Gå til innhold

Bompengemotstand


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bor man i byene trenger man ikke bil. På bygda er man avhengig av den.

 

Ikke enig i det hele tatt. Det stemmer kanskje for Oslo og omegn, men ikke i det hele tatt på Nord-Jæren (har bodd begge steder). Nord-Jæren har ikke t-bane eller trikk, de har lange avstander med svært klynget byplanlegging, og trolig de store byene med Norges dårligste busstilbud.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I så fall missforstod jeg hva du skrev. Du skrev at vi skal oppfordre til at folk bor utenom byene.

Ja var noe uklart, men poenget er at Norge har mer en god nok rå til bygge alt mulig uten bom, og at bom brukes som en hvilepute i dag på folk fra MDG som ikke klarer og ta opp nok lån før de ender på luksusfellen, og enda opprettholde en forbruk som er langt over evne. 

Lenke til kommentar

Bor man i byene trenger man ikke bil. På bygda er man avhengig av den. Burde ikke insentivet gå den andre veien?

 

Definerer du "byen" som sentrum, har du kanskje et poeng dersom man også jobber i sentrum. Men her i Bergen er man avhengig av bil med mindre man enten bor rundt en av de få bussterminalene, eller langs bybane-traséen. De fleste faller ikke inn i denne kategorien.

 

Jeg jobber like utenfor sentrum, og bor ca. 20 min fra sentrum (med bil). Med andre ord overhode ikke "på bygda". Likevel er det er nok til at det er helt umulig for meg å ta buss, med mindre jeg vil bruke over fire timer tur/retur i reisetid (mot 40-50 min med bil i rushtiden).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da må jeg bare skylle på min ignoranse. Har tross alt ikke bodd i noen andre norske byer enn Oslo, og der trenger man på ingen måte bil.

Og du har tydeligvis aldri hatt barn som har drevet med idrett eller har familie som bor litt unna nærmeste T-bane.

 

Nei, strengt tatt trenger ingen bil, men livet for mange blir enormt mye enklere hvis man har bil.

 

Alle de som sier man ikke trenger bil har tydeligvis alt for mye fritid, eller lever et veldig enkelt liv.

 

MDG ønsker jo at alle skal leve så spartansk som overhodet mulig for å "redde verden", så at de er mot alt som kan lukte av "luksus" er ikke så rart.

 

Men da er det mye annet man heller burde kutte ned på før bilbruken. Sydenturer burde da f.eks. bli forbudt...

 

Jeg ønsker derimot å bruke livet mitt på andre ting enn å sitte timesvis på holdeplasser og kollektivtransport.

 

Nå legger vi også om samfunnet til elbilbruk og gitt at elbiler er det mest miljøvennlige transportmiddelet som finnes, er det merkelig at man ikke legger til rette for MER bilbruk.

 

(PS: Elbiler er mer miljøvennlig enn tog)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ikke enig i det hele tatt. Det stemmer kanskje for Oslo og omegn, men ikke i det hele tatt på Nord-Jæren (har bodd begge steder). Nord-Jæren har ikke t-bane eller trikk, de har lange avstander med svært klynget byplanlegging, og trolig de store byene med Norges dårligste busstilbud.

Det kan jeg skrive under på.

 

Nå ble jo de nye bomringene(Bypakken) satt i full effekt her på mandag, de fleste av oss har ikke fått et alternativ til bil og tilbudet pdd. er mildt sagt latterlig.

Man er låst til rutetider, busser som tar lange omveier og stort sett står i de samme køene som bilene. Toget går hverken i nærheten av der jeg bor eller jobber. 

Jeg ville brukt over 3 ganger så lang tid hver vei om jeg skulle tatt buss. 

 

Hvorfor blir det ikke gjort som med andre veiprosjekt, at tilbudet blir utbygget først, og så finansiert med bompenger?

Nå virker det bare ut som vi finansierer et gradvis bedre tilbud for de som alt har mulighet til å benytte seg av det kollektive.

Utifra planen er jeg ikke veldig imponert over hvordan tilbudet skal se ut der jeg bor i 2032 heller.

 

Med alt det sagt, så går det ikke hardest utover meg, grei økonomi, alene og fleksitid som gjør at jeg kan styre unna rushtidsavgiften. 

Lar meg likevel provosere av de som er svakere stilte i samfunnet. 

Ikke sikkert fulltidsstudent og alenemor for 2 i underetasjen har det like greit.

