Jarmo Skrevet tirsdag kl 18:07 Skrevet tirsdag kl 18:07 Gouldfan skrev (Akkurat nå): Riktig... Jaok, den er god. Bruker stort sett bare den til matlaging. 1
Gouldfan Skrevet tirsdag kl 18:08 Skrevet tirsdag kl 18:08 Jarmo skrev (1 minutt siden): Jaok, den er god. Bruker stort sett bare den til matlaging. Billig og godt.. 1 1
Simen1 Skrevet tirsdag kl 18:15 Skrevet tirsdag kl 18:15 (endret) Jeg foreslår rett og slett hvalkjøtt på restaurant første gangen. Så tar man bort usikkerheten rundt kokkeleringen vs resultatet første gang mens man venner seg til smaken. En annen lettstartet variant er å kjøpe hvalkjøttdeig og bruke den som annen kjøttdeig. F.eks med Toro jægergryte. Deretter: grillet med søt marinade, på samme måte og med samme tilbehør som vanlig biff. Den kommer til å bli spikret fast øverst på helgemenyen framover! De viderekomne kan prøve å bytte ut hvalbiffen med selbiff, marinere og steke på vanlig måte. Jeg må innrømme at jeg er ikke helt viderekommen ennå siden jeg synes sel har litt for karakteristisk marin smak. Hval er mer lettlikt. Endret tirsdag kl 18:21 av Simen1 1 2
Jarmo Skrevet tirsdag kl 18:27 Skrevet tirsdag kl 18:27 (endret) Simen1 skrev (17 minutter siden): Jeg foreslår rett og slett hvalkjøtt på restaurant første gangen. Så tar man bort usikkerheten rundt kokkeleringen vs resultatet første gang mens man venner seg til smaken. En annen lettstartet variant er å kjøpe hvalkjøttdeig og bruke den som annen kjøttdeig. F.eks med Toro jægergryte. Deretter: grillet med søt marinade, på samme måte og med samme tilbehør som vanlig biff. Den kommer til å bli spikret fast øverst på helgemenyen framover! De viderekomne kan prøve å bytte ut hvalbiffen med selbiff, marinere og steke på vanlig måte. Jeg må innrømme at jeg er ikke helt viderekommen ennå siden jeg synes sel har litt for karakteristisk marin smak. Hval er mer lettlikt. Jaok, hva bør jeg se etter hvis jeg kjøper? Noe der jeg bør vite om kvaliteten? Toro jægergryte og biff stroganoff brukes en del her, sammen med entrecote kjøtt(helst) Med kjøtt buljong, ekstra paprika og rødløk osv. Endret tirsdag kl 18:34 av Jarmo 1
Maskinfører Skrevet tirsdag kl 18:38 Skrevet tirsdag kl 18:38 Jarmo skrev (1 time siden): Hvor mye fikk du ketsjup på buksene? For øvrig holder på og tømme fryseboxene og dermed ymse blandingsmat av alt mulig. Er noen flekker hist og her 😀 2 1
Simen1 Skrevet tirsdag kl 19:01 Skrevet tirsdag kl 19:01 (endret) Jarmo skrev (40 minutter siden): Jaok, hva bør jeg se etter hvis jeg kjøper? Noe der jeg bør vite om kvaliteten? Nei. Alt sammen skjæres fra digre fileter på flere hundre kilo og er ganske så uniformt i smak, konsistens og fettinnhold. Jeg har aldri sett merking på pakkene om hvor på dyret kjøttet kommer fra. Alt ser likt ut. Kjøper du løsvekt så velger du selv form og størrelse. Vil du ha en hel stek på størrelse med en leca-blokk så får du det. Jeg kjøper for enkelhets skyld frosne 500g pakker. Når jeg tiner de så er stykkene rektangulære. Spoiler Endret tirsdag kl 19:07 av Simen1 2 1
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 15:14 Skrevet onsdag kl 15:14 Ytrefilet av svin med ris, kokte grønnsaker og saus. Nam! 😋 3
Gouldfan Skrevet onsdag kl 15:22 Skrevet onsdag kl 15:22 Flinstek grillet i ovn her, med tilbehør. Potetsalat og salat osv. 1 4
Jarmo Skrevet onsdag kl 15:44 Skrevet onsdag kl 15:44 https://www.vg.no/nyheter/i/63GnOo/rekefisket-stoppet-kan-foere-til-rekemangel-i-soer-norge 1
Gouldfan Skrevet onsdag kl 16:01 Skrevet onsdag kl 16:01 (endret) Jarmo skrev (17 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/63GnOo/rekefisket-stoppet-kan-foere-til-rekemangel-i-soer-norge Bare å spise mindre reker det, stakkars rekene, må jo tas vare på, noe ikke Svenskene har klart. Østersjøen er helt dau så å si, så svelene spiser faktisk norske reker fra Skagerrak eller Nordsjøen. Endret onsdag kl 16:01 av Gouldfan 2 1
Jarmo Skrevet onsdag kl 16:42 Skrevet onsdag kl 16:42 (endret) Wraps med gyros og masse forskjellige grønsaker/salat/dressing osv. i morgen. Gleder meg, sammen med mine.. Endret onsdag kl 16:42 av Jarmo 3
Maskinfører Skrevet onsdag kl 17:17 Skrevet onsdag kl 17:17 Simen1 skrev (1 time siden): Jeg ble ikke kvitt ideen fra i går.. Ser godt ut 😀 1
Maskinfører Skrevet onsdag kl 17:54 Skrevet onsdag kl 17:54 Simen1 skrev (2 timer siden): Jeg ble ikke kvitt ideen fra i går.. Er Hval kjøtt eller er det Fisk ? Ser så godt ut 😀 1
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 18:09 Skrevet onsdag kl 18:09 Hval er ikke fisk, men pattedyr. Minner om litt seigt storfekjøtt med litt smak av tran. Hver sin lyst. 3
Karltorbj Skrevet onsdag kl 18:22 Skrevet onsdag kl 18:22 (endret) Mannen med ljåen skrev (22 minutter siden): Hval er ikke fisk, men pattedyr. Minner om litt seigt storfekjøtt med litt smak av tran. Hver sin lyst. Husker det i fra jeg var guttunge. Sausen var grei, men kjoettet, seigt og jaevlig. Det var billigmiddag det, de naermest, heiv det etter deg. Endret onsdag kl 18:32 av Karltorbj 1
Duriello Skrevet onsdag kl 18:48 Skrevet onsdag kl 18:48 Om tilberedt rett, og du ikke har vært uheldig med kjøttet, så skal det jo ikke smake tran av det, eller? 🤔 1
Karltorbj Skrevet onsdag kl 19:01 Skrevet onsdag kl 19:01 Duriello skrev (5 minutter siden): Om tilberedt rett, og du ikke har vært uheldig med kjøttet, så skal det jo ikke smake tran av det, eller? 🤔 Ser de anbefaler marinade, chili og hvitloek, skal visst vaere bra. Hvis det smaker tran, kan du legge det i melk eller edikk, et par timer. Vet ikke jeg, hadde ikke satset paa det, hvis jeg hadde invitert middagsgjester, en loerdagskveld ihvertfall. Finnbiff, av hval, med sopp og roemmesaus. 😁 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå