Gå til innhold

Elon Musk – mot himmelen eller på kanten av stupet


Anbefalte innlegg

Mange av tingene vi bruker i dag kom på et tidligere tidspunkt og var før sin tid.

 

F.eks.: hvor mange tenker på Microsoft som oppfinneren av det moderne nettbrettet og smarttelefonen? Garantert veldig få under 50 år. For de er Steve Jobs/Apple nirvana.

 

Det kreves en stor dose flaks å treffe med et produkt på riktig tidspunkt.

Eller dyktighet, som det også kan kalles.

 

Klart ingen er så dyktige at de treffer med alt. Men tør påstå at suksessrike grundere som Gates, Jobs og Musk har nettopp dette til felles. De er dyktige.

Det er ikke særlig smart å diskreditere suksessrike dyktige folk med teorier om rein flaks, som opprinnelig post, når de får til det de faktisk jobber hardt og prøver på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folkene over på Wallstreetbets har ellers laget en passende illustrasjon av hva magiske Musk er i stand til: :)

https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/9768xa/clip_from_yesterdays_tesla_presentation/

 

Men ellers hvis det er slik at Saudi faktisk kommer med pengen til å ta Tesla av børs, så blir det ikke noe Tesla kjøp på meg før de folka er ute. De er klart ute etter å diversifisere da de har stor mangel på det i forhold til oss i Norge f.eks. Men aldri i livet om jeg vil hjelpe Saudi å tjene penger. Hva bruker de pengene på? Sponse terrorister som IS ol. Hvor kommer liksom folkene og pengene til 9/11 fra? Ingen hemmelighet at det er Saudi. Deres offisielle versjon av islam (wahhabisme: https://en.wikipedia.org/wiki/Wahhabism)promoterer Saudi med offentlige midler og er jo denne retningen de ekstreme terroristene holder til. Og de kjøper fly og våpen fra USA og så bomber og dreper de folk blant annet i Yemen. Kanskje jeg hjelper Saudi å tjene penger uten å vite det. Derimot så kommer jeg aldri i livet å med viten kjøpe produkt som bidrar til masse penger i Saudis statskasse. Foretrekker å ikke støtte terror og brudd på menneskerettigheter. Nei, mye bedre å støtte Canada i sin konflikt med Saudi. Selv om USA, UK og Frankrike ikke tør stå med Canada mot Saudi. Saudi Arabia burde fått alle sine midler i Europa og USA frøset på dagen. Forstår ikke at folk virker helt ok med dette. Så lenge Tesla får penger liksom så har det ikke noe å si fra hvor???

 

Statens pensjonsfond utland har jo en del selskap som gjør ting som ikke er moralsk riktig og derfor ikke investerer. Det gjør de av en grunn.

Lenke til kommentar

Nei. De som slår igjennom i business jobber aktivt for å få dette til. Det er ikke fysisk mulig at feks en sofasitter har flaks og plutselig eier PayPayl utav det blå. Å diskreditere suksessrike grundere med flaks er en folkesykdom. De prøver gjerne i flerfoldige år med business før de slår gjennom. Da blir det for dumt å sammenligne det med begreper fra lotterispill.

Du har åpenbart ikke lest artikkelen.
Lenke til kommentar

?? Diskusjonen handler om å ta Tesla privat. Så alternativet til hvem som skulle ha gjort dette var Google. Jeg forklarte hvorfor jeg mente det var svært usannsynlig. Og da måtte de altså ha investert alle pengene for å gjøre Tesla privat. Det er du som begynner med noe nytt når du mener Google bare skulle kjøpt data av Tesla. Det har ingenting å gjøre med at Tesla går privat. For Google er det svært liten verdi av å få en posisjon i Tesla. Det er det jeg har sagt hele tiden. Det er det vi snakker om. Kanskje de kunne solgt data på siden selv om jeg tviler Google er interessert, men det er irrelevant for diskusjonen. Og Tesla har lite av verdi for Google. Spesielt når Google kunne kjøpt Ford for samme sum.

Herregud som du roter. Uansett, det er ikke google som kommer til å kjøpe det.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hvor mye Bush betalte Saudi for å utføre 9/11.

Det er mye råttenskap i verden, men på toppen sitter faktisk USA. Der er det mye lik i skapene.

Alt jeg skriver finnes på wikipedia. Saudi lange rekke grusomheter er veldokumentert. Du kan sjekke på hvor de som utførte 9/11 var fra på Wikipedia blant annet. Jeg sier ikke Saudi utførte 9/11, det tviler jeg sterkt på. Derimot er det den type folk de støtter. Selv om de ikke støtter terror på amerikansk jord.

