Gå til innhold

Elon Musk – mot himmelen eller på kanten av stupet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dersom Elon Musk skulle havne i amerikansk fengsel for sin frimodige – og muligens dumdristige – tvitring, er det i hvert fall en ting som er sikkert: Amerikanske fengsler kan se frem til en revolusjon fra innsiden. For Musk vil neppe innordne seg eksisterende løsninger. Tvert i mot vil vi da tro at det kommer en rekke forslag om hvordan fengselsvesenet bør og kan forbedres og endres."

 

Fra Messias til potesiell fengselsfugl på noen timer. Godt gjort.

 

Ingen tvil om at Musk er en dyktig mann. Synd han ikke har evnen til å styre munnen sin. Han hadde kledd et par dyktige rådgivere som kunne filtrert alt tullpratet han kommer med.

 

Når skal han innrømme at Tesla Semi er et fantasiprodukt som ikke har 600 miles rekkevidde, og som ikke kommer i 2019 ? Et slikt produkt er ikke mulig å kommersialisere før faststoffbatteriene er på plass, og det er enda en del år til. 2019 er ren løgn. T.o.m Teslafanatikere forstår det.

 

Det viser seg jo at ingenting ved Tesla er "lightyears ahead" av noe som helst. Aller første utfordrer i Teslasegmentet, iPace slår Tesla på alt. Også pris og kvalitet. Og nå kommer Audis eTron og Mercedes. Ser jo tydelig hvem som er "lightyears ahead"

 

Får håpe Musk snakker sant ang funding. Jeg vil helst ikke se Tesla konk. Men at det selskapet skal være mer verdt enn Ford og BMW er så latterlig at når historien er ferdig skrevet, så er det få som vil vedkjenne seg alt de har trodd på.

 

Musk er både flink og underholdende. Men han kunne holdt seg for god til å skryte om absolutt alt. Om han har løyet i denne saken, så vil luftslottet kollapse fullstendig. Det er nemlig Elon Musk sin person som har drevet aksjeverien opp mer enn produktene han lager. Om han mot formodning ikke har løyet så er det vel bare å bøye seg i hatten, men oddsen er ikke særlig stor.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er det noe som skiller Musk fra andre eiere av samme aksje? Kunne for eksempel jeg kommet i like mye trøbbel om jeg la ut samme budskap i min twitter-strøm?

Musk er adm.dir, styreleder og største enkeltaksjonær. En insider av rang, med andre ord.

 

Nei, du er ikke en insider, og vil derfor ikke havne i trøbbel.

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det viser seg jo at ingenting ved Tesla er "lightyears ahead" av noe som helst. Aller første utfordrer i Teslasegmentet, iPace slår Tesla på alt. Også pris og kvalitet. Og nå kommer Audis eTron og Mercedes. Ser jo tydelig hvem som er "lightyears ahead"

 

På en side så påstår du at Tesla ikke har vært foran konkurrentene og i neste setning så sier du at iPace, en bil som ikke har kommet en gang fordi den har blitt forsinket i mange måneder, er den første bilen til å utfordre Tesla. Så Tesla har ikke hatt en ordentlig konkurrent siden 2012 og du klarer å påstå at de ikke har ligget foran konkurransen. Jeg klarer ikke å ta innlegget ditt seriøst når du motsier deg selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, det er mye flaks involvert. Men når han igjen og igjen og igjen og igjen leder firmaer til å gjøre ting som ingen trodde var mulig og snur hele industrier på hodet, ja da er det nok litt mer enn bare flaks det går på.

 

 

 

Når skal han innrømme at Tesla Semi er et fantasiprodukt som ikke har 600 miles rekkevidde

Hvorfor skal han "innrømme" noe som ikke er sant? Hvorfor skulle den ikke ha den rekkevidden?

