Gå til innhold

Tidligere sjef for E-tjenesten tror Per Sandbergs mobil har blitt hacket


Anbefalte innlegg

Det er vel ikke så veldig mye bedre å bli hacket av hvilken som helst fremmed nasjon eller hacker innad nasjonen heller..

 

Nei, men her snakker vi om sannsynligheter. Sannsynligheten for at en statsråds telefon blir hacket av iranske myndigheter er særdeles stor, sannsynligheten for at samme telefon blir hacket i Norge er liten (i realiteten nesten fraværende).

 

Og for å si det enkelt - dette har intet med ondskapens akse eller fiendebilde å gjøre, men mest med hvilken kontroll myndighetene har med infrastruktur av denne typen - samt hvilken interesse de vil ha av visse typer informasjon. I land som Iran, Russland, Kina, Egypt, Saudi-Arabia, Nyanmar (m.fl) vet vi at myndighetene har nær 100 % kontroll på infrastrukturen og kan således bruke de verktøy som finnes for å hacke/overvåke - noe de bruker. Det er faktisk mulig at Storbritannia må på denne listen grunnet deres terrorlovgivning - samme med USA. Forskjellen er her at informasjonen trolig alt er delt.

 

NSM sin anbefaling er faktisk å ikke ha meg seg jobbtelefon på reise i det hele tatt - samme gjelder PC etc. PST fraråder statsråder å ha med seg jobbtelefon til land vi ikke har sikkerhetspoltisk samarbeid med (og det er faktisk ikke særlig andre enn NATO og Norden)

 

Og du er faktisk svært naiv som ser på dette som media som propaganda-relé eller etterlevning fra en amerikansk "apekatt" og retorikken "ondskapens akse". Dette er rett og slett dagens risikobilde knyttet til etterretning - ikke minst mot statsråder, andre politikere og samfunnstopper.

 

Så vidt jeg kan lese av informasjon i denne saken har Sandberg vært gjennom flere sikkerhetsbriefer knyttet til reise til land der man ikke skal ha med jobbtelefon, inklusive Iran. At ha da gjør en slik tabbe er ikke forenlig med å være statsråd - så jeg er faktisk enig med de som sier han bør trekke seg. Om andre politikere har tabbet seg ut er irrelevant - hvilket land er også irrelevant. Sandberg har brutt regler knyttet til det å være statsråd, og gjennom sine handlinger muligens satt norske interesser i fare. Det er argumentasjon nok - og hadde man gjort tilsvarende som ansatt i deler av det norske statsapparatet hadde man nok risikert å miste jobben.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså... Man tror og synser mye her synes jeg. Finnes det håndfaste bevis på at Sandbergs telefon faktisk er blitt hacket? Hvis ikke - STFU. Og dersom mobilen faktisk er blitt hacket, i den grad Iran faktisk finner dette interessant overhode, hva slags informasjon er det da som er så fryktelig sensitiv? Militærhemmeligheter? Liste over norske utenlandske spioner og agenter? Liste og norske utplasserte soldater rundt omkring i verden? Lister over div. infrastrukturmål i Norge som det kan være aktuelt å ta ut i en et evt. angrep? Neppe! Så igjen: STFU.

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke Herr Sandbergs relasjon til frøkna fra Iran som han er blitt kjæreste med, men det første jeg tenkte når jeg hørte historia fra avisa er at ho er en klassisk Mata Hari. En iransk agent på oppdrag fra iransk e-tjeneste om å baite ham. Og han har jaggu på ekte blåøyd vis spist både marken, kroken, søkket, lina, stanga og båten. Det ‘beste’ med hele historia er jo at han er fiskeriminister. Hollywood klarer ikke å komme med et manuskript mer klisjefylt enn den her historia. Mannen er blitt fullstendig rundlurt. Dobbel facepalm og lang nese. Når svelger han kamelen og går av?