 

Du kan si hva du vil om USA, men Elon Musk er ikke en gang amerikansk statsborger. Og Tesla er ikke eid av USA. Staten USA gjør mye galt. Innbyggerne derimot er stort sett veldig greie og hyggelige folk. Samme er nok tilfellet for Saudi Arabia, men altså ikke tilfellet for kongefamilien og deres venner. Forskjellen her er jo da at Saudi sitt statlige fond da selvfølgelig er eid av staten.

Lenke til kommentar

 

Dei treng ikkje selje noko som helst. Har du ein milliard kroner, står bankane i kø for å låne deg ti milliardar.

Ja, se på f.eks Venezuela. Bankene står jo bare i kø for å låne penger til de, eller? Faktisk så selger banker lån med store tap til andre fordi de forventer ikke å få tilbakebetalt pengene de har lånt til Venezuela noensinne. En bank solgte lånene sine for 40% av verdien.

 

Nei, banker låner ikke til hvem som helst. De låner når de tror de kan tjene penger på det. 

Akkurat korleis meiner du det er relevant å samanlikne Jeff Bezos med Venezuela!?

 

Nei, bankar lånar ikkje ut til kven som helst. Har du derimot ein milliard kroner og ryddig økonomi, får du gjerne låne 10. Venezuela er konk og har alt anna enn ryddig økonomi. Gjennomsnittsløna i Venezuela er nede i ca 8 norske kroner i månaden. (Juli. Sannsynlegvis godt under 5 kroner i august.)

 

Banken ser på kva verdiar dei får i pant og på kva utsikter låntakaren har til å tene meir pengar. Alle dei eg nemnde ligg godt an der. Bankane lånte då òg villeg vekk pengar til Amazon i oppstartfasen, då dei berre gjekk med underskot og alle andre .com-selskapa sprakk. (PayPal sprakk heller ikkje.) Tesla har forresten heller ikkje hatt store problem med å få finansiering. Då er det verre med GM og Ford, som måtte på tiggarferd til Washington DC for å unngå konkurs under finanskrisa.

Lenke til kommentar

Akkurat korleis meiner du det er relevant å samanlikne Jeff Bezos med Venezuela!?

 

Nei, bankar lånar ikkje ut til kven som helst. Har du derimot ein milliard kroner og ryddig økonomi, får du gjerne låne 10. Venezuela er konk og har alt anna enn ryddig økonomi. Gjennomsnittsløna i Venezuela er nede i ca 8 norske kroner i månaden. (Juli. Sannsynlegvis godt under 5 kroner i august.)

 

Banken ser på kva verdiar dei får i pant og på kva utsikter låntakaren har til å tene meir pengar. Alle dei eg nemnde ligg godt an der. Bankane lånte då òg villeg vekk pengar til Amazon i oppstartfasen, då dei berre gjekk med underskot og alle andre .com-selskapa sprakk. (PayPal sprakk heller ikkje.) Tesla har forresten heller ikkje hatt store problem med å få finansiering. Då er det verre med GM og Ford, som måtte på tiggarferd til Washington DC for å unngå konkurs under finanskrisa.

Jeg bare mener banker låner ikke til hvem som helst. Åpenbart var Venezuela er ekstremt eksempel for å sette ting på spissen.

 

Men ville du gått til DNB og spurt dem om du kunne låne penger for å kjøpe aksjer i Tesla? Jeg mener DNB hadde elsket å lånt deg penger for å investere i Tesla. Fordi da tjener de penger på at du tar en stor risk og om du taper pengene er likegyldig for dem. Finansielt derimot er det et elendig råd.

 

Tesla har og fått mye lån til sin oppstart, men de har ikke mulighet til å få mer nå. Så banker er definitivt villig til å låne ja, men ikke til absolutt alt.

Lenke til kommentar

Så han tweeter først og så må Tesla ut og prøve å finne folk for å evaluere den eventuelle planen og få råd? Så visste engang Tesla hva Musk holdt på med? Han får hvertfall finne noen gode advokater og se om han har noen dokumenter på angivelige avtalen med Saudi for å se om han kan klare å komme seg ut av dette her da. Kanskje han også burde sette seg ned å tenke et par timer over det han skriver på Twitter også først? Kanskje spør folk om det er lovlig og sånt, om han kommer i fengsel, om kanskje folk vil reagere når han kaller helter for pedoer uten videre?

Lenke til kommentar

 

Då er det verre med GM og Ford, som måtte på tiggarferd til Washington DC for å unngå konkurs under finanskrisa.

Hvordan tror du TSLA ville tålt et nytt stort børskrakk?

Det ville effektivt vasket vekk hele selskapet.

Kvifor trur du det? Tesla har ikkje store verdiar i aksjar, og vil difor heller ikkje tape mykje på eit børsfall. Det einaste som hadde skjedd er at Tesla-aksjar vart billigare å kjøpe.

 

Det var heller ikkje børsfallet som heldt på å knekke GM og Ford. Det var bankane som brått vart veldig strenge med utlån til vanlege folk som ville kjøpe bil. Dermed fall salet som ein stein over heile verda.