 

Det viser seg jo at ingenting ved Tesla er "lightyears ahead" av noe som helst. Aller første utfordrer i Teslasegmentet, iPace slår Tesla på alt. Også pris og kvalitet. Og nå kommer Audis eTron og Mercedes. Ser jo tydelig hvem som er "lightyears ahead"

Og felles for alle disse er at de har funnet ut at det ikke er så lett å lage elbiler likevel, og så får man se hvor mange som faktisk vil kjøpe dem.

 

Det er ikke måte på hvor mange "Tesla-killers" som har kommet og gått.

 

 

 

lool.. det fantes hundrevis av elbiler lenge før elon musk startet tesla..

Og merkelig nok ble ingen av dem noen stor suksess, mens flere hundre tusen står i kø for å kjøpe Model 3 uten engang å ha prøvekjørt den.

 

Det fantes smarttelefoner før iPhone også vet du. Men det var først med iPhone at hele markedet tok en ny retning og de ble allemannseie.

 

nei det handler om at han har fått alle midlene gratis...

Hvilke midler har han fått gratis, og fra hvor?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Hvor mange år var modell x forsinket igjen, var det ikke 3 år?

Nei, Ca 3,5 år fra første demo av en tidlig prototype i februar 2012 til leveransene startet i september 2015. Etter nesten 3 år med leveranser er det fortsatt ingen andre som har startet leveranser av el-SUV med lang rekkevidde og hengerfeste med nevneverdig trekk-evne. Audi e-tron quattro og Jaguar i-pace er lovet snart, men hengerfeste får man neppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flaks?? Tror du at det å drive et suksessrikt firma overhode har noe med flaks å gjør? Akkurat som lotto? Såfall er du særdeles inkompetent innen business. Det er ingenting som heter flaks i business, folk som lykkes legger ned enormt med arbeid og innsats over flere år.

Åjo. Det er det. Suksess har med både dyktighet og tilfeldigheter/flaks å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Åjo. Det er det. Suksess har med både dyktighet og tilfeldigheter/flaks å gjøre.

Bill Miller, 15 år der hvert eneste år var bedre enn S&P500 index. Så i løpet av 3-4 år kollapset alt og enorme verdier forsvant før han trakk seg. Alle investorer sier dette, det handler svært mye om flaks og å følge markedet med de selskaper som er hypet. Det fins vel knapt et eneste selskap som er hardere hypet og hausset enn TSLA. Få om noen klarer å slå index over tid. Og om du har klart det, har du sannsynligvis tatt enorm risiko og hatt mye flaks. Kun avkastning i seg selv er ikke nødvendigvis et så interessant tall, det handler om hvordan du har gjort det og hvorfor du fikk de resultatene du gjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest kommentarene til denne artikkelen, og én ting slår meg; Janteloven står sterkt i "teknikkens Norge"! Jeg kjenner ikke Musk, jeg er ikke særlig begeistret for alle fordelene el-bilene får, i Norge, men jeg tror ingen av dere, eller jeg, ville ha fått til den driven som nå er i markedet omkring el-biler, og romfart for den del, om ikke Musk og folk lik han hadde lagt hodet på blokka! Han finner ikke opp nye ting, men han får andre folk til å koble om, gjøre ting LITT annerledes, med andre folk, andre fag enn sitt eget snevre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Dette er Musk lei av. Å måtte forklare opplagtheter for «treskaller» (fritt oversatt fra uttrykket han selv brukte om en analytiker"

Der er eg full av medynk. Han skulle berre sett kommentarfeltet her, straks Tesla eller Elon Musk er nemnd i ein artikkkel…

Vel Musk har jo gjort analytikere og media til fiender. Han skriver Twitter meldinger som helt reelt ligner mye på det Trump skriver.

 

Hvis han ikke ønsker hard kritikk fra analytikere kunne han jo bare vært en vanlig CEO som styrer sine egne saker og uttalelser kommer fra Tesla. Istedenfor sier han hva enn han vil på Twitter. Da kommer folk til å være krasse tilbake. Så medynk? Han legger jo opp til det selv. 