Endret av Sandormen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Altså... Man tror og synser mye her synes jeg. Finnes det håndfaste bevis på at Sandbergs telefon faktisk er blitt hacket? Hvis ikke - STFU. Og dersom mobilen faktisk er blitt hacket, i den grad Iran faktisk finner dette interessant overhode, hva slags informasjon er det da som er så fryktelig sensitiv? Militærhemmeligheter? Liste over norske utenlandske spioner og agenter? Liste og norske utplasserte soldater rundt omkring i verden? Lister over div. infrastrukturmål i Norge som det kan være aktuelt å ta ut i en et evt. angrep? Neppe! Så igjen: STFU.

Altså du ramser opp en lang liste av interesante ting. Du vet ikke, vi vet ikke, Iran vet ikke hva telefonen inneholder. Spiller en mindre rolle. Den telefonen skulle aldri vært i Iran. Dèt er poenget. Mannen har drete på draget på et vis som er langt forbi akseptabel blemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Tidligere sjef for E-tjenesten, Kjell Grandhagen, er overbevist om at iranske myndigheter har hacket Per Sandbergs mobiltelefon

 

Da får vi håpe på hans vegne at nåværende ansatte i politiets sikkerhetstjeneste finner ut at telefonen er hacket, og ikke han blir sittende igjen som en gammel mann full av fordommer.

 

Satser på at de nåværende ansatte i politiets sikkerhetstjeneste kommer til å uttale seg basert på bevis og ikke en magefølelse.

 

redigert:byttet ut e-tjenesten med politiets sikkerhetstjeneste flere steder da det er de som sjekker telefonen.

Nå er det fullt mulig å "hacke" en telefon uten at det etterlater spor, så Grandhagens spekulasjoner kan ikke motbevises av sikkerhetstjenesten.

 

Det sikkerhetstjenesten kan undersøke er om det er lagt inn noe skummelt i telefonen evt. finne bevis for at den har vært hacket (om det er gjort på en slik måte at det kan la seg spore). Men de kan uansett ikke garantere at ingen har vært "inne i den" og/eller snappet opp noe fra den.

Endret av Zork
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

At Iran er fiender med ymse vestlige nasjoner gjør dem vel egentlig ikke så voldsomt mye verre enn hvordan andre nasjoner styrer på. De vil vel helst leve i fred som mange andre og de føler vel at de har like mye rett på å delta i verdenshandelen som andre nasjoner. Enkelt og greit.

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_in_the_Islamic_Republic_of_Iran

 

Det finnes forøvrig langt mer informasjon om en googler litt dersom du faktisk ikke har skjønt hvorfor Iran ses på som godt utenfor hvordan en nasjon bør oppføre seg. Det er altså ikke slik at det er kun fordi USA ikke liker dem at vi føler oss programforpliktet til å si det samme.

 

Menneskene de torturerer og dreper stikk i strid med alt av menneskerettigheter vil også "helst leve i fred som mange andre".

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke Herr Sandbergs relasjon til frøkna fra Iran som han er blitt kjæreste med, men det første jeg tenkte når jeg hørte historia fra avisa er at ho er en klassisk Mata Hari. En iransk agent på oppdrag fra iransk e-tjeneste om å baite ham. Og han har jaggu på ekte blåøyd vis spist både marken, kroken, søkket, lina, stanga og båten. Det ‘beste’ med hele historia er jo at han er fiskeriminister. Hollywood klarer ikke å komme med et manuskript mer klisjefylt enn den her historia. Mannen er blitt fullstendig rundlurt. Dobbel facepalm og lang nese. Når svelger han kamelen og går av?

 

Han har fått seg en dame som er 30 år yngre enn seg selv. For meg er det helt klart hvem som er vinneren her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Altså... Man tror og synser mye her synes jeg. Finnes det håndfaste bevis på at Sandbergs telefon faktisk er blitt hacket? Hvis ikke - STFU. Og dersom mobilen faktisk er blitt hacket, i den grad Iran faktisk finner dette interessant overhode, hva slags informasjon er det da som er så fryktelig sensitiv? Militærhemmeligheter? Liste over norske utenlandske spioner og agenter? Liste og norske utplasserte soldater rundt omkring i verden? Lister over div. infrastrukturmål i Norge som det kan være aktuelt å ta ut i en et evt. angrep? Neppe! Så igjen: STFU.