Lenke til kommentar

 

Akkurat korleis meiner du det er relevant å samanlikne Jeff Bezos med Venezuela!?

 

Nei, bankar lånar ikkje ut til kven som helst. Har du derimot ein milliard kroner og ryddig økonomi, får du gjerne låne 10.

Jeg bare mener banker låner ikke til hvem som helst.
Det har vi aldri vore usamde om. Ingen av dei eg nemnde er "kven som helst".

 

Men ville du gått til DNB og spurt dem om du kunne låne penger for å kjøpe aksjer i Tesla?

Det har eg i praksis gjort. Eg har lån sikra i både bil og eigedom, trass i at eg har brukbar formue og nok pengar i banken til å betale ned allle lån i dag. Poenget er at eg tener meir pengar på å ha den likviditeten tilgjengeleg enn eg betaler i rente, og renteutgiftene kan eg trekkje frå på skatten.

 

So lenge banken er nøgd med min økonomiske situasjon, lånar dei meg gjerne meir pengar. Dess meir pengar du har, og dess meir du tener, dess meir får du låne. Forholdet er ikkje lineært. Jeff Bezos hadd fått lån på 50 mrd dollar, anten han skulle investere i aksjar, kjøpe ein gedigen lystbåt eller byggje ein månerakett.

 

Jeg mener DNB hadde elsket å lånt deg penger for å investere i Tesla. Fordi da tjener de penger på at du tar en stor risk og om du taper pengene er likegyldig for dem. Finansielt derimot er det et elendig råd.

Sikker på det? Snittet av tilrådingane frå analytikarane er svak kjøp. Yahoo Finance oppsummerer tilrådingane slik:

 

4 sterk kjøp

4 kjøp

8 hald

6 underperform

1 sell

 

Kva er det som gjer deg betre kvalifisert for å gje råd enn desse profesjonelle analytikarane? Rettnok meiner 1 av 23 (4%) at du bør selje, og 6 av dei trur Tesla vil gjere det dårlegare enn resten av aksjemarknaden, men 8 meiner du bør halde på Tesla-aksjane (ikkje selje, låg risiko), 4 rår deg til å kjøpe og 4 rår deg til å ringe meklaren din med ein gong for å kjøpe alt du har råd til. Du kan i alle fall slenge på "trur eg" etter påstanden din om at det er eit elendig råd, eller fortelle oss kva kvalifikasjonar du har for å gje finansielle råd.

Lenke til kommentar

Tesla Directors Do Damage Control After Elon Musk Tweets

 

"Members of Tesla’s board are scrambling to control a chief executive who some directors think is out of control.
 
Elon Musk, the electric-car maker’s co-founder and chief executive, stirred up a public storm by announcing on Twitter last week that he wanted to turn Tesla into a private company. In recent days, according to people familiar with the matter, some of his fellow board members delivered a stern message: Stop tweeting.
 
Mr. Musk hasn’t heeded that advice. He has continued to post messages on Twitter, publicly plotting the company’s strategy and in some cases making assertions of dubious accuracy. That has only added to the chaos engulfing the struggling company.
 
Tesla’s board members are also racing to inoculate (beskytte) themselves from the possible fallout from Mr. Musk’s public statements."
Lenke til kommentar

Saudi fund may only play minor part in Musk's $72 billion Tesla plan: bankers

 

RIYADH (Reuters) - Elon Musk told investors this week that “obviously, the Saudi sovereign fund has more than enough capital needed” to finance taking Tesla private.

 

The fund is estimated to have over $250 billion in assets. But it is not that simple.

 

More than half of its assets are tied up in large Saudi companies whose stocks could be difficult to sell en masse.
 
The PIF has made substantial commitments to other technology companies or investments, including a $45 billion agreement to invest in a giant tech fund led by Japan’s Softbank.
 
Then there’s $3.5 billion invested in U.S. ride-sharing firm Uber, the $1 billion pumped into Virgin Group’s space ventures, and another $20 billion tentatively committed to an infrastructure investment fund planned with Blackstone.
 
There is also pressure to spend money at home, where a slumping economy has driven unemployment among Saudi citizens to record highs.
 
“They could handle part of taking Tesla private, but not necessarily a large part of it and certainly not all of it,” a banker at a major Gulf firm operating in Saudi Arabia said."
Lenke til kommentar

Saudi fund may only play minor part in Musk's $72 billion Tesla plan: bankers

 

72 mrd er totalprisen for alle aksjane i selskapet. Eg trur vi trygt kan anta at Elon Musk og fleire andre store aksjonærar kjem til å sitje på aksjane sine, sjølv om han tek selskapet av børs. Mange av dei største har vore med sidan lenge før Tesla vart børsnotert. For dei er Tesla utvilsamt ei langsiktig investering. Den reelle prisen er difor langt under 72 mrd.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...