel?

 

Der finnes et skrikende behov for bedre likerettere og lavspenteelektronikk generelt innenfor markedet energihøsting ("Energy Harvesting".) Altså ekstrem lavstrømselektronikk.

 

Kanskje problemet heller er ulike former for Windows-bulimi og annen programvarebulimi enn x86-ernes surhet.

Pål Jensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, kanskje har det verdi og kanskje er det en blindvei.

Tenker på datamaskinen vi brukte for å automatisere på 80-tallet.

Det gikk fint med ohmsk last(f. eks. varmeovner), men når vi skulle prøve å styre kontaktorer ble det bare krøll.

Elektromagnetisk støy er et stort problem når strømmer og spenninger blir små, og på nanonivå må dette bli nærmest uløselig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Typisk pissforståelse for størrelse.

 

 

 100 til 1000 ganger mindre

 

Nei det heter ikke så og så mange ganger mindre. Det heter en hundredel eller en tusendel....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk forskning som om ikke lenge kommer til å bli brukt til å lage ennå flere sure x86 prosessorer. Nuvel.

 

Artikkelen sier intet om dette, men hva er spenningsfallet i lederetningen på denne ikke-helt-diode-men-likevel?

 

Der finnes et skrikende behov for bedre likerettere og lavspenteelektronikk generelt innenfor markedet energihøsting ("Energy Harvesting".) Altså ekstrem lavstrømselektronikk.

Det er ganske fiffig. De har funnet en utrolig liten dverg med ullsokker og utstyrt han med en ennå mindre ballong. Han står så på et linoleumsgulv og gnikker ballongen i håret sitt. Han har en kjempekapasitet i armbevegelsene, og når han har opparbeidet nok statisk elektrisitet, tar han på plusspolen til en litt større kondensator, vrir en bryter, og voilà. Magi!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...