 

Er også spent på hvilke ringvirkninger dette vil få på andre ting, hvilke tjenester blir dyrere, hva skjer med boligprisene relativt i forhold til hvor bomringen er, vil det være eneste butikk igjen i gågaten i Sandnes Sentrum om noen år?

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Hvorfor skal det være butikker i sentrum? Her i byen legger de ned så mange butikker de klarer i sentrum. Og enda flere forsvinner når bomringen kommer. Det er vel norges 3. minste by sånn ca. Består i prinsippet av to små gater og nå skal de ha bomring.

 

De skal også ha bomring rundt et "industriområde" som stort sett består av en bilforretning, montér og en matbutikk. Når disse da flytter ut så får vi bomring rundt to åkerlapper og et par eneboliger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvorfor skal det være butikker i sentrum? Her i byen legger de ned så mange butikker de klarer i sentrum. Og enda flere forsvinner når bomringen kommer. Det er vel norges 3. minste by sånn ca. Består i prinsippet av to små gater og nå skal de ha bomring.

 

De skal også ha bomring rundt et "industriområde" som stort sett består av en bilforretning, montér og en matbutikk. Når disse da flytter ut så får vi bomring rundt to åkerlapper og et par eneboliger.

Hvor skal de ellers være? Du innser at det er tilbud som blir frarøvet deg, pga. det er ikke er gunstig å drive lenger pga. bomring?

 

Mao. så har bomringen i "byen" din ikke oppnådd noe som helst, folk kommer forsatt til å kjøre bil til disse forretningene, bare i en annen retning. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Skjønner at bompenger kan være en irriterende måte å betale "skatt" på , men hvordan skal man ellers få inn de samme pengene på en rettferdig måte?

 

Vel, veier og kollektivtilbud kommer alle tilgode, enten du kjører, busser, sykler eller går. Det er essensiell infrastruktur. Selv om du ikke har bil benytter du deg av veinettets fordeler. Da er det bare rett og rimelig at dette finansieres igjennom den alminnelige skatten. Siden skatten differensieres etter inntekt, slik at alle betaler etter evne, er dette langt mer rettferdig enn bompenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, veier og kollektivtilbud kommer alle tilgode, enten du kjører, busser, sykler eller går. Det er essensiell infrastruktur. Selv om du ikke har bil benytter du deg av veinettets fordeler. Da er det bare rett og rimelig at dette finansieres igjennom den alminnelige skatten. Siden skatten differensieres etter inntekt, slik at alle betaler etter evne, er dette langt mer rettferdig enn bompenger.

 

Forsåvidt enig i det, men nå brukes vel bare 15% på selve veinettet, så er du sikker på at hele bygdenorge er interessert i å betale for kollektivtilbudet og sykkelveier til byfolket?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Forsåvidt enig i det, men nå brukes vel bare 15% på selve veinettet, så er du sikker på at hele bygdenorge er interessert i å betale for kollektivtilbudet og sykkelveier til byfolket?

Det ville ikke jeg vært interessert i iallefall. 

Men det må vel finnes et alternativ mellom at hele Norge skatter mer og at Ole Ertvaag med en garasje på 160 millioner bidrar like mye til Bypakken som fulltidsstudent og alenemor for 2.

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig i det, men nå brukes vel bare 15% på selve veinettet, så er du sikker på at hele bygdenorge er interessert i å betale for kollektivtilbudet og sykkelveier til byfolket?

Det burde de være, da byene har størst verdiskapning. Det er bra for hele nasjonen.

 

 

Det ville ikke jeg vært interessert i iallefall. 

Men det må vel finnes et alternativ mellom at hele Norge skatter mer og at Ole Ertvaag med en garasje på 160 millioner bidrar like mye til Bypakken som fulltidsstudent og alenemor for 2.

Helt enig. Helt utrolig at ikke venstresiden er sterkt i mot bompenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner at bompenger kan være en irriterende måte å betale "skatt" på , men hvordan skal man ellers få inn de samme pengene på en rettferdig måte?

 

Ved sosial skatt. Norge er ikke i særstilling når det kommer til befolkningsvekst og veibygging, så jeg ser ikke hvorfor vi skal ty til noe så usosialt som bomringer, noe som er ganske ulikt den skandinaviske modellen.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det burde de være, da byene har størst verdiskapning. Det er bra for hele nasjonen.

 

 

 

Helt enig. Helt utrolig at ikke venstresiden er sterkt i mot bompenger.

Skatt og avgift er som narkotika for venstresiden.. Ååå dette var delig litt mer.

 

 

Så er de også veldig i mot Mt Frp sier av, prinsipp så de kan jo ikke være enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...