Gå til innhold

Jonas Gahr Støre som statsminister i høst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge Aftenpostens kronikk i dag er denne høsten hans beste sjanse. Men han er avhengig av at KrF ønsker å felle regjeringen til fordel for en eller annen AP-koalisjon.

Slett ikke umulig, når som helst, men Støre som statsminister? Det tror jeg ikke.

Erfaringen viser at Krf krever statsminister posten for å være med på slike misbruk av demokratiet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det skjer neppe. Klarer han ikke unngå konflikter i eget parti, blir det vanskelig for ham å styre en koalisjon av AP, SV, Rødt, MDG, KrF og Sp. Det er ingen andre tydelige kandidater til lederrollen i partiet så han vil vel heller fokusere på å rydde opp i egne rekker før neste valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det skorter på leseforståelsen blant "intelligensiaen" her, ja ...

 

Poenget i den AP-artikkelen det er snakk om, er at Arbeiderpartiet (ledet av Støre) må gjøre det bra i kommunevalget i 2019, ellers vil Arbeiderpartiet (ledet av Støre) ha reduserte sjanser til å vinne regjeringsmakt i 2021.

Right back at you!

 

 

Aftenpostens kronikkør:

"Hadde jeg selv vært i kretsen rundt Støre, hadde min analyse vært like enkel som den er logisk: Hans beste, og kanskje siste, sjanse til å bli statsminister er høsten 2018. Hvorfor?"

Lenke til kommentar

Hvis han skal ta over med en så stor koalisjon sammen med KrF så går det nesten garantert galt. Masse problemer. Så til stortingsvalg i 2021 blir det skikkelig dårlig resultat og Høyre tar over igjen. Hvorfor skulle han tatt over med den koalisjonen? AP, SP og SV hadde sine problemer i sin tid, men Rødt? MDG? KrF? Sammen? Ja det blir nok gøy. Blir vel maks 4 timer søvn for Støre det med å prøve å holde det sammen. Det er en grunn til vi har sperregrense her i landet....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mest sannsynlige usannsynlige vei er at det underliggende flertall for nåværende regjering faller og kongen ber Støre som leder for største parti prøve å finne en  ny regjeringsløsning.

 

Skulle flertallsgrunnlaget falle ville det være unaturlig med en H, FRP og V mindretallsregjering siden KRF er på vippen og enten KRF eller V er de som avslutter prosjekt Solberg. Da blir, hvis en ser bort fra at en går til største parti først,  en typisk løsning være en mindretalls regjering med f.eks kun AP frem til neste valg. De har uansett ikke flertall med SV, SP, R, og MDG med mindre de får direkte støtte fra V eller KRF. Da skal vi ha relativt store politiske omveltninger i enten V eller KRF: Per nå synes jeg det er urealistigk. Skulle noe slik skje så virker en enparti AP mindretallsregjering å være det naturlige valg.

 

Det er mye vann som skal renne under brua før vi kommer i en sånn situasjon og jeg har vanskelig for å forstå at det skal være noen saker som kan slå ut regjeringen per nå.

 

Hvor lurt det ville vært for AP å ta makten, skulle muligheten oppstå, er noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg drømmer om et AP som tar avstand fra Høyre, og beveger seg lenger mot venstre. Med sterke støttespillere er det mulig. Rødt gjør det svært, svært bra for tiden.

Jeg synes det er merkelig at Rødt gjør det såpass bra. De har ingen store saker hvor de markerer seg og Moxnes sier egentlig ikke så mye om hva han ønsker eller tror på. Kanskje økningen i oppslutning mest skyldes en type protest mot den sittende høyre-regjeringen? De kan vel også vinne noen stemmer på at Trump er president. Aslak Sira-Myhre var i sin tid flink til å fange opp anti-amerikanske strømninger i samfunnet. Han utnyttet at Bush var president og at særlig mange ungdommer tok avstand fra USAs krigføring i Midtøsten (hvor Norge støttet USA militært, vel å merke).

 

Det ser ut som Støre kan være avhengig av samarbeid med -og støtte fra Rødt for å bli statsminister. Alternativt må han få KrF over på sin side. Men KrF er nær sperregrensen, -de kan havne under ved neste Stortingsvalg. P.g.a dette tror jeg det sitter langt inne for KrF å skifte side. Risikoen for å havne under sperregrensen blir for stor. Jeg tolker det slik at grasrota i KrF står nærmest H og Frp, mens ledelsen står Ap og venstresiden nærmest.

 

Det blir spennende å se hva Støre velger angående Rødt. Personlig håper jeg dagens regjering får 3 år til, slik at de får 8 år til sammen. Etter det vet jeg ikke hva jeg håper på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...