Altså du ramser opp en lang liste av interesante ting. Du vet ikke, vi vet ikke, Iran vet ikke hva telefonen inneholder. Spiller en mindre rolle. Den telefonen skulle aldri vært i Iran. Dèt er poenget. Mannen har drete på draget på et vis som er langt forbi akseptabel blemme.

Sandberg har opptrådt klandreverdig og gjort feil, det har han jo selv innrømmet (etter hvert), men er det grunn til å krisemaksimere ut av en annen verden for det? Jeg mener nei. La oss i det minste få alle fakta på bordet først. For meg er dette en diger storm i en bitte lite vannglass som er halvfullt.

Lenke til kommentar

Sandberg har opptrådt klandreverdig og gjort feil, det har han jo selv innrømmet (etter hvert), men er det grunn til å krisemaksimere ut av en annen verden for det? Jeg mener nei. La oss i det minste få alle fakta på bordet først. For meg er dette en diger storm i en bitte lite vannglass som er halvfullt.

 

Sandberg var i Iran i 2016. I forkant av det besøket ble han briefet på sikkerhet og fikk med seg en lånetelefon (og ble nok også grundig forklart hvorfor det var nødvendig).

 

Når han nå, 2 år senere, reiser dit igjen, så gir han blanke i det han ble forklart rundt sikkerhet, og tar med seg sin jobbtelefon. 

 

Høres det ut som en person som er skikket til å ha et viktig verv i politikken?

Endret av Zork
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Sandberg har opptrådt klandreverdig og gjort feil, det har han jo selv innrømmet (etter hvert), men er det grunn til å krisemaksimere ut av en annen verden for det? Jeg mener nei. La oss i det minste få alle fakta på bordet først. For meg er dette en diger storm i en bitte lite vannglass som er halvfullt.

 

Hadde Sandberg fra første stund gått ut og sagt shit jeg gjorde noen feil hadde saken blåst over fort. Når han først velger angrep er beste forsvar med tåpelige besservisser holdninger med liten rot i virkeligheten blåser det opp til storm. En storm han har skapt selv.

 

Hvilken krisemaksimering? I verste fall har folk i tråden hintet frempå at det å ha et så slett fokus på egen og kongerikets dataintegritet hos en statsråd så er det kanskje påtide å revurdere sin posisjon.

 

Man kan vitse om at han _kun_ er fiskeriminister, men de kommer også over skjermingsverdig informasjon. Kanskje ikke nødvendigvis relevant for Iran, men kanskje veldig aktuelt for Russland. Å tro at Iran ikke vil benytte sjansen for så å eventuelt selge/bytte/gi bort slik informasjon til en tredjepart f.eks Russland er naivt. Om ikke dårskap.

 

PST/E-tjenesten vil sannsyneligvis aldri offentlig konkludere ene eller andre veien, uavhengig om de kan konkludere, det er et spill. Skulle det komme en konklusjon ville jeg også ansett den for suspekt. Skulle de finne ut at den var hacket så åpner det seg muligheter for kontraetteretning etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det virker litt som at fyren tenker litt lite med riktig hode i denne aktuelle saken. De kommentarene han kom med at han viste hva han holdt på med var i grunn skremmende ignorante.

 

Det er vel et definisjonsspørsmål om hva som er det riktige hodet. Stortingshodet er jeg minst imponert over.

Lenke til kommentar

 

Tidligere sjef for E-tjenesten, Kjell Grandhagen, er overbevist om at iranske myndigheter har hacket Per Sandbergs mobiltelefon

 

Da får vi håpe på hans vegne at nåværende ansatte i politiets sikkerhetstjeneste finner ut at telefonen er hacket, og ikke han blir sittende igjen som en gammel mann full av fordommer.

 

Satser på at de nåværende ansatte i politiets sikkerhetstjeneste kommer til å uttale seg basert på bevis og ikke en magefølelse.

 

redigert:byttet ut e-tjenesten med politiets sikkerhetstjeneste flere steder da det er de som sjekker telefonen.

Er vel å trekke det litt langt når du sier at (tidligere) E-sjefen er full av fordommer når det gjelder det å vurdere E-tjenester i andre land eller hur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, men her snakker vi om sannsynligheter. Sannsynligheten for at en statsråds telefon blir hacket av iranske myndigheter er særdeles stor, sannsynligheten for at samme telefon blir hacket i Norge er liten (i realiteten nesten fraværende).

 

Og for å si det enkelt - dette har intet med ondskapens akse eller fiendebilde å gjøre, men mest med hvilken kontroll myndighetene har med infrastruktur av denne typen - samt hvilken interesse de vil ha av visse typer informasjon. I land som Iran, Russland, Kina, Egypt, Saudi-Arabia, Nyanmar (m.fl) vet vi at myndighetene har nær 100 % kontroll på infrastrukturen og kan således bruke de verktøy som finnes for å hacke/overvåke - noe de bruker. Det er faktisk mulig at Storbritannia må på denne listen grunnet deres terrorlovgivning - samme med USA. Forskjellen er her at informasjonen trolig alt er delt.

 

NSM sin anbefaling er faktisk å ikke ha meg seg jobbtelefon på reise i det hele tatt - samme gjelder PC etc. PST fraråder statsråder å ha med seg jobbtelefon til land vi ikke har sikkerhetspoltisk samarbeid med (og det er faktisk ikke særlig andre enn NATO og Norden)

 

Og du er faktisk svært naiv som ser på dette som media som propaganda-relé eller etterlevning fra en amerikansk "apekatt" og retorikken "ondskapens akse". Dette er rett og slett dagens risikobilde knyttet til etterretning - ikke minst mot statsråder, andre politikere og samfunnstopper.

 

Så vidt jeg kan lese av informasjon i denne saken har Sandberg vært gjennom flere sikkerhetsbriefer knyttet til reise til land der man ikke skal ha med jobbtelefon, inklusive Iran. At ha da gjør en slik tabbe er ikke forenlig med å være statsråd - så jeg er faktisk enig med de som sier han bør trekke seg. Om andre politikere har tabbet seg ut er irrelevant - hvilket land er også irrelevant. Sandberg har brutt regler knyttet til det å være statsråd, og gjennom sine handlinger muligens satt norske interesser i fare. Det er argumentasjon nok - og hadde man gjort tilsvarende som ansatt i deler av det norske statsapparatet hadde man nok risikert å miste jobben.

 

Som hacker ville det helt klart være en fordel å komme så nært innpå offeret som mulig, og gjerne så mange som mulig. Får du offeret til eget hjemland, er det enda lettere å komme så nært som mulig, men det fremstår for meg som naivt å tro de ikke setter opp utstyr på egne ambassader, der de har tilgang til flere potensielle offer. Og en av de viktigste tingene man gjør før man tar i bruk en bygning som ambassade, er å selv sørge for at man ikke blir avlyttet.

 

Han har fått seg en dame som er 30 år yngre enn seg selv. For meg er det helt klart hvem som er vinneren her.

 

Hehehe, det tror jeg han og mener. Men innen klassisk tenkning om spionasje, så er det å bruke en agent til å innynde seg hos offeret, f.eks. med en ung og vakker dame, gjerne gjemt bak et troverdig ytre (historien, ikke fysisk utseende), den vanligste måten.

 

Prostituerte og skjulte kameraer, og deretter trusler om å bruke dette mot vedkommende, en annen variant.

 

Sandberg var i Iran i 2016. I forkant av det besøket ble han briefet på sikkerhet og fikk med seg en lånetelefon (og ble nok også grundig forklart hvorfor det var nødvendig).

 

Når han nå, 2 år senere, reiser dit igjen, så gir han blanke i det han ble forklart rundt sikkerhet, og tar med seg sin jobbtelefon. 

 

Høres det ut som en person som er skikket til å ha et viktig verv i politikken?

 

Uavhengig av den situasjonen, så blir man vel uansett briefet om sikkerhetstenkning i den perioden man skal gjøre seg klar til å innta posisjon på Stortinget, og spesielt før regjeringsgjerningen starter, så enig. Dette er et grovt overtramp.

 

Så det var ikke familien hennes som ville tvangsgifte henne da...?

 

Dette kan godt være det skalkeskjulet man bruker for å bygge opp relasjon og dermed starter jobben med å komme inn på et velmenende men kanskje noe naivt offer. Jeg håper ihvertfall sikkerhetstjenesten har forsøkt å kartlegge om det er en mulighet.

 

Bare så det er klart, jeg påstår absolutt ikke at det er dette som er situasjonen, jeg bare peker på at dette er en mulighet. Hvor reelt det er, vil jeg uansett ikke gi noen formening om.

 

Uansett, hadde dette vært en vanlig ansatt, så hadde sannsynligvis vedkommende fått sparken//blitt bedt om å si opp for lenge siden, eller blitt satt til oppgaver der man ikke har tilgang til sensitivt materiale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en idiotisk ting å si, for VI KAN ALDRI VITE om mobilen er blitt hacket!

 

Første regel i datasikkerhet - hvis noe er mulig har det skjedd.

 

Er vel også derfor de leverer inn jobb telefoner etter slike reiser? Har det ikke blitt sagt at alle statsråder leverer fra seg telefonen for undersøkelse ved reise til slike land?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Iransk etterretning er meget avansert og de har hatt alle muligheter til å hacke mobilen hans,"

 

Hva slags utstyr trengs for å "hacke" en mobil? Hvor nært en mobil må man for å hacke den? Og hvor stort er utstyret som trengs for å hacke en mobil? Kan det gjemmes i en ryggsekk eller en bil? Kan "agenter" fra fremmede nasjoner ha det i Norge?

Er det en mulighet for at mobilene til stortingsrepresentanter etc hackes daglig - i Norge...og alle andre land? Og at dette dermed er en "ikke sak"?. Kanskje mennesker i "viktige posisjoner" enten må skaffe seg telefoner som ikke kan hackes, eller de utstyres permanent med "dumme telefoner" (ikke smarttelefoner....).

Lenke til kommentar

"Iransk etterretning er meget avansert og de har hatt alle muligheter til å hacke mobilen hans,"

Hva slags utstyr trengs for å "hacke" en mobil? Hvor nært en mobil må man for å hacke den? Og hvor stort er utstyret som trengs for å hacke en mobil? Kan det gjemmes i en ryggsekk eller en bil? Kan "agenter" fra fremmede nasjoner ha det i Norge?

Er det en mulighet for at mobilene til stortingsrepresentanter etc hackes daglig - i Norge...og alle andre land? Og at dette dermed er en "ikke sak"?. Kanskje mennesker i "viktige posisjoner" enten må skaffe seg telefoner som ikke kan hackes, eller de utstyres permanent med "dumme telefoner" (ikke smarttelefoner....).

Falsk basestasjon f.eks...

Han etterlot telefonen hos fremmede, det er alt som skal til.

Endret av 8DX8QO0Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den største gullgruven de har hentet fra Sandbergs mobil (bortsett fra Siv og Ernas telefonnummer) er vel feriebildene.....:-)

Må regne med at bildene deles og skaper stor glede i Iran og andre arabiske land....."The norwegian stud and semigod in different situations....." Så hvis man hører det knise i burkaen så har bildene nådd nok en mobil....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...