Gå til innhold

Nå har Audi startet produksjon av elbilmotor


Anbefalte innlegg

Fine løfter. Nå får vi se om de klarer å følge opp. Jeg leste for eksempel at Jaguars "Tesla-killer" er elendig på langkjøring og har en del problemer relatert til det. Men en gang vil noen sikkert klare noe som kan måle seg med markedsleder.

 

Var det noen tesladiggere som sa det, eller det noe du har opplevd selv? Tesla lager ikke spesielt sofistikerte biler.. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Audi skal vel sørge for at også el-bilene deres blir skikkelig understyrte og lager nok derfor motorene ekstra tunge og svære og plasserer de der det normalt ville vært en forbrenningsmotor. ;)

 

Forklaringen er nok enklere enn som så. Audi er tydeligvis blitt besatt av varmehåndtering. Bilen designes for å kunne levere 320kW kontinuerlig (370kW i boost,) uten at hverken batteri, motor eller elektronikk går varm. Noe vi nå ser får uheldige konsekvenser. Har sagt det før, og kan si det igjen – dette var ikke hva jeg la inn reservasjon på. Riktignok vil også jeg ha 370kW ut av lyskrysset eller forbi traileren, men jeg kommer ikke til å konsumere slike effekter over tid.

 

VW gruppen har allerede varemerket Porsche de kan belemre med kostbare 'løsninger' for slik alternativ bruk. Jeg nøyer meg med å be om en stasjonsvogn jeg kan trekke båthenger med og putte skiboks på. Båthengeren kommer i verste fall til å kreve 100kW kontinuerlig effekt. Og det er dertil greit om bilen underveis ved slik bruk må redusere hastighet eller stanse helt for å kjøles ned. Tesla har allerede demonstrert at et slikt kompromiss er fullt mulig. Det er i alle tilfelle ikke lov å trekke (bil-)tilhenger i mer som 80km/t i Norge.

 

Var det noen tesladiggere som sa det, eller det noe du har opplevd selv? Tesla lager ikke spesielt sofistikerte biler.. :p

 

Tesla har ingen kulørt 'fagpresse' til å omfavne seg. Bare en fanskare som samme pressen fortsatt ikke har funnet ut hvordan den skal greie 'monetize,' og følgelig i stedet motarbeider. Om du da ikke regner med Electrek. Lojal presse er mye godt reservert tyske premiummerker og dens tilhengerskare. Grupper som til og med gir seg selv navn – slik som Bimmere. Skummelt, spør du meg.

 

Uttrykk som 'jeg har lest at' er forøvrig direkte ekvivalent med uttrykket 'some people say' som Fox News er beryktet for. Inneholder ingen informasjonsverdi utover å fundamentere en spesifikk agenda uten samtidig risikere kildekontroll og opposisjon. Mye brukt 'Fake News' taktikk.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Vil gjerne vite hva for type (topologi) elektromotorer disse er. Varmende karakteristikk som 'spesielt effektiv' biter ikke på meg. Alle gjør hva de kan for å pakke stator tett - det ligger i sakens natur. Jeg må vite hva dette er for motorer, før jeg gjør meg opp en formening.

Med falkeblikket vårt skal vi nok klare å fiske opp noe:

 

sprengskjema av motoren:

https://www.audi-illustrated.com/media/audi-q7-e-tron-quattro/content_image/513/teaser_Q7e150031_large_4_3.jpg

 

https://audimediacenter-a.akamaihd.net/system/production/media/3380/images/583175545ff74206e3fd1f0316ddc2e7c8b5e416/Q7e150030_full.jpg?1439252139

 

https://www.audi-illustrated.com/en/iaa-2015/Audi-e-tron-quattro-concept/im-detail

 

Det er et ganske interessant design. Jeg tror at det er BLDC(?) outrunner.

Effektivheten er høyere iforhold til inrunner (som Tesla har), gir et godt dreiemoment og toppfart, men blir litt mer kompleks.

 

Det hvite firkantete boksen nederst til "Stator mit Spulen" er for ledninger, virker som om det er plass til 3 tykke ledninger (hvis det var 4 ville det vært bredere)

Dette sier også at den enheten er ikke bevegelig, det bevegelige er "Rotor", som kun har magneter, ergo den snurrer rundt "Statoren".

Kløsjplaten bak er jeg litt usikker på.

 

Jeg er litt usikker på funksjonen til "Torsional vibration damper", men jeg ville ikke blitt overrasket om det kunne kompensere for produksjonsbegrensinger mht rundhetspresisjonen (TIR) til "Rotor", siden Audi har begrenset med produksjonstid pr enhet.

Dette kan redusere effektivheten, så kanskje det vil gå opp i opp?

 

Det største ulempen er at Audi har gjort seg avhengig av magneter og kvaliteten/styrken kan variere iforhold til pris og etterspørsel, det er rare earthmetal.

 

 

Men det avgjørende er effektivheten til motorkontrollen.

