Gå til innhold

Burde "internett trolling" vere ulovleg?


simenlll

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs helt hva slags trolling det er snakk om, mye av det ufyselige og ondskapsfulle folk gjør online uten konsekvenser burde helt klart vært mulig å straffe bedre, imho.

 

Men det blir fort en vanskelig situasjon siden ingen kan helt være enige om hva som er trolling og hvor grensa går. På den ene sida har vi folk som mener at bare det å ikke være helt enig politisk er uakseptabelt. På den andre har du folk som ikke ser noe problem med grove mobbekampanjer. Jeg ville satt grensa i midten et sted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kva synst dere om at internett trolling burde vere ulovlig eller ikkje? korfor?

Nei, absolutt ikke! Hvorfor spør du? Tja for det første: hvem skal bestemme hva som er trolling og hva som ikke er det? Videre: Det kan brukes til å kneble meninger man ikke liker. Og til slutt: det bør være opp til hvert enkelt nettsted å selv bestemme hva de aksepterer og ikke aksepterer, ikke staten. Dersom man ikke liker retningslinjene til nettsted A, da står man fritt til å ikke besøke A.

 

Og så har jo til slutt det gode gamle ordtaket: ikke mat trollet. Overser man troll så sprekker de.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Med mindre eit forbod mot internettrolling også kjem med ein klar definisjon på kva som er meint, og kvifor det vanlege regelverket ikkje er tilstrekkeleg for det som skjer på internett så er det heilt klart at vi ikkje kan innføre enda ei tullelov.

 

Vanlig internettrolling i forståelsen av å være kranglete og kverrulerande samtidig som ein stadig bytter samtalevne er ofte irriterande, men bør fortsatt være lov som ein del av ytringsfriheita.

Om slik debatteknikk blir ulovleg, så gjer det at alle kritiske røster i politikken lett kan stemplast som troll av dei som har makta.

Spørsmål som kan virke som kverrulering kan absolutt være ein viktig del av den offentlege debatten nettopp fordi det belyser andre sider.

 

Om ein med internettrolling også meiner trakassering, trusslar og anklagande oppførsel, så er dette alt ulovleg etter dagens regelverk.

Om du trakasserer ein anna person over internett, på gata eller via postkort spelar ingen rolle.

Lenke til kommentar

Kva synst dere om at internett trolling burde vere ulovlig eller ikkje? korfor?

 

Kommer an på hva slags trolling det er snakk om. Husk at på nettet er det 1.april hver dag. Harmløse spøker som kanskje kan irritere noen men som er harmløst skal være lov; men det er noe annet når man bedriver hets og hat. Men det er allerede ulovlig.

Lenke til kommentar

Igjen, ingen er helt enige om definisjon.

En del av det verste som foregår som trolla selv ser på som uskyldig moro er mer mobbing enn noe annet.

I nyere tid så har trolling nærmest blitt synonymt med mobbing/trakassering/hets.

 

Den korrekte definisjonen er som følger:

 

Trolling er et fenomen som forekommer i mange ulike former i debatter og diskusjoner på internett. Utøverne omtales ofte som «troll», «internett-troll» eller «nett-troll». Trolling kan defineres som «å lokke andre inn i meningsløse og endeløse diskusjoner [som ikke handler om temaet og sløser bort tid]».[1] Et troll på nettet skriver innlegg som skal provosere folk, fremkalle krangler og avspore den opprinnelige diskusjonen. Et troll mener ikke nødvendigvis det han eller hun skriver; det viktigste målet er ikke å argumentere for en påstand, men å få folk til å hisse seg opp og «bite på kroken».

 

Trakassering blir ofte omtalt som trolling. Det har vi lover mot allerede.

"Trolling" blir brukt av menigmann til å omhandle alt fra meninger man ikke er enig i, til hets, mobbing og trakassering, bare fordi det er snakk om handlinger/utspill på nettet, så blir det omtalt som trolling.

Trolling er ikke på noe som helst måte en straffbar handling, og derfor ville det vært absurd å kriminalisere det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man burde også stemple QR-koder på dørene til alle boliger, med informasjon om hvem som bor der og sende statsansatte og politi på overraskelsesvisitt flere ganger om dagen for å trakassere "dissidenter" og man bør ikke stoppe der, alle burde tvinges til å bruke facebook og være enige med flertallet ellers får man ikke bruke offentlige transportmidler eller kjøpe mat og ha et sted å bo. Funker jo finfint i Kina.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor skal en forby ytringsfrihet? Ser at den blir mindre og mindre i vesten. Krenket.no

Jeg synes at vi skal ha ytringsfrihet -- men også ytringsansvar, og straff - i forhold til skaden som blir gjort - ved å fremme løgner og hatefulle ytringer.

 

Jeg tviler på at ytringsfrihetens forkjemper så for seg hvor ussel og vemmelig propaganda, æreløshet og indoktrinering kom til å bli i ytringsfrihetens navn.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Du har også spredning av løgn og propaganda -- som beviselig kan være mer skadelig enn fysisk vold.

Enn tid trodde jeg det var bevist at Anne Franks dagbok var en dramatisering skrevet av hennes far.
Jeg hadde heller betalt 100 kroner i måneden i 10 år fremfor å ha den feilinformasjonen plantet i hodet mitt.
Jeg ville heller ha blitt slått i ansiktet enn å tro på det i flere år igjen.
 

2000 kroner i erstatning ville ikke vært nok til å gjøre meg fornøyd; Det er alt for liten straff til den som opprinnelig spredte misinformasjonen.

---

For min del var det bare en ide som ble plantet, mens jeg ellers diskuterte MOT nynazister.

Tenk skaden nynazister, kreasjonister, Trump-tilhengere, liberalister med flere har blitt utsatt for -- og hvordan hele livene deres kan være påvirket av denne skaden.
Det er snakk om tapt livskvalitet verdt hundretusener eller millioner for hvert individ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...