Gå til innhold

Bompengemotstand


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ville ikke jeg vært interessert i iallefall.

 

Men det må vel finnes et alternativ mellom at hele Norge skatter mer og at Ole Ertvaag med en garasje på 160 millioner bidrar like mye til Bypakken som fulltidsstudent og alenemor for 2.

Enig.

Jeg synes ikke at regningen for alt av utbygging i byer bør tas av staten. Da må i så fall staten overta beslutningsmyndighet også, med tilhørende urokkelig fokus på samfunnsøkonomisk nytte.

 

Jeg er ikke mot at man har noe bompenger som går til veiprosjekter hvis kommunen ønsker utbygginger de ellers ikke har råd til.

Mitt største problem, er at mye av disse pengene går til alt annet enn vei.

 

I Oslo skal kun 15% av bompengene gå til vei!!

 

Så fordi betalingsviljen for god kollektivtransport er lav, skal en annen transportgruppe ta en stor del av regningen?....

Dette er fullstendig ulogisk.

 

Hvis kollektivsatsing er så forbanne bra (noe det ofte ikke er), bør kommunen klare å spa opp disse pengene selv eller hente det fra brukerne i form av høyere takster.

Klarer de ikke det, bør det være bevis på at det ikke er liv laga.

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

....Jeg er ikke mot at man har noe bompenger som går til veiprosjekter hvis kommunen ønsker utbygginger de ellers ikke har råd til.

Mitt største problem, er at mye av disse pengene går til alt annet enn vei.

 

I Oslo skal kun 15% av bompengene gå til vei!!

 

Så fordi betalingsviljen for god kollektivtransport er lav, skal en annen transportgruppe ta en stor del av regningen?....

Dette er fullstendig ulogisk.

 

Hvis kollektivsatsing er så forbanne bra (noe det ofte ikke er), bør kommunen klare å spa opp disse pengene selv eller hente det fra brukerne i form av høyere takster.

Klarer de ikke det, bør det være bevis på at det ikke er liv laga.

Her setter du fingeren på noe av det mest sentrale ved bompengemotstanden: nemlig at av alt det som bilistene betaler inn så er det forsvinnende lite som faktisk går til vei. Drivstoffavgift, årsavgift, bompenger, høye avgifter på nye biler... ja you name it.... det brukes på alt mulig annet. For eksempel årsavgiften (tidligere VEIavgift) er nå blitt en ren fiskalavgift som kun er der for å fylle opp statskassen.

 

Og på toppen av det hele så popper det opp med bomstasjoner over hele landet.... er det rart bilistene reagerer?

 

 

En helt fantastisk artikkel: anbefaler alle å lese denne.

 

Fra artikkelen:

«Politikerne må en gang lære både i Norge og i andre land at de ikke er våre herrer. I demokratiet skal de være klar over hver eneste dag de våkner og hver eneste dag de går og legger seg at de er våre tjenere.

 

De er folkets tjenere. Når våre folkevalgte ikke lenger ser folket som valgte dem, da er det på tide å skifte de ut. Da skjønner de ikke lenger sin oppgave som folkevalgt».

 

Politikerne må lytte mer til folket. Å ta bestemmelser overhodet på dem det gjelder er ikke demokratisk.

Dagens politikere driter i folket. Folket (dvs VELGERNE) ser kun ut til å være der for å tjene eliten. Så snart valget er over så er det tut og kjør som vanlig med løgner, korrupsjon, vennetjenester og alt mulig slags annet vissvass. 

Lenke til kommentar

Er det for konspiratorisk å se på bompengene som "sirkus" (brød og sirkus)? Politikerne vet at dette kommer til å oppta oss, og gjør det med overlegg fordi det er mye lettere å forsvare bompenger enn mye av det andre, mye mer alvorlig, snusket de driver med.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som hva da? Vi lever ikke i usa hvor det er spesielt logisk med frykt for staten. Staten er idiot og sparer penger hvor de ikke burde spare penger og er veldig generøse med lommeboken på idiot-prosjekter, men hva mer utover det mener du de prøver å distrahere oss fra? Det beste hadde jo vært lite fokus på bompengene så de bare kan fortsette å øke avgiftene. 

Lenke til kommentar

Listen over ting staten gjør, som er mer moralsk forkastelig enn bompenger, er evig lang.

 

Et godt eksempel er at regjeringen støtter drap på sivile, og bombing av skoler og sykehus i Yemen. Samt salg av våpen til Islamistdiktaturer. Alle de store mediehusene i Norge har skrevet om dette nylig, men de sakene drukner i alt snakket om bompenger.

 

Erna er nok svært, svært glad for at ingen ser ut til å bry seg om dette.

 

Men det er jo også mulig at det norske folk rett og slett driter i hva som skjer utenfor landets grenser, og helt oppriktig bryr seg mer om bompenger.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Jeg bor i området, så jeg hadde noen bekjente som var med. Ambulansen kom ganske fint frem, men så klart var det utfordrende. Media blåser opp noe. Det var på en måte en heftig "rushtrafikk", så ambulansen brukte jo helt klart lenger tid "en hva den kunne ha gjort".

 

At arrangøren mistet lappen gjør meg egentlig ikke så mye. Det var visst mange som hadde ligget i venstrefilen og sperret annen trafikk. Avtalen var at folk skulle ligge i høyre felt, men så klart klarer ikke alle å leke etter reglene.

 

Interessert i bil som jeg er, syns jeg uansett det er en teit måte å demonstrere på. Er rett og slett bare til irritasjon for alle andre.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Bom-protest hindret ambulanse og arrangør mistet lappen

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/bom-protest-hindret-ambulanse-og-arrangor-mistet-lappen-1.14235261

 

Idioter.

Hva? Ble arrangøren fratatt førerkortet fordi at deltakerne ikke fulgte regelverket? Hvilken lovhjemmel er det politiet har brukt her? 

 

Nei der har du politistaten i praksis: straffe noen mennesker på grunnlag av hva andre gjør. Hadde jeg vært Cecilie Lyngby så ville jeg ha hyret en god advokat og tatt dette til retten, for dette virker ikke riktig.

 

At arrangøren mistet lappen gjør meg egentlig ikke så mye. Det var visst mange som hadde ligget i venstrefilen og sperret annen trafikk. Avtalen var at folk skulle ligge i høyre felt, men så klart klarer ikke alle å leke etter reglene.....

 

Du må ikke tåle så inderlig vel

den urett som ikke rammer dig selv!

 

- Arnulf Øverland

 

 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Syns  det er bra, er man idoter i trafikken burde straff være på plass. Skal de heller protistere gjør heller det hos staten veivesen eller regjeringbygget.

Synes du det er bra at politiet fratar Cecilie Lyngby førerkortet fordi at andre i arrangementet ikke klarte å oppføre seg? Hvor i din sans for rettferdighet? Hva om det hadde vært deg selv som hadde blitt straffet for noe som andre hadde gjort? Hadde du vært like kjepphøy da?

Lenke til kommentar

Men hun har jo tatt på seg ansvaret å lede en slik gruppe, da burde hun også ta konsekvenser for andres handlinger.

Hvis de først skal ha en slik auksjon burde de være langt ferre. Ergo de tenkte ikke fornuftig i det heletatt.

 

Hvis Jon Fredrik Baksaas sa til sine ansatte at de skal kjøre sakte på motorveien fordi i protest telenor ansatte skal få dekket regningene av staten. Burde også han sitte med straffen.

 

Eneste negative med den saken er politiet burde være ærlig at det blir konsekvenser av slik handling.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Men hun har jo tatt på seg ansvaret å lede en slik gruppe, da burde hun også ta konsekvenser for andres handlinger.

Hva? Skal arrangører av diverse arrangementer måtte stå til ansvar for andre menneskers handlinger? Gjelder dette da også for de som arrangerer demonstrasjoner: skal de da straffes om en av deltakerne begynner å kaste stein? Hva med politikere: skal de straffes dersom noen i staten bryter loven? The list goes on... Om du arrangerer et burdsagsselskap og en av gjestene dine lager bråk, synes du det da ville vært riktig om du hadde blitt straffet?

 

Så NEI: ansvar for EGNE handlinger, noe annet blir fort en slippery slope. Her virker det som om politiet forsøker å bruke frykt som et virkemiddel, men klart: det er jo typisk for en politistat.

 

Men klart: det er rett å støtte opp om urett så lenge den ikke rammer deg selv.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Rettferdig muligens ikke, men det er politiet sin feil de ikke var tydlige på det.

Det burde politiet være tydligere på.

 

Men uansett blir det feil å sammenligne med

 

skal de da straffes om en av deltakerne begynner å kaste stein? Hva med politikere: skal de straffes dersom noen i staten bryter loven? The list goes on... Om du arrangerer et burdsagsselskap og en av gjestene dine lager bråk, synes du det da ville vært riktig om du hadde blitt straffet?

Nå er det ganske forskjell sak, en man bevist kjører 20 km\t på motorveien i protest mot endret lovverk.

det blir som å spytte på vakten eller politiet eller vise fingeren. Ergo syns jeg straff er riktig. Man har da ingen respekt over andre folk i trafikken eller burde miste retten å eie lappen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Men uansett blir det feil å sammenligne med

Nå er det ganske forskjell sak, en man bevist kjører 20 km\t på motorveien i protest mot endret lovverk.

det blir som å spytte på vakten eller politiet eller vise fingeren. 

Nei sammenlikningen er helt på sin plass: om du har invitert en person som har et rykte på seg for å være en bråkmaker på byen (og du selv ikke er klar over det), hadde du da likt å bli straffet når denne personen begynte å stelle til bråk hos deg?

 

Ergo syns jeg straff er riktig.

Ja, det er greit å synes det når det ikke er en selv som blir straffet.

Lenke til kommentar

Nei sammenlikningen er helt på sin plass: om du har invitert en person som har et rykte på seg for å være en bråkmaker på byen (og du selv ikke er klar over det), hadde du da likt å bli straffet når denne personen begynte å stelle til bråk hos deg?

 

Ja, det er greit å synes det når det ikke er en selv som blir straffet.

Hvem har sagt at man blir straffet av det? Man kan bli straffet hvis man er med på å bryte loven slik er det.

Om en stjeler i butikken og man er med i samme gruppen er det vanlig man blir straffet som medvirket, vertfall hvis man irriter vaktene å sier personen er sykisk syk og gjør det man kan for å forsvare personen.

 

Så nei de som støtter folk å kjøre sakte, må ta konsekvenser. Velge et sted hvor det er mindre risiko.

Samme blir det hvis du hindrer folk å rekke møte, om de bulker bilen din? Hvem tror du får straffen hvis de kan filme det og bevise det? Nå mener jeg ikke det er greit å banke de som kjører sakte men syns vertfall de burde få litt kjeft i minstefall. Jeg har forståelse for de andre bilistene blir sinte.

Blir som folk som ikke har elbil tar elbil laderne og saborterer dem kun fordi de er lei økte bensinpriser.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvem har sagt at man blir straffet av det? Man kan bli straffet hvis man er med på å bryte loven slik er det.

Om en stjeler i butikken og man er med i samme gruppen er det vanlig man blir straffet som medvirket, vertfall hvis man irriter vaktene å sier personen er sykisk syk og gjør det man kan for å forsvare personen.

Om vedkommende i bursdagsselskapet ditt slår ned en annen gjest, ville du da som bursdagsfestarrangør likt å bli straffet? Husk at du inviterte jo nevnte bråkmaker... da må du stå til ansvar for dennes handlinger.

 

Så nei de som støtter folk å kjøre sakte, må ta konsekvenser. Velge et sted hvor det er mindre risiko.

"Støtter"?

 

Samme blir det hvis du hindrer folk å rekke møte, om de bulker bilen din? Hvem tror du får straffen hvis de kan filme det og bevise det?

Denne skjønte jeg ikke.

 

EDIT: Så at du la til mer her:

å nei de som støtter folk å kjøre sakte, må ta konsekvenser. Velge et sted hvor det er mindre risiko.

Samme blir det hvis du hindrer folk å rekke møte, om de bulker bilen din? Hvem tror du får straffen hvis de kan filme det og bevise det? Nå mener jeg ikke det er greit å banke de som kjører sakte men syns vertfall de burde få litt kjeft i minstefall. Jeg har forståelse for de andre bilistene blir sinte.

Blir som folk som ikke har elbil tar elbil laderne og saborterer dem kun fordi de er lei økte bensinpriser.

Hærverk begått mot andre mennesker sin eiendom er vel ikke det samme som å kjøre litt sakte på en motorvei!?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
EDIT: Så at du la til mer her:

Hærverk begått mot andre mennesker sin eiendom er vel ikke det samme som å kjøre litt sakte på en motorvei.

Nei men det blir vertfall irriterende for oss andre som følger loven.

Så du mener det er greit, hvis man er misfornøy over maks fart 120 gjelder for alle og ikke kun de over 60?

Så er man i mot det kan man kjøre i 20 km\t i protest for det? I så fall er det veldig lite respektløs og umorals over andre.

Jeg syns alikevell personene fortjener straff, om det er bot eller miste lappen kan jo diskuteres. Men gidder ikke å bruke mere tid på denne saken. Hvis man snakker dritt om politiet risikerer man straff også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...