Gå til innhold

Bompengemotstand


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Nei men det blir vertfall irriterende for oss andre som følger loven.

Jeg må spørre igjen: mener du virkelig at det er greit å bli straffet for andre mennesker sine handlinger? Er du en tilhenger av kollektiv avstraffelse?

 

Så du mener det er greit, hvis man er misfornøy over maks fart 120 gjelder for alle og ikke kun de over 60?

60 hva? 60 år?

 

Så er man i mot det kan man kjøre i 20 km\t i protest for det? I så fall er det veldig lite respektløs og umorals over andre.

Jeg tror ikke jeg helt skjønner hva du mener.

 

Jeg syns alikevell personene fortjener straff, om det er bot eller miste lappen kan jo diskuteres. Men gidder ikke å bruke mere tid på denne saken. Hvis man snakker dritt om politiet risikerer man straff også.

Den er grei.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Det er forbudt å kjøre i 20 km/h på motorveien. Prøv selv.

Det er ikke forbud å gjøre hvis det er kø eller man ikke har skylden for det gå tregt.

Men å kjøre 20 km\t kun i protest er jo helt idiotisk.

Tenk hvis det var tillatt hvordan vil det gå for alle andre? Da kunne vi likegodt ha 20 km\t fartsgrense.

Så er bra folk som ikke kan kjøre bil ikke er på veien.

 

Førerkort er ikke rettferdig uansett. Mange mister tappen fordi de har dårlig syn eller er rett og slett idioter. Er mere synd på de som skader seg og mister lappen urettferdig.

 

Jeg må spørre igjen: mener du virkelig at det er greit å bli straffet for andre mennesker sine handlinger? Er du en tilhenger av kollektiv avstraffelse?

Det handler ikke om det, det handler om å gjøre bevis veien tregere kun fordi man er en drittsekk.

Derfor fortjener man straff. Ikke fordi andre bryter loven. Hadde det bare vært 1-2 personer som kjørte sagte, ville ikke saken være så ille. Men når 50 gjør det og i tillegg hindrer andre å komme forbi sier det seg selv, politiet må være streng.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det handler ikke om det, det handler om å gjøre bevis veien tregere kun fordi man er en drittsekk.

Er man en drittsekk fordi at man er motstander av bompenger? Er man drittsekk fordi at man protesterer med slike aksjoner? Kan det tenkes at man bare er frustrert over politikernes manglende evne til å lytte til folket?

 

Derfor fortjener man straff. Ikke fordi andre bryter loven. Hadde det bare vært 1-2 personer som kjørte sagte, ville ikke saken være så ille. Men når 50 gjør det og i tillegg hindrer andre å komme forbi sier det seg selv, politiet må være streng.

Nå sa artikkelen at politiet tok fra arrangøren, Cecilie Lyngby, førerkortet fordi at andre deltakere i aksjonen ikke klarte å oppføre seg. Du synes det er greit? 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Er man drittsekk fordi at man protesterer med slike aksjoner?

Ja mener jeg. Hvis man er i mot politiet ta det med spesialenheten for politisaker.

Er man mot politikkerne stem noe annet neste valg.

Bryte loven ender kun med straff.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja mener jeg. Hvis man er i mot politiet ta det med spesialenheten for politisaker.

Ja, for det hjelper sikkert mye å gå til spesialenheten.

 

Er man mot politikkerne stem noe annet neste valg.

Stemme på løgnere som gir deg fingeren så snart valget er over? Ja det fungerer jo også bra.

 

Bryte loven ender kun med straff.

Ja, staten liker å straffe de som ikke gjør som staten vil.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

De burde selvsagt ha filmet køen, og senere gått igjennom registreringsnummerene og beslaglagt førerkortet til samtlige deltagere. Det er forbudt å kjøre i 20 km/h på motorveien. Prøv selv.

 

Det er det eneste rette, i mine øyne.

Man skal være forsiktig med å gå for langt. En av styrkene til demokratiet vårt er vår mulighet til å demonstrere og at vanlige folk kan si sin mening. Det hele er en hårfin balansegang. Jeg synes stort sett politiet løser dette på en god måte. Takhøyden bør være stor.

Lenke til kommentar

Man skal være forsiktig med å gå for langt. En av styrkene til demokratiet vårt er vår mulighet til å demonstrere og at vanlige folk kan si sin mening. Det hele er en hårfin balansegang. Jeg synes stort sett politiet løser dette på en god måte. Takhøyden bør være stor.

Dette var en lovlig demonstrasjon som var avklart med politiet. Man har fått nei på tidligere forslag til demonstrasjoner, og respektert dette.

 

Dette blir litt som å bøtelegge demonstranter som går midt i veien for å hindre trafikken.

 

Derfor synes jeg det er feil å straffe arrangøren.

At man evt straffer enkeltpersoner som ikke oppfører seg, er helt greit.

