Gå til innhold

Bompengemotstand


Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke planene om å dytte bompengeregningen over på folk som ikke har bil.

 

Bompengemotstanderne burde kreve at oljefondet betalte for veiene, ikke skattebetalerne. Og når bomringene fjernes halveres også kostnaden for veiene. Halvparten av bompengene går bort i administrasjon.

 

Når skal oljepengene brukes? Om femti år? Om hundre år? Aldri? Hva er faktorene som bestemmer når det skal brukes? Eller skal det bare vokse og vokse og aldri komme til nytte? Hver generasjon får høre "dette er til de som kommer etter oss".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bompengene brukes ikke lenger bare på veger til biltrafikk, men på utbygging av kollektivanlegg og gang-/sykkelveger. Er kollektivanlegg og GS-veger samfunnets oppgave å finansiere, eller bør det være biltrafikken som finansierer dette?

 

Om man først mener at det er biltrafikkens samfunnsansvar å bygge ut og drifte et kollektivnett - finnes det andre måter enn bomstasjoner? Enda mer avgift på drivstoff?

Lenke til kommentar

Når skal oljepengene brukes? Om femti år? Om hundre år? Aldri? Hva er faktorene som bestemmer når det skal brukes? Eller skal det bare vokse og vokse og aldri komme til nytte? Hver generasjon får høre "dette er til de som kommer etter oss".

Om du hadde giddet å undersøke litt, det hadde tatt deg noen minutter, så hadde du hatt svaret på dette. Det er en fordel å gjøre før du starter en diskusjon selv om du er på OT-baren.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Råd har vi jo, men det er egentlig et spørsmål om hvor vi skal ta pengene fra. Oftere og oftere går bompengene til en pakke mange brukere av bommen ikke får direkte nytte av. Et veldig typisk eksempel er utbygging av kollektivanlegg/nett. Det er vel saken både i Bergen og Stavanger/Sandnes/Sola om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du forstod innlegget mitt. Bomfinansierte veiprosjekter og bomringer har to vidt forskjellige konsekvenser selv om begge involverer takst for passering.

 

Ferjefri E39 er et eksempel på bomfinansierte veiprosjekter. Selv om staten her er sleipe nok til å forby konkurrerende ferjedrift, noe som i praksis gjør veiprosjektene påtvunget for noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bompenger er ikke bare for å beskatte bilistene, men også for å styre bilbruken. Uten bompenger hadde folk kjørt mye mer, noe som ville ført til større køproblematikk, dårlige luftkvalitet i byene, mindre trivelige bysentrum, dårligere folkehelse, høyere CO₂-utslipp osv.

 

Det handler ikke bare om penger. Men jeg synes det er kjempebra og meget fornuftig om forurensende bilbruk kan finansiere sykkelveier eller bybaner. Jeg ser ingen grunn til at bompenger bare skal finansiere nye veier. Det ville jo stride mot noe av hensikten.

Lenke til kommentar

Foreslå gjerne tiltak som kan styre bilbruken i nevnte retning og som rammer befolkningen perfekt rettferdig hva gjelder kostnad.

 

Enn så lenge ser jeg at vi har bompenger som fungerer, selv om det ikke akkurat er helt perfekt når det gjelder sosial fordeling av byrden.

Endret av kvakse
Lenke til kommentar

Eller vi kan bare drite i bompenger og heller gjøre innsamling på en måte som dekker disse punktene du tar frem. Et forslag til dette er en statlig-/regional-finansiering gjennom skatter på inntekt. Forskjellen her er at det ikke blir tatt balletak på bilistene, byråkratene må tenke gulrot fremfor pisk, og huske hva demokrati faktisk betyr.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Eller vi kan bare drite i bompenger og heller gjøre innsamling på en måte som dekker disse punktene du tar frem. Et forslag til dette er en statlig-/regional-finansiering gjennom skatter på inntekt. Forskjellen her er at det ikke blir tatt balletak på bilistene, byråkratene må tenke gulrot fremfor pisk, og huske hva demokrati faktisk betyr.

Finansiering gjennom skatt på inntekt vil ikke styre/begrense bilbruken.

Endret av kvakse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finansiering gjennom skatt på inntekt vil ikke styre bilbruken.

 

Nei. Men problemet med denne påstanden er at det som kommer etterpå er "styre bilbruken til de som har behov for å krysse bomringen", og da er det tough shit om du ikke har råd til å bo i bykjernen, eller om arbeidsplassen din finnes et sted utenfor. Vil du ikke ha trafikk i sentrum så får politikerne slutte å bygge ut sentrum, eller investere i skikkelig infrastruktur eller kollektivtilbud på egne øremerkede kroner.

 

Det finnes mange måter man kan bruke tvang til å styre bilbruken på.

 

Vi må slutte å tro at folk tar privatbilen fordi de er late. Når jeg bodde innenfor bomringen i Oslo så lot jeg ikke bilen stå fordi jeg ble straffet av bomringen, men snarere fordi det var mye lettere å bruke T-banen. Jeg ble derimot straffet når jeg skulle kjøre ut av Oslo der jeg faktisk trenger bilen.

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...