Endret av threeeyes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow! Den motoren der er dritsvær! Hva i all verden skjedde med "vorsprung durch technik"? BMW gruser Audi på motorstørrelse med sin 5. generasjon elmotor som skal i de nye elbilene. Selv den gamle motoren i dagens i3 er mindre.

Når ble det er mål å ha minst mulig motor? Har du engang peiling på størrelse bil den skal brukes i?

Lenke til kommentar

De prøver vel å gjøre den like upålitelig og kompleks som fossilmotorene så de kan selge nye biler til folk hvert 5. år som de pleier.

Audi er 3. beste merket på pålitelighet ifølge Consumer reports, kun slått av Toyota og Lexus. Så det stemmer ikke i det hele tatt. Lexus og Audi er det beste du kan kjøpe i den prisklassen om du vil ha noe med minst mulig feil.

Lenke til kommentar

Med falkeblikket vårt skal vi nok klare å fiske opp noe:

 

Imponerende. Du har funnet faktisk, nyttig informasjon. Takker. Skal se nærmere på dette senere, men du har nok rett i at dette er en _langsstilt_ BLDC outrunner. Med påhengt frikoblingsclutch med tilhørende rykkdemper. Det likte jeg imidlertid dårlig, da slikt er alt annet som vedlikeholdsfritt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart at Audi gidder å utvikle egen motor. Burde heller satset penger på karbonfiber karosseri og bedre batteripakker.

Et karosseri som er 20% lettere eller batteri med 20% lettere enn konkurentene ville ha øket salgbarhet.

 

El motorer finnes i utallige varianter og har gjort det i 150 år. Det ville vert naturlig å se på andre tap i omformere osv.

Lenke til kommentar

Det er vekt og stivhet som er hovedhensikten. Tunge el biler må bygges kraftige fordi det er mye bevegelses energi i batterier.

Kan vekten reduseres og styrken økes er det positivt. Når BMW kan klare dette må vel Audi også kunne gjøre dette. Audi laget A1 som var mye alu i for å holde vekta nede. Det snakkes mye om hvor mye billigere batterier blir ved masseproduksjon. Vi bygger båter av karbonfiber i dag. En bil burde ikke vert noen utfordring. Kunne godt tenke med en BMW 5 serie i karbonfiber slik at jeg slipper å bytte bil til stadighet pga at blikket de er laget av ruster bort.

Lenke til kommentar

Rart at Audi gidder å utvikle egen motor. Burde heller satset penger på karbonfiber karosseri og bedre batteripakker.

Et karosseri som er 20% lettere eller batteri med 20% lettere enn konkurentene ville ha øket salgbarhet.

 

El motorer finnes i utallige varianter og har gjort det i 150 år. Det ville vert naturlig å se på andre tap i omformere osv.

Hva er Tyskland som land gode på?

 

Er ikke motorer, elektronikk ol. noe Tyskland har vært gode på helt siden starten? Det er jo veldig naturlig for VAG å satse på å lage motorer selv, da de og miljøet i Tyskland sannsynligvis er best i verden.

 

Karosseri er selvfølgelig verdt å se på og, men lettest mulig er nødvendigvis ikke det beste. Joda for strømforbruk, men det er andre faktorer også. Hva skjer med en liten lett elbil i møte med en større bil som Model X eller Model S eksempelvis? Den samlede energien for en bil som veier 1 tonn mer utgjør rimelig stor forskjell i en kollisjon, og en lett bil med lett og tynt karosseri kan lett bli overkjørt. For det norske markedet ser vi at mange foretrekker større kjøretøy tross at dette ikke har noen praktisk effekt, heller motsatt. VAG bør nok komme med elbiler i materialer som karbonfiber og, men tror ikke denne Audi modellen er rette valget. I tillegg har du aspektet med hva kunder ønsker. Kunder vil gjerne tenke at det er mye bedre med en bil i metall selv om det ikke er det, fordi det synes de. Er det f.eks beste løsning å bruke aluminium i mobiler? Nei, det er det ikke, men folk ønsker dette fordi de oppfatter det som mer eksklusivt. Samme for PCer.

 

Og batterier? Hvem er best på det? Baser på land er det jo Sør-Korea (Samsung SDI og LG Chem) og Japan (hovedsaklig Panasonic) med Kina som fremadstormende rett i hælene og Samsung + LG i grei ledelse. I samme land som Audis motorfabrikk har jo og Samsung SDI en fabrikk som lager bilbatterier til tyske produsenter for det europeiske markedet. VAG har uttalt at det ikke er noe poeng i at de skal lage batterier når Samsung uansett er best. I praksis om de skulle gjort det måtte det blitt en VAG-Samsung eller VAG-LG fabrikk akkurat som Tesla-Panasonic fabrikk i Nevada. *Det er jo Panasonic som står for teknologien til Tesla sin batterier. Så at VAG skal bruke masse penger på å slå Samsung og LG blir å kaste penger ut av vinduet. Det er latterlig med investeringer for å komme på det nivået, og hvordan skal de slå Kina på kapital og produksjonsutvidelse? Bedre batterier blir kanskje en gang om noen tiår, imens har de dårligere og gjerne dyrere batterier pluss latterlig med milliarder euro til utvikling. Hvordan kan du rettferdiggjøre en slik plan ovenfor aksjonærer? Det blir umulig. Gambling med store summer og lite igjen å tjene HVIS det går bra, med dårlige utsikter for at det skal gå bra. 