 

Det er og slik at han har masse ambisiøse mål på Twitter. Mål som helt klart ikke er mulig å nå innen den tiden han har satt. Og når analytikere sier dette ikke går så kaller han dem altså for treskaller. Og så har de jo rett da. 

 

Et godt tips om du ikke vil ha fyr å flamme er å ikke tenne brannen selv. Det gjør jo Musk.

 

Det blir som når Erdogan går ut og angriper Europeiske land og USA på rekke og rad i talene sine og tyrkisk lire bare stuper mot bakken. Ja da kan Erdogan si han er "lei" av disse folkene, men synes du synd på Erdogan for all kritikken han får osv? Ingen her gjør jo det, han legger jo opp til det selv. Europa vil ikke ha krangel med Tyrkia, det er Tyrkia som starter krangelen.

 

Hvis han ikke vil ha kritikk over å sende hjelp, så trenger han ikke fortelle hele verden hva han gjør for å hjelpe. Han kan bare hjelpe. De fleste som hjelper andre går ikke rundt og forteller hele verden. Jeg klarer ikke å synes synd på noen som legger så opp til det selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har lest kommentarene til denne artikkelen, og én ting slår meg; Janteloven står sterkt i "teknikkens Norge"! Jeg kjenner ikke Musk, jeg er ikke særlig begeistret for alle fordelene el-bilene får, i Norge, men jeg tror ingen av dere, eller jeg, ville ha fått til den driven som nå er i markedet omkring el-biler, og romfart for den del, om ikke Musk og folk lik han hadde lagt hodet på blokka! Han finner ikke opp nye ting, men han får andre folk til å koble om, gjøre ting LITT annerledes, med andre folk, andre fag enn sitt eget snevre.

Det Musk gjør innenfor elbilmarkedet og romfart er fantastisk. Det tror jeg folk ikke er uenige i. Jeg er hvertfall ikke. Sånn rent det han gjør om Tesla går konk eller ikke er fantastisk. Dess fortere vi får elbiler dess bedre synes jeg. Og det er veldig bra det finnes folk som Musk som tør å ta enorme sjanser og prøve seg på dette.

 

Derimot kunne han spart seg for å gå til krig mot media. Gå til krig mot analytikere. Jeg liker ikke når Trump gjør det, og heller ikke når Musk gjør det. Og det er ikke pga Jantelov folk ikke liker Trump. Når du skriver på twitter at seriøse aviser er "fake news" og bare skriver tull så er du ute å kjøre.

 

Og Musk skriver mye som er løgn på Twitter. Eksempelvis mente han at Vegvesenet i Norge ikke hadde godkjent hans mobile verksted som var grunnen til lange ventetider i Norge. I realiteten? Vegvesenet har ikke fått noen søknad, Tesla mangle ansatte og deler i Norge. Men hva gjør Musk? Skylder på norske myndigheter. Forsøker å snu nordmenn mot sine myndigheter og reflektere skyld over på dem. Dette er ikke noe jeg forventer eller ønsker fra et seriøst selskap. Ingen andre gjør det.

 

Tesla kjørte farlige lastebiler med Teslaer inn i Norge fra Sverige. Mange ble stoppet, men noen kom seg inn i Norge og satte norske liv i fare. For å spare et par kroner. Jeg setter pris på selskap som ikke setter nordmenns liv i fare for å spare penger.

 

Tesla har problemer med norske arbeidstilsynet også...

 

Er det Jantelov å forvente at et selskap følger lover og regler? Ikke skylder på andre for egne feil? Ikke angriper folk offentlig på twitter fordi du ikke liker hva de sier? Hva hadde du synes om jeg kalte deg pappskalle nå fordi jeg ikke likte hva du sier?

 

Generelt om Musk fokuserte på jobben sin og holdt seg vekke fra Twitter hadde ting vært mye bedre. Det han gjør på jobben er bra, det han skriver på Twitter? Det er katastrofe. Og det er ikke relatert til den jobben han gjør og selskapene hans. Det er bare han som person.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det fins vel knapt et eneste selskap som er hardere hypet og hausset enn TSLA.

Det er heller motsatt. Det finnes knapt en eneste selskap som får hardere medfart i media. Media blåser stadig opp "katastrofer", og Tesla har visst vært konkurs nå mange ganger hvis man skulle hørt på massemediene.

 

Tesla er vel også den mest shortede aksjen der borte, og nylig ble det avslørt at en velkjent shorter jobbet for oljeindustrien med å spre propaganda mot Tesla.

 

 

 

Vel Musk har jo gjort analytikere og media til fiender.

Analytikere har gjerne interesser i fossilindustrien eller andre som trues av Musks visjoner, og media har også interesser i disse industriene siden de kjøper reklame hos dem.

 

Musk utfordrer det etablerte, og mange mektige interesser er truet. Derimot er han populær blant de som er kritiske til det etablerte, noe lignende det Bernie Sanders representerer. Musk truer korrupte interesser som i dag dominerer i samfunnet, og det samme gjør Bernie Sanders. Begge har fått veldig mange velregisserte angrep rettet mot seg. Men begge står med strak rygg og blir bare mer og mer populære blant vanlige folk.

 

Derimot kunne han spart seg for å gå til krig mot media. Gå til krig mot analytikere. Jeg liker ikke når Trump gjør det, og heller ikke når Musk gjør det. Og det er ikke pga Jantelov folk ikke liker Trump. Når du skriver på twitter at seriøse aviser er "fake news" og bare skriver tull så er du ute å kjøre.

Han burde ikke spare seg for å gå til krig mot korrupte journalister og analytikere, akkurat som Bernie Sanders ikke burde spare seg for å gå til krig mot korrupte politikere og det korrupte systemet der borte.

 

Når en "seriøs avis" skriver løgner så er det bra at noen tør å ta bladet fra munnen og påpeke det. Journalister har i altfor lang tid sluppet unna med å lage clickbait-overskrifter med like tåpelige clickbait-tekster som villeder leserne. De lyver om Sanders, og de lyver om Musk og Tesla.

 

Trump fremstilles som om han går til krig mot det etablerte, men i realiteten gjør han ikke det. Han deltar aktivt i korrupsjonen i de politiske kretsene i USA.

 

Og Musk skriver mye som er løgn på Twitter. Eksempelvis mente han at Vegvesenet i Norge ikke hadde godkjent hans mobile verksted som var grunnen til lange ventetider i Norge. I realiteten? Vegvesenet har ikke fått noen søknad, Tesla mangle ansatte og deler i Norge. Men hva gjør Musk? Skylder på norske myndigheter. Forsøker å snu nordmenn mot sine myndigheter og reflektere skyld over på dem. Dette er ikke noe jeg forventer eller ønsker fra et seriøst selskap. Ingen andre gjør det.

Det var ikke det han skrev om mobile verksteder, så nå er det du som lyver. Dessuten er det begrenset for hvor inngående man kan forklare noe med 140 tegn på Twitter.

 

Det Musk skrev var at de ventet på godkjenning fra myndighetene el.l., og det stemmer faktisk. De hadde vært i kontakt med myndighetene, og de hadde også fått beskjed om at lovverket måtte endres, men at de kanskje kunne få dispensasjon for deler av det eller noe slikt.

 

Tesla kjørte farlige lastebiler med Teslaer inn i Norge fra Sverige. Mange ble stoppet, men noen kom seg inn i Norge og satte norske liv i fare. For å spare et par kroner. Jeg setter pris på selskap som ikke setter nordmenns liv i fare for å spare penger.

Hva har dette med Musk å gjøre?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Han hadde flaks og ble rik be paypal, som heller ikke var noen ny oppfinnelse...

Flaks?? Tror du at det å drive et suksessrikt firma overhode har noe med flaks å gjør? Akkurat som lotto? Såfall er du særdeles inkompetent innen business. Det er ingenting som heter flaks i business, folk som lykkes legger ned enormt med arbeid og innsats over flere år.

Mange av tingene vi bruker i dag kom på et tidligere tidspunkt og var før sin tid.

 

F.eks.: hvor mange tenker på Microsoft som oppfinneren av det moderne nettbrettet og smarttelefonen? Garantert veldig få under 50 år. For de er Steve Jobs/Apple nirvana.

 

Det kreves en stor dose flaks å treffe med et produkt på riktig tidspunkt.

Endret av Dr. Bombay
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er heller motsatt. Det finnes knapt en eneste selskap som får hardere medfart i media. Media blåser stadig opp "katastrofer", og Tesla har visst vært konkurs nå mange ganger hvis man skulle hørt på massemediene.

 

Tesla er vel også den mest shortede aksjen der borte, og nylig ble det avslørt at en velkjent shorter jobbet for oljeindustrien med å spre propaganda mot Tesla.

Musk skryter at han ikke benytter seg av annen markedsføring enn SoMe, media og munn-til-munn. Han må derfor tåle negativ omtale, spesielt når han ikke leverer det han lover. Tesla har oppgitt at de faktisk hadde et markedsføringsbudsjett på 52 mill. dollar i 2017. Noe av det går med på å overvåke og bidra på sosial medier, eks. Reddit, Twitter og YouTube.

 

Montana Skeptic jobber med investeringer for en rik familie, og shortet kun Tesla-aksjer privat. Det finnes ingen beviser for at han er betalt av oljeindustrien. Musk virker rimelig desperat når han går til slike skritt, men hva gjør en ikke for å opprettholde fasaden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musk skryter at han ikke benytter seg av annen markedsføring enn SoMe, media og munn-til-munn. Han må derfor tåle negativ omtale, spesielt når han ikke leverer det han lover. Tesla har oppgitt at de faktisk hadde et markedsføringsbudsjett på 52 mill. dollar i 2017. Noe av det går med på å overvåke og bidra på sosial medier, eks. Reddit, Twitter og YouTube.

 

Montana Skeptic jobber med investeringer for en rik familie, og shortet kun Tesla-aksjer privat. Det finnes ingen beviser for at han er betalt av oljeindustrien. Musk virker rimelig desperat når han går til slike skritt, men hva gjør en ikke for å opprettholde fasaden?

Det er irrelevant hva Musk skryter av når vi snakker om tonen på omtalen han og Tesla får. Og der er negativiteten på topp.

 

Montana Skeptic er en betalt løgnspreder som lyver og manipulerer på vegne av oljeindustrien. At han brukte all sin tid på å angripe Tesla gir mening når man ser hvor han investerte og hva han drev med.

 

Case in point. FUD, FUD, FUD. Løgner og forvridde hendelser brukes til å demonisere Musk som vanlig. Hvem er forfatteren egentlig? Det virker som han har knytninger til Montana Skeptic og oljeindustrien?

 

Faktum er at solcelletaket eksisterer, og det er tatt i bruk av kunder. Men det er tidlig enda og som med Model 3 er det mye som må gjøres for å få produksjon m.m. skikkelig på plass. Fokus nå har vært på Model 3, samt at de har brukt ressurser på å hjelpe til under ulike katastrofer, f.eks. Puerto Rico.

 

Shorterne klarer jo å få det til å bli negativt at Teslas batteriprodukter har fått en del forsinkelser fordi de har brukt mye ressurser på å hjelpe nettopp Puerto Rico. Jaja.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Exclusive: Saudi Arabia's PIF has shown no interest in bankrolling Tesla buyout

 

Tesla's Elon Musk in the hot seat, again

 

"Since he burst on the Silicon Valley scene in the 1990s, he has faced down financial risk at his companies, confronted questions from regulators and feuded with investors, colleagues and the media.

 

All the while, he has won billions of dollars from investors and the government and attracted a passionate fan base, which credits him with pushing the car industry to adopt electric vehicles and reigniting interest in exploring outer space.

Mr Musk's ability to emerge from the clashes largely unscathed has drawn repeated comparisons to Teflon."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...