 

Man skal være veldig forsiktig med å straffe folk i en lovlig demonstrasjon.

 

Blitzere og andre folk har jo ofte sluppet veldig billig unna steinkasting og andre ting som jeg anser som veldig alvorlig, og så vidt jeg vet går man sjelden på arrangøren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man demonstrere så kan en en gå i tog, arrangere folkemøter osv på lovlig måte. Ellers så kan en legge frem sine synspunkter her på diskusjon. Det er slik demokratiet kan virke. Alle kan komme å si sin mening. Om demokratiet virker så vil politikerne måtte følge folkemeningen etter hvert.

Denne var god: https://www.dagsavis...krati-1.1211782

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Man skal være forsiktig med å gå for langt. En av styrkene til demokratiet vårt er vår mulighet til å demonstrere og at vanlige folk kan si sin mening. Det hele er en hårfin balansegang. Jeg synes stort sett politiet løser dette på en god måte. Takhøyden bør være stor.

Kommunestyret i Bærum har nå stemt gjennom den mest usolidariske bompengeplanen i kommunens historie.

Man kan jo flytte, hvis man syns 52 kr i bompenger per vei på høvik til lysaker er for ille.

Lenke til kommentar

Det er slik arroganse som skaper "trumpske" tilstander. Jeg synes det er ubegripelig at politikerne er så fjernt fra folket, og forventer at de skal overleve kommunevalget som kommer snart. La oss nå håpe at det blir mer konstruktivt enn en haug av inkompetente FMB-ordførere rundt i landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De burde selvsagt ha filmet køen, og senere gått igjennom registreringsnummerene og beslaglagt førerkortet til samtlige deltagere. Det er forbudt å kjøre i 20 km/h på motorveien. Prøv selv.

 

Det er det eneste rette, i mine øyne.

Du bare tar for gitt at alle i den køen er med på selve demonstrasjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bare tar for gitt at alle i den køen er med på selve demonstrasjonen?

De blokkerte ikke alle filene, så ja.

 

Demonstrasjoner som denne er smålig og barnslig. Jeg kan ikke se for meg at de oppnådde noe annet enn at folk begynte å hate dem. Feil signal å sende.

 

De burde bare stått utenfor Rådhuset/Stortinget med skilt.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

De blokkerte ikke alle filene, så ja.

 

Demonstrasjoner som denne er smålig og barnslig. Jeg kan ikke se for meg at de oppnådde noe annet enn at folk begynte å hate dem. Feil signal å sende.

 

De burde bare stått utenfor Rådhuset/Stortinget med skilt.

Hvis de ikke blokkerte alle filene skjønner jeg ikke hvorfor ikke ambulansen kom seg forbi.

 

Hvis du henviser til kollektivfeltet er ikke dette lovlig å bruke.

 

Den store fordelen med bompenger i tillegg til inntekten er at man får luket ut folk som tjener dårlig (bidrar med lav verdiskapning) slik at de ikke lager kø for folk som tjener godt, som jo uansett kommer til å kjøre. Dette er svært gunstig rent samfunnsøkonomisk.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Den store fordelen med bompenger i tillegg til inntekten er at man får luket ut folk som tjener dårlig (bidrar med lav verdiskapning) slik at de ikke lager kø for folk som tjener godt, som jo uansett kommer til å kjøre. Dette er svært gunstig rent samfunnsøkonomisk.

Ja, hvorfor ikke. Regjeringen prøver tross alt så godt de kan å gjøre de rike rikere og de fattige fattigere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ironien i bompengedabatten i Stavanger er ganske stor. Hvor var motstanden for 20 år siden?

Bomringene i regionen åpnet i 2001. Det ble slått ring rundt Stavanger og Sandnes, samt industriområdet Forus med titusenvis av arbeidsplasser. Innbyggerne i Stavanger og Sandnes kunne kjøre fritt og gratis innenfor egen kommune, uten å betale en eneste krone i bom. Men for nabokommunene var situasjonen en helt annen. Innbyggere i f.eks. Sola, Randaberg, Klepp osv måtte passere bommen hver eneeste dag på vei til jobb. Samt hver gang de skal ut på en aktivitet. Shopping, kino og andre kulturtilbud ligger alle innenfor bomringen.

 

I nesten 20 år har bilistene bidratt med flere milliarder i bompenger, mens innbyggerne i Sandnes og Stavanger ikke engang har merket utgiften. Har de brydd seg? Næh...
Nå må endelig også de bidra til samfunnet på lik linje med nabokommunene. Men nå er det plutselig krise og dommedag! Hvor var solidariteten for 20 år siden? De sier dette er urettferdig og rammer dem med dårligst økonomi. Men de som bor litt utenfor sentrum har allerede smakt på dette sure eplet i nesten 20 år. Jeg sier det er rettferdig å heller dele byrden!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...