 

Å fortsette med det du er skikkelig bra på og bedre enn alle andre, det er smart. Bruke latterlige summer på å gå inn i helt andre markeder og gjøre ting bedre enn andre som holder på med det når du kan tjene mer på det du gjør er ofte ikke verdt det og går imot nåværende praksis i Europa og USA som går ut på spesialisering heller en utgrening. Og trenden kommer selvsagt av hva folk ser virker og ikke.

Lenke til kommentar

Var det noen tesladiggere som sa det, eller det noe du har opplevd selv? Tesla lager ikke spesielt sofistikerte biler.. :p

Vel, det er tydeligvis ikke så enkelt å lage elbiler likevel siden vel både Jaguar og Audi er forsinket med sine, og/eller måtte justere ned produksjonsprognosene.

Lenke til kommentar

El biler har vert laget i over 100 år så de må vi vel moderne bilfabrikker klare. Å lage en el bil som folk vil ha er en mye større utfordring. I markeder der el biler og forbrenningsbiler konkurrerer på samme vilkår er ikke prosentandel el biler av Særlig betydning

Tja, https://cleantechnica.com/2018/07/28/tesla-model-3-sales-vs-small-midsize-luxury-car-sales-usa-tesla-now-crushing-the-competition/

 

Riktignok ikke 100% like vilkår, men den føderale skattekreditten er på vei ut, så vi får se hvordan det utvikler seg over tid.

Lenke til kommentar

Audi er 3. beste merket på pålitelighet ifølge Consumer reports, kun slått av Toyota og Lexus. Så det stemmer ikke i det hele tatt. Lexus og Audi er det beste du kan kjøpe i den prisklassen om du vil ha noe med minst mulig feil.

 

J. D. Power ranker de først på plass nr. 10, mens Whatcar har de nede på 12. plass.

 

https://nordic.businessinsider.com/most-reliable-car-brands-according-to-jd-power-ranked-2018-2?r=US&IR=T

 

https://www.whatcar.com/news/best-car-brands-for-reliability/#13

Lenke til kommentar

De prøver vel å gjøre den like upålitelig og kompleks som fossilmotorene så de kan selge nye biler til folk hvert 5. år som de pleier.

Tror de er flinke på dette. El motorer som svikter på vindusheiser,startmotorer,vindusviskere,varmeapparat samt dynamoer har de de god kontroll på at skal svikte før 10 år er gått. Vil tro at de klarer dette på fremdriftsplan motor også.

Lenke til kommentar

El biler har vert laget i over 100 år så de må vi vel moderne bilfabrikker klare. Å lage en el bil som folk vil ha er en mye større utfordring. I markeder der el biler og forbrenningsbiler konkurrerer på samme vilkår er ikke prosentandel el biler av Særlig betydning

Har elbiler vært masseprodusert i stor skala, rettet mot massemarkedet, i over 100 år?

 

Elbiler er dyrere i dag på grunn av blant annet batteriet, men når man får prisene på et mer "likt" nivå så velger folk elbil.

Lenke til kommentar

Har elbiler vært masseprodusert i stor skala, rettet mot massemarkedet, i over 100 år?Elbiler er dyrere i dag på grunn av blant annet batteriet, men når man får prisene på et mer "likt" nivå så velger folk elbil.

 

For ca 100 år siden var det ca 30% elbiler i USA. Noen var produset i serier på over 10 000 stykk.

Rekkevidde typisk 80 til 130km på en lading . En av de mest populære klarte 320km på en lading når den ble testet.

 

Forbrennings biler har nok hatt en mye gunstigere utvikling. Om folk velger de vekk om de blir likt priset med el biler blir interessant å se

Lenke til kommentar

Forklaringen er nok enklere enn som så. Audi er tydeligvis blitt besatt av varmehåndtering. Bilen designes for å kunne levere 320kW kontinuerlig (370kW i boost,) uten at hverken batteri, motor eller elektronikk går varm. Noe vi nå ser får uheldige konsekvenser. Har sagt det før, og kan si det igjen – dette var ikke hva jeg la inn reservasjon på. Riktignok vil også jeg ha 370kW ut av lyskrysset eller forbi traileren, men jeg kommer ikke til å konsumere slike effekter over tid.

Men tyskerne vil ha slike effekter over tid, ellers kan man ikke kjøre på Autobahn. Tyskerne er vel kanskje mest misfornøyd med Model S sammenliknet med andre nasjonaliteter nettopp på grunn av bilens manglende evne til å yte over tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...